Cronica Sătmăreană, aprilie-iunie 1972 (Anul 5, nr. 1277-1353)

1972-05-14 / No. 1313

Duminică 14 mai 1972 TOOM CSMT MÁREÄNK 3 ------------------------------------------ ----------------------------------------------------------------------------------------------------—*——————■ [UNK] ■ ■ • Invenții, descoperiri, teorii științifice realizate de romani 1888 Automobilul cu motor cu abur 1885 Bacteriologie (primul tratat din lume) 1886 Ambarcatie cu reacție 1887 Friedelina (și franceinele) circa 1900 Becul cu reglarea curentului de aer și gaz circa 1904 Biospeologia (Întemeierea ei) 1905 Telefonie multiplă (prima metodă) 1906 Aparatul hidraulic cu daltă de percuție pentru sondare actinei A. A. Beldiman 1906 Avionul cu tren de aterizat pe roate cu pneuri Traian Vuia 1908 Rafinarea produselor petroliere (cu bioxid de sulf, prima oară în lume) 1910 Avionul cu reacție 1910 Mașina de zburat cu corp în formă de săgeată circa 1910 Mașina de tăiat stuful 1910 Tratamentul paraliziei generale circa 1910 Fenomenul Cantacuzino (aglutinarea unor microbi) Ioan Cantacuzino 1913—1916 Vaccinarea antiholerică (metoda Cantacuzino) 1916 Acțiunea hipertensivă digitalei 1918 Sonicitatea (transmiterea energiei mecanice prin vibrații sonore) 1921 Automobilul (fără diferențial, cu motorul în spate) 1922 Bismutul, agent terapeutic 1930 Avionul cu aripă joasă 1938 Discul volant 1943 Cometa Daimaca 1952 Gerovitale [UNK]. Dumitru Văsescu V. Babeș (în colaborare cu А. V. Cornu) Alexandru Ciurcu С. I. Istrati Nicolae Teclu Emil Racoviță Augustin Maior Ioan Cantacuzino D. Danielopolu G. Constantinescu Aurel Persu C. Levaditi (și Lazevac) E. Carafoli Henri Coandă Victor Daimaca Lazăr Edeleanu Henri Coandă Aurel Vlaicu Tache Brumărescu Gh. Marinescu înțelepții printre noi Chiar dacă curcubeul ar avea o singură culoare, oamenii ar vedea în el mai multe. (Albert Einstein) * Nu ridicați femeile în slava cerului. Vă vor înșela cu îngerii. (Tudor Mușatescu) * Nu stima banul nici mai mult, nici mai puțin decât valorează ; el este un bun servitor, dar un stăpîn rău. (Alex. Dumas-fiul) * Inchipuiți-vă ce tăcere ar domni dacă oamenii n-ar spune decît ceea ce știu! (Karel Capek) * Un cîine care latră e mai folositor decît un leu care doarme. (Șalom Alehem) * Grăbește-te să trăiești și gîndește-te că fiecare zi e prin ea însăși o viață. (Seneca) * Nu dorim ceva fiindcă îl socotim bun, ci, dimpotrivă, numim bun ceea ce dorim. (Spinoza). Finta Văsîi a lui Văsîiu Todorii — Bicsad Foto: I. G. ANDRON Anestezice din plante In decursul veacurilor, plantele au jucat un rol important în vindecarea multor boli, cu timpul oamenii căpătînd și o bogată experiență atît în privința administrării, cît și în selecționarea celor mai bune plante medicinale cu acțiune specifică. Descoperirile arheologice din diverse puncte ale globului au arătat că vechile popoare practicau chirurgia folosind ca anestezice craniană, substanțe ce se extrăgeau numai din plante. Primul anestezic cu acțiune locală întrebuințat de om a fost cocaina, substanță extrasă din frunzele unui mic arbore denumit Erytroxylon, coca, care crește în America. Cocaina a fost izolată în laborator pentru prima dată în 1860 și se folosește ca anestezic local al ochiului, mucoaselor nasului, faringelor, gurii, timpanului etc . sub acțiunea ei dispar senzațiile tactile, de gust, miros, temperatură etc. Și pentru că este vorba de anestezice locale, de curînd în Japonia a fost extras din cuișoare cel mai puternic vezic de suprafață, inoculat anesîn CARNET ȘTIINȚIFIC piele face să dispară orice urmă de durere în locul injectat, însă are o acțiune de scurtă durată, de numai două minute. Tot cu acțiune anestezică locală asupra mucoaselor pielii s-a folosit și lichidul cianhidric, extras din semințele de prune, piersici, cireșe, vișine etc. Pentru acțiunea sa anestezică locală se întrebuințează în special în medicina veterinară. Un anestezic general, cu o largă folosire, este morfina, extrasă pentru prima dată din mac în 1803. Avînd acțiune asupra sistemului nervos central și în special asupra centrilor durerii, producînd un somn profund, morfina se întrebuințează singură sau în diferite preparate atît în medicina umană, cît și în cea veterinară. Unul dintre cele mai puternice anestezice este curara, cu acțiune generală și rădăcinile extrasă din scoarța unor specii de liane denumite Strychnos și Chondrodendron, plante ce cresc în America centrală și în Guyana. Fiind o otravă puternică, locuitorii acelor ținuturi o foloseau pentru otrăvirea săgeților cu ajutorul cărora răpuneau dușmanii sau vînatul. Cercetată în laboratoare pentru prima dată acum 30 de ani, în prezent curara se folosește atît avînd acțiune în operații dificile, anestezică asupra nervilor musculaturii, cît și în tratamentul unor boli în care predomină contracția musculară. Accident sau ce s-a întimplat? Nu. E un prețios automobil Rolls Royce Silver Ghost 1970, totul din argint Știați că... ... printre cele mai renumite monumente arhitectonice din țara noastră care păstrează un autentic stil romanic tîrziu, este și biserica ceastă reformată din Acîș? A basilică datează de la 1260 și a fost reconstruită la sfîrșitul secolului al XIX-lea păstrînd în mare parte forma inițială. ... una dintre cele mai vechi cărți tipărite din română, cu litere în limbrilice, este „Antologia“ aparținînd domnitorului Grigore Ghica ce avea o tipografie bine pe la 1766 înzestrată la București? Un exemplar din această carte se păstrează și la Muzeul de istorie din Satu Mare: ... primul muzeu din istoria orașului Cărei a fost cel înființat în anul 1921? Aici erau expuse, printre altele, o celebră colecție de tablouri despre a cărei soartă azi nu se mai știe nimic. . . printre cele mai vechi tipografii din țară se numără și cea de la Cărei?. Aici au fost tipărite și primele ziare județene : Szatmármegyei Közlöny, Neamul nostru și Solidaritatea. M. DRAGOȘ Știați că. UMOR — UMOR — Cum? Treizeci de franci pentru o simplă extracție, pe care ați făcut-o și fără anestezie? se revoltă pacientul. In altă parte o asemenea intervenție costă doar cinci francii . S-ar putea, recunoaște senin medicul, dar dumneavoastră ați răcnit atît de înfiorător încît mi-au fugit toți clienții din sala de așteptare! gt — Ce faci?! Nu ți-a spus doctorul că n-ai voie să bei decît o singură sticlă de bere pe zi? — Ba da. Sticla pe care o beau acum este cea din 10 septembrie 1987! — Pentru vizita generală pe care v-am făcut-o, conchide profesorul, și în care nu mi-a scăpat nici un amănunt, vă rog să plătiți două lire. — Eroare, gravă eroare, domnule profesor. Vizita dumneavoastră generală nu a fost chiar atît de perfectă! Pentru că dacă nu vă scăpa nici un amănunt, ați fi observat că n-am la mine decît 4 șilingi și 2 penny! — Doctore, sînt disperat! Ori de cîte ori mănînc, adorm la masă. Ce-mi recomandați? — Să mănînci în pat! VARIETĂȚI » VARIETĂȚI « După Sapporo... Peste numai cîteva luni, muntele Eniwa, pe care s-au desfășurat recentele probe ale celei de-a 11-a olimpiade, își va recăpăta aspectul său inițial. Toate instalațiile montate aici, a căror construcție a costat 800 milioane de yeni, vor fi distruse. Prețul luptei împotriva poluării Cele 13 companii japoneze constructoare de mașini vor consacra în 1972 peste 28.400 milioane yeni în vederea realizării echipamentului antipoluant, conform normelor americane ce urmează să intre in vigoare în 1975. Această sumă depășește cu 35 procente totalul sumelor investite de aceiași constructori în 1971 și depășește de șase ori suma investită în 1969. Numărul tehnicienilor și al specialiștilor mobilizați de industria de automobile japoneză în cadrul luptei împotriva poluării a trecut de la 842 in 1969, la 2.557 în 1970, 3.275 în 1971 și va ajunge la 3.952 în 1972. Țigarete „Sănătoase“ Concernul britanic perial Chemical Industry“ „I-a găsit, se pare, după mai mulți ani de cercetări asidue, rețeta fabricării unei țigarete sintetice necancerigene, al cărei gust și ale cărei caracteristici sunt identice celor ale țigărilor tradiționale. Compoziția sa: două părți celuloză, o parte tutun. Analizele de laborator au demonstrat că, prin ardere, această compoziție eliberează un foarte redus procent de gudron. Deși reprezentanții firmei nu se hazardează să că noua țigaretă este susțină total inofensivă, ei afirmă, totuși, că un asemenea ar putea fi extrem sortiment de util pentru unele categorii de bolnavi, cărora le este cu desăvîrșire interzisă țigareta obișnuită. Noul produs, ar urma să fie fabricat la scară industrială în de doi pînă la trei ani.termen Un protest original Lectura declarației guvernamentale a echipei recent formată de Gaston Eyskens, în parlamentul belgian, a fost întreruptă de un incident neobișnuit: în sala de ședințe a pătruns un taur, al cărui rost era acela de a exprima, cît mai frapant, protestul fermierilor belgieni față de politica agrară a guvernului. Numai în cadrul ringului... „Toți cei care vor fi surprinși bătîndu-se în afara ringului vor fi aspru pedepsiți“ a avertizat rectorul Universității din Khon Kaen, Tailanda. Situată la 450 km de Bangkok, această „universitate-model“ a fost înzestrată de autorități cu un impresionant ring de box — pe care studenții nemulțumiți și profesorii lor vor putea, de acum înainte, să-și rezolve diferendele , prin lovituri de pumn sau de picior, potrivit regulilor boxului thailandez. Conform tradiției, toată aceastără peri dispută se desfășoafond sonor cal, care nu se oprește multdecît în momentul în care unul dintre adversari a atins pămîntul. Ceremonie și ritual datînd din secolul XVI, însoțită pe atunci și de rugăciuni, acest sport este de o rapiditate atît de neobișnuită incit cei care l-au urmărit au definit tailaadezii drept „poporul cu opt picioare". In zilele noastre, acest sport a suferit o singură modificare — este interzis adversarilor să se muște intre ei. Automobilul — un vehicul tot mai lent Paradoxal, imobilitatea se instalează din ce în ce mai mult în marile orașe, concomitent cu creșterea parcului de mașini. Presiunea celor 1.860.000 mașini particulare care circulă în Paris a devenit apăsătoare: municipale circulă autobuzele de două ori mai încet decât cele cu cai existente tramvala începutul secolului. Automobilele întîrzie în total, in fiecare zi, din cauza accidentelor, cu echivalentul trim sfert de secol, este și el asfixiat — în Lyonul ciuda celor 200.000 procese verbale de contravenție (însoțite de amenzi) distribuite anual. Cît costă un jucător englez Clubul de fotbal profesionist Everton (Anglia) a primit suma de 220.000 lire sterline în schimbul înaintaș Alan Ball, centrului care a fost cedat clubului Arsenal. Suma, deși record, nu a uimit pe nimeni. Ball, stă de 26 ani, a jucat în vîrpînă acum în 53 meciuri internaționale. Practica acestor transferuri a debutat in deceniul al cincilea, cînd un club mai puțin cunoscut l-a cedat pe jucătorul Tommy Lawton clubului Chelsea in schimbul a 20.000 lire sterline, ceea ce reprezenta, pe atunci, o sumă destul de mare. In palmaresul actual, locul unti revine într-adevăr lui Ball urmat îndeaproape de Ralph Coates pentru care „Tottenham“ a plătit 190.000 lire sterline; pe locul trei s-a situat Malcolm MacDonald pentru al cărui transfer s-a plătit 180.000 lire. Reflexe în apă la Grădina nucilor din Păulești CAZANELE DUNĂRII — grandios monument al naturii Dunărea, al doilea fluviu ca mărime din Europa, are cursul împărțit în trei sectoare: superior (alpin,) mijlociu (panonic) și inferior (carpato-balcanic). Pe teritoriul țării noastre, în cursul său inferior, Dunărea străbate mai întîi o regiune deluroasă, ca apoi să taie transversal Carpații. Porțiunea traversării Carpaților se caracterizează printr-un șir de defilee, foarte strimte, dintre care cele mai pitorești sînt Cazanele și Porțile de Fier. Defileul Cazanelor Mari este strîns între munții Stirbețul Mare (Strbac) de pe țărmul iugoslav și Ciucarul Mare de pe țărmul românesc. Impunător și îndrăzneț, Stirbețul Mare, de aproape 770 m, se avîntă în inima albiei, înalt îngustînd-o pînă la 170 m. La mijlocul albiei se înalță din apă, singuratică, stînca Cîlnic. Pe malul românesc, paralel cu firul apei, vezi șerpuind șoseaua Bicaz—Orșova, cînd ridicîndu-se deasupra fluviului, cînd strecurîndu-se pe sub povîrnișurile malului său. Apele devin apoi liniștite, line, cu vîrtejuri rare. Pereții goi ai munților se înalță semeți pe ambele maluri. Un peisaj măreț îi straniu uimește și incintă pe călător. Defileul Cazanelor Mari are o lungime km și o lățime, în porțiunea cea mai îngustă, de 45 de 152 m. Apele Dunării au în defileu viteze mari, în timpul viiturilor atingînd 5 m/s. Denumirea de „Cazane" este justificată de vîrtejurile rapide care se formează mai jos de îngustările albiei și de cataracte. Intre atracțiile turistice din această zonă amintim peșterile Ponicova, sau a Liliecilor, și Veterani, rămășițele drumului lui Traian, care continuă de-a lungul fluviului calea construită de împăratul Tiberiu, și celebra stîncă Babacai, ce se ridică cu 7 m deasupra apei, sub formă de coloană spălată de valuri. In lunile aprilie și octombrie, cînd suflă Coșava, crestele ascuțite ale Babacaei, lovite de paie de vînt, scot sunete șuierătoare, asemănătoare vaietelor omenești. La Dubova, Dunărea, obosită parcă, curge între malurile împădurite. Aici, albia Dunării se lățește, ia aspectul unui lac alpin în care se oglindește vîrful Ciucarul Mic (313 m). Ieșit din Dubova, fluviul este prins din nou în strînsoarea munților, masivele cu pereți abrupți apropiindu-se tot mai mult unul de altul. Aici încep cheile Cazanelor Mici, de 4 km lungime, unde adîncimea apelor depășește uneori 50 m. In dreptul km 968 apar săpate în stînca malului ceasul solar roman îi mira, care măsurau încă acum 2000 de ani scurgerea timpului și adîncimea apei. Mai jos cu 3 km, pe malul iugoslav, se vede Tabula Traiana, a cărei inscripție, slăvește construirea drumului roman pe malul Dunării, realizat în scopuri militare, în răstimpul celor două războaie cu dacii. O ultimă înleștare și apele Dunării ies din Cazanele Mici. Albia fluviului se lărgește și apele lunecă mai liniștite prin fața localităților românești Ogradena Veche și Ogradena Nouă. Cazanele adăpostesc o interesantă rezervație forestieră. Pe aglomerările de grohotișuri se întîlnesc fagul european, fagul oriental, jugastrul, alunul turcesc. Pe stîncile însorite se dezvoltă cerul, stejari pufoși și goruni, iar în crăpăturile stîncilor puternic însorite — tufe de liliac. Primăvara timpuriu, pe abrupturi inaccesibile, apare galbenul lalelei de Banat (Tulipa hungarica) și al stînjeneilor de stîncă.