Cronica Sătmăreană, iulie-septembrie 1972 (Anul 5, nr. 1354-1431)

1972-07-04 / No. 1356

Marti 4 iulie 1972 SPORT - SPORT - SPORT ■ SPORT - SPORT - SPORT si „Cupa Independenței“ la fotbal RIO DE JANEIRO 3 (Agerpres). — Turneul internațional de fotbal „Cupa Independenței“ continuat cu meciurile etapei a a doua contînd pentru grupele semifinale. La Sao Paulo, în prezența a 75.000 de spectatori, echipa Braziliei a repurtat o victorie netă cu scorul de 3—0 (2—0) în fața selecționatei Iugoslaviei. Intîlnirea de la Porto Alegre dintre reprezentativele Scoției și Cehoslovaciei s-a terminat cu scor alb: 0—0. In clasamentul grupei a I-a conduce Brazilia cu 3 puncte, urmată de Cehoslovacia și Scoția — cîte 2 puncte, Iugoslavia — 1 punct. In grupa a H-a semifinală, la Belo Horizonte, s-au întîlnit selecționatele Argentinei și U.R.S.S. Echipa sovietică, prezentă la această competiție cu lotul formației Zaria Voroșilovgrad, n-a mai reeditat, performanța din partida cu Uruguay, pierzînd la limită cu 0—1 (0—1). Stadionul „Maracana“ din Rio de Janeiro a găzduit partida dintre formațiile Portugaliei Uruguayului, încheiat la egalititate: 1—1 (1—1). In clasamentul acestei grupe pe primul loc se află Portugalia cu 3 puncte, urmată de‘ U.R.S.S. și Argentina *— cîte 2 puncte și Uruguay — 1 punct. Nou record mondial la săritura cu prăjina NEW YORK 3 (Agerpres) — La Eugene (Oregon) au continuat întrecerile concursului de selecție pentru Jocurile Olimpice de la München ale atleților americani. Cea mai așteptată probă a concursului — cea de săritură cu prăjina — a oferit celor peste 10.000 de spectatori un spectacol pasionant încheiat cu un nou record mondial stabilit de Bob Seagren cu performanța de 5,63 m. în meciuri de baraj Pentru divizia Industria firmei Cîmpia Turzii — Victoria Cărei 3-1 (0-0) Duminică, înainte de masă, s-a disputat la Hunedoara primul meci din cadrul barajului pentru promovarea în divizia В dintre echipele Industria sîrmei Cîmpia Turzii și Victoria Cărei. Deși au pornit în această importantă competiție de calificare cu voința fermă de a reveni cel de al doilea eșalon al fotbalulului nostru, fiind însoțiți de o puternică galerie formată din vreo 500 de suporteri, careienii au fost întrecuți cu scorul de 3—1, diminuîndu-li-se astfel șansele de a promova in divizia B. In prima repriză jocul este echilibrat. In fata unei tehnici superioare a careienilor, din Cîmpia Turzii opun o jucătorii mare putere de luptă și o ambiție deosebită. Printr-un joc ordonat, Închegat și bine gîndit, careienii iși crează numeroase ocazii de a marca, dar pripeala și lipsa de eficacitate a înaintașilor fac ca scorul să rămînă alb. Edificatoare în această privință sunt ocaziile mari cu roata carului ale lui Budai și Helves, care nici în poarta goală nu reușesc să înscrie. In repriza a doua, jucătorii din Cîmpia Turzii joacă cu mai mult avînt, căutînd să se apropie periculos de poarta apărată de Frank. Ca urmare, în min. 56, la o bîlbîială a apărării careiene, înaintașul central al echipei din Cîmpia Turzii expediază slab mingea spre poartă, dar Frank, neatent, scapă balonul în plasă. Este 1—0 pentru Industria sîrmei. Riposta careienilor nu se lasă mult așteptată. In min. 65 asistăm la un atac bine de aceștia, soldat cu golul realizat lui Szabó, care reface egalitatea pe tabela de marcaj. Jocul se echilibrează apoi din nou. Careienii își creează în min. 72 o mare ocazie de gol prin Vancea, care însă după ce driblează și portarul echipei adverse șutează pe lângă bara laterală a porții. Cu 10 minute înaintea fluierului final toți cei prezenți la acest meci erau convinși că situația nu putea fi schimbată și întâlnirea va lua sfîrșit, cu un scor de egalitate. Dar a venit minutul 81, în care Béres reușește ce doreau cu atîta ardoare, ceea dar nu izbuteau înaintașii formației din Cîmpia Turzii — expediază balonul in propria poartă. Este 2—1 pentru Industria sîrmei, iar jucătorii careieni, decepționați, nu se mai regăsesc, ceea ce dă posibilitate extremului dreapta advers ca după numai două minute să majoreze scorul la 3—1 (el a pornit dintr-o poziție clară de ofsaid semnalizată de tușier, dar neacordată de arbitrul de centru). Echipa Victoria a folosit în acest meci formația: Frank — Horilla, Béres, Erdei, Danka — Fesus, Feher — Szabó, Vancea, Helves, Budai. Pentru divizia C Minerul Baia Borșa — Forestiera Bicsad 3-1 (2-0) Duminică, s-a disputat la Baia Borșa returul întilnirii de baraj pentru promovarea în divizia C, dintre echipa locală Minerul și Forestiera Bicsad. Din păcate, echipa din Bicsad n-a reușit să-și mențină acel minim avantaj de un gol obținut în tur, pierzînd în fața minerilor cu scorul de 3—1 (2-0). Meciul de factură tehnică modestă, în care nervii jucătorilor ambelor echipe au frustrat jocul de caracterul spectacular, provocînd numeroase greșeli elementare și pe alocuri chiar durități, a fost cîștigat de gazde — cu largul concurs al brigăzii de arbitri din Tîrgu Mureș, avîndu-l la centru pe Ioan Sas — care promovează astfel în divizia C. Biclădenii încep jocul timid, fiind surprinși de avalanșa atacurilor echipei gazde. Ei nu reușesc să-și revină pe parcursul primelor 45 de minute, timp în care primesc, în urma unor greșeli elementare de apărare, două goluri. Din min. 35, Forestiera rămîne in 10 oameni, deoarece Iacob este eliminat din joc pentru proteste la deciziile arbitrului. In repriza a doua bicsădenii joacă mai bine, ies de repetate ori la atac, punînd des în pericol buturile gazdelor. Insă ei nu vor reuși decit o singură dată, în min. 75, să înscrie prin Grigoreț. Dar, în ultimele minute ale întîlnirii, gazdele reușesc să înscrie golul care le va aduce calificarea în divizia C. CRONICA SATMAREANA O mai veche dorință a sătmărenilor — de a avea o reprezentantă in divizia A la popice — s-a realizat zilele acestea. Intrecînd cu 9817 —9637 p.d. pe Record Cluj (în prima zi 4890—4780, iar în cea de-a doua p.d.) popicarii 4927—4857 de la Spartac Satu Mare și-au cîștigat dreptul de a activa în divizia A. Iată rezultatele înregistrate în acest de către sportivii meci sătmăreni : Mihai 1727 p.d., Ștefan Pintye Nagy — 1687 p.d., Tiberiu Botos — 1645 p.d., Mihai Princz — 1620 p.d., Andrei Bogdan — 1619 p.d. Au mai fost fiii Iosif Boșneak, foloîn prima zi, (748 p.d.) și Andrei Papp — în ziua a doua (771 p.d.). Pentru frumosul succes realizat merită felicitări toți componenții formației sătmărene, care au evoluat la un nivel constant superior, precum și antrenorul Octavian Moise. K. ZOLTAN coresp. Popice Spartac Satu Mare a promovat in divizia A Interviuri RADIOAMATORISM. SĂTMÂREAN ȘI „LUNGIMILE DE UNDA“ ALE PERFORMANȚEI Disciplină din grupul sporturilor aplicative, radioamatorismul îmbină măiestria sportivă cu utilul, oferă celor ce-l practică, aria competițională cea mai vastă, mai întinsă geografic și de aici farmecul aparte al acestei ramuri sportive. Radioamatorismul și-a găsit prieteni printre tinerii sătmăreni (este adevărat, nu în proporție dorită) care de-a lungul anilor — în perioada mai mult sau mai puțin fructuoasă — au realizat succese frumoase în confruntările ce le-au susținut. Intrăm în intimitatea radioamatorismului sătmărean cu ajutorul unuia din cei mai competenți sportivi sătmăreni în această disciplină, Iosif Bartl, membru Comitetului Federației Române de specialitate, vicepreședintele Comisiei județene de radioamatorism, care răspunde cu amabilitate întrebărilor ce au făcut obiectul unei discuții pe această temă. — Chiar dacă activitatea divamatorilor sătmăreni nu afost întotdeauna deosebit de inatensă, aceasta nu a exclus posibilitatea unor reale afirmări ale acestora... — In primul rînd voi face precizarea că întrecerile radioamatorilor se realizează în cadrul a patru grupe valorice, categorisirea făcîndu-se după puterea stației. Potrivit aprecierilor federației, activitatea radioamatorilor măreni, din punct de vedere sătal calității, se situează la celor mai buni din țară, nivelul fată pe scurt și cîteva din performanțele ce intră în palmaresul radioamatorilor sătmăreni cuplul Iosif Cuibuș — Iosif Talian dețin un loc I la campionatele internaționale ale României (unde scurte). Iosif Cuibuș a cîștigat doi ani consecutiv (1969 și 1970) primul loc la concursurile pe banda de 80 m, iar Stația colectivă sătmăreană a reușit și ea primul loc pe țară, cu prilejul campionatului de unde ultrascurte al R.P.R. — In afara celor amintiți mai sus pe cine mai puteți evidenția ? — Printre radioamatorii in general, destul de activi, se mai numără Ștefan Borgyai din Satu Mare și Iosif Kocsis din Carei. — ... Și Iosif Bartl, care a stabilit cele mai multe legături, a obținut cel mai mare număr de diplome (am aflat noi prin bunăvoința celorlalți radioamatori sătmăreni — n.n.). — Vreau să mai arăt că nu demult am reușit să reamenajăm radioclubul, să ne desfășurăm activitatea în condiții îmbunătățite. In afara celei de la clubul, amenajat în incinta C.J.E.F.S. mai funcționează o stație colectivă pe lingă Comitetul municipal al U.T.C. — Ce activități se desprind de pe agenda comisiei județene în această perioadă ? — Principala noastră preocupare în aceste zile este organizarea și desfășurarea concursului dedicat sărbătoririi mileniului sătmărean. In acest sens s-a editat o diplomă festivă pe care o vor primi toți radioamatorii din lume care lucrează cu radioamatorii din Satu Mare și din țară. Diploma se acordă pe bază unui punctaj a cărui crește în dificultate în realizare funcție de distanțe. Intenționăm să punem în funcțiune o stație cu indicativ special — numai pentru perioada festivităților la care să se efectueze legături demonstrative (în telefonie și telegrafie). Intre timp vom organiza la cele două stații colective (U.T.C. și club) cursuri de inițiere și perfecționare cuprinzînd lecții de însușire a unor cunoștințe de electrotehnică, telegrafie, tracții și exploatare radio, consprecum și regulamentul și traficul de radioamatori. Și pentru că urmărim ca radioamatorismul sătmărean să se plaseze tot mai mult pe „lungimile de undă“ ale performanței s-au luat măsuri de modernizare a stațiilor, pentru a le aduce la un nivel competitiv superior. Ne preocupă totodată atragerea a cu mai mulți tineri spre această activitate, selectarea celor ce dovedesc aptitudini deosebite. — Am văzut filmul toți tinerii din lume“... și „Dacă am rămas cu convingerea că valențele acestei discipline depășește de multe ori limitele unei ramuri sportive oarecare ... — Cu eroii acelui film, sau mai bine zis cu radioamatorii care au participat la acțiunea autentică după care a fost realizat acel film, am stabilit și eu legături în acea perioada. Oricare dintre radioamatori au obligația să-și pună la dispoziție stația unor asemenea cauze. Socotesc de altfel, că toți radioamatorii sătmăreni ar fi în stare să sacrifice timp etc. atunci cînd o eventuală situație urgentă ar impune aceasta. Boxerul Ion Siliște vizează un loc în echipa pentru Olimpiada de la München Ultimele confruntări oficiale la care a luat parte Ion Siliște, i-au adus pugilistului sătmărean multă amărăciune. Și aceasta nu pentru că ar fi avut ghinion în disputele susținute, că ar fi întîlnit adversari pe care nu-i putea învinge, ci pentru că a fost nevoit să părăsească ringul învins nu de partenerul său de întrecere, ci de... arbitri! — Cum a fost în meciul cu Stumpf, fonică? — N-am încasat lovituri la figură, nici la plex. Doar nici în brațe. Eu, în schimb — l-am trimis în fiecare repriză la podea. In orice caz, după acest meci, medicii l-au oprit pe Horst Stumpf să mai boxeze, considerîndu-l incapabil fizicește să mai facă față unui alt adversar. Și totuși, arbitrii l-au declarat pe el învingător la puncte. — Ce șanse aveai dacă treceai de Stumpf?V— Aș fi boxat cu Marin Constantinescu, tot de la București, sportiv pe care Metalul l-am mai învins. In sfîrșit, meciul cu Petru Cîmpeanu, și el de la Metalul București, era pentru mine unul dintre cele nu prea dificile. Asta înseamnă să devin campion național la semigrea. — Intenționînd să „repare“ măcar parțial greșeala arbitrilor respectivi, federația a decis disputarea unui meci care să desemneze pe reprezentantul nostru la categoria semigrea pentru Olimpiada de la München —• Voi susține acest meci în compania dinamovistului Marin Culineac, meciul urmînd să aibă loc la Galați sau Constanța în data de 4 august. Ce șanse ai în fața lui Culineac? —Cu proaspătul campion european de tineret nu am mai boxat pînă acum. Culineac boxează abia de un an încoace la această categorie, mai înainte evoluind la cea mijlocie. Are mai puțină experiență decit mine și este, cred, mai fragil. — Bănuim că i-ai studiat stilul?г Boxează cu garda inversă, dar foarte dezordonat. Lovitura lui preferată : upercutul de stingă la plex, execuție pe care o cunoaște și o aplică destul de bine. — Te pregătești, desigur, pentru această importantă confruntare... — Mă pregătesc intens sub îndrumările antrenorului T. Pogăcieș, căruia îi datorez atît de mult în ce privește boxul. Ca parteneri de antrenament ii am pe colegii mei de asociație Joianu, Tămaș și Moldovan. Cu Bineînțeles, mă voi antrena mai mult în compania unor pugiliști sătmăreni, care se apropie de stilul lui Culineac. Vreau să fac tot ce îmi stă în putință pentru a reprezenta culorile patriei la Olimpiada de la München, să aduc noi succese sportului sătmărean. — Noi îți urăm să reușești în tentativa ta, asigurîndu-te că iubitorii sportului cu mănuși din Satu Mare vor fi cu gîndul alături de tine în dificilele confruntări care te așteaptă. Interviuri realizate de ȘTEFAN VIDA In etapa de cupă de duminică Surprizele n-au lipsit Duminică s-a desfășurat în județul nostru o nouă etapă în „Cupa României“ la fotbal, ediția 1972—1973, în care au fost angrenate și echipele participante la prima categorie a natului județean. Ca și în campioaste ediții, surprizele nu au lipsit. Astfel, Sticla Poiana Codrului, Unirea Tășnad, Victoria Livada, Tarna Orașu Nou, Recolta Urziceni, Spicul Ardud și Recolta Dorolț — din prima categorie a campionatului județean — au dreptul de a participa în pierdut etapa viitoare, fiind învinse, unele fără drept de apel, de către formații ce activează în categorii inferioare. Iată rezultatele tehnice ale etapei de duminică: Gloria Moftinu Mara — Sticla Poiana Codrului 2—1 (1—0); Olimpia Comănești — Unirea Tășnad 2—0 (0—0); Voința Turț — Victoria Livada 2—1 (0—0); Recolta Potău — Energia Negrești-Oaș 1—2 (1—0) (după prelungiri)) Dacia Medieșu Aurit — Taina Orașu Nou 5—0 (2—0)) Voința Lazuri — Recolta Urziceni 2—1 (0—1)) Unirea Berea — Spicul Ardud 2— 1 (1—1) (după prelungiri); Recolta Mădăras — Recolta Dorolț 3— 0 (neprezentare); Victoria Potău - Stăruința Berveni 4—3 (1—1) (după prelungiri); Combinatul 1 Mai — Automobilul 2—5 (1—1); Tricotex Satu Mare — Comerțul 0—3 (0—2); Șc. forestieră — Rapid 0—3 (neprezentare); Unio — Spartac 2—3 (1—2); Avîntul Andrid — Recolta Căpreni 2—4 (2—2); Z. KOVÁCS, coresp. Oficiul farmaceutic Satu Mare ANGAJEAZĂ IMEDIAT: REVIZOR CONTABIL C.F.I. CONTABIL PRINCIPAL Condițiile de angajare — conform Legii nr. 12/1971 și H.C.M. nr. 235/1969. 3 Memento — Memento • Televiziune Marți 4 iulie 9.00 — Deschiderea emisiunii de dimineață. 9.05 — Teleșcoală. 10.00 — Curs de limba engleză. Secția a 22-a. — 10.30 Căminul. 11.10 — Prim plan : Ion Gîrceag. 11.30 — Film serial : „Patru tanchiști și un cîine“ — (XX). 12.25 — Selecțiuni din baletul „Detașamentul Roșu de femei“ interpretează Ansamblul de balet „China“. 12.40 — Telejurnal. 17.30 — Deschiderea emisiunii de după-amiază. 18.00 — Steaua polară — cabinet Tv. 18.25 — Reflector. 18.40 — Publicitate. 18.45 — Dinamica societății românești. 19.20 — 1001 de seri. 19.30 — Telejurnal. 20.00 — In întîmpinarea Conferinței Naționale a Partidului Comunist Român și a celei de-a 25-a versări a Republicii. 20.20 ani— Seară de teatru : „Moartea guvernatorului“. 22.00 — Vedete ale muzicii ușoare: Lara Saint Paul. 22.15 — imagini din S.U.A. 22.30 — „24 de ore“. Marți 4 iulie SATU MARE: Victoria Robin Hood (coproducție italofranco-spaniolă, color, cinemascop) ; Popular — Asediu] (film românesc, color); CĂRBI i Popular — Fuga (seriile I și II (film sovietic, cinemascop); 23 August — O floare și doi grădinari (seriile I și II, film indian); NEGREȘTI-OAȘ: Floarea de cactus (film american, color); TAȘNAD: Aeroportul (seriile I și II, film american, color, cinemascop); SANISLAU: Corigența domnului profesor (film românesc); BERVENI: Tăcerea bărbaților (film cehoslovac); HALMEU: Atenție, broasca țestoasă (film sovietic, color). Cinema Miercuri 5 iulie 11.50 Cotele apelor Dunării. 12.00 Din repertoriul soliștilor Doina Badea și Giorgio. 12.15 Recital Mihaela Botez. 12.30 Intîlnire cu melodia populară și interpretul preferat. 13.00 Radiojurnal. 13.15 Avanpremieră cotidiană. 13.30 Estivală — muzică de prînz. 14.00 Compozitorul săptămînii — Edward Grieg. 14.40 de muzică populară. Interpreți Victoria Baciu și Dumitru Bălășoiu. 15.00 Buletin de știri. 15.05 Creștere și eficiență economică. 15.30 Muzică de estradă. 16.00 Radiojurnal. Buletin meteo-rutier. 16.15 Corul Școlii generale nr. 75 din București, dirijor prof. Steliana Martakin. 16.30 Știința la zi. 16.35 Muzică ușoară de Richard Bartzer și Sile Dinicu. 16.50 Publicitate radio. 17.00 tineretului. 17.30 Melodii Antena populare. 17.45 Formațiile Cromatic și Trubadurii. 18.00 Orele serii. 20.00 Tableta de seară de Zaharia Stancu. 20.05 Zece melodii preferate. 20.40 Marea întrecere socialistă în întîmpinarea Conferinței Naționale a partidului și a celei de a 25-a aniversări a Republicii. Conștiința tică in acțiune. Reportaje, patriointerviuri, comentarii. 21.00 Orchestra Nelu Urziceanu. 21.10 Revista șlagărelor. 21.25 Moment poetic. Vasile Voiculescu. 21.30 Bijuterii muzicale. 22.00 Radiojurnal. Buletin meteorologic. Sport. 22.30 Concert de seară. 24.00 Buletin de știri. 0.03—6.00 Estrada nocturnă.Buletine de știri la orele 2.00; 4.00; 5.00). RADIO Direcția sanitară a județului Satu Mare str. Scînteii nr. 8, telefon 1.41.20 angajează prin concurs. ȘEF SERVICIU CONTABILITATE Angajarea se face cu respectarea Legii nr. 12/1971. Salarizarea — conform H.C.M. nr. 914/ 1969. Informații suplimentare se pot obține la Direcția sanitară a județului, la adresa de mai sus. Fabrica de ulei Ardealul Cărei Condiții de studii și vechime conform anexei nr. 2 din Legea nr. 12/1971. Salarizarea conform H.C.M. 914/1968. Informații suplimentare se pot primi la serviciul personal al întreprinderii Cărei, Str. A. I. Cuza, nr. 17 sau la telefon nr. 180, 270, angajează prin concurs. Tehnician principal, energetic sau tehnician MFOGRAF 2 SATU MARE recrutează prin concurs candidați pentru școlarizare prin ucenicie la locul de muncă în următoarele meserii : CULEGĂTOR MECANIC CULEGĂTOR MANUAL TIPARITOR TIPAR ÎNALT LEGATOR ZINCOGRAF înscrierile la concursul de admitere se fac zilnic la sediul Tipografiei din str. Martirilor Deportați nr. 30, pînă în ziua de 6 iulie 1972. Candidații vor prezenta la înscriere, în mod obligatoriu următoarele acte: — cererea de înscriere — certificat de naștere în original și copie. — certificat de absolvire a școlii generale de 8—10 ani. — fișa medicală conform instrucțiunilor Ministerului Sănătății: buletin de analiza sîngelui și rezultatul radiologic pulmonar. Examenul va consta din următoarele probe: limba română — scris și oral — matematică scris și oral din materia claselor V—VIII. Se primesc candidați numai din municipiul Satu Mare și localitățile apropiate cu posibilități de deplasare. Informații suplimentare se pot primi la sediul întreprinderii sau la telefon nr. 1.44.88.—1.21.08. examenului