Cronica Veche, 2011 (Anul 1, nr. 1-11)

2011-02-01 / nr. 1

Anul I (XLVI), nr. 1 o revistă nouă 24 pagini 3 lei Mihai URSACHI FLOARE DE LOTUS „ O lume este o parte înconjurată de cer, care conține stele și pămînt și toate cele ce se văd, rupte din infinit și... ” (Un filosof din vechime) Oh globii oculari, globii albaștri, globi de lumină, Străluminînd în adînca grădină... Lămpi japoneze, deliruri festive, întunecate miresme bețive. Eu zac prosternat la statuia vergină pe malul piscinei secrete cu lotuși, în cupe de marmură - fum de rășină or globii albaștri, globi de lumină Și totuși... Și totuși îți cer în secunda stelară treimea perechilor tale de buze; eu sînt cruciatul căzut dintr-o țară de peste tărîmuri de veacuri confuze.debut în „ Cronica ”, nr. 3/1968) 45 Pe 12 februarie 2011 s-au împlinit 45 de ani de la apariția revistei „Cronica”. Cîțiva foști redactori și colaboratori au dorit să marcheze evenimentul prin lansarea unei noi reviste, care să-și afle cu adevărat rostul în peisajul publicistic actual, ieșean și nu numai. Nu uzurpăm, prin acest proiect, locul unei publicații cu același nume, ci doar vrem a demonstra, prin simplă comparație, că, deși se numește Cronica veche, aceasta va fi o revistă vie, dinamică, mult mai aproape de viața spirituală ieșeană și de orizontul de așteptare al cititorului de astăzi. Decenii la rind. „Cronica” a fost o revistă de referință, deseori curajoasă, polemică, în condițiile cenzurii și ale canoanelor ideologice impuse de partidul hunic (vorba lui Luca Pițu). Este adevărat că aceeași „Cronică” a făcut și numeroase concesii, îndeosebi în anii ’80, cînd chingile ideologice și politice se strînseseră dincolo de limita suportabilului. Cu toate acestea, chiar și atunci a existat o structură de rezistență, o osatură care o menținea pe linia de plutire. Se consideră că cea mai bună perioadă a „Cronicii” a fost cea din timpul triumviratului Corneliu Ștefanache - Corneliu Sturzu — Mircea Radu Iacoban. Să nu uităm însă că acela a fost și intervalul (1966-1970) de relativă „deschidere” a regimului, mai apoi — după „istorica” vizită a lui Ceaușescu în China — reinstaurîndu-se un dogmatism grețos și o dosariadă amenințătoare ca o sabie a lui Damocles, pentru redactorii revistei. Din păcate, mulți dintre artizanii, în timp, ai revistei nu mai există — și ne gîndim la Corneliu Ștefanache, Corneliu Sturza, Constantin Ciopraga (director onorific), Otilia Cazimir, Al. Dima, George Lesnea (membri în colegiul de redacție), Dan Laurențiu (redactor), Nicolae Barbu (redactor șef-adjunct, publicist comentator), Valer Mitru (secretar de redacție), Aurel Leon (redactor), Mihai Drăgan (redactor), Andi Andrieș (redactor-șef adjunct), Vasile Constantinescu (redactor, secretar general de redacție), Zaharia Sângeorzan (redactor, șef de secție), George Pruteanu (redactor). Am apelat, pentru a reconstitui acea perioadă, la șaptezecistul Mircea Radu Iacoban (secretar general de redacție), la optzeciștii Al. Andriescu (șef de secție) și Dan Hatmanu (colegiul de redacție), la Ștefan Oprea (șef de secție, secretar general de redacție, redactor-șef adjunct), la veșnic tânărul și neliniștitul Al. I. Friduș (Alfred Iacobitz), la intempestivii — atunci și mai tîrziu - Al. Dobrescu și Magda Ursache, la mereu elegantul, în stil artistic și de viață, Val Gheorghiu, la Al. Pascu, cel căruia i-a plăcut să trăiască (uneori) „la limita umanului” (cum se intitula o rubrică a lui, de mare succes), la Virginia Burduja (corector, inițiatoare a Concursului: „Autori, copiii!”), la Carmen Vericeanu (secretar de redacție). Pentru anii ’70-’80 „dă samă” Liviu Leonte, redactorul șef din acea vreme, pentru anii ’80-’89 — Ion Țăranu, cel care a condus destinele „Cronicii” în cea mai dificilă perioadă a ei, pentru „schimbarea la față” — Ioan Holban, redactor șef între anii 1990-1996. Tot atunci au lucrat în redacție, pentru scurtă vreme, Cătălin Ciolca, Florin Cîntic, Cassian Maria Spiridon. N-ar trebui să lipsească din acest sumar Paul Balahur (redactor, secretar responsabil de redacție), Virgil Cuțitaru (redactor), Daniel Dimitriu (redactor), Mihai Dumitriu (secretar responsabil de redacție), Vasile Filip (redactor), Doina Florea (secretar de redacție), Eugen Iacob/Simion (redactor), Anca-Maria Rusu (redactor), Nadina Cordun (secretar de redacție), Paul Drumara, Doru Kalmulski, Gh. Vasiliu, Mădălina Burduja — corectori, în diferite etape ale revistei, Marius Chelani, Florin Morin, Sorin Lupașcu - care s-au ocupat de difuzarea revistei și/sau de realizarea unor suplimente de loisir, la începutul anilor ’90. Din păcate, unii au ignorat invitația, alții n-au putut fi contactați. Pe alții i-am ignorat noi. Nicolae TURTUREANU (continuare în pagina 19) Va! GHEORGHIU „Splendoare” CRONICA ÎNCEPUTURILOR pagina 2 CRONICA „EPOCII DE AUR” pagina 4 CRONICA TRANZIȚIEI 9 pagina 7 CRONICA CRONICII pagina 8 CRONICE ȘI ANACRONICE pagina 24 $53m