Cronica Sătmăreană, ianuarie-martie 1972 (Anul 5, nr. 1201-1276)

1972-01-14 / No. 1210

Vineri 14 ianuarie 1972 CHEMARE către toate consiliile populare județene din Republica Socialistă România (Urmare din pag. 1nuri de consum destinate fondului pieței, livrîndu-se comerțului socialist un volum suplimentar de mărfuri, în valoare de un milion lei reprezentînd 1,5 la sută față de plan; — depășirea livrărilor la export cu 200 mii lei valută ceea ce reprezintă 4,4 la sută față de plan; — asimilarea a 30 produse noi, peste cele prevăzute în plan; — depășirea sarcinilor stabilite la următoarele sortimente cu: — 500 mii buc. cărămizi și blocuri ceramice cu o creștere de 4 la sută față de plan; — 500 m. c. prefabricate beton cu o depășire de 1,1 din la sută față de plan; — 12 000 mc produse de carieră și balastieră cu o depășire de 4 la sută față de plan; — 500 mii lei la mobilă, reprezentînd 1 la sută față de plan; — reducerea prețului de peste sarcina planificată cu cost, 0,2 la sută; — îmbunătățirea gradului de înzestrare tehnică a unităților de industrie locală prin autoutilaje, modernizare, precum și dezvoltarea producției de piese de schimb în valoare de 4 milioane lei; — se vor înființa 10 noi secții de producție pentru dezvoltarea producției bunurilor de larg consum și materiale de construcții. 2. In sectorul de gospodărie comunală și locativă, prin dezvoltarea rețelei de unități și prestărilor de servicii către populație, printr-o mai rațională a mijloacelor materiale și folosire bănești, prin mai buna organizare a producției și a muncii, se vor realiza : — depășirea planului de prestații cu 3 la sută, reprezentînd un volum de 10 000 mii lei, din care : — depășirea planului de prestări pentru populație cu 2,5 la sută, reprezentînd un volum de 3 500 mii lei; — extinderea rețelelor de alimentare cu apă, peste plan, cu 50 km; — extinderea rețelelor de canalizare, peste plan, cu 2,0 km; — racordarea peste plan, la rețelele de alimentare cu apă și canalizarea unui număr de 200 locuințe existente; — modernizarea, peste plan, a 10 000 mp străzi și trotuare In localități urbane; — înființarea de activități de prestări de gospodărie comunală și locativă: alimentarea cu apă, canalizare, salubritate, întreținere și reparații străzi, prestări in construcții, gospodărirea fondului locativ și coșerii în 5 localități rurale; — extinderea traseelor de transport în comun cu 35 km, reprezentînd 6,2 la sută față de lungimea existentă la 31 decembrie 1971. 3. In sectorul de proiectaresistematizare: — folosirea proiectelor tip și refolosibile în proporție de 90 la sută din totalul apartamentelor ce se vor da în folosință în 1973, la locuințele realizate din fondul de stat și proprietate personală; — folosirea proiectelor tip și refolosibile, în proporție de 80 la sută din totalul obiectivelor social-culturale, ce se vor da în folosință în anul 1973; — elaborarea proiectelor de execuție pentru anul 1973 la 60 de obiective înainte de termen, din care: 30 pînă la 31 martie și 30 pînă la 31 mai, iar restul proiectelor pînă la data de 30 iunie 1972; — folosirea soluțiilor industrializate la 68 la sută din numărul de apartamente, prevăzute a fi date în folosință în anul 1973, din fondurile statului și proprietate personală; — folosirea soluțiilor industrializate la 70 la sută din numărul de obiective social-culturale, prevăzute a fi date în folosință în anul 1973; — definitivarea și aprobarea schițelor de sistematizare pentru un număr de 9 comune, realizînd astfel pînă la finele anului 1972 schițele de sistematizare a 86 la sută din totalul comunelor; — reactualizarea și îmbunătățirea schițelor de sistematizare pentru un număr de 3 orașe, astfel ca toate cele 12 orașe din județ să beneficieze de schițe de sistematizare reactualizate. 4. In sectorul de investiții, prin pregătirea din timp a documentațiilor și a amplasamentelor, a utilajelor tehnologice și urmărirea execuției, se va asigura: — realizarea în trimestrul 1972 a 22 la sută și în semestrul II 1972 a 50 la sută din planul anual investiții; — darea în folosință în trimestrul I 1972 a 15 la sută și în semestrul I 1972 a 40 la sută din numărul total de apartamente planificate din fondurile statului; — darea în folosință în trimestrul I 1972 a 7,5 la sută și în semestrul I 1972 a 40 la sută din numărul total de apartamente proprietate personală planificate; — punerea în funcțiune în trimestrul I 1972 a 15 la sută și în semestrul I a 30 la sută din valoarea fondurilor fixe planificate; • darea în folosință a 10 capacități și obiective, cu 10 pînă la 30 zile înainte de termenul prevăzut prin planul de stat. 5. In sectorul producției de construcții-montaj, printr-o bună organizare a producției mai și a muncii pe șantiere, creșterea indicilor de folosire a utilajelor, introducerea de noi procedee și soluții tehnologice, se va asigura: — realizarea în trimestrul 1972 a 22 la sută și în semestrul II a 49 la sută din planul anual pe 1972 la producția de construcții-montaj; — extinderea acordului pe șantierele de construcții global la 70 la sută din totalul orelor prestate în acord; — reducerea cheltuielilor la 1 000 lei producție de construcțiimontaj cu 2 lei, față de sarcina planificată pe anul 1972; — depășirea nivelului productivității muncii planificate pe anul 1972, cu 0,5 la sută; — realizarea lucrărilor ce se predau în 1972, de o calitate deosebită, astfel ca la recepția definitivă să se obțină numai calificative de „bine" și „foarte bine" . — executarea în regie a volum de construcții-montaj unui cu 10 la sută mai mare față de realizările din anul 1971. 6. In sectorul de drumuri și poduri, prin folosirea judicioasă a capacității de preparat utilajelor, a stațiilor mixturi asfaltice, printr-o aprovizionare ritmică cu materiale, precum și prin diminuarea cheltuielilor cu transportul acestora se va asigura reducerea cheltuielilor cu 25.000 lei pe km de drum acoperit cu îmbrăcăminți asfaltice ușoare, din economiile realizate executîndu-se peste plan 2 km îmbrăcăminți asfaltice ușoare. 7. Printr-o mai rațională folosire și gospodărire a materiilor prime și materialelor, prin reducerea consumurilor specifice, se vor economisi pe ansamblul economiei locale: — 200 tone metal ■ 200 m. c. material lemnos — 250 tone ciment 8. Depășirea veniturilor proprii la bugetul județului cu 10 000 mii lei; se vor obține de asemenea, beneficii peste plan în valoare de 4 500 mii lei, din care: - 1 000 mii lei la industria locală, - 2 000 mii lei la gospodărirea comunală - 1 200 mii lei în sectorul circulației mărfurilor 9. In vederea îmbunătățirii aprovizionării populației, rețeaua comerțului socialist se va dezvolta cu încă 60 unități, ce însumează 8 300 m. p. suprafață comercială, iar planul de desfacere a mărfurilor va fi depășit cu 20 milioane lei, reprezentînd o creștere de 0,64 la sută față de plan. 10. Prin contribuția în bani și muncă a locuitorilor se vor realiza : — 12 săli de clasă, 9 cămine culturale, 5 dispensare umane, 5 grădinițe de copii, 4 băi populare, 26 km îndiguiri și 3 km rețele pentru apă potabilă; — electrificarea a 21 sate și extinderea rețelelor existente în alte 5 sate; — întreținerea și repararea a 700 km de drumuri, în care scop se vor efectua 155 mii zile om cu brațele și 20 mii zile cu mijloace de transport cu tracțiune animală și mecanică; — împietruirea a 20 km drumuri de pămînt. 11. Pentru continua înfrumusețare și buna gospodărire a localităților, se vor executa prin muncă patriotică lucrări edilitargospodărești în valoare de 240 milioane lei, printre care 93 000 mp trotuare, 250 ha amenajări și întrețineri de spații și zone verzi, amenajarea a 180 baze sportive, salarii și terenuri joacă pentru copii, plantarea de 500 mii arbori și arbuști și a 630 km de gard viu, 150 îndiguiri, taluzari și consolidări de maluri. 12. In domeniile: lui, culturii, educației învățămintiisocialiste și sănătății, se vor urmări și realiza: — Aplicarea în viață a măsurilor stabilite de partid, pentru continua dezvoltare a rețelei de învățămînt, pentru perfecționarea tehnicii de lucru și creșterea pregătirii politico-profesionale a viitoarelor cadre la nivelul exigențelor actuale și viitoare ale economiei naționale; — crearea de ateliere școlare în toate liceele și școlile generale, a două ateliere interșcolare, precum și 7 microferme pe lângă, școlile de 10 ani; — organizarea a 3 complexe de laboratoare și a 16 cabinete tehnice la școlile profesionale și liceele de specialitate; — pentru educarea moral-cetățenească, patriotică, prin muncă și pentru muncă, a elevilor, se vor organiza acțiuni voluntarpatriotice, prin care se vor executa lucrări în valoare de 1 milion lei; din producția atelierelor școlare se vor realiza produse în valoare de peste 500 mii lei. Aceste activități se vor desfășura sub chemarea: „să facem școala noastră cea mai frumoasă unitate din județ" și „în fiecare zi o faptă demnă de un viitor comunist" — pentru permanentizarea și dezvoltarea activității artistice de amatori și participarea acestora la înfăptuirea programului adoptat de Plenara Comitetului Central al Partidului Comunist Român din 3—5 noiembrie 1971, la manifestările organizate pe plan județean și interjudețean, vor fi antrenate circa 450 colective de artiști amatori — în scopul satisfacerii cerințelor spirituale mereu ale oamenilor muncii și crescînde pentru o mai deplină valorificare a potențialului cultural-artistic al județului, în cursul acestui an se vor desfășura următoarele acțiuni: întrecerea între brigăzile artistice de agitate de la orașe și sate, la care vor participa peste 200 de formații; festivalul „Călușarul", la care vor 40 de formații; „Suna fi antrenate teatrului sătesc de amatori", cu participarea unui număr de 200 colective, care vor prezenta 600 spectacole, al căror repertoriu va fi orientat spre valorificarea, cu precădere, a dramaturgiei românești contemporane; festivalul culturalartistic „Sarmis 1972“, în cadrul căruia vor avea loc simpozioane, mese rotunde, sesiuni de comunicări științifice, spectacole artistice, întîlniri cu personalități ale vieții cultural-științifice, expoziții de artă plastică, de artă populară, etc. Pentru cunoașterea, păstrarea și valorificarea vestigiilor istorice de pe cuprinsul județului, rețeaua muzeistică se va extinde cu încă 5 colecții sătești. In vederea asigurării unor bune condiții de desfășurare mai muncii politice și cultural-educaative, unitățile culturale vor fi dotate cu materiale și aparate de practică culturală, în valoare de un milion lei; — îmbunătățirea asistenței medicale, prin folosirea mai eficientă a bazei existente, a cadrelor medico-sanitare și utilizarea judicioasă a fondului de medicamente; — scăderea morbidității cu incapacitate temporară de muncă; — întărirea activității de igienă și sanitaro-antiepidemice, pentru consolidarea rezultatelor obținute în cadrul programelor de sănătate și lichidarea unor boli infecțioase. Consiliul popular, toți oamenii muncii din județul Hunedoara vor depune eforturi sporite pentru realizarea și depășirea angajamentelor asumate, contribuind astfel la înfăptuirea mărețului program elaborat de al X-lea al Partidului Congresul Comunist Român, pentru ridicarea României socialiste pe culmile înalte ale progresului și civilizației. CONSILIUL POPULAR AL JUDEȚULUI HUNEDOARA Sudori de la întreprinderea Victoria din Tășnad in plină activitate productivă CRONICA SÄTTVTÄREANÄ Preocupări susținute pentru asigurarea bunei aprovizionări a populației în dorința de a cunoaște preocupările curente îndreptate spre continua dezvoltare a rețelei comerciale, concomitent cu creșterea gradului de deservire a populației, am solicitat, în acest sens, opiniile tovarășului Ioan Vida, vicepreședinte al executiv al Consiliului Comitetului popular județean, care ne-a declarat: — Cu certitudine că anul 1972 va marca un important pas în modernizarea rețelei comerțului de stat din municipiu. Dacă e să ne referim la cîteva din noile unități ce vor spori zestrea rețelei comerciale din municipiu, trebuie să amintim darea în folosință a noului complex comercial din strada Trandafirilor colț cu strada Anton Pann, care va cuprinde un magazin alimentar, magazin pentru desfacerea produselor metalo-chimice și o unitate de alimentație publică. Cartierul Carpați va beneficia și el de o creștere a spațiilor destinate desfacerii de mărfuri, prin darea în folosință, la parterul unui bloc nou, a unui specializat în desfacerea magazinelor industriale. Apoi, la produparterul și mezaninul blocului turn din str. Calea Traian, vor fi amenajate alte spații comerciale. Pe strada Martirilor deportați, lângă Piața mare de alimente, va fi, de asemenea, dat în folosință un nou magazin. Nu poate fi omisă, apoi, darea în folosință a modernului depozit alimentar, care dispune de mari spații frigorifice ce vor permite permanentizarea produselor congelate. Din mici mecanizări va fi amenajat corespunzător un spațiu comercial pentru expoziții de mobilă cu vînzare pe str. Păstrăvului colț cu str. Petőfi și tot aici, un nou spațiu comercial va fi afectat desfacerii produselor de pescărie. In primele luni acestui an vor mai fi date ale în folosință cofetăria tineretului, str. Horea, magazinul de prezentare a produselor industriei locale, și încă patru puncte alimentare în noile cartiere. Dacă e să amintim și alte proiecte care vor fi atacate în acest an, trebuie menționat noul magazin universal, cu două nivele, ce va fi construit pe B-dul Cloșca colț cu str. Uzinei. Dar despre rețeaua cooperației de consum ce ne puteți spune a fi Corespunzătoare cerințelor vii în acest an și creșterea numărului unităților noi ale cooperației de consum — practic întreaga rețea patronată de U.J.C.C. va consemna o accentuată modernizare a unităților de deservire. Dacă ne referim la preocuparea Consiliului popular județean privind buna aprovizionare a populației, putem spune că s-a muncit de așa manieră încît nu vor exista „probleme“ în aprovizionarea populației. Se înregistrează în acest an o creștere substanțială a cantităților la toate produsele de bază. Există astfel asigurată baza sigură pentru asigurarea unei bune aprovizionări către populație, atît în țeaua comerțului de stat cîtreși in rețeaua cooperației de consum. — Se prevăd măsuri și în direcția creșterii gradului de deservire? Desigur. In acest sens v-aș propune să consemnați și preocupările privind creșterea gradului de deservire — sector unde se mai semnalează încă deficiențe și care ne solicită in continuare o preocupare mai atentă. Crearea Liceului comercial — în anul școlar 1971—72 avem primele două clase — va însemna o îmbunătățire a pregătirii cadrelor din comerț pentru ambele sisteme. Tot pe această linie, se va persevera în cuprinderea tuturor lucrătorilor în diferite cursuri de calificare și specializare, știut fiind că numai niște cadre bine pregătite pot să practice comerț la nivelul cerut astăzi. Aș dori să se consemneze că întreaga activitate a comitetului executiv privind comerțul, urmărește crearea unei baze materiale adecvate, pe măsura cerințelor impuse de comerțul modern, și că, de fapt, eforturile ce se depun în acest sens, sunt circumscrise efortului general de continuă perfecționare a fiecărui sector de activitate — creșterii nivelului de trai al populației. T. GAVRIL Interviu cu tovarășul IOAN VIDA, vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular județean Acordul global în legumicultura, pomicultură și viticultură (Urmare din pag. 1), plată a muncii vor fi diferențiate în cadrul aceleiași culturi în funcție de producțiile planificate și de volumul de muncă (număr de norme de categoria I) necesare pentru fiecare parcelă. Stabilirea tarifului de plată a muncii pe unitatea de produs (tonă) cît și la mia de lei producție obținută se va face, luînd ca bază de calcul valoarea normei de categoria I înscrisă în planul de producție și financiar, după ce în prealabil s-a asigurat rezerva de 20 la sută cheltuieli generale și respectiv 15 la sută din alocările de fonduri de acumulare și consum. In acest fel, se va crea o mai mare certitudine în aplicarea principiului ca pentru fiecare formațiune de muncă din toate sectoarele de producție să se asigure plata integrală a muncii pe fiecare cooperator, proporțional cu realizarea sarcinilor ce i-au revenit. Rezerva constituită în acest fel va putea fi folosită, numai în faza în care se confirmă realizarea ei, pentru scopurile și în proporțiile stabilite de adunarea generală. Plata tarifelor pe unitate de produs sau la mia de lei producție obținută se poate face fie numai în bani sau în bani și în natură, după cum hotărăște adunarea generală. In aceeași cooperativă se pot aplica ambele forme de retribuire a muncii la culturi diferite. In cazul aplicării retribuirii muncii în acord global parte în bani, parte în natură, structura tarifului de plată poate fi diferită de la o cultură la alta, în funcție de condițiile social-economice, de obligațiile cooperativei pentru livrările la fondul de stat, plata muncilor S.M.A., pentru nevoile cooperativei și cooperatorilor. In toate cazurile însă, atît partea în bani cît și cea în natură, trebuie să fie corelată cu posibilitățile financiare reale ale cooperativei și cu balanța produsului respectiv. Acordul global se poate extinde și la culturile intercalate. Aceasta pentru a da posibilitatea folosirii din plin a resurselor pe care le au unitățile de producție (în cazul solariilor pot fi cultivate pe lîngă cultura tomatelor, salată, ridichi de lună etc., iar în plantațiile pomicole se pot cultiva cartofi, fasole, rădăcinoase, culturi furajere etc.). In acest caz retribuirea cooperatorilor se poate face cu pînă la 50 la sută din producția intercalată obținută, ca plată în natură, cu condiția ca partea cuvenită cooperativei să acopere cheltuielile executate de aceasta, precum și un beneficiu minim de 10 la sută. Retribuirea cooperatorilor la culturile de bază legumicole în cazul depășirii producției planificate se face astfel: — pînă la nivelul planului se plătește tariful stabilit; — pentru producția peste plan se poate acorda o retribuire suplimentară din producția obținută, cu condiția ca nivelul acesteia, atît pentru cooperatori cît și pentru mecanizatori, să nu depășească 60 la sută din producția suplimentară. — retribuția suplimentară se poate asigura și prin majorarea tarifului stabilit pe unitatea de produs (tonă) pentru cantitatea obținută peste plan, fără însă ca acest tarif să depășească împreună cu drepturile mecanizatorilor 60 la sută din producția obținută. Retribuția suplimentară sau tariful majorat se poate acorda în bani și în natură din produsul respectiv, conform hotărîrii adunării generale a cooperatorilor. In cazul nerealizării producției angajate în acord, în afara plății limitate numai la producția realizată, se va modifica și tariful pe unitatea de produs, dar nu mai puțin decît nivelul avansului acordat. Repartizarea suprafețelor de culturi pe formații de muncă și producțiile ce urmează să fie realizate trebuie să se facă cît mai curînd după întocmirea planului de producție, pentru ca membrii cooperatori să poată lua încă din timpul iernii unele măsuri de fertilizare a solului, excesului de umiditate, eliminarea pregătirea răsadnițelor, a semințelor etc. Suprafețele de vii, pomi, arbuști fructiferi și alte culturi ale căror producții sunt influențate de lucrările anilor precedenți și ale căror producții continuă și în anii următori, pot fi repartizate pe formații de muncă în acord global, pe o perioadă de mai mulți ani. In cooperativele agricole de producție, mai ales la cele deficitare în brațe de muncă, concomitent cu preocuparea pentru creșterea gradului de mecanizare a lucrărilor, se pot repartiza anumite suprafețe în acord global și personalului tehnico-administrativ din cooperativă, precum și altor salariați din comună. O dată cu repartizarea suprafețelor de culturi pe formații de muncă sau cooperatori, este indicat ca între aceștia și conducerea cooperativei să se încheie un angajament scris, în care să se prevadă obligațiile și drepturile ce revin părților privind , to — lucrările ce trebuie efectuași producțiile ce urmează a fi realizate de către fiecare formație de lucru; — baza materială ce se asigură de cooperativă și tariful de plată pe unitatea de produs (tonă) sau mia de lei producție obținută; — măsurile ce se vor lua împotriva cooperatorilor care nu execută lucrările la timp și de bună calitate, care pot merge pînă la anularea angajamentului. Cooperativele care au găsit și alte forme mai bune privind acordul global, le pot folosi în continuare, însă este de dorit ca angajamentele între părți să fie scrise. Doriți să fiți bine informat? In paginile ziarului CITIȚI ZILNIC Sil tu coloanele ziarului sunt publicate cu regularitate știri și reportaje, anchete sociale. Interviuri, opiniii din cele mai diverse domenii de activitate economică și social-culturală, pagini fixe de literatură și artă, de etică, de magazin. HMmm Ж Ш [UNK] таад [UNK]а&Ший găsiți: — informații, cronici culturale și cetățenești, note, foiletoane, rubrici de satiră și umor, comentarii, rezultate și clasamente sportive, evenimente Internationale la Zi. Redacția íiaTului „CRONICA SATMAREANA“ ii pune la dispoziție contra unui tarif convenabil rubrica „MICA PUBLICITATE" in cadrul căreia se pot face diverse anunțuri ca: obiecte de vînzare, schimburi de locuințe, pierderi de acte sau bunuri, anunțuri de familie, felicitări, cereri sau oferte de servicii etc. Ziarul iMijffl Safffloreanu apare zilnic. Costul unui abonament lunar, 8 lei; 3 Peste 60.000 de spectatori au urmărit pe stadionul „Santiago Bernabeu" din Madrid întîlnirea internațională amicală de dintre selecționatele Spaniei fotbal și Ungariei. Partida, desfășurată pe un teren desfundat, s-a încheiat cu scorul de 1—0 (0—0) în favoarea fotbaliștilor spanioli. Continuîndu-și turneul în Republica Zair, echipa de teleznic iar Sarajevo a jucat fotbal la Kinshasa cu o selecționată locală. Fotbaliștii iugoslavi au terminat învingători cu scorul de 2—1 (0-1). Cunoscutul internațional de fotbal uruguaian, fundașul Jio Ancheta, a fost transferat Atti In Brazilia. El va juca în formația Grêmio Porto Alegre, care este pregătită de Otto Gloria. Fostul internațional englez de fotbal Nobby Stiles joacă în prezent în echipa Midlesbrough din liga a doua. El este căpitanul echipei. Stiles nu și-a schimbat stilul, jucînd tot așa de dur ca și înainte. In prezent, el a fost suspendat pe o perioadă de trei sâptămîni. La Jihlava s-a disputat cel de-al doilea meci internațional amical dintre reprezentativele de hochei pe gheață ale Cehoslovaciei și R.D. Germane. Gazdele au obținut din nou victoria, de data aceasta cu scorul de 7—2 (3—1, 3—1, 1—0) prin punctele marcate de Golinka (2), Heresovski, Farda, Bednar, Kohta și Czerny. SPORT Proba de perchi, disputată în cadrul campionatului european de patinaj artistic de la Goeteborg, s-a încheiat cu victoria scontată a cuplului sovietic Irina Rodnina — Alexei Ulanov. Este pentru a patra oară consecutiv cînd perechea sovietică își adjudecă medaliile de aur în întrecerea cu cei mai buni patinatori ai continentului. Atletul american Bob Beamon, campion olimpic la Ciudad de Mexico și deținătorul recordului mondial în proba de săritură în lungime cu excelenta performanță de 8,90 m, și-a făcut reintrarea in activitatea competițională cu prilejul unui concurs de sală desfășurat la New York. Spre decepția celor prezenți, Beamon a realizat modestul rezultat de 6,96 m și s-a clasat pe locul trei după Norman Tate 7,57 m și Roy Jenkins — 7,15 m. Cu două runde înaintea încheierii turneului internațional de șah de la Hastings, în clasament continuă să conducă tînărul mare maestru sovietic Anatoli Karpov cu 10 puncte. Pe locul secund se află compatriotul său Viktor Korcinoi cu 9,5 puncte. Victor cutea (România) ocupă locul Cio- 10 cu 5 puncte. Cu prilejul unui concurs de natație desfășurat la Sydney, înotătorul australian Brad Cooper stabilit un nou record mondial în a proba de 800 metri liber cu performanța de 8'23"8/10. Rezultatul său este superior cu 4 "8/10 vechiului record deținut de compatritoul său Graham Windeatt.