Cronica Sătmăreană, ianuarie-martie 1974 (Anul 7, nr. 1820-1895)

1974-01-03 / No. 1820

■ . • va^ s» 1а»; tA iI ’ bW »M. EMINESCU“ IA$1 .1 V PROLETARI DIN TOATE TARTLE. UNTTI-VÄ ! й Anul VII (XIV) Nr. 1820 (2459) Joi 3 ianuarie 1974 4 pag. 30 bani Ш смт [UNK] [UNK] [UNK]ticfliAt а [UNK]т ROSTITA LA POSTURII DE RADIO ȘI TELEVIZIUNE CU PRILEJUL ANULUI ROD Dragi tovarăși și prieteni. Cetățeni ai României socialiste. Peste cîteva momente încheiem anul 1973 și începem noul an animați de legitimă mîndrie patriotică pentru remarcabilele succese obținute în politica internă și externă a partidului și statului, în înfăptuirea mărețului program elaborat de Congresul al X-lea și de Conferința Națională și, totodată, însuflețiți de hotărîrea neabătută de a da viață obiectivelor făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate pe pămîntul patriei noastre, de a realiza în cele mai bune condițiuni sarcinile planului de stat pe 1974. In anul 1973 s-au obținut noi și însemnate progrese în dezvoltarea și modernizarea industriei și agriculturii, a celorlalte ramuri economice, în creșterea avuției naționale, în perfecționarea bazei tehnico-materiale a socialismului. Am realizat, de asemenea, succese importante pe calea înfloririi învățământului, științei, artei și culturii, a creșterii nivelului de trai, material și spiritual, al oamenilor muncii — obiectivul fundamental al politicii partidului, al întregii opere de construcție socialistă. Toate acestea demonstrează, o dată în plus, justețea politicii marxist-leniniste a partidului, creșterea rolului său de forță politică conducătoare în toate domeniile de activitate, capacitatea creatoare a clasei noastre muncitoare, a țărănimii și intelectualității, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de o naționalitate, a întregului popor care își făurește liber, în mod conștient, noua sa istorie, viitorul său fericit. Pentru minunatele realizări obținute in acest an, pentru munca plină de consacrată edificării socialismului și abnegație comunismului în România, conducerea partidului și statului adresează tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, cele mai calde felicitări întregul nostru popor pășește în noul an hotărît să facă totul pentru a îndeplini sarcinile trasate de recenta plenară a Comitetului Central, întîmpinînd a 30-a aniversare eliberării patriei de sub jugul fascist și Congresul al XI-lea al partidului cu noi și remarcabile înfăptuiri în toate domeniile vieții economico-sociale. Realizarea prevederilor de inaltă răspundere ale planului pe anul viitor impune unirea și organizarea tuturor forțelor societății într-o direcție unică, îmbunătățirea continuă a activității economice, valorificarea superioară, cu maximum de randament, a întregului potențial material și uman al țării, întărirea ordinii și disciplinei socialiste, dezvoltarea inițiativei maselor muncitoare, participarea lor tot mai activă la conducerea întregii societăți. Realizările dobindite în acești 3 ani, sporurile Însemnate obținute în dezvoltarea economiei naționale demonstrează realismul prevederilor planului cincinal, faptul că există toate condițiile pentru îndeplinirea cincinalului înainte de termen, făcînd astfel un mare pas înainte pe calea edificării societății socialiste multilateral dezvoltate, ridicînd România pe noi trepte de progres și civilizație. Dragi tovarăși. Desfășurarea vieții internaționale în cursul anului care a trecut a confirmat cu putere justețea orientărilor date de Congresul al X-lea privind procesele fundamentale ale a lumii contemporane, justețea politicii externe partidului și statului nostru de dezvoltare continuă a colaborării și prieteniei cu țările socialiste, cu statele care au pășit pe calea dezvoltării de sine stătătoare, cu toate țările lumii, fără deosebire de orînduire socială. Anul care a trecut se înscrie în analele Vieții internaționale printr-o serie de succese importante în lupta forțelor progresului, democrației și păcii; s-a pus capăt războiului din Vietnam, a început, cu rezultate bune, Conferința țărilor din Europa pentru securitate și colaborare, s-au făcut o serie de pași înainte pe calea destinderii internaționale, a normalizării raporturilor dintre state, a colaborării și înțelegerii între națiuni. Totodată, unele evenimente, și cu deosebire reizbucnirea ostilităților militare în Orientul Mijlociu, au demonstrat că în lume mai există focare de încordare, forțe reacționare care continuă să se opună proceselor progresiste ale dezvoltării contemporane, factori de natură să prejudicieze securitatea și pacea generală. Se poate spune că evoluția omenirii pe calea destinderii se află abia în faza de început. De aceea este necesar ca popoarele să acționeze în continuare în mod ferm pentru lichidarea politicii imperialiste de forță și dictat, a colonialismului și neocolonialismului, pentru respectarea dreptului fiecărui popor de a-și hotărî singur soarta. Desfășurînd o vastă și intensă activitate internațională, România și-a amplificat relațiile cu celelalte popoare, a acționat consecvent pentru afirmarea pe arena mondială a unor principii noi, democratice, de egalitate deplină în drepturi și respect al independenței suveranității fiecărei națiuni, pentru crearea și unui climat în care toate țările, indiferent de mărimea lor, să poată participa activ la soluționarea problemelor spinoase care confruntă omenirea, pentru întărirea rolului Organizației Națiunilor Unite în apărarea principiilor dreptului Internațional, în dezvoltarea conlucrării pașnice dintre națiuni. Vizitele pe care le-am făcut în acest an într-o serie de state din Europa și de pe alte continente, contactele cu un mare număr de conducători ai unor țări cu orînduiri sociale diferite, declarațiile solemne și acordurile realizate au pus bazele unei colaborări largi și multilaterale între poporul nostru și popoarele respective și, totodată, s-au înscris ca un aport nemijlocit la afirmarea noilor principii de relații între state, la cauza destinderii, înțelegerii și colaborării între popoare. Toate acestea au făcut să crească și mai mult prestigiul internațional al României, să sporească numărul prietenilor ei pe toate meridianele globului. Fie ca anul 1974 să intre în istorie prin noi și mari succese în lupta popoarelor, a forțelor progresiste pentru dezvoltarea colaborării între state, fără deosebire de orînduire socială, pentru promovarea unor relații noi, democratice, în viața internațională, pentru dezvoltarea cursului destinderii și păcii, pentru încheierea cu succes a Conferinței general-europene, pentru realizarea unei păci drepte, trainice, în Orientul Mijlociu, pentru lichidarea dominației coloniale și a oricăror forme de asuprire a altor popoare, pentru afirmarea dreptului fiecărei națiuni de a fi stăpînă pe bogățiile sale, pe propriul său destin, de a-și făuri o viață liberă și prosperă. Fie ca anul 1974 să ducă la întărirea colaborării și solidarității țărilor socialiste, a partidelor comuniste și muncitorești, a tuturor forțelor antiimperialiste în Interesul dezvoltării progresiste a societății contemporane, al făuririi unei lumi mai bune și mai drepte pe planeta noastră. In acest moment solemn, îmi exprim convingerea că oamenii muncii din patria noastră — muncitori, țărani, intelectuali, bărbați și femei, tineri și vârstnici, români, maghiari, germani și de alte naționalități — nu vor precupeți nimic pentru traducerea în viață a politicii partidului și statului — expresie fidelă a intereselor și aspirațiilor fundamentale ale națiunii noastre socialiste. In numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat și guvernului, precum și al meu personal, adresei tuturor cetățenilor României socialiste cele mai calde urări de succes în realizarea idealurilor lor de bunăstare și fericire, satisfacții depline în muncă și viață, împlinirea tuturor dorințelor, multă sănătate și fericire! La mulți ani, dragi compatrioți! 1974 — an al răspunderilor majore față de îndeplinirea exemplară a sarcinilor încredințate gășim pragul lui 1974 cu un sentiment de mîndrie justificată. Anul 1973 a fost anul hotărîtor pentru realizarea cincinalului înainte de termen. L-am încheiat cum se cuvine. Bilanțul ne-a fost bogat, iar realizările obținute ne sunt temelie de nădejde muncii și planurilor pentru anul nou, care trebuie să devină marilor răspunderi față anul de îndeplinirea exemplară a sarcinilor încredințate de partid. Pentru anul acesta stabilit sarcini deosebit ne-am de mărețe. Planul prevede creșteri, față de cele din anul trecut, de 27,2 la sută la producția globală industrială, de 4,1 la sută la producția globală agricolă, de 32,1 la sută la export, de 8,3 la sută la desfacerea mărfurilor către populație. Analizate pe ramuri, creșterile prevăzute sunt și mai spectaculoase. In industria construcțiilor de mașini grele, de exemplu, creșterea planificată este de 31,7 la sută, în industria ușoară de 32 la sută, în alimentară de 47,1 la sută, iar în cea mai tînără ramură economică a județului nostru, aceea extractivă de minereuri neferoase, de 3 ori. Sarcini importante ne revin pentru acest an în domeniul investițiilor. Se vor construi și vor trebui să fie date în folosință:policlinica din Cărei, căminul-spital cu 300 locuri din Satu Mare, peste 1000 locuri în creșe și grădinițe, 12 săli de clasă, 6 ateliere și laboratoare școlare, peste 1.700 apartamente fizice, din care 700 din fonduri de stat, 8 km rețele de apă, 5 km canalizare, 3 km rețele de încălzire, 25.000 m.p. asfaltări de străzi etc. . Planul economic pe anul 1974 a fost votat de Marea Adunare Națională și a devenit lege. Tocmai de aceea se impune ca, încă din prima zi a anului, să fie luate toate măsurile tehnice și organizatorice pentru îndeplinirea punct cu punct a sarcinilor, în fiecare zi, în fiecare decadă și lună. Pășim pragul noului an cu sentimentul datoriei împlinite, dar și cu importante acumulări de experiență. Am întîmpinat unele greutăți, dar le-am învins. Au existat deficiențe în organizarea producției și a muncii, care au avut repercusiuni asupra ritmicității, a calității produselor. Au fost deficiențe în privința diversificării producției, a cheltuielilor de producție, a costului și productivității muncii și a consumurilor specifice. Rînd pe rînd greutățile au fost învinse, dar a fost necesar ca în unele perioade să se lucreze zi și noapte, în schimburi prelungite, producția realizindu-se cu mari eforturi de energie materială și umană. Invățînd din experiența anului trecut, se impune ca de la început să fie luate cele mai eficiente măsuri pentru ca lipsurile din trecut să nu se mai repete. Deosebit de important este ca, comitetele oamenilor muncii din întreprinderi să vegheze ca fiecare compartiment în parte să-și îndeplinească obligațiile cu maximă răspundere. Va trebui întărit rolul maistrului în producție, ca și al șefului de atelier, de secție, al șefului de echipă. O contribuție mai valoroasă vor trebui să aibă în procesul de producție inginerii, ca oameni de concepție, economiștii, ca factori determinanți în mai buna gospodărire a fondurilor, în reducerea consumurilor specifice de materiale, materii prime și energie, în reducerea cheltuielilor materiale și de producție, pentru creșterea continuă a eficienței întregii activități economice a întreprinderilor. Sarcinile pentru 1974 sunt mărețe, iar înfăptuirea lor va așeza patria noastră pe o treaptă superioară de dezvoltare. La începutul anului trecut ne-am angajat, alături de întreaga suflare românească, să îndeplinim cincinalul în 4 ani și jumătate. Suntem angajați pe drumul acestei bătălii mai mult ca ieri, hotărîți să dăm un nou suflu, mai viu, întrecerii socialiste, pentru ca, muncind mai avîntat, cu înalta conștiință a omului nou, proprietar al mijloacelor de producție și făuritor al bunurilor materiale, să ne îndeplinim în mod exemplar îndatoririle. Cu munca noastră, din hotârîrea noastră, cu entuziasmul nostru general, noul an 1974 debutează viguros, puternic, pretutindeni înflăcărat. La Univ, în sectoarele fierbinți, focurile au dat simbolic semnalul muncii arzătoare cu care muncitorii, inginerii, tehnicienii pornesc spre cucerirea celor mai înalte cote în domeniul producției, productivității, beneficiilor, în 1974. Alături de ei se înscriu pe verticală colectivele de la „23 August“, constructorii de mobilă, muncitorii din industria textilă din ramura industriei alimensitare, cei din agricultură etc. îmbogățiți cu experiența unui an plin de realizări, mai maturizați, răspundem cu înflăcărare chemării partidului. Pentru îndeplinirea cinilor sporite din acest salon ne-am ofelit voința, ne-am organizat mai bine, ne strîngem rîndurile și urcăm. Urcăm din prima zi a anului, spre împliniri noi, pentru fericirea și înflorirea României socialiste. in pag. a 4-a Creșterea prestigiului României pe plan extern in anul 1973 Optimism și voioșie la sărbătoarea dintre ani .Bine-ai venit, Oficiul județean de turism — o spunem cu toată convingerea — s-a priceput mai mult ca oricînd să organizeze așa cum se cuvine în revelionul rețeaua localurilor ce le patronează. In cadrul intim, sărbătorește decorat, al restaurantului „Aurora“ și-au dat întîlnire la sărbătoarea revelionului un grup numeros de sătmăreni. In scurt timp toți acești oameni s-au constituit în colectivul cel mai dornic de petrecere. Muzica antrenantă, voia bună, au fuit, împreună, liantul cel consumat de preț în realizarea acestui deziderat. Discret, firește, atît cît reporterul o poate face, am ținut că cunosc gîndurile cîtorva participanți la frumoasa sărbătoare a revelionului. — Am vrut să sărbătoresc aici, la acest local, despărțirea de vechiul an și să dau bună dimineața noului an, alături de atîția alți sătmăreni, cu care m-am unit întru voie bună. Gîndurile ce le leg de anul care vine le-aș contopi în unul singur: doresc ca anul 1974 să fie un an la sfîrșitul căruia să putem spune că tot ce ne-am dorit am și înfăptuit, că eforturile noastre s-au încununat de succese și mai mari. țing. I. Drafta, O.C.O.T. Satu Mare). — Cu ce urare aș putea întîmpina noul an dacă nu cu aceea de a dori întîi de toate un an bun?! Fie ca în anul 1974 colectivul în care muncesc, celelalte colective de muncă ale municipiului și județului să cunoască în mai înalt nostru, atributele prosperității, să-și grad încununeze munca cu noi și cît mai mari izbînzi. (Ioan Balan, tehnician, Coop. Metalo-Lemn). Gîndurile interlocutorilor noștri condensează, de fapt, dorințele tuturor celor prezenți, ale tuturor celor care au sărbătorit revelionul. Drept pentru care „cele douăsprezece bătăi magnifice“ care au marcat intrarea noului an, au găsit paharele de șampanie ridicate în închinarea pentru noi împliniri, pentru rotunjirea succeselor noastre. Localul „Cafe-Tabac-Bar“ și restaurantul „Miorița“ au și ele cadrul propice pentru oferit o asemenea sărbătoare cum este revelionul. S-a investit aici fantezie și pricepere în a se realiza „acel ceva“ care să-i facă pe oameni să se simtă cît mai bine. Drept urmare, am întilnit aici numai fețe vesele și tinere. Da, tinere, pentru că voia bună, se pare, continuă să rămînă elixirul tinereții fără Toți cei cu care ne-am bătrînețe; întîlnit, ne-am dat bine seama, erau pătrunși de rolul lor în a face tot ce depinde de ei, pentru ca veselia să atingă cotele cele mai înalte, ca voioșia să fie la fiecare masă prezentă. Și acest lucru s-a reușit din plin. Asta, întîi de toate, pentru că așa se cade să închei un an bogat în înfăptuiri, an ce a însemnat pentru sătmăreni un an al unor realizări de prestigiu. In consecință, împreună cu gazdele noastre de cîteva minute, am rostit și noi urarea ca 1974 să fie anul în care să adunăm satisfacții și mai multe, mai mari, anul în care să ne duși curăm din plin de roadele muncii noastre închinate înfloririi patriei socialiste! G. TONICA Pretutindeni — noul an a fost primit așa cum se cuvine Pentru izbinzile viitoare Entuziasmul, buna dispoziție, însuflețirea au caracterizat, sărbătorirea revelionului de către colectivul întreprinderii „Unio“ Satu Mare, un mare număr de salariați dîndu-și întîlnire în sala Clubului întreprinderii. In acest fel muncitorii, inginerii, tehnicienii au ținut să-și ia rămas bun de la vechiul an, un an de bune realizări în îndeplinirea sarcinilor de plan și a angajamentelor asumate, și să pășească în noul an cu dorința de-a dobîndi noi și importante izbînzi în realizarea înainte de termen a actualului plan cincinal. In sala frumos împodobită, pavoazată de sărbătoare, oamenii s-au simțit ca la ei acasă. Au fost prezenți alături de muncitorii fruntași, membrii comitetului de conducere, secretarul co (Continuare In pag. a 2-a) OAMENI LA DATORIE Supraveghetorii luminilor nopții Mai mult decît în orice altă noapte, în noaptea Anului am avut nevoie de lumină, Nou ce să ne călăuzească primii pași și primele cuvinte din cronica lui 1974. In sălile festiv împodobite și în casele noastre, lumina filamentelor incandescente sau a descărcărilor în gaze rarefiate ne-a însoțit și a dat clipelor nocturne farmece diurn. Dacă ne-am bucurat de strălucirile becurile multicolore, de reflexia de basm a crengilor bradului împodobit, dacă am admirat jocul de lumini al toaletelor din jurul nostru, ar trebui să mai știm că toate se datoresc celor care au petrecut acest revelion în salopetă, la datorie, gata oricînd să răspundă oricăror solicitări, pentru ca noaptea noastră de bilanț și început, de împliniri și speranțe, sa nu-și piardă farmecul. In acest scop I.R.E., Secția de distribuire a energiei electrice Satu Mare, luat toate măsurile necesare. Astafel, două echipe de intervenție, formate din Cornel Tărian, Carol Szász, Gheorghe Maximiuc, Aurel Ciulean și Adalbert Újvárosi au fost pregătite în orice moment să elimine orice defecțiune intervenită în raza municipiului. La cel mai greu post — intervenții în mediul rural —l-am întîlnit pe comunistul Vasile Tătăran, atent la fiecare apel telefonic, gata de plecare în clipă, împreună cu colegul orice de echipă Alexandru Cociorva. „Sunt mîndru că tovarășii mei de muncă au avut încredere în mine și m-au numit de serviciu în această noapte, ne spune V. Tătăran. Am venit la secție inima deschisă, cu hotărîrea cu ca alături de colegi să-mi fac datoria, în așa fel incît prietenii noștri să-și poată petrece. Cît privește revelionul, îl vom face în mijlocul familiilor noastre, numai după ce ne vom întoarce acasă cu misiunea îndeplinită“. La aceleași ore ale nopții se știa cu siguranță că Vasile Horozan poate fi găsit la domiciliu. In aceeași situație s-au aflat in tot cursul zilei de 1 ianuarie 1974 șoferii Iosif Komlodi și Ludovic Verdeș, gata oricînd să intervină, dacă tovarășii lor de muncă aflați la secție nu ar fi putut face față solicitărilor. In noaptea Anului Nou în jurul orei 2, telefonul a cerut o intervenție, pe strada Ferestrău. Acolo, în toiul petrecerii, o fază a unui conductor a cedat. La solicitarea cetățenilor, Cornel Tărțan și Carol Szász s-au deplasat (Continuare în pag. a 3-a) Ca ln oricare altă seară, mai mult chiar, se acordă toată atenția Îndeplinirii atribuțiunilor de serviciu