Cronica Sătmăreană, octombrie-decembrie 1971 (Anul 4, nr. 1122-1200)

1971-10-14 / No. 1133

2 CĂMINELE CULTURALE -școli ale educației comuniste Dacă sub raportul complexității vieții economice, edilitare, social-culturale prin forța împrejurărilor satul rămîne încă la o anumită distanță de oraș (cu multe, foarte multe puncte de interferență, punți de contact însă), sub raportul cultural-educativ, spiritual, ritmul de „nivelare“ este mult mai alert. La aceasta concură și mijloacele moderne de informare — radio-televiziunea, presa, cinematografia, întinderea spre mediul rural a obligațiilor instituțiilor de artă profesionistă etc. Ca să existe realizări trebuie să existe inițiative, iar aici își spun pregnant cuvîntul organizațiile de partid comunale — foruri ale inițiativei și ale acesteia. Răspunderea concretizării directă o poartă fiecare comunist, dar mai ales directorul de cămin cultural — care e, totodată și locțiitor al secretarului de partid. Procesul educativ jalonat în școală, trebuie desăvîrșit mai apoi prin grija instituției locale culturale (căminul cultural) în strînsă colaborare cu organizația de tineret, organizațiile de masă sub conducerea organizației de partid. Noile indicații date de partid prin cuvîntul secretarului său general, tovarășul Nicolae Ceaușescu, menite a mobiliza mai puternic, mai angajat pe toți lucrătorii din domeniul ideologiei, în găsirea a noi și eficiente forme de a realiza educația comunistă, civică, etică, intelectuală, dau jaloane precise, constituie un valoros îndreptar. Aplicarea lor suscită prezența ințiativei, a competenței, a priceperii în a îmbina formele de activitate tradiționale cu altele noi, izvorîte din necesități ale vieții contemporane. Pentru ca activitățile cultural-educative să aibă adeziunea unanimă a beneficiarilor, trebuie prospectate, printr-o largă consultare a consumatorilor, de către un colectiv de activiști ai căminului cultural, care va delibera apoi asupra modalităților de aplicare a obiectivelor propuse. Dat fiind al orînduirii largul democratism rea poporului noastre, participala hotărîrea destinelor țării, trebuie ca oamenii muncii, inclusiv din mediul rural, să fie cei pregătiți politic, să fie la curent cu toate aspectele politicii partidului nostru. In acest sens, presa de partid (centrală și județeană) le aduce zilnic cuvîntul-lumină al partidului. La rîndul său, radioteleviziunea face aceleași servicii. Considerăm necesar ca din cînd în cînd căminele culturale să ia inițiativa invitării unor activiști de partid, a unor ilegaliști, a unor tovarăși cu munci de răspundere pe linie de stat, care să explice politica partidului, să facă cunoscute realizările și perspectivele. Bibliotecile sătești trebuie să acorde o mai mare atenție cărții social-politice, organizînd lecturi, recenzii, dezbateri, călătorii pe hartă, vitrine special anejate și în primul rînd, îmbogățirea fondului de cărți. O propagandă și popularizare deosebită se cere să fie făcută filmelor cu un deosebit caracter educativ, jurnalelor de actualitate, urmate uneori de discuții. Căminul cultural să fie sediul unor dezbateri etice ale tineretului, unde trebuie popularizate acțiunile patriotice, faptele demne și în același timp să fie înfierate abaterile singulare. Grijă deosebită va trebui acordată întocmirii repertoriilor serbărilor, a programelor culturale, în care cîntecele, recitările, piesele de teatru ținut patriotic, închinate cu conpartidului, să fie la loc de cinste. Sarcini deosebite revin căminelor culturale și în valorificarea tradițiilor folclorice locale, în păstrarea obiceiurilor și a relicvelor istorice locale. Nici un sat fără muzeu! Cu ajutorul școlarilor trebuie strînse toate dovezile materiale ale civilizației rurale; de asemenea, fie pe hîrtie, fie pe bandă de magnetofon trebuie imprimate atestările folclorului literar, muzical și coregrafic. Monografiile ample sătești vor concentra apoi rezultatul strădaniilor, vor rămîne mărturii peste veacuri, prilej de mîndrie a generațiilor viitoare. l Trebuie depuse toate eforturipentru ca instituțiile rale sătești să devină focare cultude cultură, școli ale educației politice, civice, etice și intelectuale. OVIDIU SUCIU CRONICA SATMAREANA Hotelul turistic (Urmare din pag. 1) negativă revine beneficiarului — Oficiul județean de director, VASILE BUT) — turism care nu și-a îndeplinit corespunzător obligațiile ce-i reveneau pe linia conlucrării eficiente cu constructorul și proiectantul. Așa se explică pasivitatea cu care a fost privită permanent ritmicitatea sub orice critică a lucrărilor, lipsa de intervenții hotărîte din partea Oficiului județean și a diferiților delegați ai organului său tutelar (MINISTERUL TURISMULUI), precum și faptul că proiectantul (I.S.C.A.S. BUCUREȘTI) continuă să aducă și în prezent modificări de detaliu proiectului avizat. La acestea se adaugă greutățile provocate de alte întreprinderi din județ — COMBINATUL 1 MAI, C.E.I.S. și COOPERATIVA MEȘTEȘUGĂREASCA METALO-LEMN — care nu și-au onorat cu operativitatea necesară obligațiile de a livra gama de subansamble contractate pentru construcția și dotarea noului hotel. Toate aceste neajunsuri au fost și sunt cunoscute de organele municipale de partid și de stat. Nu de puține ori s-au întreprins analize, dar ele au rămas nefinalizate, nu și-au putut dovedi eficacitatea. Comitetul executiv al Consiliului popular al municipiului — președinte tovarășul VASILE GITA — nu a considerat că este de datoria sa să asigure îndrumarea permanentă și exigentă a activității în acest domeniu, nu a determinat din proprie inițiativă măsurile tehnice și politico-organizatorice de impulsionare a lucrărilor potrivit imperativelor de plan, nu a tras la răspundere factorii vinovați de tărăgănarea îndelungă a realizării acestei investiții aflate in perimetrul municipiului. Trebuie spus că în repetate rînduri Biroul Comitetului județean de partid a atras atenția Comisiei economice precum și organelor și organizațiilor de partid asupra stărilor de lucruri necorespunzătoare care au existat pe uinele șantiere de construcții din municipiu, inclusiv pe șantierul Hotelului turistic, indicînd să se întreprindă acțiuni concrete pentru îndreptarea lipsurilor de ordin tehnic și organizatoric, întărirea disciplinei în muncă și de plan, a spiritului de răspundere a cadrelor tehnico-economice, pentru creșterea substanțială a operativității și eficienței muncii legate de realizarea optimă a investițiilor. Faptul că unele neajunsuri au putut lua proporțiile pe care le indică situația actuală a lucrărilor pe șantierul Hotelului turistic din municipiu, trebuie să constituie motivul întreprinderii unor măsuri dintre cele mai care să ducă în cel mai hotărîte, scurt timp și în mod real la înlăturarea acestor neajunsuri precum și a climatului care le-a favorizat. Este îndeobște cunoscută intransigența cu care conducerea de partid cere să fie tratată obligația politică și profesională a îndeplinirii exemplare a sarcinilor de plan în toate domeniile de activitate. Este de datoria organelor și organizațiilor de partid din organizațiile economice care concură la realizarea acestui obiectiv Investiții să acționeze într-un de asemenea spirit de intransigență care să înlăture orice obstacol din calea remedierii urgente a lipsurilor crase acumulate pe șantier, asigurând, totodată, condițiile impuse de ridicarea întregii activități de investiții-construcții din municipiu la nivelul cerințelor superioare ale actualului cincinal. (Urmare din pag. 1) — Puteți face aprecieri privitoare la dinamica indicilor de morbiditate prin tuberculoză? - Morbiditatea prin loză pe țară— mai pe tubercuînțeles spus: numărul anual de cazuri noi de tuberculoză care se descoperă în țara noastră — este astăzi incomparabil mai mică decit cu 10—15 ani în urmă. Pe cînd, imediat după război exista în țară o morbiditate de peste 500—600 la suta de mii locuitori, astăzi morbiditatea de scăzut la 135—137 la suta de mii de locuitori. Ceea ce constituie totuși o anumită îngrijorare, și ceea ce a determinat obiectul acestei manifestări științifice și a ședinței de lucru, este faptul că în ultimii ani se constată o oarecare recrudescență a indicelui de morbiditate, o înregistrare de cazuri noi într-o proporție ceva mai ridicată decât în anii precedenți. Fenomenul este întilnit și în alte țări. Există o cauză deosebită care să explice recrudescența indicelui de morbiditate a tuberculozei? Această creștere ar necesita o analiză mai amănunțită. In parte, ea este datorată unor cazuri mai vechi care nu au fost înregistrate la timp; în parte se datorează intensificării lor de depistare. Este un acțiunilucru verificat că ori de clte ori se intensifică acțiunea de depistare a unei boli, inclusiv a tuberculozei, se produce o creștere incidenței. In afară de aceasta, există și o anumită creștere reală care se datorează insuficienței mijloacelor de luptă în focar și care, credem, va putea fi remediată în timpul cel mai scurt. Existența unor indici de morbiditate ceva mai ridicați in unele județe decît în altele — adică în județele pe care noi le-am considerat ca avînd un potențial epidemiogen ridicat, are, fără îndoială, și condiționări economico-sociale, însă nu de dată recentă, ci de dată mult mai veche și, în ciuda faptului că morbiditatea a scăzut siderabil și în aceste județe, conîn pofida faptului că nivelul economico-social s-a ridicat considerabil, persistă totuși unele influențe mai vechi care explică rămînerea relativă în urmă a acestor județe față de celelalte care înainte de războiul mondial prezentau o situație mai avansată din punct de vedere economic. Pentru că am ajuns la acest punct al interviului, vă rugăm să faceți referiri la situația județul nostru. Intre cele zece județe cu potențial epidemiogen ridicat, care au format obiectul principal al discuțiilor în consfătuirea noastră, nu intră și județul Satu Mare în care datele de morbiditate sunt apropiate de media restului județelor. Intră însă în această categorie o parte din județul Satu Mare, binecunoscută sub denumirea de „Țara Oașului“, unde de asemenea au existat în trecut condiții istorice care au explicat rămînerea în urmă față de alte teritorii. Trebuie însă să subliniem, că în ultimii ani, grație eforturilor depuse de rețeaua sanitară din Satu Mare, și îndeosebi de rețeaua de tuberculoză sub conducerea tovarășului dr. Martin Deutsch, s-a realizat o scădere importantă a indicilor chiar în „Țara Oașului“, așa astăzi indicele de morbiditate incit de aici nu numai că nu este mai ridicat decit in alte părți, dar este chiar mai scăzut decît ^ din pe țară. • S-au descoperit în ultima vreme mijloace noi în combaterea acestei boli? — Metodele de luptă antituberculoase sunt metodele clasice bazate pe depistarea cazurilor de tuberculoză în faza lor incipientă, pe tratarea și vindecarea acestor cazuri, pe lupta în focar, vaccinarea copiilor care n-au venit încă în contact cu infecția tuberculoasă, pe chimio-profilaxia copiilor care sunt deja infectați, și pe alte căi de profilaxie binecunoscute. în Nu există ceva principial nou combaterea tuberculozei. Există însă medicamente antituberculoase care în ultimul timp au suferit perfecționări aproape de la an la an. In această privință trebuie să menționăm că au fost puse la punct încă două tuberculostatice de mare eficiență: etambutolul și rifampicina care posedă această mare calitate că sunt active și în cazurile de tuberculoză cu bacili rezistenți la tuberculostatice obișnuite. Acestea se folosesc și la noi în țară și au o eficiență foarte ridicată. Cum apreciați tul Spitalului T.B.C. apardin Satu Mare la Consfătuirea ce a avut loc? Spitalul de tuberculoză din Satu Mare a adus o contribuție esențială la desfășurarea consfătuirii — atît a părții științifice a acesteia, cit și a ședinței de lucru. In afara faptului că spitalul din Satu Mare a fost gazda participanților la consfătuire — și, aș zice, o gazdă ireproșabilă — trebuie să subliniez în mod special aportul științific deosebit de valoros pe care l-au adus tovarășul dr. Martin Deutsch și colectivul Spitalului, aport care s-a concretizat prin prezentarea unui raport în legătură cu situația endemiei în județul Satu Mare și prin comunicări științifice. Dintre acestea aș releva în mod deosebit comunicarea asupra unei bolii particulare întîlnită la femeile care lucrează cu cînepa în „Țara Oașului“, și care fac o formă de fibroză pulmonară cu totul deosebită, studiată în detaliu la Spitalul din Satu Mare. Contribuții importante s-au adus și în cadrul discuțiilor, așa în cit se poate spune că, în ansamblu, aportul științific și organizatoric al Spitalului din Sattu Mare a fost esențial. 1 — Considerați că în afara intervențiilor rețelei sanitare specializate, în afara rețelei sanitare în general, mai pot „interveni și alți factori în combaterea acestei boli? — Fără îndoială că în combaterea tuberculozei, in afara, factorilor de luptă specifici, de metodele de luptă de care am amintit, în afară de măsurile de ordin sanitar, medical, de profilaxie a tuberculozei, joacă un rol deosebit de important ameliorarea în ritm susținut și a condițiilor economico-sociale și culturale. Pentru că răspîndirea tuberculozei, și respectiv marea ei depind în foarte dimi I mare măsură de modul în care populația înțelege să se supună măsurilor de profilaxie și în același timp și de întărirea rezistenței nespecifice a organismului, care se realizează prin alți factori decît cei de ordin medical. mult Vă mulțumesc foarte pentru amabilitatea cu care ați primit să deveniți interlocutorul nostru, înainte de a încheia, aș vrea ca din partea Societății de Ftiziologie a U.S.S.M. din București, în calitate de președinte al acestei asociații, și în calitate de director al Institutului de Ftiziologie, să-mi exprim satisfacție și mulțumire întreaga condițiile excelente create pentru în vederea bunei desfășurări a conferinței, pentru realizările Spitalului din Satu Mare în domeniul luptei antituberculoase, pentru dragostea și hotărîrea cu care colectivul de aici înțelege să ducă și pe mai departe lupta împotriva tuberculozei in acest județ. COMBATEREA TUBERCULOZEI din Memento 9 Memento_9 Memento • Joi 14 octombrie Cinema SATU MARE: Victoria — Hello, Dollys (seriile I și II, film american, color, cinemascop); Popular — Alarmă în munți (film românesc); CĂRȚI: 23 August — Unghiul de cădere (seriile I și II, film sovietic, cinemascop); Popular — Zonă Închisă (film maghiar, cinemascop); NEGRU:STIOAȘ: Pe luciul gheții (film austriac, color); TĂȘNAD: Omul din Sierra (film american, color, cinemascop); HALMEU : Pomul de crăciun (film francez); SANISLAU : Frații Saroian (film sovietic); BERVENI: Sechestru de persoană (film italian). Vineri, 15 octombrie Radio 10.00 Buletin de știri. 10.05 Cu cîntecul și jocul pe plaiuri moldovenești. 10.30 Selecțiuni din opereta „O noapte la Veneția"” de Johann Strauss. 11.00 Buletin de știri. 11.05 Cîntece și dansuri populare din R.S. Cehoslovacă. 11.15 Pe teme juridice. 11.25 Album de piese corale. 11.50 Cotele apelor Dunării. 12.00 Orchestra Teddy Martin. 12.10 Recital de operetă Ion Dacian și Constanța Cîmpeanu. 12.30 Intîlnire cu melodia populară și interpretul preferat. 13.00 Radiojurnal. 13.15 Avanpremieră cotidiană. 13.27 Cîntecul e pretutindeni. 14.00 Compozitorul săptămînii — Antonio Vivaldi. 14.42 Cîntece și jocuri populare. 15.00 Buletin de știri. 15.05 Revista economică. 15.30 Pagini vocale și orchestrale din muzica de estradă. 16.00 Radiojurnal. Buletin meteo-rutier. 16.15 Muzică de promenadă. 16.30 Medalion Vasile Veselovski. 16.50 Publicitate radio. 17.00 Pentru patrie. 17.30 Concert de populară. 18.00 Orele serii. muzică 20.00 Tableta de seară. 20.05 Zece melodii preferate. 20.40 Cîntece populare. 20.55 Știința la zi. 21.00 Revista șlagărelor. 21.30 Variațiuni de Brahms pe o temă de Haydn. 21.48 Melodii populare de virtuozitate. 22.00 Radiojurnal. Buletin meteorologic. Sport. 22.30 Concert de seară. 22.55 Moment poetic. 23.00 Concert de seară (continuare). 24.00 Buletin de știri. 0.03—6.00 Estrada nocturnă.Buletine de știri la orele 2.00 ; 5.00). Achizițiile Explicațiile date de președinte nu pot sta în picioare, fiind infirmate de însuși faptul că în fiecare zi de tîrg întîlnești sute de cetățeni din satele comunei veniți să-și valorifice produsele la Seini, Satu Mare și chiar la Baia Mare. Primarul comunei ne spune că s-au întreprins o seamă de acțiuni organizatorice, în scopul impulsionării achizițiilor. Au muncit deputații, pe circumscripții, au muncit și angajații cooperativei, s-au dezbătut blemele în adunări populare proși în adunarea generală de la C.A.P. Dar ... S-au dezbătut, deci. Dar dezbaterile au fost sterile, neconvingătoare. Dovadă sunt rezultatele obținute. Oare deputații au convins măcar un cetățean să contracteze cu statul, să zicem 100 de litri de lapte? Există vreun deputat care să fi încheiat el însuși un asemenea contract? Nu există. Atunci, ce fel de muncă s-a desfășurat pe circumscripții în Apa și Someșeni? De ce în Lunca Apei s-au încheiat, totuși, contracte? Concluzia ce se desprinde din situația existentă la Apa nu poate fi decît una singură : s-a discutat, dar s-a discutat steril, neconvingător. S-a discutat probabil în limbaj sec, comercial. Dar achizițiile, contractările, prezintă o simplă acțiune nu recomercială. Ele reprezintă o muncă politică în care trebuie să fie antrenați, cu maximă răspundere, toți deputații, fiecare comunist, organizațiile de masă, intelectualitatea din sat. Munca desfășurată pe planuri variate, de la om la om și nu numai prin conferințe, trebuie să uzeze de metodele, de mijloacele cele mai convingătoare privind avantajele reciproce ce decurg din aceste activități, care reprezintă incomparabil mai mult decît o acțiune de vînzare-cumpărare. (Urmare din pag. 1) fasole boabe față de 2.900 kg plan. La lapte, față de un plan de 175 hl nu s-a achiziționat nimic, ca de altfel și la carne de ovine (plan 200 kg.) S-au achiziționat fără plan 4.000 mai kg semințe de in și 324 kg plante medicinale. Care să fie explicația acestei situații, total necorespunzătoare? Notă Talcioc... ambulant Organele miliției au fost sesizate de mai mulți cetățeni că numita FLORENTINA CIURAR se ambulant, ocupă cu comerțul fără autorizație. Procedînd la urmărirea ei, au constatat că aceasta cumpăra de la diferite piețe de vechituri din țară obiecte din cele mai diverse și le vindea la preț de speculă cetățenilor din județ, direct la locuințele acestora, întreruptă în plină ... activitate, asupra acesteia s-au găsit nu mai puțin de 36 de tablouri cu subiecte religioase, de fabricație pe care le vindea cu străină, bucata, obținînd la fiecare „procente“ mai mari sau mai mici, după tocmeală. S-a mai găsit asupra ei și suma de aproape 2.000 lei reprezentînd „cîștigul“ din ultimele zile. Judecată pentru infracțiunea de speculă, a fost condamnată la 8 luni închisoare. joi 14 octombrie 1071 Televiziune Joi, 14 octombrie 17,30 — Deschiderea emisiunii. Emisiune în limba maghiară. 18,30 — La volan — emisiune pentru conducătorii auto. 18,50 — Timp și anotimp în agricultură. 19,10 Pentru sănătatea dv. Regimul de viață al bolnavilor cardiaci. 19.20 1001 de seri — emisiune pentru cei mici. 19,30 — Telejurnalul de seară. 20,00 — Reflector. 20,15 — Interpretul săptămînii Anca Agemolu. 20,30 — Pagini de umor. „Stan și Brandelicvenți“. 21,20 — Cadran internațional. 22,10 — Serenade, canțonete arii din operete. 22,45 — Telejurși naiul de noapte. FABRICA DE MAȘINI CASNICE „23 August“ SAID MARE Calea Traian nr. 29 ANGAJEAZA DE URGENT Ai un revizor principal la serviciul C.F.I. cu studii medii economice sau echivalente, conform H.C.M 328/1967 și o vechime In total de 8 ani In specialitate Informații suplimentare se primesc zilnic la serviciul personal invățămtnt, între orele 7—15.30, telefon direct 1.36.26. UZINA UNI0 Satu Mare str. Uzinei nr. 35 Angajează muncitori calificați în următoarele meserii : electricieni cu înaltă calificare, strungari calificați. Salarizarea se va face în baza H.C.M. 914/1968. Informații suplimentare se primesc la Serviciul Personal G.U.U.M. Satu Mare, telefon 11802, interior 112. Combinatul Siderurgic Hunedoara cu sediul în str. Dr. P. Groza nr. 8 ANGAJEAZA URGENT: — munctori calificați în meseriile: — strungari, — lăcătuși, — sudori, — zidari șamotori și muncitori necalificați în număr nelimitat, cu posibilități de calificare în meseriile specifice mediului siderurgic. Salarizarea se face conform H.C.M. 914/1968. Se asigură cazare pentru nefamiliști și masă contra cost la cantină, sau în avans pînă la primul salar. Informații suplimentare se pot primi de la serviciul Personal C.S.M. telefon 1450, interior 114. Fabrice de sticlă л cromomil“ Poiana Codrului, județul Satu Mare angajează imediat ENERGETIC-ȘEF. Condițiile de salarizare sunt cele prevăzute în H.C.M. nr. 914/1968. Informații suplimentare se pot obține la adresa de mai sus, serviciul personal. Telefon Pomi nr. 3.