Cronica Sătmăreană, octombrie-decembrie 1971 (Anul 4, nr. 1122-1200)

1971-12-04 / No. 1177

*!_ I.ÄS В0Ю1СА TM , 4 p gg jj||jp JH Й ЙР Ц 4 decem brie ag# _ зо bani în prezența tovarășului Nicolae Ceaușescu s-a sărbătorit ieri jubileul de 50 de ani de existență a Uzinei de autocamioane din Brașov Una din importantele întreprinderi constructoare de mașini, nu numai ale Brașovului, dar și ale țării Uzina de autocamioane, a sărbătorit ieri, 3 decembrie, jubileul unei jumătăți de secol de prodigioasă existență. Cu prilejul festivității, miile de muncitori, ingineri și tehnicieni au avut bucuria de a-l avea din nou în mijlocul lor pe tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. Moment fericit pentru harnicul colectiv de aici de a-și exprima sentimentele de dragoste și prețuire față de conducătorul partidului și statului, de a raporta succesele dobîndite în înfăptuirea sarcinilor cincinalului denumit pe bună dreptate cincinalul construcțiilor de mașini. Aniversarea a prilejuit totodată un bilanț etapei parcurse de la înfiinațare și pînă astăzi al marilor înfăptuiri obținute sub conducerea partidului în anii socialismului. In vizita la Brașov, secretarul general al partidului a fost însoțit de tovarășii: Ion Gheorghe Maurer, Maxim Berghianu și Dumitru Popescu. La sărbătoarea constructorii lor de autocamioane iau parte numeroși foști muncitori, ingineri și tehnicieni ai uzinei, astăzi pensionari, sau cărora în decursul anilor le-au fost încredințate munci de răspundere în activul de partid și de stat, muncitori și tehnicieni de la uzinele de tractoare, de la metrom, de la alte mari întreprinderi de renume din centrul industrial Brașov, aniversarea întreprinderii fiind o sărbătoare a tuturor brașovenilor, a întregii ramuri a construcțiilor de mașini, încă de la intrarea în județ, unde tovarășul Nicolae Ceaușescu, ceilalți oaspeți sînt salutați de tovarășul Constantin Drăgan, membru al Comitetului Executiv al C.C. P.C.R., prim-secretar al Cominitetului județean — Brașov al P.C.R., de alți reprezentanți ai organelor locale de partid și de stat, au venit în întîmpinare un mare număr de oameni ai muncii. Toți cei prezenți fac oaspeților o primire deosebit de călduroasă. Se ovaționează îndelung pentru Partidul Comunist Român, pentru secretarul general, pentru prosperitatea patriei noastre scumpe — Republica Socialistă România. Pînă la porțile uzinei sărbătorite — la Predeal, la Timiș, la Dîrste —, mulțimea salută cu bucurie trecerea coloanei oficiale. La intrarea în întreprindere, tovarășul Nicolae Ceaușescu, ceilalți conducători de partid și de stat sînt întîmpinați de Ioan Avram, ministrul industriei construcțiilor de mașini, Constantin Cîrțînă, prim-secretar al Comitetului municipal Brașov al P.C.R., ing. Gheorghe Trică, directorul general al centralei industriale de autocamioane și tractoare, director general al uzinei, Pavel Ștefan, secretar al Consiliului Central al U.G.S.R. de reprezentanți ai conducerii întreprinderii și un mare număr de muncitori, tehnicieni și ingineri. Populația muncitoare a uzinei ovaționează îndelung, aplaudă, scandează „Ceaușescu — P.C.R.“. Tineri în salopete albastre înconjoară cu dragoste pe secretarul general al partidului, pe ceilalți oaspeți; un grup de fete înmînează buchete de flori. Buchete de flori oferă și pionierii, viitorii muncitori, tehnicieni, ingineri ai industriei brașovene. Creată în 1921 sub denumirea de fabrica românească de locomotive și vagoane, actuala unitate industrială pentru producția de autocamion (Continuare în pag. a 3-a) Щ PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNIT!VA* Г—” й III ■ 1 Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU Dragi tovarăși. Este o deosebită plăcere pentru mine, pentru tovarășul Maurer și pentru ceilalți tovarăși de a lua parte la aniversarea împlinirii a 50 de ani de la înființarea uzinei — eveniment important din istoria întreprinderii dumneavoastră, a titlui ei colectiv. Doresc minunasă vă adresez cu acest prilej, dumneavoastră, tuturor muncitorilor, tehnicienilor și inginerilor, un salut călduros din partea Comitetului Central al partidului, a Consiliului de Stat, a Consiliului de Miniștri, la care adaug salutul meu personal. (Aplauze puternice, prelungite). In cei 50 de ani de existență, uzina un drum dumneavoastră a parcurs lung, devenind astăzi una din cele mai puternice uzine constructoare de mașini din România, cu un colectiv de peste 15.000 de salariați, cum cunoașteți, în această După perioadă în uzină s-au produs multe mașini și utilaje. Mica expoziție pe care am văzut-o astăzi reamintește tot ceea ce întreprinderea a produs mai important în anii de cînd a fost creată; se arată cum a crescut, cum s-a dezvoltat acest minunat colectiv de oameni ai muncii cu o înaltă calificare pină la realizarea autocamionului românesc de astăzi, ce se bucură de o bună apreciere, atît în țară, cît și în străinătate. (Aplauze prelungite). Vizitînd unele sectoare noi ale uzinei mi-a făcut o deosebită plăcere să constat că se introduce cu fermitate tehnica avansată, mecanizarea, automatizarea proceselor de producție, ceea ce contribuie mult la ridicarea nivelului general al producției, la îmbunătățirea continuă a calității camionului românesc. Dacă am compara cum arăta uzina cu trei—patru ani în urmă și cum arată astăzi, am putea spune că ea a suferit transformări radicale în această direcție. Desigur, nu s-ar putea afirma că nu mai este nimic de făcut — dar rezultatele obținute în ultimii doi—trei ani pe acest drum al modernizării uzinei dovedesc că avem aici un colectiv puternic, în stare să rezolve orice problemă de ordin tehnic. De aceea, aș dori să exprim convingerea mea, a conducerii de partid, că în următorii doi—trei ani uzina de camioane va deveni una din cele mai moderne întreprinderi de construcții de mașini din România. Vă urez din toată inima să atingeți acest nivel în cel mai scurt timp. (Aplauze puternice, urale). Ați obținut an de an rezultate de seamă în îndeplinirea sarcinilor de plan. Cincinalul trecut l-ați realizat în bune condițiuni, iar planul pe anul acesta — primul an al cincinal în care uzina actualului dumneavoastră urmează să producă un nou camion modern — de asemenea se realizează și chiar se depășește cu un anumit procent. înțeleg că uzina este in transformare, că are loc, o dată cu asigurarea producției, și dezvoltarea și dotarea ei, de aceea consider că rezultatele pe acest prim an al cincinalului sînt bune, cu toate că ele nu sînt încă pe măsura acestui puternic colectiv. Am convingerea că în următorii patru ani ai cincinalului veți obține asemenea rezultate încît, la sfîrșitul anului 1975, prevederea înscrisă în plan, de a ajunge la circa 38.000 de camioane, să o depășiți cu cel puțin cîteva mii de camioane. Există toate posibilitățile pentru aceasta, iar construcțiile pe care le realizați acum vor permite să se producă mult mai mult decît este prevăzut în plan. De aceea, felicitindu-vă pentru rezultatele bune obținute pînă acum, pentru realizarea cu succes a sarcinilor din primul an al cincinalului, vă urez, totodată să încheiați cincinalul actual cu realizări mult mai mari. (Aplauze puternice). Pe toți ne bucură faptul că acest colectiv închegat, de înaltă calificare, desfășoară o activitate cu rezultate bune, că în toate domeniile de activitate — al producției, productivități muncii, al calității — obține an de an realizări tot mai însemnate. Dar, — deși sintem la o sărbătoare și de obicei cu asemenea prilejuri se spun numai lucruri bune — nu am putea afirma că nu mai există, totuși, o serie de deficiențe care trebuie intitulate. Este necesar să se aibă in vedere Ч& ТЙ“" и [UNK]й [UNK]о [UNK]" aici să se aducă astfel de îmbunătățiri producției uzinei încît autocamionul românesc să poată concura cu oricare camion modern similar existent pe piața internațională. Eu cred că sarcina nu este prea grea, ținînd seama de dotarea uzinei și mai cu seamă de valoarea colectivului ei de muncitori, tehnicieni și ingineri în stare să răspundă în mod corespunzător cerințelor progresului continuu al uzinei și, prin aceasta, și al economiei noastre nationale. De aceea, este necesar ca întreg colectivul de cercetători, tehnologi, muncitori să acționeze în strînsă colaborare pentru a lichida rapid deficiențele care mai există și pentru a ridica în continuare nivelul tehnic al producției din uzina dumneavoastră. In al doilea rînd, doresc să arăt că s-au obținut rezultate bune — mai cu seamă în ultimii doi ani — pe linia autodotării. Aveți, în această privință, un program bun pînă în 1975. Dar și în legătură cu aceasta ar trebui să spunem că sunteți, de fapt abia la început, cu atît mai mult cu cît uzina dumneavoastră a produs la un moment dat și mașiniunelte, deci are o experiență în această direcție; producerea utilajelor necesare uzinei nu se poate realiza decît de colectivul uzinei. Iată de ce este necesar să se acorde mai multă atenție dezvoltării sectorului de autodotare, creării de mașini-unelte, de mașini-agregat nu numai pentru nevoile uzinei, ci și pentru necesitățile altor întreprinderi din România. Cu timpul — și aș dori ca acest timp să nu fie prea îndepărtat — va trebui să participăm și la export cu această producție de înaltă tehnicitate, care este cea mai căutată, mai competitivă și mai rentabilă pe piața internațională. Consider că și în această direcție colectivul dumneavoastră este capabil să realizeze în scurt timp programul ce îi revine, chiar să-l depășească. Aș dori din toată inima să obțineți pe acest, drum realizării mult mai mari decît prevederile stabilite în plan. (Aplauze prelungite). Nu aș dori să vorbesc pe larg de productivitatea muncii, de economii, de reducerea consumurilor de metal și de materiale; aceste probleme trebuie să ne preocupe zilnic. De aceasta depinde creștera producției cu un preț de cost cît mai redus, cu cheltuieli cît mai mici, sporirea beneficiilor întreprinderii, sporirea, contribuției la creșterea venitului național, la crearea resurselor necesare pentru dezvoltarea în continuare a economiei și pentru ridicarea nivelului de viată al întregului nostru popor. In această privință, în uzina dumneavoastră sunt încă rezerve însemnate și trebuie acționat pentru punerea lor cît mai deplină în valoare. Cunoașteți că actualul plan cincinal cuprinde sarcini mari de dezvoltare a economiei naționale; producția industrială urmează să crească într-un ritm anual de 11—12 la sută, iar cea a construcțiilor de mașini într-un ritm mai înalt. Noi am numit actualul cincinal „cincinalul construcțiilor de mașini", pentru că într-adevăr dorim ca în 1975 construcția de mașini din România să se ridice la un asemenea nivel, atît din punct de vedere cantitativ, cît mai cu seamă calitativ, încît să poată fi competitivă cu orice producție similară din orice țară a lumii. Numai pe această cale industria noastră constructoare de mașini își va putea îndeplini marele său rol în înzestrarea și dotarea economiei naționale, în asigurarea dezvoltării ei în ritm susținut, corespunzător cerințelor revoluției tehnico-științifice mondiale. In cadrul acestui program se înscriu și sarcinile uzinei dumneavoastră. In întreaga economie avem rezultate bune. Anul acesta, sarcinile de plan pe economie sunt depășite cu aproape două procente; realizările uzinei dumneavoastră sunt însă sub această cifră de depășire. Așa cum am spus, sper că în următorii patru ani veți reuși să vă ridicați cel puțin la nivelul depășirii pe țară, deși posibilitățile uzinei dumneavoastră sînt mai mari. Rezultatele economice generale dovedesc că am început noul plan în condițiuni bune, ceea ce exprimă atît realismul planului cincinal, cît și posibilitățile industriei noastre, ale muncitorilor și tuturor oamenilor muncii din Româniîn rîu a admuna înfîntuirea «m»“-4 КЛ. «U.VJU! <J HUUJJIUJICU V. рЛ succes a programului elaborat de Congresul al X-lea — program care prevede făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră, ridicarea bunăstării și fericirii întregului popor. (Aplauze prelungite, orale). Cunoașteți prevederile din acest cincinal, precum și măsurile ce se au în vedere pentru ridicarea bunăstării clasei muncitoare, a întregului nostru popor. După cum știți, încă din toamna acestui an, s-a trecut la realizarea măsurilor privind creșterea alocațiilor pentru copii. Urmează ca, în anul viitor, să trecem la majorarea salariilor — a celor mici, în primul rînd — în conformitate cu prevederile cincinalului, la sporirea pensiilor și, în continuare, să asigurăm ca, pînă la sfîrșitul cincinalului, salariul real să crească cu circa 20 la sută. Sînt prevăzute, de asemenea, măsuri privind îmbunătățirea producției bunurilor de consum în vederea satisfacerii în condițiuni tot mai bune a nevoilor întregului popor. Se are în vedere realizarea unui volum sporit de locuințe pentru a asigura satisfacerea cerințelor și îmbunătățirea condițiilor de locuit; numai în orașe vom construi peste 500.000 de apartamente. Totodată, se vor lua o serie de măsuri de reducere a unor prețuri — pe baza scăderii prețurilor de cost. După cum știți, acum cîteva zile Comitetul Executiv a luat hotărîrea de a se reduce cu 18—20 la sută prețurile aparatelor de radio și televizoarelor, ceea ce înseamnă, la nivelul anului viitor, o economie pentru populație de circa 370 milioane de lei; aceasta 360 va influența pozitiv asupra bugetului familiilor. Toate aceste măsuri de îmbunătățire continuă a condițiilor de muncă și de viață, de ridicare a nivelului de trai material și spiritual al poporului constituie o(Continuare în pag. a За) Pe 11 luni, colectivul de la Fabrica „23 August" din Satu Mare și-a îndeplinit sarcinile de plan în proporție de 102 la sută. Nimic nou, de altfel. Cu asemenea depășiri și-a încheiat fiecare lună. Și iar nu e nimic nou, pentru că de ani de zile, muncitorii, inginerii, tehnicienii de aici, își înscriu numele, lună de lună, în cartea celor mai prestigioase realizări în producție din județul nostru. Ne facem, totuși, obligația Instantaneu din interiorul noii filaturi de bumbac din Cărei, unde se fac intense pregătiri în vederea apropiatei premiere industriale. DIN ȘIRAGUL SUCCESELOR de a consemna că acest 102 la sută înseamnă că harnicul colectiv al fabricii rupe la decembrie ultima filă din calendarul primei decade a lunii, realizare la baza căreia stă creșterea cu 1,2 la sută a productivității muncii, că s-au livrat peste plan 1.000 de mașini de gătit cu gaze lichefiate, 1.151 reșouri aragaz, 417 sobe și alte produse. Mai consemnăm că milioanelor realizate prin beneficiile suplimentare, prin economiile realizate, ca urmare a inovațiilor și invențiilor aplicate se adaugă încă 6.180.000 lei, valoarea producției suplimentare obținute până la 1 decembrie. Ce mare-i secunda! La 1.Т.А., eficienta muncii se reflectă in bătăi pe minut, pe oră, pe zi Cile bătăi execută războiul pe minut? Cum să faci să ciștigi o bătaie-două in plus? O bătaie, citeva zecimi de secunde. Deci, izvorul eficientei, al randamentului, este secunda. Iar lupta pentru cîștigarea secundelor — cit de marei aici secunda — înseamnă calificare înaltă, conștiință înaltă, cere socialistă, întreînseamnă miliarde de metri de fir țesut. Pe 11 luni, planul producției marfă la I.T.A. a fost depășit cu 2.043.000, iar cel al producției globale cu 2.023.000 lei; s-au țesut peste plan 524.000 m.p pinză din bumbac, sau 524 km pinză lată de un metru. Și-a făcut datoria cu cinste colectivul acestei unități și in privința exportului, toate contractele fiind supraonorate. Astfel, s-au în diferite țări livrat europene 7.111.000 m.p. pinză de calitate superioară, valoarea depășirilor reprezentînd 25.000 lei valută. Sutele de km de piiză țesută plan înseamnă peste secunde ciștigate. Cite secunde or fi?... Important in zootehnie Prepararea și folosirea forajelor de volum Creșterea animalelor are o importantă pondere în economia județului nostru. In prezent această ramură ridică cîteva probleme reliefate într-o discuțe cu tovarășul dr. Titus Damian, director general adjunct la D.G.A.I.A S.A. Satu Mare, pe care o redăm în cele ce urmează. — Pe baza programului național, și în județul nostru s-a întocmit un program de dezvoltare a zootehniei și a creșterii producției animalelor — a început interlocutorul. Trebuie să arăt că programul județean a dat un nou impuls activității din acest domeniu, mai cu seamă în direcția specializării și a concentrării producției marfă, a introducerii unor tehnologii de tip industrial. Lucrătorii din zootehnia județului nostru au primit cu viu interes tezele-program privind îmbunătățirea activității în sectorul creșterii animalelor, cît și proiectul legii privind organizarea producerii și folosirii raționale a resurselor de nutrețuri. Aceste documente au fost dezbătute în cadrul fermelor și unităților de către toți lucrătorii și specialiștii noștri, după care au avut loc ample dezbateri la nivelul comitetelor comunale de partid, cu întregul activ din agricultură. " — Cum apreciați bilanțul producției animaliere pînă la sfîrșitul anului ? — Cu toată lipsa de furaje, în special a concentratatelor, cooperativele agricole de producție înregistrează față de aceeași perioadă a anului trecut o creștere de 1.580 bovine și 4.363 porcine. Pe primele 10 luni planul de livrare a cărnii a fost depășit cu 800 tone. Pînă la sfîrșitul anului producția planificată de lapte marfă se va realiza, iar cea de carne se va depăși. De mare actualitate în această perioadă este folosirea furajelor de volum. Ce ne puteți spune despre felul cum sunt valorificate ? In județul nostru se produc cantități mari de nutrețuri grosiere — anual peste 120.000 tone, care trebuie să constituie o importantă sursă de furaje ieftine pentru hrana taurinelor și ovinelor. Cooperativele agricole din Petrești, Cămin, Berveni, Pir și altele folosesc cantități foarte mici de linuri, dar taurinele, inclusiv vacile cu lapte, primesc cantități mari de furaje de volum — suci- Interviu realizat de P. AUREL (Continuare in pag. a 2-a) Transportul interurban de călători problemă de nerezolvat ? Cititorii noștri și-au dat desigur seama că transportul în comun are în ziarul județean... spațiu rezervat. Aceasta întrucît zilnic există serioase deficiențe în deservirea călătorilor. La suma de scrisori cuprinzînd nemulțumirile oamenilor am primit, vineri 3 decembrie a.c.,o sesizare adusă direct la redacție de nu mai puțin de 40 de oameni. Toți aceștia — muncitori la Uzina Unic, C.E.I.L., Combinatul 1 Mai Satu Mare și alte întreprinderi din oraș, fac zilnic naveta cu autobuzele și zilnic sunt siliți, datorită întîrzierilor înregistrate constant de autobuze — e vorba de ruta Satu Mare^Tătărăști — să întîrzie de la serviciu 1—2 ore. Aceste ore înseamnă timp de lucru nefolosit, producție diminuată, și, firește, cîștig diminuat. Asta în cazul cel mai bun, căci sancțiunile disciplinare pentru întîrziere pot duce pînă la desfacerea contractului de muncă. Cele sesizate le-am făcut cunoscute conducerii Autobazei, tovarășului director ing. Cornel Pop. Din discuția cu tovarășii de aici, cu oamenii care dirijează nemijlocit mersul autobuzelor, am putut trage concluzia, deloc încurajatoare, că, practic, se întrevăd slabe speranțe ca reglementarea transportului interurban de călători să se poată face cu promptitudine, o dată pentru totdeauna. Aceasta, pentru că Autobaza are la ordinea zilei cîteva ■ necazuri care nu pot fi nesocotite. In primul rînd, o lipsă acută de șoferi — circa 30, oameni absolut necesari pentru a asigura circulația normală pe trasee. Acestora li se adaugă și o bună parte de mecanici auto,la fel, absenți, din atelierele Autobazei. Mai enumerăm o lipsă acută a pieselor de schimb și a cauciucurilor.Menționăm tot aici și sprijinul slab în îndreptarea lucrurilor primit din partea întreprinderii de transporturi, cu sediul în Baia Mare. Adăugind la acestea toate și cota de dereglare a bunului mers al treburilor pe motivul indisciplinii unor, șoferi,, vom avea , tabloul real al cauzelor deficiențelor înregistrate în ultima vreme — izvorul nemulțumirii călătorilor. Firesc, călătorul nu vrea să știe de aceste lucruri. El pretinde, pe bună dreptate, să fie deservit corect, civilizat. Insistăm însă asupra „necazurilor“ de la Autobază întrucît la ameliorarea lor trebuie să concure și alți factori. Dacă în ce privește asigurarea cu anvelope există niște certitudini (au fost primite 23 de bucăți și alte 60 de anvelope vor fi în curînd primite), în asigurarea autobuzelor cu oameni, nu se întrevede nici un progres. Or, aici trebuie îndreptată toată preocuparea conducerii Autobazei. Dar, în afara celor, menționate, faptul că la serviciile Autobazei apelează în acest sezon circa 8.000 de navetiști va îngreuna și de aici înainte o deservire normală. Aceasta, întrucît toți acești navetiști doresc să ajungă la poarta întreprinderii ori instituției unde lucrează, în Satu Mare la ora 7. (Oricîte propuneri au fost făcute conducerilor întreprinderilor, de a decala programele de începere a lucrului, acestea au rămas fără răspuns). GAVRIL TONICA (Continuare în pag. a 2-a)