Cronica, 1979 (Anul 14, nr. 1-52)

1979-01-05 / nr. 1

Săptămînal politic-social-cultural editat de Comitetul județean pentru cultură și educație socialistă Iași, anul XIV, nr. 1 (675), vineri, 5 ianuarie 1979, 8 pagini, 1 leu O carte-document își revarsă astăzi lumina slovelor în inimile și mințile noastre : vibrantul omagiu președintelui Nicolae Ceaușescu, pe care țara întreagă l-a adus conducătorului ei iubit cu prilejul împlinirii, la 26 ianuarie 1978, a 60 de ani de viață și a peste 45 de ani de activitate revoluționară, lucrare tipărită de Editura Politică, în luna decembrie 1978, al cărei mesaj dă glas dragostei nețărmurite a poporului pentru cel mai prețuit fiu al său, pentru înflăcăratul revoluționar și patriot care a devenit simbolul viu al virtuților națiunii noastre socialiste, al aspirațiilor generoase și al împlinirilor fără precedent din acești ani de incandescentă activitate creatoare pe drumul glorios al făuririi socialismului și comunismului. După cum se știe, aniversarea de la 26 ianuarie 1978 a căpătat, prin amploarea și semnificațiile sale, caracterul unei grandioase și entuziaste manifestări politice, al unei impresionante sărbători a unității partidului, poporului și țării, mărturie grăitoare a unității indestructibile a națiunii noastre socialiste în jurul partidului, al secretarului său general. Totodată, acest important eveniment a fost marcat și de numeroase manifestări peste hotare, expresie elocventă a prestigiului deosebit de care se bucură președintele României socialiste în întreaga lume, a contribuțiilor sale remarcabile în abordarea și soluționarea problemelor cardinale cu care se confruntă astăzi omenirea, pentru triumful idealurilor de pace, de progres și civilizație pe planeta noastră. Vibrant omagiu al țării — tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU Volumul Omagiu președintelui Nicolae Ceaușescu reunește ansamblul acestor manifestări din țară și de peste hotare, exprimînd gîndurile pline de dragoste și sentimentele de înaltă prețuire pentru conducătorul partidului și statului nostru, urările calde de sănătate, viață lungă și rodnică spre binele țării, al partidului, al poporului român. Prin toate acestea, volumul se constituie într-un vibrant elogiu adus activității exemplare a președintelui României socialiste în viața politică internă și internațională, personalitate de excepție în contemporaneitate. In cuprinsul volumului este subliniată ideea fundamentală că alegerea tovarășului Nicolae Ceaușescu în fruntea partidului și statului a constituit un moment crucial în desfășurarea procesului revoluționar de edificare a socialismului în patria noastră, inaugurînd o etapă nouă, calitativ superioară, pe drumul glorios al înfăptuirilor socialiste și comuniste, de mărețe realizări în domeniile vieții economice, politice sociale, științifice și culturale. In această perioadă, poporul român s-a afirmat plenar ca unic stăpîn al propriilor sale destine, exprimîndu-și cu energie dreptul sacru de a trăi într-o patrie liberă, independentă și suverană, potrivit intereselor și aspirațiilor sale majore, de a făuri prin propria sa voință și prin propriile sale energii creatoare chipul luminos al noii societăți socialiste, întreaga noastră realitate a evidențiat, în această perioadă, faptul că în CRONICA (continuare în pag. 3) Sînt puțin peste 100 de ani de cînd, în această mare cetate a culturii românești, s-au scris începuturile a numeroase ramuri ale științei și s-a probat că poporul nostru dispune de acele virtuți care-l fac demn să pășească în rîndurile națiunilor de mare vitalitate și capacitate de creație. Iașul, prin cărturarii săi, a aspirat întotdeauna să devină și să rămînă o cetate a spiritului românesc. Idealurile înaintașilor noștri au prins contur și s-au transformat în realitate vie în anii construcției socialismului, cu precădere în ultimul deceniu, perioadă de o consistență fără precedent în edificarea României moderne. în Iași s-au aprins primele făclii ale științelor chimice din patria noastră, în condiții deosebit de grele, proprii începuturilor pe care Petru Poni le prezenta cu suferință, în 1878, Ministerului Instrucțiunii Publice. Dar niciodată, în acest veac, chimiștii ieșeni — ca și dealtfel toți chimiștii români — n-au pierdut nădejdea că truda lor își va găsi răsplata, că marile centre cultural-științifice ale țării vor deveni puternice cetăți ale chimiei. Gîndindu-mă la întreaga perioadă de vise și de zbucium din trecut, în acest început de an, cînd tovarășa Elena Ceaușescu își aniversează ziua de naștere, nu pot să nu leg imaginea de astăzi a științei și industriei chimice românești — in particular, a chimiei ieșene — de marea contribuție pe care d-sa, cu viziune clară și cu deplină înțelegere, a dat-o procesului impresionant de organizare și realizare a învățămîntului, creației științifice și construcției industriei chimice moderne din patria noastră. Urmîndu-și cu dîrzenie, pricepere și devotament crezul său din fragedă tinerețe, de luptătoare revoluționară pentru dreptate socială, libertate și democrație, punîndu-și întreaga capacitate și putere de muncă în slujba bunăstării și fericirii poporului, tovarășa academician Elena Ceaușescu a înțeles că dezvoltarea multilaterală a patriei noastre nu poate fi concepută fără o puternică industrializare, în interiorul căreia chimia deține o însemnată pondere. Pregătindu-se cu sîrg în unul din domeniile de front ale științelor chimice, cel al polimerilor, și făcîndu-și din politica Partidului Comunist Român — în cadrul căruia s-a înregimentat din anii grei de luptă revoluționară — Acad. Cristofor SIMIONESCU (continuare în pag. 2) Gînduri de sărbătoare Perspectivele noului an Marcînd o fundamentală contribuție la dezvoltarea economiei naționale, la înflorirea bunăstării poporului nostru, la consolidarea unui puternic sentiment al securității și al independenței naționale, rod al îndrumării înțelepte a conducerii Partidului Comunist Român, al muncii neobosite a clasei muncitoare, a tuturor oamenilor muncii, anul 1978 se înscrie în istoria contemporană a României ca un an al succeselor, al voinței de a desăvîrși construcția socialistă, de a da un răspuns concret, eficient, Programului elaborat de Congresul al XI-lea. Realizările remarcabile care s-au înregistrat în 1978 sînt expresia directă a politicii partidului, a gîndirii secretarului său general, tovarășul Nicolae Ceaușescu, a efortului colectiv al oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, angajați în frontul comun al vieții sociale și politice. Intrînd în noul an, cel de-al patrulea an al cincinalului, pășim însuflețiți de ideea de a valorifica integral potențialul uman și material, de a conferi muncii, modernizării necontenite a producției, un rol hotărîtor, care să deschidă noi perspective economiei naționale. Așa cum arăta secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, în Mesajul adresat întregului popor cu prilejul Anului Nou, în momentul de față și în acord cu etapa nouă pe care o parcurgem, „Sarcina centrală în acest an este ridicarea la un nivel tot mai înalt a activității economico-sociale, realizarea unei calități noi, superioare în întreaga operă de construcție socialistă. Aceasta impune să valorificăm tot mai eficient potențialul material și uman de care dispunem, să promovăm cu fermitate cele mai noi cuceriri ale revoluției tehnico-științifice în toate domeniile“. Noile perspective economice și sociale, culturale și științifice, care se deschid României în drumul ei ascendent pentru desăvîrșirea civilizației și progresului, sînt condiționate de factori și principii de o deosebită importanță, ca : autoconducerea muncitorească și autogestiunea întreprinderilor, răspunderea colectivă față de avutul obștesc, reducerea cheltuielilor de producție, respectarea și aplicarea în toate domeniile a eticii și echității socialiste. Sînt imperative ce reflectă noua orientare a conducerii colective, noul climat de muncă, sporită și permanentă voință de a depăși prevederile cincinalului, de a ridica tot mai mult nivelul de trai al oamenilor muncii din toate sectoarele vieții sociale. Promovînd o politică externă bazată pe independență, destindere, colaborare pașnică între toate națiunile, excluzînd cursa înarmărilor, amenințarea cu forța, România se înscrie printre țările lumii care la ora actuală, de pe poziții profund democratice, obiective, realiste, militează cu consecvență pentru un climat al dezangajării militare a continentului, pentru lichidarea conflictelor pe calea tratativelor diplomatice, pentru o nouă ordine economică internațională, principii de o extraordinară valoare pentru destinul poporului român și a păcii în lume, principii care vor sta și în 1979 în centrul atenției partidului și conducerii de stat, așa cum arăta, cu fermitate și înțelepciune, tovarășul Nicolae Ceaușescu în mesajul de Anul nou : „Intrăm în noul an cu hotărirea fermă de a intensifica și mai mult conlucrarea activă cu toate națiunile pentru soluționarea problemelor complexe care confruntă omenirea, pentru consolidarea destinderii și păcii. Vom face totul pentru dezvoltarea continuă a prieteniei, colaborării și solidarității cu toate țările socialiste, vom amplifica și mai mult relațiile multilaterale cu țările în curs de dezvoltare, vom extinde raporturile cu țările capitaliste dezvoltate, cu toate statele lumii, fără deosebire de orînduire socială. Vom așeza ferm, ca și pînă acum, la baza relațiilor noastre internaționale deplina egalitate în drepturi, respectul independenței și suveranității naționale, al dreptului fiecărui popor de a-și hotărî singur destinul, neamestecul în treburile interne și avantajul reciproc, nerecurgerea la forță și la amenințarea cu folosirea forței — și vom milita pentru generalizarea acestor principii în întreaga viață mondială“. An al perspectivelor vaste, de o deosebită importanță pentru economia națională, pentru știință și cultură, 1979 se prefigurează în conștiința noastră drept cadrul unui măreț eveniment politic : cel de al XII-lea Congres al Partidului Comunist Român, simbol viu al istoriei contemporane, al destinului României socialiste. În celelalte pagini : Omagiu la aniversarea tovarășei Elena Ceaușescu pag. 2 Democrația socialistă și creativitatea socială * O vestivalul național „Cântarea României“ pag. 3