Cronica, 1989 (Anul 24, nr. 1-50 - Anul 1, nr. 1)

1989-09-15 / nr. 37

cronica [UNK] VIZITA DE ÎMPREUNĂ CU (urmare din pag. 1) reparații — indicator de însemnătate deosebită în ansamblul activității întreprinderii, cu implicații directe asupra traficului feroviar și a fost evidențiată amploarea programului de modernizare a fabricației ce cuprinde măsuri privind reorganizarea fluxurilor tehnologice, realizarea prin autodotare a unor mașini și utilaje de mare productivitate, specifice acestui domeniu, asimilarea unei game largi de piese de schimb. Exprimînd aprecieri deosebite pentru rezultatele dobîndite în îndeplinirea sarcinilor de plan, în modernizarea proceselor de fabricație, ridicarea nivelului tehnic și calitativ al produselor, tovarășul Nicolae Ceaușescu a adresat felicitări puternicului colectiv muncitoresc de la I.M.M.R., căruia i-a urat să obțină succese și mai mari în toate domeniile de activitate. Probleme importante pentru desfășurarea în bune condiții a activității productive au fost analizate și la întreprinderea pentru Industrializarea Sfeclei de Zahăr, care a fost vizitată în continuare, a cărei capacitate depășește 4 000 tone de sfeclă prelucrată în 24 de ore. Urmărind fluxul tehnologic de fabricație, tovarășul Nicolae Ceaușescu și tovarășa Elena Ceaușescu au vizitat cîteva sectoare ale fabricii, fiind informați că unitatea a trecut deja la valorificarea sfeclei de zahăr din recolta acestui an, că întregul colectiv acționează cu hotărîre pentru realizarea în timpul optim a sarcinilor planificate pe anul în curs și pe întregul cincinal, printr-o utilizare mai judicioasă a capacităților de producție, în încheierea vizitei, adresîndu-se colectivului unității, tovarășul Nicolae Ceaușescu a apreciat că întreprinderea lucrează cu rezultate bune, existînd toate condițiile pentru îndeplinirea integrală a planului pe anul în curs, i-a felicitat pe oamenii muncii din această întreprindere pentru rezultatele obținute. Vizita de lucru a tovarășului Nicolae Ceaușescu, împreună cu tovarășa Elena Ceaușescu a continuat la Stațiunea de Cercetări Agricole Podu Iloaiei, unitate profilată pe crearea de material biologic adaptat la condițiile pedoclimatice din zonele colinare ale țării. Dialogul de lucru al tovarășului Nicolae Ceaușescu cu factorii de răspundere prezenți a avut loc în fața unei expoziții amenajate în cîmpul experimental. A fost înfățișată activitatea cercetătorilor și specialiștilor de aici, care s-au impus pe plan național cu rezultate remarcabile, prin noile soiuri de grîu de mare productivitate create aici. Secretarul general al partidului i-a felicitat pe cercetători și specialiști pentru rezultatele obținute pînă acum și le-a recomandat să depună, în continuare, eforturi susținute pentru crearea de noi soiuri și hibrizi de înaltă productivitate, precum și pentru elaborarea unor tehnologii care să ducă la realizarea unor producții medii de peste 15 000 kg grîu și 50 000 kg porumb știuleți la hectar, în deplină concordanță cu obiectivele noii revoluții agrare. Dialogul purtat de secretarul general al partidului cu lucrătorii ogoarelor din județul Iași a continuat la Cooperativa Agricolă de Producție Movileni. Secretarul general al partidului a fost invitat să viziteze cîteva parcele cultivate cu porumb, cartofi și legume — culturi de bază, la care an de an se înregistrează producții tot mai mari. Tovarășul Nicolae Ceaușescu s-a interesat de precipitațiile căzute în zonă, densitatea lanurilor de porumb, efectuarea lucrărilor de întreținere, apreciind că producția evaluată la 20 de tone porumb la hectar este bună, dar că se puteau obține chiar peste 25 de tone la hectar în condițiile unor preocupări mai susținute. Secretarul general al partidului a vizitat apoi o sală de pe care se recoltau cartofii. S-a procedat la cîntărirea cîtorva cuiburi de cartofi și s-a constatat că va fi o producție de 75—80 de tone la hectar, ceea ce „este destul de bine“, a apreciat secretarul general al partidului. Secretarul general al partidului a adresat calde felicitări tuturor oamenilor muncii din Movileni pentru rezultatele bune dobîndite pînă acum și le-a urat să obțină producții tot mai mari, care să contribuie la sporirea avuției unității, precum și a veniturilor cooperatorilor. în cursul după-amiezii primei zile, din cadrul vizitei, tovarășul Nicolae Ceaușescu și tovarășa Elena Ceaușescu au analizat, în cadrul unei cuprinzătoare expoziții, aspecte ale dezvoltării agriculturi în județul Iași, în concordanță cu posibilitățile existente și cu obiectivele noii revoluții agrare. Expoziția a cuprins o gamă bogată și variată de produse sortimente de legume și fructe, produse agroalimentare, diferite ale industriei mici, obiecte de uz gospodăresc. Exponatele și graficele prezentate în cadrul expoziției au relevat creșterile semnificative, de la an la an, atit ale producției vegetale cît și animale. Este evidențiată, prin date definitorii, atenția deosebită acordată sporirii potențialului productiv al pămîntului. Ilustrativ în acest sens este faptul că suprafața amenajată pentru irigații a crescut de la 4 000 de hectare în anul 1965, la 72 000 hectare în acest an. Tovarășului Nicolae Ceaușescu, tovarășei Elena Ceaușescu le-au fost înfățișate, de asemenea, realizările importante din domeniul horticulturii și zootehniei. A fost evidențiat faptul că, dacă în ultimele două decenii și jumătate efectivele de animale s-au dublat, producția animalieră a crescut de aproape cinci ori. Secretarul general al partidului a apreciat rezultatele de ansamblu obținute de agricultura ieșeană, îndeosebi producțiile obținute la o serie de culturi, subliniind că județul dispune de reale posibilități pentru înregistrarea de rezultate și mai bune, lucru dovedit în mod concret de constatările făcute în unitățile agricole vizitate în cursul primei zile, în încheierea primei zile, a fost vizitată Stația de reproducere artificială a peștelui din cadrul Stațiunii de cercetare piscicolă Iași, în județul Iași existînd o importantă suprafață amenajată, reprezentînd iazuri, lacuri de acumulare, bazine piscicole. A fost prezentată activitatea desfășurată și rezultatele obținute de Stațiunea de cercetare piscicolă în producerea puietului de populare, în aplicarea unor noi tehnologii. A fost subliniat faptul că această unitate de cercetare și producție piscicolă, dotată cu instalații de înaltă tehnicitate, ce utilizează apa caldă reziduală preluată de la Combinatul de Utilaj Greu, situat în imediata vecinătate, funcționează în tot cursul anului. Au fost, de asemenea, înfățișate rezultatele cercetărilor efectuate în direcția obținerii prin selecție a unor specii valoroase de pești. Tovarășul Nicolae Ceaușescu a apreciat rezultatele obținute și a cerut să fie luate măsurile ce se impun pentru înfăptuirea programului stabilit în acest domeniu, pentru realizarea producției de pește în apele interioare; în acest scop, va trebui prevăzută popularea tuturor suprafețelor de luciu de apă și asigurată creșterea continuă a producției medii la hectar. Joi, în cea de-a doua zi a vizitei în județul Iași, dialogul de lucru s-a desfășurat în mari unități economice din municipiu, cu muncitori și specialiști, cu cadrele de conducere, cu cadrele didactice universitare, cu profesorii de liceu, cu studenții și elevii din acest puternic centru al industriei și învățămîntului. Pretutindeni, pe traseul vizitei, în lașul impresionant împodobit, mii și mii de oameni de toate vîrstele au ținut să salute, cu toată căldura inimii, pe tovarășul Nicolae Ceaușescu, pe tovarășa Elena Ceaușescu, să le exprime profunda lor stimă, prețuire și recunoștință pentru grija statornică ce o poartă dezvoltării municipiului și județului, țării întregi. Ei scandau cu însuflețire numele patriei, al partidului și al secretarului său general, reafirmînd dorința lor, care este dorința tuturor locuitorilor României Socialiste : „Ceaușescu reales la al XIV-lea Congres“. Cu aceste vibrante simțăminte au fost întîmpinați tovarășul Nicolae Ceaușescu, tovarășa Elena Ceaușescu la sosirea în marea citadelă a învățămîntului ieșean — Institutul Politehnic. Vizita a început la expoziția organizată cu prilejul deschiderii noului an de învățămînt, privind realizările școlii superioare ieșene. A fost relevat cu putere faptul că, beneficiind de sprijinul permanent și de orientările conducătorului partidului și statului nostru, au avut loc și în domeniul învățămîntului — așezat pe o temelie nouă, revoluționară — importante schimbări calitative, care au contribuit decisiv la adîncirea caracterului său democratic, la transformarea sa într-o adevărată forță de producție, cu un rol hotărîtor în dezvoltarea generală a țării în etapa actuală și în perspectivă. Expoziția ilustrează elocvent și extinderea, modernizarea și perfecționarea continuă a învățămîntului în municipiul Iași. In acest prestigios centru de cultură al țării și în județ funcționează cinci instituții de învățămînt superior, precum și 962 de școli primare și gimnaziale, licee și școli profesionale, grădinițe care dispun de tot ce este necesară pentru buna pregătire a tineretului studios. In același timp este relevată contribuția cadrelor didactice și a studenților la activitatea de creație tehnico- științifică, la rezolvarea unor teme de cercetare. Secretarul general al partidului, apreciind rezultatele bune înregistrate pînă acum, a adresat îndemnul ca în Centrul universitar Iași să se desfășoare o activitate și mai susținută, potrivit bazei sale tehnico-materiale, potențialului de care dispune și în concordanță cu cerințele crescînde puse în fața învățămîntului nostru de toate gradele. In cincinalul viitor și în perspectivă", a subliniat tovarășul Nicolae Ceaușescu, se impune să se facă totul pentru afirmarea și mai puternică a științei românești, iar lașul să-și aducă, în acest sens, o contribuție însemnată, să ocupe un loc de frunte în toate domeniile. In continuare au fost înfățișate aspecte privind desfășurarea învățămîntului preuniversitar, evidențiindu-se aportul acestuia la educarea tineretului și pregătirea forței de muncă pentru diferite sectoare de activitate. După vizitarea expoziției, tovarășului Nicolae Ceaușescu și tovarășei Elena Ceaușescu le-au fost prezentate o serie de realizări ale cadrelor didactice și studenților de la Facultatea de Tehnologie Chimică, din cadrul Institutului Politehnic. A fost evidențiată colaborarea strînsă a facultății ieșene cu ICECHIM, Institutul de Cercetări din Brăila, combinatele și fabricile de celuloză, hîrtie și fibre artificiale din țară în rezolvarea unor probleme privind proiectarea, realizarea și punerea în funcțiune a unui mare număr de unități de profil. Tovarășul Nicolae Ceaușescu a avut cuvinte de caldă apreciere la adresa activității desfășurate de cadrele didactice și studenții facultății. Următorul obiectiv al vizitei l-a constituit întreprinderea Metalurgică de Țevi Sudate — unitate reprezentativă a industriei de profil, dezvoltată puternic îndeosebi în ultimele două decenii, realizînd în prezent o producție marfă industrială de 12 ori mai mare față de anul 1965. Ponderea exportului din producția întreprinderii depășește, în acest an, 60 la sută. Produsele unității se exportă în circa 45 de țări de pe toate continentele. Tovarășul Nicolae Ceaușescu a cerut conducerii întreprinderii, centralei industriale și ministerului de resort să acorde, în continuare, atenție deosebită creșterii producției, diversificării gamei de țevi și profile laminate în concordanță cu cerințele economiei noastre naționale și ale solicitărilor la export. In acest sens, s-a stabilit să fie urgentate lucrările de punere în funcțiune a laminorului de benzi la rece aflat în prezent în probe tehnologice. In continuare, tovarășul Nicolae Ceaușescu și tovarășa Elena Ceaușescu au vizitat întreprinderea „Țesătura“. In cadrul unei expoziții au fost prezentate profilul de producție al întreprinderii, dinamica principalilor indicatori ai activității economice. S-a relevat că, acționînd în spiritul sarcinilor și al indicațiilor trasate de tovarășul Nicolae Ceaușescu, producția fizică a sporit, față de 1980, cu peste 30 la sută, iar exportul prin confecții — de mai bine de două ori. In continuare, s-a vizitat o secție de producție modernizată, pusă de curînd în funcțiune, echipată cu războaie silențioase, neconvenționale și de mare randament. In încheierea vizitei, tovarășul Nicolae Ceaușescu a felicitat călduros colectivul întreprinderii pentru rezultatele obținute și i-a adresat urarea de a obține țesături de o calitate tot mai bună, de a crește eficiența economică, de a da rezultate superioare în toate domeniile. Un moment cu puternică încărcătură emoțională, de reală vibrație l-a constituit întîlnirea tovarășului Nicolae Ceaușescu și a tovarășei Elena Ceaușescu cu elevii și cadrele didactice de la Liceul industrial „Victoria“. Tovarășul Nicolae Ceaușescu, tovarășa Elena Ceaușescu au fost invitați să viziteze săli de clasă, laboratoare și ateliere, dotate în bună parte cu aparatură executată în cadrul lucrărilor practice. In atelierul școlii, dotat cu mașini și utilaje similare celor existente în întreprindere, își desfășoară, zilnic, activitatea practică, în două schimburi, 750 de elevi. Ei realizează aici țesături, confecții tricot și alte produse din nomenclatorul industriei ușoare, folosind în mare parte materiale refolosibile. Tovarășul Nicolae Ceaușescu a adresat elevilor și profesorilor calde felicitări cu ocazia începerii noului an școlar și pentru realizările care fac mîndria școlii, împreună cu urarea de a obține rezultate cît mai bune în viitor. Un loc semnificativ pe agenda vizitei de lucru din această zi l-a ocupat Combinatul de Utilaj Greu. Construit, asemenea altor obiective industriale de anvergură, din inițiativa conducătorului partidului și statului nostru, Combinatul de Utilaj Greu a parcurs fiecare etapă a dezvoltării sale sub îndrumarea atentă a tovarășului Nicolae Ceaușescu, contribuind într-o măsură din an în an mai mare la înfăptuirea programelor prioritare din domeniile energeticii și metalurgiei, industriei extractive și construcțiilor de mașini, din alte sectoare de activitate. încă din primele momente, vizita s-a constituit într-o analiză aprofundată a modului în care se acționează pentru îndeplinirea sarcinilor mari ce revin combinatului. In cadrul unei expoziții cuprinzînd panouri și grafice semnificative pentru realizările dobîndite pînă în prezent, a fost evidențiat faptul că aplicarea măsurilor cuprinse în programul de îmbunătățire a organizării și modernizare a proceselor de fabricație s-a soldat cu sporirea productivității muncii și a nivelului tehnic-calitativ al produselor, diminuarea consumurilor de materii prime, materiale, energie electrică și combustibili, creșterea coeficientului de utilizare a metalului. Tovarășul Nicolae Ceaușescu a subliniat că trebuie să se ia măsuri pentru perfecționarea în continuare a organizării producției, pentru îmbunătățirea tehnologilor de fabricație, în vederea mai bunei utilizări a capacităților existente, valorificării depline a potențialului tehnic și uman de care dispune în prezent combinatul, pentru creșterea neîntîrziată a eficienței economice. O serie de aspecte importante ale sporirii și diversificării producției au fost examinate, în continuare, în cursul vizitării noii secții de utilaj tehnologic complex greu. Apreciind realizările și eforturile specialiștilor în direcția diversificării și modernizării structurii fabricației, tovarășul Nicolae Ceaușescu, adresîndu-se muncitorilor și specialiștilor din combinat, a felicitat oamenii muncii de la C.U.G. și le-a adresat îndemnul de a organiza astfel activitatea încît, încă din anul viitor, să se realizeze noua capacitate de producție de 1,1 milioane tone ,oțel, iar toate celelalte secții să funcționeze în cele mai bune condiții. Asemenea tuturor celorlalte colective de oameni ai muncii din Iași, muncitorii de la Combinatul de Utilaj Greu au dat tovarășului Nicolae Ceaușescu asigurarea că vor munci mai bine, pentru ca puternica dotare a combinatului să fie valorificată cu înaltă răspundere, pentru a obține rezultate pe măsura marilor succese cu care întregul nostru popor întîmpină Congresul al XIV-lea al Partidului Comunist Român. Joi după-amiază, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Republicii Socialiste România, împreună cu tovarășa Elena Ceaușescu, s-a întîlnit cu membrii Biroului Comitetului Județean Iași al P.C.R. Pe baza concluziilor desprinse din analiza efectuată timp de două zile în unități economice, de cercetare și învățămînt, în cadrul ședinței au fost examinate măsurile ce se impun pentru ca județul Iași să-și îndeplinească în condiții de înaltă calitate și eficiență sarcinile importante ce-i revin din planul pe 1989, din programele prioritare, din prevederile actualului cincinal. In numele tuturor celor ce muncesc și trăiesc în această înfloritoare regiune a patriei, primul-secretar al Comitetului județean de partid a adresat tovarășului Nicolae Ceaușescu cuvinte de caldă" mulțumire și recunoștință pentru noua vizită întreprinsă, pentru preocuparea statornică pe care o poartă dezvoltării județului Iași, a întregii țări, ridicării permanente a calității vieții poporului nostru. Primul-secretar și membri ai Biroului au subliniat că organele și organizațiile de partid, comuniștii, toți locuitorii județului, într-o deplină unitate de gînd și de voință cu întreaga țară, își exprimă adeziunea fierbinte la propunerea privind realegerea tovarășului Nicolae Ceaușescu, la Congresul al XIV-lea, în funcția supremă de secretar general al Partidului Comunist Român, chezășia realizării cutezătoarelor obiective de dezvoltare multilaterală a patriei. Secretarul general al partidului a cerut să fie luate măsuri ferme pentru lichidarea neajunsurilor manifestate, pentru folosirea cît mai judicioasă a tuturor capacităților și resurselor existente în economia județului, pentru o bună pregătire și desfășurare a activității productive, pentru întărirea ordinii, disciplinei și a spiritului de răspundere, pentru o largă mobilizare a colectivelor de oameni ai muncii în vederea recuperării neîntîrziate a restanțelor și înfăptuirii integrale a planului pe acest an și pe întregul cincinal. In mod deosebit, tovarășul Nicolae Ceaușescu a insistat asupra necesității de a se acționa cu hotărîre pentru îndeplinirea tuturor indicatorilor de plan și, în primul rînd, pentru realizarea producției de export și a exportului, pentru reducerea cheltuielilor materiale și de producție, încadrarea strictă în normele de consum aprobate, creșterea productivității muncii, a rentabilității și beneficiilor, a eficienței economice. Sarcini mobilizatoare au fost trasate pentru domeniile agriculturii, activitatea de investiții, dezvoltarea economico-socială a localităților rurale, viitoare centre urbane. Tovarășul Nicolae Ceaușescu a apreciat că în județul Iași, care dispune de puternice unități economice, de cercetare și învățămînt, există toate condițiile pentru a se obține rezultate tot mai bune, pentru ca Iașul să se numere printre județele fruntașe ale țării. Biroul Comitetului județean de partid l-a asigurat pe tovarășul Nicolae Ceaușescu că locuitorii județului Iași vor face totul pentru transpunerea neabătută în viață a orientărilor și indicațiilor primite în cursul vizitei, pentru înfăptuirea, la un înalt nivel calitativ, a tuturor sarcinilor ce le revin. In cea de-a treia zi a vizitei, vineri, 15 septembrie, tovarășul Nicolae Ceaușescu și tovarășa Elena Ceaușescu au luat parte la marea adunare populară din municipiul Iași, care a avut loc cu prilejul vizitei de lucru în județ și al deschiderii noului an de învățămînt 1989—1990. Adunarea populară s-a înscris ca un important și memorabil moment politic în încheierea rodnicului dialog de lucru cu oamenii muncii din această parte a țării. Desfășurată în piața Ștefan cel Mare, adunarea a reunit peste 100 000 de cetățeni — muncitori, țărani cooperatori, cadre didactice, numeroși studenți și elevi. S-a scandat cu înflăcărare : „Ceaușescu — P.C.R. !“, „Ceaușescu și poporul !“, „Ceaușescu reales la al’ XIV-lea Congres !“. Sosirea la tribună a tovarășului Nicolae Ceaușescu și a tovarășei Elena Ceaușescu a fost salutată cu vii și puternice aplauze, cu îndelungi uraje și ovații de către participanții la marea adunare. Adunarea a fost deschisă de tovarășa Maria Ghițulică, primsecretar al Comitetului Județean Iași al P.C.R., care a adresat vii și respectuoase mulțumiri secretarului general al partidului, tovarășului Nicolae Ceaușescu și mult suimatei tovarășe Elena Ceaușescu pentru sprijinul deosebit primit permanent, pentru mobilizatoarele îndemnuri și prețioasele indicații și orientări date cu ocazia vizitelor de lucru întreprinse în județul Iași. Pe baza promovării ferme și aplicării creatoare a principiilor socialismului științific la condițiile concrete din țara noastră, a înfăptuirii neabătute a politicii partidului de întărire continuă a proprietății socialiste, de repartizare rațională, echilibrată, a forțelor de producție în toate zonele țării, a subliniat tovarășa Maria Ghițulică, județul Iași a beneficiat în ultimii 24 de ani de un volum de investiții de peste 90 miliarde lei. Pe această bază fondurile fixe au crescut de 8,6 ori, producția industrială de 14 ori, iar cea agricolă de aproape 4 ori. O dezvoltare puternică au cunoscut, de asemenea, și celelalte ramuri și sectoare, toate aceste prefaceri transformînd Iașul, străveche vatră de istorie și spiritualitate românească, într-un puternic centru industrial, muncitoresc, cultural și științific al țării. Au crescut an de an recoltele strînse de pe ogoarele județului, aplicîndu-se pe scară tot mai largă cuceririle științei și cercetării agricole românești. Invățămîntul, cercetarea și cultura au cunoscut, de asemenea o puternică dezvoltare. Marea cinste pe care ne-o faceți, prin participarea dumneavoastră, a mult stimatei tovarășe Elena Ceaușescu la deschiderea noului an de învățămînt la Iași — a subliniat primul secretar—, ne stimulează eforturile pentru ridicarea la o nouă calitate a întregului proces de învățămînt. Pentru tineretul studios pentru cadrele didactice și de cercetare, îndemnurile și sarcinile formulate de dumneavoastră, mult stimate tovarășe secretar general pe parcursul vizitei de lucru în unitățile noastre de învățămînt, vor constitui programul concret de acțiune în noul an școlar, în tot ceea ce întreprindem pe linia instruirii și educării tinerei generații, a formării omului nou. Au vorbit apoi tovarășul Mircea Anania, secretar al comitetului de partid al întreprinderii Mecanice de Material Rulant Pașcani, tovarășa Cameluța Beldie, rector al Institutului Politehnic Iași, tovarășul Gheorghe Constantin, președintele Cooperativei Agricole de Producție Movileni, tovarășul Liviu Pîrvu, membru al biroului Consiliului U.A.S.C. din Centrul Universitar Iași și tovarășul Gheorghe Budac, director general al Combinatului de Utilaj Greu Iași. Intîmpinat cu multă căldură, cu puternice uraje și ovații, a luat cuvîntul tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Republicii Socialiste România. Cuvîntarea conducătorului partidului și statului nostru a fost urmărită cu deosebit interes, cu profundă satisfacție și deplină aprobare, fiind subliniată, în repetate rînduri, cu vii și îndelungi aplauze, cu aclamații. Marea adunare populară din municipiul Iași a luat sfîrșit într-o atmosferă înălțătoare, de vibrant entuziasm, grăitoare expresie a unității întregului popor în jurul partidului, al secretarului său general, tovarășul Nicolae Ceaușescu. S-a scandat, din nou, cu înflăcărare : „Ceaușescu — P.C.R.“, „Ceaușescu și poporul“, „Stima noastră și mîndria: Ceaușescu — România !“, „Ceaușescu — Pace !“, „Ceaușescu reales la al XIV-lea Congres !“ LUCRU A TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU TOVARĂȘA ELENA CEAUȘESCU, ÎN JUDEȚUL IAȘI 997 » 4