Cronica Sătmăreană, ianuarie-martie 1974 (Anul 7, nr. 1820-1895)

1974-03-29 / No. 1893

2 CRONICA SATMAREANA ______________________vineri 29 martie 1974 LUCRĂRILE SESIUNII MARII ADUNĂRI"NAȚIONALE Cuvintarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU (Urmare din pag. 1) citor, respectarea cu sfințenie legalității socialiste, a Constituției a și legilor țării. Vă asigur în viitor, atîta timp cit voi că și avea încrederea partidului și poporului, voi face totul pentru respectarea Constituției și legilor țării, pentru ca societatea noastră să fie o societate demnă, liberă, a unor oameni stăpîni pe destinele lor, care își făuresc, așa cum doresc ei, viitorul. (Aplauze puternice). Pornind de la principiile comuniste, am promovat criticarea deschisă și intransigentă a abuzurilor și greșelilor săvîrșite în trecut; împreună cu organele de partid de stat au fost luate măsuri ferșite pentru a le pune capăt și a face imposibilă repetarea lor, apreciind că asemenea manifestări și practici sînt străine atît orînduirii socialiste, cît și firii poporului nostru, moralității și simțului său de omenie și dreptate. (Aplauze puternice) întotdeauna am pornit de la principiul că trebuie să creăm cel mai larg cadru organizatoric pentru participarea activă și efectivă a maselor populare la ducerea diferitelor sectoare cântre activitate, la luarea hotărîrilor privind dezvoltarea societății noastre socialiste. Perfecționarea continuă a democrației socialiste, făurirea de către poporul însuși, în mod conștient, a propriului său destin constituie o cerință logică a mersului înainte al societății noastre pe calea socialismului și comunismului și de aceea vom face totul și în viitor pentru a asigura cel mai larg cadru de manifestare a personalității umane și de participare a maselor la conducerea tuturor sectoarelor de activitate, a întregii noastre societăți. (Aplauze puternice) Pornind de la faptul că esența politicii partidului nostru, rațiunea supremă a socialismului însuși este ridicarea bunăstării și fericirii omului, am făcut totul pentru ca, pe măsura dezvoltării forțelor de producție, a creșterii avuției naționale, să sporească continuu nivelul de trai material și spiritual al poporului. S-a acționat permanent pentru asigurarea manifestării plenare în cîmpul vieții sociale a personaltății umane, pentru ca omul să se simtă liber și stăpîn a tot ceea ce se înfăptuiește în societatea noastră, pentru a da fiecăruia posibilitatea să-și valorifice din plin calitățile și talentele în slujba progresului multilateral al patriei. Vom face și în viitor totul pentru realizarea directivelor Congresului al X-lea și ale Conferinței Naționale a partidului privind ridicarea necontenită a nivelului de trai, dezvoltarea relațiilor noi, socialiste, înfăptuirea principiilor și normelor de conviețuire socială, a eticii și echității socialiste. Poporul român, înfăptuind neabătut programul Partidului Comunist, a asigurat dezvoltarea economico-socială impetuoasă a țării, îndeplinirea cu succes a sarcinilor trasate de Congresul al X-lea al partidului, realizările de pînă acum demonstrează că poporul este hotărît să realizeze înainte de termen prevederile planului cincinal. La plenara Comitetului Central din zilele trecute au fost adoptate o serie de măsuri ce urmează a fi înscrise pe ordinea de zi a actualei sesiuni a Marii Adunări Naționale. Printre documentele ce vor fi puse în dezbatere se află și proiectul Legii cu privire la retribuirea muncii. Noua lege este chemată să dea expresie noilor realități din țara noastră, schimbărilor produse în forțele de producție, în relațiile de producție, să afirme cu putere în viață principiile socialiste — ca bază a noului sistem de retribuire. Vom sărbători anul acesta, cu rezultate remarcabile, a 30-a aniversare a eliberării patriei de sub dominația fascistă. Vom păși în deceniul următor al noii istorii a țării cu hotărîrea fermă de a asigura dezvoltarea economico-socială tot mai accelerată a României socialiste, crearea unei baze materiale superioare necesare ajungerii din urmă a țărilor avansate din punct de vedere economic, edificării societății socialiste multilateral dezvoltate, creării condițiilor pentru trecerea treptată spre comunism. Doresc, de la această înaltă tribună, să vă asigur pe dumneavoastră, să asigur partidul, întregul că în îndeplinirea înaltelor popor, răspunderi ce mi s-au încredințat, nu voi precupeți nimic pentru unirea eforturilor partidului și poporului în vederea realizării cu succes a Programului partidului, pentru împlinirea năzuințelor poporului nostru de bunăstare și fericire. (Aplauze puternice) Pornind de la faptul că între o politica internă și externă există strînsa unitate dialectică, am acționat permanent pentru înfăptuirea consecventă a directivelor Congresului al X-lea și Conferinței Naționale privind dezvoltarea relațiilor internaționale ale României, creșterea contribuției sale la cauza progresului social, a colaborării și păcii în lume. Punem în mod constant la temelia politicii noastre externe dezvoltarea prieteniei și colaborării multilaterale cu toate țările socialiste, extinderea și consolidarea relațiilor cu țările care au pășit pe calea dezvoltării economico-sociale independente, întărirea solidarității cu toate forțele progresiste; acționăm, totodată, în spiritul coexistenței pașnice, pentru amplificarea raporturilor reciproc avantajoase cu toate statele lumii, fără deosebire de orînduire socială. Consider că în realizarea marilor răspunderi încredințate de partid și popor, am datoria de a promova neabătut această politică și vă asigur, dragi tovarăși, că nu voi precupeți nici un efort pentru a înfăptui politica externă trasată de Congresul al X-lea și de Conferința Națională a partidului. (Vii aplauze). Țara noastră va acționa cu toată fermitatea în sprijinul mișcărilor de eliberare națională, a forțelor progresiste de pretutindeni, militînd pentru a se pune capăt politicii imperialiste de forță și dictat, colonialismului și neocolonialismului. Vom lupta pentru tarea dreptului fiecărui respecpopor de a fi pe deplin stăpîn pe bogățiile lui, pe destinele sale, de a-și făuri viața așa cum o dorește, fără nici un amestec din afară. Vom așeza și în viitor relațiile României cu celelalte state pe baza principiilor deplinei egalități în drepturi, respectului independenței și suveranității naționale, neamestecului în treburile interne și avantajului reciproc. Afirmarea tot mai puternică în lume a acestor principii constituie garanția instaurării unei politici noi, de colaborare și pace între toate națiunile. Militînd pentru promovarea acestor principii în relațiile dintre toate statele, poporul român a obținut prieteni pe toate meridianele globului. Tratatele de prietenie, declarațiile și comunicatele comune semnate cu zeci și zeci de state și în care aceste principii sunt proclamate cu putere arată consecvența și hotărîrea cu care România socialistă acționează pentru statornicirea unor noi relații, democratice, în viața internațională. Se pune mai mult ca oricînd, la ordinea zilei, problema generalizării acestor relații în toate domeniile. Se impun relații echitabile în colaborarea și schimburile economice. Am în vedere, în primul rînd, raportul între prețul materiilor prime și cel al produselor industriale, accesul tuturor națiunilor, în condiții de deplină egalitate, atît la materii prime, cît și la tehnologii avansate. Aceasta constituie o necesitate pentru dezvoltarea viitoare a omenirii, pentru lichidarea rapidă a dezvoltării, pentru crearea sabpe planeta noastră a unei lumi mai drepte și mai bune. (Aplauze puternice) Trăim o epocă de mari transformări revoluționare, sociale și naționale, de afirmare în lume a voinței popoarelor, de promovare a unor relații noi între state, bazate pe deplină egalitate și respect reciproc. Este necesar să facem totul pentru încheierea cu succes, încă în acest an, a general-europene, care Conferinței trebuie să ducă la așezarea raporturilor dintre statele continentului pe principii noi, să asigure o largă colaborare între toate țările europene, să dea mai multă garanție fiecărui că se va putea consacra popor dezvoltării sale fără pericolul economico-sociale, vreunei agresiuni sau imixtiuni din înfăptuirea securității în afară. Europa va constitui, fără îndoială, un eveniment de importanță istorică nu numai pentru țările europene, dar și pentru întreaga omenire. De asemenea, considerăm că trebuie depuse eforturi susținute pentru realizarea unei păci drepte și juste în Orientul Mijlociu. Aceasta presupune retragerea Israelului din teritoriile arabe ocupate în urma războiului din 1967, asigurarea independenței și integrității tuturor statelor din zonă. In același timp, este necesară drepturilor poporului asigurarea palestinian la autodeterminare, a dreptului de a-și organiza viața în mod liber, corespunzător voinței sale. Mai mult ca oricînd trebuie să acționăm pentru tuturor resurselor de lichidare, conflict și încordare, pentru soluționarea problemelor litigioase dintre state pe cale pașnică, excluzîndu-se forța și amenințarea cu forța din viața internațională. Acum, în aceste momente, doresc să asigur încă o dată, pe prietenii noștri de peste hotare, toate națiunile lumii că poporul român își va respecta cu sfințenie angajamentele, acționînd neobosit pentru afirmarea principiilor noi de relații între state, pentru promovarea politicii de prietenie și colaborare între toate statele și națiunile (Vii aplauze). Vom milita lumii, neabătut pentru creșterea rolului Națiunilor Unite, al celorlalte organisme internaționale, pentru dreptul fiecărui popor, fără deosebire de mărime sau orînduire socială, deci și a țărilor mici și mijlocii, de a participa activ la soluționarea tuturor problemelor internaționale, fiind convinși că numai pe această cale se pot găsi soluțiile cele mai adecvate marilor probleme care preocupă omenirea, se poate asigura dezvoltarea pașnică a omenirii, progresul economico-social al fiecărei națiuni. (Aplauze puternice). In ce mă privește, doresc să reafirm încă o dată că în îndeplinirea înaltelor răspunderi ce mi s-au încredințat, voi face totul ca partidul, poporul nostru să înfăptuiască neabătut această politică externă ce corespunde pe deplin intereselor României, socialiste, cît și intereselor celorlalte țări, ale tuturor națiunilor, cauzei prieteniei, laborării, progresului și păcii caîn lume. In încheiere, doresc să încă o dată Marea Adunare asigur Națională, partidul, întregul popor, că voi face totul pentru a fi demn de cinstea și încrederea ce mi s-a acordat. Voi servi întotdeauna, în orice împrejurare, interesele poporului, voi acționa pentru dezvoltarea economico-socială a țării, pentru întărirea independenței și suveranității sale, pentru triumful socialismului și comunismului în România. (Aplauze puternice) Exprimînd mulțumiri pentru încrederea acordată, pentru urările ce mi s-au adresat, doresc, la rîndul meu, să vă adresezneavoastră, întregului partid durși popor cele mai bune urări de succes în activitatea de înflorire a României socialiste. Vă doresc, tuturor, întregului nostru popor, multă sănătate, fericire, viață îmbelșugată și pace! Trăiască și să înflorească continuu, liberă și independentă, patria noastră socialistă — Republica Socialistă România! Trăiască și să se dezvolte prietenia și colaborarea României cu țările socialiste, cu toate statele lumii în lupta pentru o lume mai bună și mai dreaptă, pentru pace și colaborare internațională!Aplauze puternice, îndelungate, minute în șir asistența, în picioare, aclamă îndelung, într-o atmosferă de puternic întîiul președinte al entuziasm, pe Republicii Socialiste România, tovarășul Nicolae Ceaușescu). Cuvintarea tovarășului SIEE/Ш _> Mult stimate tovarășe Nicolae Ceaușescu, Președinte al Republicii Socialiste România. Cu solemnitatea cuvenită marilor momente din viața țării, cu satisfacția de a fi consacrat prin votul unanim al Marii Adunări Naționale voința unui întreg popor, vă adresez, în numele tuturor celor care v-au acordat această supremă învestitură, pe care-i strălucit și pe care îi reprezentați conduceți ferm și inspirat, fierbințile și respectuoasele noastre felicitări. Cu adîncă emoție, stăpîniți de sentimentul că am fost martorii unui moment de seamă al istoriei noastre naționale, am ascultat vibrantul dumneavoastră legămînt izvorît din înălțătoarea dragoste față de popor, din credința — mereu și mereu pilduitor afirmată prin faptele luptei și vieții tră — că suprema dumneavoassatisfacție, supremul ideal al dumneavoastră — mare fiu al țării — este să slujiți neabătut, cu exemplară devoțiune, ideile de progres și prosperitate ale patriei, demnitatea și libertatea ei. De mai bine de patru decenii, încă din anii cei mai v-ați integrat în mișcarea tineri, revoluționară, în lupta clasei muncitoare împotriva v-ați identificat cu exploatării, aspirațiile celor mulți, ați luptat pentru libertate și dreptate socială, pentru eliberarea națională a poporului român, ați militat pentru promovarea intereselor fundamentale de progres și prosperitate a națiunii, pentru ca adevărul și dreptatea să ajungă la lumină, pentru ca oamenii muncii din țara noastră, fără deosebire de naționalitate să devină stăpîni pe munca și destinul lor, pentru cauzei socialismului și triumful comunismului. Sub steagul glorios al Partidului Comunist Român, dăruindu-vă exemplar cauzei dului, v-ați afirmat încă partidin anii ilegalității ca patriot înflăcărat, ca un eminent militant revoluționar. Flacăra vie a încrederii în justețea politicii partidului, în clasa muncitoare, în izbînda ideilor socialiste a făcut ca întreaga dumneavoastră viață să devină un impresionant și puternic exemplu de spirit revoluționar, de curaj omenie comunistă. De peste pași tru decenii în rîndurile dului, îndeplinind misiuni partide înaltă răspundere, dumneavoastră, mult stimate președinte Nicolae Ceaușescu, v-ați dobîndit un inegalabil prestigiu, de militant clarvăzător, curajos, dîrz, de conducător al partidului, ați devenit — așa cum gîndește, așa cum simte întreaga țară — cel mai de seamă, cel mai iubit fiu al țării. Ne-ați învățat pe toți că nimic nu poate fi mai înălțător pentru un activist al partidului, pentru un conducător decît conștiința că devotîndu-se poporului din care face parte, slujirii pilduitoare a intereselor supreme ale acestuia, va merita prețuirea și stima lui, se va putea cu fruntea sus la marele înfățișa examen al istoriei. Dumneavoastră, iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu, urmați cu fidelitate acest crez, nu precupețiți nimic pentru ca patria noastră socialistă, minunatul nostru popor să-și îndeplinească luminosul său destin. Poporul român a știut dintotdeauna să-și prețuiască pe marii săi fii, pe marii săi oameni. Astăzi, prin votul său, prin învestirea dumneavoastră ca președinte al Republicii, Marea Adunare Națională nu face altceva decît să consacre votul unanim al tuturor conștiințelor națiunii noastre. De spiritul dumneavoastră revoluționar, stimate tovarășe secretar general al Partidului Comunist Român, președinte al Republicii, se leagă întregul nostru drum, Congresul al IX-lea și al X-lea ale partidului, conferințele sale naționale, momente de covîrșitoare importanță, de înnoire a întregii noastre vieți social-politice și de stat, de perfecționare a conducerii și organizării societății, începutul și continuarea amplificată al unui nou avînt material și spiritual. In toate zidirile României de azi trăiesc marea dumneavoastră capacitate de a uni și energiile creatoare ale mobiliza întregului popor și înalta dumneavoastră rîvnă, în toate conștiințele e vin exemplul dumneavoastră de dragoste pentru oameni, pentru patrie, pentru socialism, pentru pace. Numele dumneavoastră se identifică astăzi cu ascensiunea politică, social-economică și spirituală a României socialiste. De acest nume, de această politică se va lega în istorie și un alt lucru măreț: proiectul, atît de nesc în esența lui, și atît omede curajos, de a crea trăsăturile unui om nou, luptător pentru fericirea poporului său, progresul patriei, pentru pentru tare în lume, un om harnic drepși curajos, un om demn, omenos și ferm, un comunist de omenie. Dumneavoastră au adus inestimabilă contribuție la creșoterea prestigiului internațional al României socialiste, a politicii sale externe de prietenie și solidaritate cu toate țările socialiste, de colaborare și pace cu toate țările lumii, fără deosebire de orînduire socială. Dumneavoastră ați luat pieptiș cîteva probleme de mare însemnătate ale planetei. Ați adus, tovarășe președinte al Republicii Socialiste România, o contribuție remarcabilă la dezvoltarea cursului spre destindere în viața internațională, la promovarea unor relații noi între state, bazate pe dreptul sacru al fiecărui popor de a-și hotărî singur destinele, pe egalitate în drepturi și neamestec în treburile interne, pe independență și suveranitate nulă, pe avantaj reciproc, națivpe abolirea forței și amenințării cu forța din Relațiile dintre state. V-ați consacrat eforturile întăririi solidarității partidului nostru cu toate detașamentele clasei muncitoare din întreaga lume, cu forțele progresiste de pretutindeni, pentru mișcării comuniste și coeziunea muncitorești, a întregului front antiimperialist mondial. Dumneavoastră tovarășe președinte ne-ați dat și ne dați tuturor exemplul conducătorului care nici un moment nu pe cei mulți și harnici, ne uită cei care sunt poporul însuși. De aceea, poporul v-a ales: Să trăiți și să-l conduceți spre fericirea pe care o merită; să trăiți pentru această țară — bărbat al cutezanței și al omeniei, comunist dîrz, conducător clarvăzător și neînfricat! Trăiască Republica Socialistă România, trăiască întîiul președinte al României, tovarășul Nicolae Ceaușescu! felicitări adresate tovarășului Nicolae Ceaușescu După ședința solemnă de învestitură, în salonul de onoare al Palatului Marii Adunări Naționale, președintele Clicii Socialiste România, deputovarășul Nicolae Ceaușescu, împreună cu tovarășa Elena Ceaușescu, a primit călduroase felicitări din partea tovarășilor Ion Gheorghe Maurer, Emil Bodnaraș, Maxim Berghianu, Gheorghe Cioară, Lina Ciobanu, Florian Dănălache, Constantin Drăgan, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Petre Lupu, Manea Mănescu, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Dumitru Popescu, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Virgil Trofin, Uie Verdeț, Vasile Vîlcu, Ștefan Voitec, Iosif Banc, Constantin Băbălău, Petre Blajovici, Cornel Burtică, Miron Constantinescu, Mihai Dalea, Aurelia Dănilă, Miu Dobrescu, Mihai Gere, Magdalena Filipaș, Ion Iliescu, Ion Ioniță, Vasile Patilineț, Ion Pățan, Ion Stănescu, Mihai Telescu, Iosif Uglar, Richard Winter, Ștefan Andrei. Au adus, de asemenea, omagiul lor vicepreședinți ai Consiliului de Stat, Consiliului de Miniștri și ai Marii Adunări Naționale, membri ai C.C. al P.C.R., prim-secretari ai comitetelor județene de partid, membri ai Consiliului de Stat și ai guvernului, conducători ai unor instituții centrale și organizații obștești, militanți din ilegalitate ai partidului și ai mișcării muncitorești din țara noastră, reprezentanți ai cultelor. Ciocnind o cupă de șampanie cu tovarășul Nicolae Ceaușescu și tovarășa Elena Ceaușescu, toți cei de față au urat președintelui Republicii Socialiste România multă sănătate și putere de muncă, viață îndelungată, spre binele patriei și fericirii poporului. PREȘEDINTELE REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA DECRET Prezidențial PRIVIND UNELE MODIFICĂRI IN COMPONENȚA CONSILIULUI DE MINIȘTRI Președintele Republicii Socialiste România decretează: ART. 1. — Tovarășul Manea Mănescu se eliberează din funcțiile de vicepreședinte al Consiliului de Miniștri și președinte al Comitetului de Stat al Planificării, primind alte însărcinări. ART. 2. — Tovarășul Ilie Verdeț se eliberează din funcția de prim-vicepreședinte al Consiliului de Miniștri și se numește în funcția de președinte al Consiliului Central de Control Muncitoresc al Activității Economice și Sociale. ART. 3. — Tovarășul Miron Constantinescu se eliberează din funcția de președinte al Consiliului Central de Control Muncitoresc al Activității Economice și Sociale, primind alte însărcinări. ART. 4. — Tovarășul Virgil Trofin se eliberează din funcțiile de vicepreședinte al de Miniștri, ministru al Consiliului comerțului interior și președinte al Comitetului pentru Problemele Consiliilor Populare, primind alte însărcinări. ART. 5. — Tovarășul Emil Drăgănescu, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, se eliberează din funcția de ministru al transporturilor și telecomunicațiilor și se numește în funcția de președinte al Comitetului de Stat al Planificării. ART. 6. — Tovarășul Janos Fazekas, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, se numește în funcția de ministru al comerțului interior. ART. 7. — Tovarășul Gheorghe Pre Republicii NICOL Oprea se numește în funcția de vicepreședinte al Consiliului de Miniștri. ART. 8. — Tovarășul Traian Dudaș, se eliberează din funcția de ministru secretar de stat la Ministerul Industriei Construcțiilor de Mașini Grele și se numește în funcția de ministru al transporturilor și telecomunicațiilor. ART. 9. — Tovarășul Ion Crăciun se eliberează din funcția de ministru al industriei ușoare, din motive de sănătate. ART. 10.— Tovarășul Gheorghe Cazan se eliberează din funcția de ministru secretar de stat la Ministerul Industriei Ușoare și se numește în funcția de ministru al industriei ușoare.dintelei Socialiste România, AE CEAUȘESCU Expunerea la Proiectul de lege privind modificarea Constituției Republicii Socialiste România prezentată de tovarășul Emil Bodnaraș — Stimate tovarășe deputate. Stimați tovarăși deputați. Comitetul Central al Partidului Comunist Român, în ședința sa plenară din ziua de 26 martie 1974, a adoptat cîteva măsuri privind îmbunătățirea organizării și funcționării unor organe conducătoare ale partidului care îi sînt subordonate, în vederea unei mai bune realizări a rolului lor în dezvoltarea construcției socialiste din țara noastră. In aceeași ședință plenară, Comitetul Central a inițiat propunerea, adoptată în unanimitate de voturi, de instituire în statul nostru socialist a înaltei funcții de președinte al Republicii. Propunerea aceasta a Comitetului Central, așezată în contextul hotărîrii privind locul și rolul organelor sale executive, vine să întregească acțiunea partidului ca forță politică conducătoare a întregii societăți printr-o mai bună articulare a funcțiilor organelor supreme de putere în stat și mai eficientă exercitare a acestor funcții, atît în relațiile interne, cît și în relațiile noastre internaționale. In ședința sa plenară din ziua de 27 martie, Consiliul Național al Frontului Unității Socialiste însușit pe deplin propunerea și a adoptată de Comitetul Central al Partidului Comunist Român. In aceeași zi, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România a luat în dezbatere hotărîrea Comitetului Central al Partidului Comunist Român și a elaborat Proiectul de lege privind modificarea prevederilor Constituției în legătură cu instituirea funcției de președinte al Republicii Socialiste România. Proiectul de lege adoptat de Consiliul de Stat în unanimitate a fost depus Biroului Marii Adunări Naționale spre a fi supus dezbaterilor și votului acesteia. In concepția acestui Proiect de lege, destinat a aduce modificări Constituției, Consiliul de Stat își păstrează funcția de organ suprem al puterii de stat cu activitate permanentă, subordonat Marii Adunări Naționale, președintele Republicii fiind, în același timp, președintele Consiliului de Stat. Consiliul de Stat exercită, în mod permanent, o serie de atribuții proprii; în același timp, el este învestit, în intervalul dintre sesiunile Marii Adunări Naționale, cu înfăptuirea unora dintre atribuțiile acesteia. In aceeași concepție a Proiectului de lege, ca rezultat al necesităților practicei curente în desfășurarea vieții de stat, atît în relațiile interne, cît și internationale, președintele Republicii urmează a exercita în propriu acele atribuțiuni ale Consiliului de Stat pentru care nu este necesară întrunirea în plen a acestuia. In determinarea poziției președintelui Republicii Socialiste mânia în sistemul organelor Rosupreme ale puterii de stat. Proiectul de lege prevede: 1. — Președintele Republicii Socialiste România este șeful statului și reprezintă puterea de stat în relațiile interne și internaționale ale Republicii Socialiste România. 2. — Președintele Republicii Socialiste România este comandantul suprem al forțelor armate și președintele Consiliului Apărării Republicii Socialiste România. 3. — Președintele Republicii Socialiste România îndeplinește și funcția de președinte al Consiliului de Stat. In ce privește atribuțiile președintelui Republicii Socialiste România, proiectul de lege precizează că, în conformitate cu Constituția și cu legile, îi revin următoarele: 1. — Prezidează Consiliul de Stat. 2. — Prezidează ședințele Consiliului de Miniștri atunci când apare necesar. 3. — Numește și revocă, la propunerea președintelui Consiliului de Miniștri, vicepreședințiisiliului de Miniștri, miniștrii Conși președinții altor organe centrale ale administrației de stat care fac parte din Consiliul de Miniștri, numește și revocă pe conducătorii organelor centrale de stat, care nu fac parte din Consiliul de Miniștri, numește și revocă pe membrii Tribunalului Suprem. 4. — In timpul in care Marea Adunare Națională nu este întrunită în plenul său, numește și revocă pe președintele Tribunalului Suprem și pe procurorul general. 5. — Acordă gradele de general, amiral și mareșal. 6. — Conferă decorațiile și titlurile de onoare; autoriză purtarea decorațiilor conferite de alte state. 7. — Acordă grațierea. 8. — Acordă cetățenia, aprobă renunțarea la cetățenie și retrage cetățenia română, aprobă stabilirea domiciliului în România pentru cetățenii altor state. 9 — Acordă dreptul de azil. 10. — Stabilește rangurile misiunilor diplomatice, acreditează și recheamă reprezentanții diplomatici ai Republicii Socialiste România. 11. — Primește scrisorile de acreditare și rechemare ale reprezentanților diplomatici ai altor state. 12. — încheie tratate internaționale în numele Republicii Socialiste România; poate da împuterniciri, în acest scop, președintelui ori unor membri ai Consiliului de Miniștri sau unor reprezentanți diplomatici. 13. ■— In interesul apărării Republicii Socialiste România, al asigurării ordinii publice sau securității statului, proclamă, în caz de urgență, în unele localități sau pe întreg teritoriul țării, starea de necesitate. In îndeplinirea atribuțiilor sale, președintele Republicii România emite decrete Socialiste prezidențiale și decizii. Președintele Republicii Socialiste România este răspunzător față de Marea Adunare Națională pentru întreaga sa activitate. Președintele Republicii Socialiste România prezintă periodic Marii Adunări Naționale dări de seamă asupra exercitării atribuțiilor sale și asupra dezvoltării statului. Președintele Republicii Socialiste România, avînd și calitatea de președinte al Consiliului de Stat, urmează ca, în conformitate cu actualele prevederi ale Constituției, să semneze legile adoptate de Marea Adunare Națională, în vederea publicării lor în Buletinul Oficial, precum și decretele și hotărîrile Consiliului de Stat. In ce privește alegerea dintelui Republicii Socialiste PreseRomânia, Proiectul de lege prevede că președintele Republicii Socialiste România se alege de Marea Adunare Națională, pe durata unei legislaturi, urmnd a funcționa pînă la alegerea președintelui în legislatura următoare. In ce privește Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România, el urmează să exercite acele atribuții prevăzute de Constituție pentru care este necesară adoptarea unor hotărîri în plenul său.In completarea atribuțiilor Consiliului de Stat, Proiectul de lege prevede că în cazul în care în timpul sesiunii deschise a Marii Adunări Naționale necesități conomice și sociale impun adopetarea neîntîrziată a unor măsuri, iar Marea Adunare Națională nu este întrunită în plenul său, Consiliul de Stat să poată lua aceste măsuri, urmînd ca normele cu putere de lege, astfel adoptate, să fie supuse forului suprem legiuitor la reluarea lucrărilor în plen. Proiectul de lege mai prevede unele măsuri care se referă la o mai bună constituire și funcționare a Consiliului de Miniștri. In concordanță cu modificarea Constituției în sensul propunerilor de mai sus, urmează implicit, să se facă modificarea corespunzătoare a Regulamentului de funcționare a Marii Adunări Naționale, modificare ce se referă în special la procedura de alegere a președintelui Republicii Socialiste România, după cum urmează: — propunerea privind alegerea președintelui Republicii Socialiste România se face de Comitetul Central al Partidului Comunist Român și Consiliul Național al Frontului Unității Socialiste; —alegerea președintelui Republicii Socialiste România se cu forumul de două treimi face din numărul total al depitaților Marii Adunări Naționale. Stimați tovarăși deputați. Ia încheierea acestei prezentări a proiectului de succinte lege privind unele modificări în Constituția statului nostru socialist, vreau să dau expresie convingerii ferme a Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste și a Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România că propunerile prezentate corespund în întregime cerințelor desăvîrșirii organizării noastre de stat în care rolul politic conducător aparține Partidului Comunist Român și că Marea Adunare Națională, organul suprem al puterii de stat și legiuitor al țării, va consfinți prin votul ei această nouă afirmare a mersului nostru înainte.