Curentul, august 1944 (Anul 17, nr. 5915-5939)

1944-08-04 / nr. 5915

2 (6 pagini) Coiful refugiaţilor Economico-financiare — Dna VALLY BALANESCU evacuată în Băileşti este antmnţstă de soţul său că soseşte Sâmbătă Soara sau Duminecă dimineaţa. — Elevul Vameşu Gh. Ioan refugiat dn Iaşi, în Bucureşti, star. Hatmanul Arbore 15, caută pe colegul său Hulubei Mihai, şi-l roagă să-i scrie, unde s’a evacuat Liceul. — Jandarmul Dăscălescu Constantin din com. Redin jud. Vaslui caută pe soţia Valerica, Dumitru şi Domnica Teodorciuc socri, frate invalid Gheorghe, mamă Epatinca, refugiaţi din comuna Boineşti Rădăuţi şi Liteni Baia să-i comunice pe adresa de mai sus. — Rugăm cu multă insistenţă persoanele, sau autorităţile în drept care ştiu ceva de Romeo Protopopescu din Bucureşti str. Negoiului Nr. 27 să comunice de urgenţă D-rei Ionescu Sultănica în str. Negoiului 29, Bucureşti — Elena Iustin Alexandra refugiată din com. Fântănele-Botoşani este în căutarea părinţilor şi-a rudelor. Roagă pe cei ce ştiu unde se află să li se comunice pe adresa : Lascăr Catargiu Nr. 9, Piteşti, la d. subprefect Carstocea. — Rog din suflet autorităţile şi persoanele care cunosc, găzduesc sau ştiu ceva despre surorile mele Maria Droga şi Eugenia Iacobciuc, cu copilul Dodi, de 4 ani, evacuaţi din Chişinău, dispăruţi la 15 iulie din com. Pâncata-Arad, să comunice d-lui Angheluţă Grigore str. Prof. Mitriţă Constantinescu 1. Bucureşti. „Familia Iosub Hac, evacuaţi din com. Albeşti-Botoşani, sunt căutate, de Elena Romică şi Alexandru Ciobanu evacuaţi din laşi, la Calafat str. Lascăr Catargiu 82 $1 roagă să le scria ' ' I I. in.i — Cine ştie unde se află Armăraşu Elisa din Dorohoi. este rugat să anunţe pe d-ra Coca Gheorghiu la Avram Preda Tufa-Costieni Vlaşca. — D. plut. major Andrei Bâgu de la C. T. Dorohoi este rugat să comunice adresa d-nei Maria Coba la Avram Preda Tufa Costieni Vlaşca. D. Mircea Lazarovici mecanic CFR refugiat din Dorohoi este rugat de d-na Maria Caba, să scrie la adresa Avram Preda, Tutfa-Costieni Vlaşca. — Gheorghe Petre domiciliat în str. Stravopoleos nr. 5 Bucureşti, se interesează ce este cu soţia sa funcţionară la C. A. M. şi evacuată la Vlăduleni- Romanaţi. Roagă să-i scrie urgent. — Corneanu Ştefan gardian public refugiat dela chestura pol. Cernăuţi. Caută pe fratele lui Teodor Corneanu lăcătuş de revizie refugiat dela gara mare Cernăuţi. Adresa : str. G-ral Anghelescu, cazarma Predeal. — Cine ştie unde se găseşte Ananie Grigorescu, serget dintr’un regiment de pioneri Cernăuţi, să comunice fratelui său Grigorescu loan gardian refugiat la penitenciarul Mislea, jud. Prahova — Cine ştie unde s’a exacuat Constantin Cobzariu, ref. din com. Fântâna Mare, jud. Rada-Fălticeni, rog să comunice la ginerele său loan Grigorescu, gardian la penitenciarul Mislea, jud. Prahova. — Relg. T. R. Văcăreanu Teodor dintr’un reg. de inf.. comp. comandă Of. Post. Mit. nr. 4418 roagă ne d. Dumitru Tanicu din Fălticeni să-i scrie. — Serg. Babian Ion, dintr’un reg. de Artilerie Bat. I. Of. P. M. nr. 4418. își caută fam. ref. din jud. Bălți — Cap. Bulec A. Nichifor din sc. Subofiţeri rez. Giarmata jud. Timiş Torontal îşi caută tatăl şi surorile ref. din jud. Soroca. — Serg. elev Enajchache Darie dintr’o Baterie Anticar Of. P. M. nr. 4840. își caută fam. ref. din jud. Dorohoi. — Sold. Grebănosu Vasile dintr’o companie poduri Tg. Bujor jud. covurlui își caută frații ref. din Jud. Soroca. — Serg. Tudose L. dintr’um reg. Vânători, comp. ‘ 4-a Of. P. Militar 3805 caută pe Olimpia Strugaru ref. din jud. Suceava. — Nicolae Pricop ref. din jud. Baia în satul Talpa, corn. Bârgăoaia, jud. Neamţ, îşi caută fiul. — Sold. Tancu Gh. dintr’un sat. Vânători de Munte, comp. 2 Of. P. Militar nr. 3031 îşi caută soţia cu copii ref. din jud. Botoşani. — Soldatul Gârbu Ton Teodosie ctg. 1934, caută pe mama sa Melania, soţia Fenia fetiţa de 8 ani Melania şi pe fratele său Iustin, din com. Năpădeni jud. Bălţi. — Soldat Hughioaie din com. Cuciurul Mare Cernăuţi, caută mama Frusina soţia Maria, copii Ion şi Eugenia. — Soldat Belciuc Petre ctg 1934, din com. Rueşin jud. Hotin, caută pe mama sa Irina, soţia Maria, copii Saf Ştefan, Nadia şi pe sora lui Antonia. — Soldat Nicula Ion ctg. 1934, din com. Bivolari jud. Iaşi, caută pe tatăl său Vasile mama Maria, soţia Elena, fetiţa Sofien, socri Grigore şi Elena Mănăstireanu. I — Soldat Aerinei Gheorghe etg. 1934 din. com. Turiatea jud. Dobrohoiu caută pe tatăl său Petre, mama Catinca, soţia Victoria, copii Vasile şi Adrian fraţii lui Teodor, Maria şi Anica. .— Soldat Sberea Ştefan din comituia Horodnicul de sus, jud. Rădăuţi caută pe mama sa Maria, soţia Domnica — Cap. Timbălaria Spiridon ctg. 1937, din, com. Siret jud. Rădăuţi caută pe mama sa Zamfira, soţia Veronica, copiii Gheorghe, Radu, Ion socru Petre Potvovioiu şi pe d. di Samul ce Emanodi avocat. .« froe-eeeee-eeeeeeeeoeeeo* — Martiniuc Gheorghe Infirmeria de Gardă 27 o. p. m. 4639 caută familia Angiei şi Serafim Costovici, refugiaţi din Iaşi la Craiova. Cine-i cunoaşte să comarnice la adresa de mai sus. — Soc. „Româno-americană“, departamentul Personalului Teleajen, roagă pe do-na Marita N. I. Ciuchea din com. Simitnicea jud. Botoşani, să-i anunţe de urgeenţă ultimul domiciliu. — Soldat Ifim Baltaş, ctg. 1938, din com. Arheoiu caută pe mama sa Toana, soţia Teodora şi fetiţa Maria. — Cap. Corea Eremia ctg. 1942 din com. Vicovul de sus, jud Rădăuţi saucom. Orheiu caută pe mama sa Ioana, fraţii Gheorghe, Matei si surori Ana si Paraschiva. — Soldat Ciolac Simion, ctg 1937, din com. Plaiul Cosminului jud. Cernăuţi, caută pe tatăl său Ion, mama Anghelina soţia Axenia şi fratele Vasile. — Soldat Antonescu Mihai ctg. 1927, din com. Probota satul Perieni jud. Iaşi, caută pe mama sa Catinca, soţia Maria copii Ion, Mitriţă Ilenuţa, Maria şi fraţii, Ion. Petrache, Gheorghe şi surorile Ileana Maria şi Zavastiţa. — Soldat Ierhan Andrei etg. 1934, din corn. Brovicerni jud. Orheiu1, caută pe soţia Maria, copii Iacob, Ana Vera şi fratele Visarion preot în Trifeşti Orheiu. — Soldat Hamanecu Alexi ctg 1926, din corn. Liova jud. Cehul, caută pe fiul său Teodor fost secretar la Soc. Interioriza Hirjenî. — Cap. Pluteanschi Teodor, ctg. 1936, din Iași, str. Platon Nr. 3, caută pe mama sa Paraschiva și copilul Nicolae de zece ani. — Frt. Amihăese Gheorghe. 1942, din com. Holboca jud. laşi, caută pe tatăl său Vasile, mama sa Ioana,fraţii Ion, Costică, surori Veronica, Ileana, Maria Valentina şi Ţinea. — Soldat Buliga Nistor, ctg 1944 din com. Arbore jud. Suceava, caută pe tatăl său Trifan, mama Avramia fraţii Ion, Gheorghe, Toader si sora Trutina. — Soldat Dionisie Gheorghe eta 1929 din com. Bivolari jud. Iaşi caută pe tatal său Constantin, soţia Maria copii Ion, Mihai, Ştefan, Alexandru Andrei şi surorile Catinca, fraţii Nicolae, Petru şi Vasile. - Soldat Polovec Vasile et.g. 1939, din com. Văleni jud. Cernăuţi, caută pe mama sa Parasca, soţia Ana şi fratele Dănu. - Soldat Reus Vasile ctg. 1940, din com. Juncăuţi mici jud. Hotin caută pe mama sa Domnica, soţia Vera, fraţi Ion, Mihai, surori Profira şi Saveta. - Frt. Lazăr Dumitru cftg. 1944, din com. Răchiţi sat. TulbureaM, jud. Botoşani caută pe tatăl său Gheorghe, mama sa Elena, frate Gheorghe, surorile Maria, Ileana şi Saveta. — Soldat Secariu Alexandru etg. 1932, din com. Delemi Jud. Botoşani, caută pe mama sa Catinca, soţia Maria, copii Ileana şi Maria, fraţi Ion, Mihai şi sora Catinca. — Soldat Grigore Simion etg. 1944, din corn. Uideşti jud. Suceava, caută pe tatăl său Vasile, mama sa Garafira, şi sora Marifirioala. — Familiile Gheorghiu şi Diaconescu farmacişti Botoşani se află in corn. Vâlsăneşti, jud. Argeş. Gheorghe Frunză Nichifor, ref. din Loriteni, com. Ialoveni jud. Lăpuşna îşi anunţă mama şi prietenii că se află la Vila Câmpeni-Turda. — Gheorghe Frumză, ref. din jud. Lăpuşna caută pe Ion Mihalache, din Brăila. Volirttimi Frunză din Tingheni, Pavel Frunză şi pe Ecaterina Frunză. Elevul Muraru Vasile din cl Ilia al liceului ..An. Basota” din Pomâria- Dorohoi îşi caută părinţii Petru şi Grapina Th. Lumi refugiaţi din corn. Tureatca jud. Dohoroi. Cine ştie ceva despre ei, vă rog să anunţaţi pe adresa : Elev Muraru Vasile. Casa Şcoalelor şi a Culturii Poporului. Natalia Sidorca, femee de serviciu, sau cine cunoaşte adresa unde s’a evacuat, este rugat a ne comunica adresa spre a i se trimite salarul. — Serg. .Tusca Petre stg. 1937, fiul lui Mihai şi Oleia caută pe soţia sa Ana din corn. Târnova jud. Hotin, pe Costescu Grigore naş. pe Ion Ion Oprea lucrător de linie Ofic. Telegrafic Juderniţi jud. Hotin şi pe Ştefan Garabociu fost cântăreţi la biserica din aceeaşi comună. — Soldat Mândrilă Gavril etg. 1944 din corn. Pănăseşti jud. Lăpuşna caută pe părinţii Sava şi Zenovia, soţia Olga şi fetiţa Maria. Termene ce trebuesc respectate de comercianţi şi industriaşi Se atrage atenţia lumii comerciale şi industriale asupra următoarelor termene: 15 August 1944 — Contribuabilii care vor achita în întregime debitele de contribuţiuni directe aferente trimestriale Iulie-Septembrie a. c., până la data de mai sus, beneficiază de o bonificaţie de 5 la sută din impozitele plătite. (Art. 190 D. L. nr. 973. M. Of. 78 din 1 Aprilie 1942). — Termenul pentru depunerea declaraţiilor şi a tablourilor nominale ale întreprinderilor şi instituţiilor care posedă mai mul de 10 salariaţi, in vederea obţinerii cărţilor de muncă, s’a prelungit până la 15 August a. c. (Comunicat). 16 August 1944 - Membrii participanţi ai Federaţiei pentru Sprijinirea Sinistraţilor vor depune la sediul Federaţiei, până la 16 August a. c. o cotă de 20 la sută din participarea prevăzută la art. 7 din legea Nr. 376 din 1944. D. L. Nr. 1325. ( Of. Nr. 164 din 17 Iulie 1944). 21 August 1944 — Fabrica de hârtie, de celuloză și de mucava sunt obligate ca până la data de mai sus, să-si Încadreze lucrătorii în categorile prevăzute In articolele 3 și 4 cu respectarea dispoziţiunilor prevăzute la art 5 din decizia Nr. 465, publicată în Mon. Of. 1691 din 22 Iulie 1944. 31 August 1944 — Numai până la 31 August a. c. se mai primesc, la ghişeele de schimb ale Băncii Naţionale, pentru preschimbare, biletele de 1.000 lei de culoare brună care poartă pe cercul alb din mijloc două țărănci. (Comunicat) 1 Septembrie 1944 - Termenul pentru aplicarea reducerii la 3 lei pe sută de kilograme de pământuri filtrante Importante (art. 371 din tariful vamal, s’a prelungit până la 1 Sept. a. c. (D. M. Nr. 974.404, publicată in M. Of. Nr. 773 din 26 Martie 1944). — Până la data de mai sus, se prelungeşte termenul pentru blocarea bumbacului egrenat indigen, recolta 1943, inclusiv lintersul deţinut de Oficiul Bumbacului, Inului şi Cânepei, de întreprinderile de egrenat, de tocătorii şi in genere, la orice s’ar afla. 20 Septembrie 1944 — Toate întreprinderile industriale şi comerciale care au mai mult de 500 funcţionari şi lucrători, socotiţi împreună, sunt obligate ca până la data de mai sus, să cumpere şi să constitue un stoc de grâu egal cu necesarul de hrană al funcţionarilor şi lucrătorilor lor pe timp de două (2) luni. Aceste stocuri trebuesc reinoite şi completate pe măsura consumului, după normele ce se vor stabili ulterior. (D. L. Nr. 1368, M. Of. Nr. 169 din 22 Iulie 1944). — Proprietarii, administratorii, giranţii, concesionarii şi în general orice mandatari ai societăţilor anonime, având un capital de minimum 5.080.000 ai sălilor de spectacole, ai sălilor de consumaţie şi ai hotelurilor, care nu vor instala până la data de mai sus aparate de radio recepţie, in condiţiunile prevăzute de la legea pentru organizarea si funcţionarea Radiodifuziunii, publicată în Monitorul Oficial Nr. 188 din 15 August 1940, vor fi consideraţi contravenienţi şi sancţionaţi. (D. L. Nr. 1364, Monitorul Oficial Nr. 168 din 22 Iulie 1944). — Morile comerciale şi brutăriile de orice fel, sunt obligate ca până la 20 Sept. a. c., să cumpere și sa constituie un stoc de grâu sau făină de grâu, echivalent cu capacitatea lor maximă de producție pe timp de 30 zile pentru morile comerciale și de 10 zile pentru brutăriile de orice fel. Aceste stocuri trebuesc reinoite și completate pe măsura consumului, după normele ce se vor stabili ulterior. (D. L. Nr. 1368, Monitorul Oficial 169 din 22 Iulie 1944). JUSTITIA ARE CUVÂNTUL Din isprăvile lui Marinescu Runcu Ion Marinescu Runcu domiciliat în str. Laborator Nr. 149, vechi client al cronicii judiciare, unde a figurat ultima dată pentru o înşelăciune comisă in dauna unor ţigani de pe str. Laborator a fost trimes din nou în judecata tribunalului corecţional, de data asta pentru uzurpare de titluri. Inculpatul fusese câteva luni de zile în cursul anului 1943, controlor diurnist in ministerul Economiei Naţionale funcţionând la serviciul controlului facturilor. Concediat în luna August a anului trecut, Marinescu-Runcu, a continuat să se intituleze inspector şi să efectueze controluri pe la diferiţi comercianţi, profitând de faptul că aceştia nu ştiau că fusese îndepărtat din serviciu. Astfel ultimile Inspecţii le-a făcut in cursul lunei Februarie 1944, când folosindu-se de vechea legitimaţie, anulată de minister adresat chiar şi unele procese verbale, care bineînţeles că au fost anulate de instanţele judecătoreşti. înşelăciune Prin rechizitor, a fost deferit instanţelor represive, tâmplarul Cezar Florescu, domiciliat in suburbana Pantelimon, str. Brăilei no. 13, numitul făcăndu-see vinovat de înşelăciune comisă în dauna d-lui C. Popescu. Florescu, dând zvon un cartier că e mare maestru de tămplărie fină, a reuşit să convingă câţiva cetăţeni ca să-i încredinţeze comenzi de mobilă, printre clienţi s-a înscris şi reclamantul, care i-a dat 105.000 lei, pentru a-i confecţiona, un dormitor. Florescu a încasat banii şi a promis comanda în 30 zile, dar, cum s’a transformat, în aproape un an fără ca, maestrul să fi executat mobila, sau să fi restituit banii clientului, ceiace a făcut să fie dat pe mâna justiţiei Articol de lux... Sistemul unor negustori, care profită de orice prilej pentru a ridica preţul mărfurilor, se pare că a făcut adepţi, deoarece ieri au ajuns la parchet. Vera Fetişor, proprietara magazinului alimentar din str. Academiei Nr. 1 precum şi prepuşii săi Mantei şi Reno Feldmann, amatori de îmbogăţire rapidă. Cei trei s’au făcut vinovaţi de a fi pretins şi încasat pentru un kilogram de orez 700 lei, preţul acesta făcându-l pentru un client ce n’avea reţetă medicală, care să-l îndreptăţească la a cumpăra orez... Reparator de radio... Un nou gen de escrocherie, se pare că a fost inaugurat de individul Ion Munteanu, fost cu ultimul domiciliu în str. Cristea Nr. 16, azi însă plecat fără adresă. Acesta îşi făcuse o meserie din înşelarea amatorilor radiofoniști, de pe la periferie, se oferea să re adapteze aparatul pentru unde scurte, sau să le repare, făcându-i să-i încredinţeze bani ba uneori chiar şi radiourile. Cum clienţii nu aveau prevederea să se intereseze de seriozitatea „maestrului“ acestuia ii venea foarte uşor să dispară cu banii şi aparatele. Printre cei păgubiţi fiind şi un client mai puţin iertător, acesta s-a adresat parchetului care a trimis în faţa instanţelor respective pe escroc. Fals inspector Teodor Străinul, din str. Ştefănescu Asan Nr. 14, a fost trimis în judecată pentru uzurpare de titluri, deoarece dându-şi calitatea de inspector la Casa Asigurărilor Sociale a încercat să facă unele controluri pe la diverse întreprinderi. I Acte de notariat (trib. Ilfov) 2 AUGUST ADIŢIONAL 17.598 — C. E. C-ul a făcut act adiţional cu Uzinele de fier şi Domeniile Reşiţa pentru lei 150.000.000. INSCRIPŢIUNE IPOTECARA 17.698 — Gheorghiu A. a ipotecat Băncii de Credit Român, imobil str. Cuţitul de Argint 12—14 p. lei 30.009.000. CONVENȚIE 17.656 — întreprinderile D. Cristea s’a obligat să execute lucrări p. Cassa Naţională a Asigurărilor sociale, p. lei 8.930.000. VANZARI-CUMPARARI 17.575 — Râmniceanu Maria a vândut Florentina Anca, imobil Parcul Th Speranța 27 cu lei 2.000.000. 17.594 — Ionită V. — Gabrielescu I., autocamionetă, cu lei 1.200.000. 17.650 — Popovici C. — M Magior, apart, str. Lăzureanu 21 lei 1 000.000. 17.612 — Neagu Florea — Gh. Răduica imobil str. Oeuleanu 17, lei 600.000. 17.703 — Lăzărescu Mihail — Boris Savov, imobil str. 13 Septembrie 299 Iei 400.000. 17.692 — Dinu Ion — Mariana Filip Stoian, teren com. Popești-Leordeni, Illfov, cu lei 300.000. 17.609 — Ionescu Eugen — Iordănescu Ile, teren Fundeni (Ilfov), cu lei 396.000. 17.584 — Pavelescu M. — O. și Maria Dragomirescu, imobil str. General Praporgescu 56 cu lei 305.000. 17.574 — Dobre Dumitra Elena — C. Teodorescu, imobil str. Kepler-Tei 30, cu lei 500.000. 17.641 — Minea Dragomir — Măndica Bărbătescu, imobil com. T. Vladimirescu (Ilfov), cu lei 300.000. 17.693 — Teodorescu Teodor — Const. I. Tănase, teren Afumați-Urziceni cu lei 360.000. ACT TOTAL 17.668 — Clarian Herman a constituit dotă Goldita la trecerea în căsătorie cu Simon Kimei, mobilier în total lei un milion. oxoxoxox xoxoxoxc Curățirea străzilor — un eveniment epocal Cel mai mare eveniment pe care l-au trăit parizienii în anul 1666 a fost o curățire totală și radicală a străzilor. Pentru eternizarea amintirii acestei zile memorabile autoritățile comunale au dispus baterea a două medalii... t» »*«^**. ..„»tI'•i'-JtM ■ ,V Curenîul Mişcarea întreprifidtorilor întreprinderile Metalurgice Dumitru Voinea, S. A. R. — Bilanţul încheiat la 31 Decembrie 1943 arată pentru exerciţiul anului 1943 un beneficiu net de 30.838.101 Iei, la un capital social de lei 360.000.000 lei. Adunarea generală ordinară realege în consiliul de administrare pe d-nii: general Alexandru Rizeanu Dumitru Voina ,1. M. D.“ — întreprinderile Metalurgice Dunărene. — Pentru exerciţiul anului 1944, consiliul de administraţie reînoeşte mandatul d-lui ing. Const- Orghidan, ca preşedinte. Realege pe d Pascal Toncescu ca vicepreşedinte al consiliului de administraţie şi reînoeşte mandatul d-lui Pascal Toncescu. ca administrator-delegat Adunarea generală ordinară realege censori pentru exerciţiul 1944 pe d-nii: dr. Petre Dimian, Vasile Petraşcu şi Ion Popovici, iar censori-supleanţi pe d-nii: ing. M. Rădulescu, aV. Şerban Pop şi Eugen Eremia. Magazinele Mercur, S. A., fost Cooperativa „Mercur”. — Noul consiliu de administraţie se compune din d-nii: colonel Corneliu Slăvescu, preşedinte ; I. Popescu-Brădiceni şi Adam Ionescu, membri în consiliu. Uneori evint d-nii: dr. C. D. Rădulescu, Grigore Ene şi Ştefan Popescu iar censori-supleanţi d-nii: Gh. Pătrăşcoiu Barbu Mazilu şi Petre Jerea. Tarcău, S. A. pentru Industria şi comerţul lemnului. — Consiliul de administraţie alege ca preşedinte pe d. Nicolae Em. Costinaecu, căruia î se încredinţează şi mandatul de administrator-delegat. E. M. C. I. A., Societate anonimă română. — Sunt realeşi în consiliul de administraţie, d-nii: ing. I. Ionescu, preşedinte; ing. Gh. Mandrin, vicepreşedinte; ing. Ath. Vavu administratordelegat; V. Culina, membru In consiliu. Censori sunt d-nii: N. D. Paia Th. D. Metta şi P. Prosei, iar censori-supleanti d-nii: D. Babuş şi I. Naum. C. Kiszela, S. A. pentru industria pietei, Lugoj. — Bilanţul încheiat la 31 Decembrie 1943, arată pentru exerciţiul anului expirat un beneficiu net de le: 2.127.285, la un capital social de lei 6.000.000.000. Societatea Roreâno-Germană pentru Industria şi Comerţul Fierului, S. A. In lichidare. Bilanţul arată pentru exerciţiul anului 1943 un beneficiu net da 43.172.828 lei, la un capital social de 500.000 000 lei Adunarea generală ordinară alege censori titulari pentru 1943 pe d-nii: Corneliu Dobrotă, expert-contabil Gheorghe Peneş şi Aristide Hartular, iar censori-supleanţi pe dinii : Victor Eustaţiu, Ludomir Stretinovici şi Florin Oromolu. Industria Textilă Lugoj, S. A. — Adunarea generală ordinară realege pentru exerciţiul 1944, pe membrii actualului consiliu de administraţie. Alege censori pentru exerciţiul 1944 pe d-nii D. Gali, dr. Victor Lăzărescu şi prof. Alexandra Rosetti-Bălănescu. Societatea îşi încheie bilanţul pe 1943 cu un beneficiu net de 8.802.515 lei. Prima Societate Română de Explozivi. — Bilanţul încheiat la 31 Decembrie 1943, arată pentru exerciţiul anului 1943 un beneficiu net de 48.540.973 lei la un capital social de 220.000.000. Filiera: Societate anonimă română. — Sunt aleşi in consiliul de administraţie pe termenul de la 31 Mai 1944—31 Mai 1945, d-nii: Gh. I. Marinescu, ing. C. D. Iliescu şi Ioan Ivaşcu. Alege censor pe d-ra Florida Ştefanescu şi censor-supleant, pe dl D. Pisoski. Mărăşeşti S. A. R. pentru Industrii Chimice. — Adunarea generală ordinară ratifică cooptarea în consiliul de administraţie, a d-lor: dr. Eugen Savu şi dipl. ing. Hans Hofer Edler von Heimholt. Realege în consiliu pe d-nii: dr. Bernhard Adolf şi dr. Zaharia Munteanu. Alege censori pe d-nii: ing. Cezar Popescu, Ion Munteanu şi W. Wunderly, iar supleant pe d. Denis Xirando. Societatea îşi încheie bilanțul pe 1943 cu un beneficiu net de 8.942.887 lei, la un capital social de 100.000.000 lei. BURSA 2 AUGUST 1944 ACTIUNI In şedinţa de azi a Bursei s’au înregistrat numeroase operaţiuni la cursurile următoare : Banca Românească 865 Astra Română 5600 Steaua Română 2100, 200 Creditul Minier 1240, 50, 60. Redevența 340, 400, 380, 400, 410. I. R. D. P. 540, 80, 600. Mica 1120, 30, 50, 200, 180. S. R. D. 2400, 650. Letea 1025, 2050, 2100. Telefoane 2300. Gaz Metan 3200. INGINER împroprietărirea 1922 41Vi *U, 42. Consolidata 30/* 1935 34V.Urb. Buc. 5Vd noui 50. Reîntregire 47Vs, 48. CURSURI INFORMATIVE SCRISURI 91 RENTE Scris, Urb. noi 493/i—50 Scris Urb. Buc. 5°/o vechi 39'/1—393/4 Renta Exproprierii 413/1—12 Renta Consolidării 34x/1—34V2 Renta Reîntregirii 473A—48 Renta înzestrării man 581 /a1—57 Renta înzestrării mici 443/4—45 Renta Reangajați 1933 511/ii—52 Renta Unificată 4V2% 17'U—AVU Renta Unificată 4%) 38‘/4—38V2 ASIGURĂRI Dacia România 9200—9400 Asigurarea Generală 2800—2850 Steaua României 1280—1300 Franca Română 680—700 Naționala 1530—1600 Agricola Fonciers 490—500 Asigurarea Românească 080—1200 BĂNCI Banca Națională 11700—0800 Bănică Românească vechi 860—870 Banca Românească pui 850—860 Banca Urbană 520—630 Banca de Credit Român 170__480 Banca Ilfov 875—600 Banca Com. Itat și Rom 590—900 Banca Vultur 590—600 Banca Comerțului Craiova 300—320 Banca de Scont 470—480 Banca Agricolă 420—430 Banca Albina Sibiu 600-610 SOCIETĂŢI Astra Română 5600—5650 Steaua Română 2100—2200 Concordia 2000—2050 Creditul Minier 1250—1260 Petrolul Românesc opt 1550-1600 I. R. D. P. • 590—600 Petrol Govora 450—460 Petrol Block 280—300 Redevenţa 400—410 Prahova 290—300 Telefoane 2250—2300 Leteş 1 1060—1070 Mica 1180—1190 S. R. D. 2600—2650 S. T. B. pui 205JJ—2075 S. T. B. optat-2050—2100 Reşiţa 1080-1090 Nitrogen 660—670 Creditul Industrial 800—810 Soc. nat de gaz metan 3150—3200 Govora Călimănești 400- 410 Carpatina 2175—2200 Credit intr. electrice 650 -860 Cartea Românească 600—623 Creditul Carbonifer 2050—2100 Radiodifuziune optate 740—750 Radiodifuziune pui 720—730 Locuințe Eftine 390—400 Titan Nadrag Calan 1950—1975 Clădirea Românească 1400—1425 Costul vieţii în Anglia în plină ereşter© AMSTERDAM, 2 (Rador). — Corespondentul Agenţiei D. N. R. transmite : După cum anunţă Agenţia REUTER, în ziarul oficial al ministerului englez al muncii se constată că un număr de mai mult de 24.000 de lucrători au luat parte al 10 greve, ce s’au declarat dela începutul lunii iulie. Numărul zilelor de muncă pierdute este evaluat la 54.000. In cursul primelor şase luni ale acestui an, s-au declarat 1.182 de greve la care au luat parte 601.000 lucrători, atrăgând pierderea a 2 milioane 918.000 ore de lucru. Indicele costului verii este mai ridicat cu 101 puncte faţă de cel din Iulie 1914, iar preţurile mijlocii în comerţul alimentar la 1 Iulie sunt mai mari cu 69 puncte faţă de cele din luna Iulie 1914. Greva personalului de tramvaie din Montreal AMSTERDAM, 2 fRador). — Corespondentul Agenţiei D.N.R. comunică : Serviciul britanic de Informaţii anunţă că personalul din serviciul tramvaielor din Montreal (Canada) a hotărît să proclame greva cu începere de azi. Aceasta este a treia grevă din Martie 1943 și până azi. Bonuri de tezaur pentru plata creditorilor statului In Monitorul Oficial nr. 178 din 2 August a apărut următorul decretive pentru autorizarea ministerului de finanţe de a emite bonuri de tezaur pentru plata unor creditori ai Statului. Ministerul finanţelor se autoriză să emită bonuri de tezaur speciale pentru plata unor creditori ai Statului. Rambursarea acestor bonuri de tezaur purtătoare la dobândă 5 la sută pe an se va face din bugetul ministerului de finanțe, în termen de 5 ani, în rate trimestriale Sumele necesare în acest scop, se vor înscrie anual în bugetele respective Bonurile de tezaur emise în baza acestei legi, vor fi primite pe valoarea lor nominală în garanţie la licitaţii publice pentru lucrări ale Statului sau instituţii publice, de asemenea vor fi primite în plata impozitelor şi taxelor datorate Statului cu 30 zile înainte de scadenta lor. Vămuirea mărfurilor importate din Germania Se aduce la cunoştinţa firmelor importatoare că Subsecretariatul de Stat al Industriei, Comerţului şi Minelor, a aprobat că vămuirea mărfurilor din Germania, care nu sunt supuse regimului autorizaţiilor de import să se poată face, până la noui dispoziuni, fără înaintarea declaratiunilor de import instituite în conformitate cu prevederile Protocolului româno-german din 9 Februarie 1944 și arătate în comunicatul publicat în ziarele din 7 Martie 1944 și în Monitorul Oficial Nr. 57 an 8 Martie 1944. îndatoririle agenţilor de control ai depozitelor de zahăr pe timpul alarmelor aeriene Agenţii de control ai depozitelor de zahăr netaxat care locuesc în imediată apropiere şi nu mai au alte însărcinări, se vor prezenta de îndată la depozit în caz de alarmă aeriană şi vor descuia magaziile împreună cu şeful depozitului, veghind cu echipele şi luând măsuri imediat pentru stingerea bombelor sau începuturilor de incendii. 3. La depozitele de zahăr netaxat unde agenţii de control nu s’ar putea prezenta imediat, aceştia vor lăsa una din cheile lacătului magaziei ce o au în păstrare, într’un plic sigilat șefului depozitului, care în caz de bombardament va putea rupe plicul și descuia magazia de zahăr, spre a interveni cu echipa pentru localizarea incendiului. Rezultatul vânzărilor de acţiuni necotate La licitaţiile ţinute la Bursa de valori, pentru vânzarea mai multor pachete de acţiuni necotate, s-au obţinut următoarele preţuri pe buc. : Pentru 1 300 buc. „Technomedix“, lei 1.350; pentru 14.131 buc. „Podgoria”, lei 1.600 ; pentru 1.100 buc. „Genimex", lei 1.000 ; pentru 2.100 buc. „Oficiul comerț pentru Orient import-export”, lei 500 ; pentru 1.500 buc., „Imat“, S. A. R„led 10.000 ; pentru 200 buc. „Renida", lei 550 ; pentru 7.000 buc. „Porcelanul“, lei 1.100; pentru 1.800 buc. „Acta“, lei 200; pentru 10 buc. „Ceremag", lei 10.000. Bonurile valabile azi 3 August 1944 PAINE : Bonurile nr. 282 PAINE pentru 600 gr. de persoană fiecare bon. ZAHAIE: Bonurile nr. 10 și 12 ZAHAR, pentru 2,400 kgr. fiecare bon Bonurile nr. II ZAHAR pentru 1 kgr. pentru marmeladă. ULEI : Bonurile nr. 276 PAINE, pentru 250 gr. de persoană, rate nr. 276 PÂINE, pentru 250 ml. ulei de soia. SĂPUN : Bonurile nr. 5 SĂPUN, pentru 250 gr. d persoană. UNTURA : Bonurile nr. 6 UNTURA, pentru 300 gr. de persoană. CARNE : Bonurile nr. 11 PETROL, pentru 500 gr. carne din toate categoriile (vacă, porc viței și miel). MEZELURI : Bonurile 12 PETROL 500 gr. de persoană. Iranul cumpără alimante din Indiile britanic© ANTIOHIA, 2 (Rador). — Corespondentul Agenţiei D. N ., comunică : Agenţia REUTER anunţă din Teheran că d. Alayar Saleh, fost ministru de franţe al Iranului, lucrând în numele guvernului său, a cumpărat în Indiile britanice mai multe mărfuri monopolizate, în special zahăr și cafea, în valoare totală de circa 100 milioane de rali. D-sa s-a înapoiat acum la Teheran. Lucrătorii din Philadelphia în grevă AMSTERDAM, 2 (Rador). — Corespondentul Agenţiei O. N. R. transmite : Agenţia REUTER află din Philadelphia că în acest oraş, cu excepţia taxiurilor, au încetat să funcţioneze toate mijloacele de transport. Lucrătorii şi funcţionarii tuturor întreprinderilor de transporturi publice s’au pus in grevă ei refuzând a învăţa pe negri cari au şi fost angajaţi în aceste întreprinderi în număr mare. MiI de lucrători din uzine de armament nu au putut ajunge la întreprinderile unde lucrează, iar afacerile comerciale au stagnat complet. ANUL XVII, Nr. 5915, Vineri 4 August 1944 CARNETUL ZILEI La zi BlDOAMNA PRIM Abia mă familiarizasem cu slujba de ajutor de judecător că trebui sa mă prezint primului preşedinte al tribunalului, adică „soţului doamnei prim” — că aşa i se spunea, ca pentru a se sublinia importanţa soaţei in ierarhia cu totul schimbată a slujitorilor dreptăţii din acel colţ de ţară. Era tetr’o zi de târg când am mers la tribunal. Domnul prim era la desbaters. Primul grefier mă introduce totuşi în biroul sâu unde „sa te prezinţi doamnei, c'asta-i important". Şi dacă era important ra'am prezentat. „Doamna prim” stătea la birou, abia Imbrăţişatâ de spetezele larg! ale fotoliului. Aplecatâ asupra unei hârtii, avea douâ trepte de grăsime sub barbă. Când am intrat s'a ridicat Încet, ceremonios, până aproape de plafon, de pared nu se mai termina, atât era de baltâ. M'a luat scurt, ca un procuror : — Dumneata . — Sunt noul ajutor... — Ai „colega" ocupă loc.... Vreme de vreo douâ ceasuri m’a descusut şi Întors pe toate părţile, pânâ ce a aflat tot despre mine şi neamul meu până între şaptea viţă şi sămânţă.... Stăteam pe un scaun înalt, obosit de Întrebări, ca pe o colină in dricul vremii sub dogoarea soarelui. — Şi el nu eşti însurat ? — Nu, oftai nu nâdejdea că e ultima întrebare. Şi ultima a fost ! A început sa vorbească ea, de tinereţea ei adică. Mă privea King, cald, răzimatâ pe ultimele firimituri ale unei frumuseţi definitiv dârtmate. îmi spunea lucruri ce nu căutau dosire. Fuma nervos. Făcea pauze. Şi în pauzele acelea simţeam că parcă era mai puternic parfumul dumneaei camforat ca aerul tumului de ţigare... — ...Dar ce-ţi spun eu d'ale mele ! Să le îngrijeşti drăguţule, că eşti frumuşel... să le mai ingraşi. Intr'un târziu veni şi Ionel „soţul doamnei prim”, mititel, jlgărât, murios P*Pgăloi In tandreța scuzelor protocolar la mulare: — Vai dragă, sa mă ierți... Nu l-a băgat Insă In seamă, ci l-a poruncit scurt ! — Ionele, prezintă-te noului magistrat ! Eu am roșit. Ionel s’a supus... Dealtfel se supunea totdeauna... Mi-aduc aminte de „petrecerile lunare" cu „colegii", prezidate, evident, de „Doamna prim". După câteva pahare, focoasă și autoritară cum era, comanda muzica . — Prima? 1 să-mi cânți „a mea" 1 — 'Mda, soru'mâna... Aia cu... — Nu, alalalia ! Două cântece ii plăceau dumneaei. Unul incepea cu „Foaie verde trei sarmale, vin la netcâ ta în poale" și al doilea cu : „Foaie verde unt de naît...”. Acesta îl plăcea cel mai mult. Nu pentrucâ continua cu „Haiențo dâ-te 'n fapt", ci fiindcâ-1 pita lung primașuL.. După asta se ridica scurt: — Ionele ! acasă ! Bunâseara domnlor ! O revor 1 Pa 1 Devenea iar „Doamna prim”. Şi Ionel păşea mărunt şi des după dumneaei... E. Roşca-Mălin it « 11 # 1■ • es tu a n 11 u r a Calistrat Hogaş . Pa drumuri de munte Intrat de mult între clasicii literaturii româneşti, opera marelui scriitor moldovean C. Hogaş n’a cunoscut o circulaţie intensă în public pe măsura excepţionalului dar de povestitor şi de peisagist al munţilor noştri. Un motiv a fost cu siguranţă prezentarea fragmentară a scrierilor sale precum şi lipsa unui studiu de proporţi mai mari care să înfăţişeze valoarea lui literară, în adevăratele ei dimensiuni. Aceste lacune prejudiciind meritul unui mare scriitor au fost înlăturate prin ediţia definitivă a operelor lui C. Hogaş din care a apărut volumul I Amintiri dintr’o călătorie în munţii Neamţului. Cele 320 de pagini cuprind ciclurile Amintiri dintr’o călătorie, in munţii Neamţului şi prefaţa autorului, cu bucăţi ca Floricica şi Părintele Ghermănuţă intrate de mult în conştiinţa publicului cetitor, — şi altele, recunoscute — toate mustind de umorul ,de verva rustică şi munenească, elementară, ca apele şi munţii Moldovei — a marelui prozator. Prof. Vladimir Streinu, cercetează în Introducere viaţa şi opera lui Calistrat Hogaşă. Timpul i-a făcut dreptate acestui scriitor şi Fundaţia Culturală Regală „Regele Mihai I“ a grăbit unanim recunoaşterea prozatorului moldovean. Salonul oficial de toamnă D. prof. Ion Petrovici, ministrul culturii naţionale şi al artelor, a instituit următorul Juriu pentru organizarea Salonului Oficial de Toamnă 1944 : vicepreşedinte, d. director Fioirato, membri, d-nii pictori Camil Ressu, I. Al. Storin dr. Gheorghe Popescu şi Dem. Berea, Direcţia Artelor va anunţa din vreme data la care artiştii urmează să prezinte lucrările în vederea deschiderei Salonului. Programul de Radio Joi 3 August 1994 RADIO ROMANIA ŞI RADIO BUCUREŞTI 7.30: Deschiderea emisiunii; ora oficială; radio-jurnal. 8.30: Jurnal recapitulativ; Cântăreţi germani. 9.00: Ora administrativă; Muzică care a făcut ocolul lumii. 10.00: Fanfara Batalionului de Gardă Regală, condusă de d. opt. D. Crăciunescu: Concert de promenadă. 10.30: închiderea emisiunii. RADIO ROMANIA ŞI RADIO BUCUREŞTI 13.00: Deschiderea emisiunii. 13.03: Orchestra Vasile Julea. 13.50: Ştirile serviciului german. 14.00: Ora oficială; Radio-jurnal; Publicitate. 14.20: Orchestra Societăţii de Editurăvoce : Petre Gusti. 15.15: Poşta militară radio. 15.45: Jurnal în limba rusă. 16.00: închiderea emisiunii. RADIO ROMANIA ŞI RADIO BUCUREŞTI 21.00: Deschiderea emisiunii; Ora oficială; Muzică, marş. RADIO ROMANIA 21.05: Jurnal în limba turcă. RADIO BUCUREŞTI 21.05: Ştirile serviciului german. RADIO ROMANIA ŞI RADIO BUCUREŞTI 21.15: Recitalul de pian al d-lui I. Paachill; Compoziţii proprii. 21.40: „Viaţa noastră culturală" de d. Emanoil Bucuţa; Muzică. 22 00: Ore oficială; Radio-jurnal; Publicitate. 22.15: „Cântecele popoarelor" — prezentare literară muzicală. 23.00: Concertul simfonic al Orchestrei Radio, condusă de Alfred Aleseandrescu. 24.00: Sonata de Beethoven, executată la vioară de d-na Margareta Capeleanu și la pian de Paul Jelescu. 24.20: Concertul Fanfarei Comandamentului german, condusă de d. Locotenent Kaiser. 1.00: închiderea emisiunii. In atentia proprietarilor de autovehicule care au primit ordine vioete Comandamentul Militar al Capitalei pune in vedere proprietarilor de autovehicule cari au primit ordine de culoare indigo (violet) pentru nevoile A. Pe cele ce urmează : Coloanele de autovehicule, notate mai jos, se vor prezenta la sediul Comandamentului Militar al Capitalei, în ziua de 9 August orele 15, unde vor presta serviciul în cadrul A. P. până în ziua de 20 August 1944 orele 12. Coloana Nr. 630, coloana Nr. 831, coloana Nr. 633, coloana Nr 634, coloana Nr. 635, coloana Nr. 636, coloana Nr 638, coloana Nr. 677, coloana Nr. 878, coloana Nr. 683, coloana Nr. 686, ooloaa® Nr. 687, coloana Nr. 693, coloana Nr. 699, coloana Nr. 722, coloana Nr. 723, coloana Nr. 726, coloana Nr. 733, coloana Nr. 716, coloana Nr. 747, coloana Nr. 748, coloana Nr. 775, coloana Nr. 776. Cei ce nu se vor prezenta vor fi trimişi în judecata Curţii Marţiale astfel cum s’a procedat cu cei cari nu au răspuns la chemările anterioare In caz de bombardament aerian, maşinile din coloanele de mai sus se vor prezenta imediat după încetarea alarmei la C M. C. Indiferent unde sa găsesc repartizate în acea zi. Restul coloanelor neprevăzute în acest comunicat, nu se vor prezenta decât la ordinul C. M. C. difuzat prin presă, radio sau afişaj. -----exosoxns & 40Z0SUS» — Cum se pot st'ngm hem* heFe incendiare cu fe*'*er Se aduce la cunoştinţa populaţiei că bombele incendiare cu fosfor mai pot fi stinse în afară de apă şi nisip, cu lut (pământ de lipit) amestecat cu apă, formând astfel un fel de nomol ce se va arunca peste parte!« Cor n .e. Se recomandă ca în toate loc cotele să se depoziteze din timp «15» ’ri de rezervele de nisip şi apa din căleţi, vase, etc. şi rezerve de luturi în caz de incendiu să fie amesdat cu apă și asvârlit peste foc, în'ibuşindu-L ♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦•O* «44« A apărut: EDIȚIA V-a din TURNUL BABEL de NEAGU RĂDULESCU cartea de mare carje și humor care a însemnat unul dintre marile succese de librărie și critică. Opera Română din Bucureşti A doua echipă a Operei Române din Bucureşti, în cadrul turneului oficial de concerte, cântă astăzi la HUNEDOARA, după care vor urma succesiv LUGOJ, CARANSEBEŞ, PETROŞANI, LUPENI, ALBA-IULIA, BOD, PUCIOASA. Din ansamblu fac parte d-nele Lisette Dima, Lucia Bercescu Turcanu Maria Mineailu, și d-nii Emil Marinescu. Viorel Chirideanu, Petre Ștefănescu Goangă, George Nîculescu-Basu. La pian d. Valentin Morsehi, — 41295 — A apărut: 1 jrm m194 . §fii iginDisi de George Sbârce? EdituraMiron Xeagu Pretu) 300 ie