Curierul Administrației Sălăjene, 2008 (Anul 10, nr. 1-24)

2008-01-01 / nr. 1

Curierul A fost adoptată Legea bugetului de stat pe anul 2008 Legea bugetului de stat pe anul 2008 a fost adoptată de Parlamentul României în ultima zi a anului 2007 și publicată în Monitorul Oficial, în ceea ce privește bugetele locale, din taxa pe valoarea adăugată se alocă 15.063,8 milioane lei sume defalcate, din care: 1.702,9 milioane lei pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul județelor, 9.621,4 milioane lei pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, orașelor, municipiilor, 527,0 milioane lei destinate finanțării cheltuielilor privind drumurile județene și comunale, 2.402,5 milioane lei pentru echilibrarea bugetelor locale ale comunelor, orașelor, municipiilor și județelor, 810,0 milioane lei pentru finanțarea Programului de dezvoltare a infrastructurii și a unor baze sportive din spațiul rural. Potrivit Legii bugetului, sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată, prevăzute pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul județelor, sunt destinate: sistemului de protecție a copilului și centrelor de asistență socială a persoanelor cu handicap; drepturilor privind acordarea de produse lactate și de panificație pentru elevii din clasele I - VIII din învățământul de stat și pentru copiii preșcolari din grădinițele de stat cu program normal de 4 ore; cheltuielilor aferente învățământului special și centrelor județene de resurse și asistență educațională; instituțiilor de cultură descentralizate, începând cu anul 2002; plății contribuțiilor pentru personalul neclerical angajat în unitățile de cult din țară și serviciilor publice comunitare de evidență a persoanelor de sub autoritatea consiliilor județene. Totodată, sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată, prevăzute pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, orașelor, municipiilor, sunt destinate: cheltuielilor de personal, burselor și obiectelor de inventar ale instituțiilor sau ale unităților de învățământ preuniversitar de stat; drepturilor asistenților personali ai persoanelor cu handicap grav; ajutorului social și a ajutorului pentru încălzirea locuinței cu lemne, cărbuni și combustibili petrolieri, serviciilor publice comunitare de evidență a persoanelor de sub autoritatea consiliilor locale ale comunelor, orașelor, municipiilor, ajutoarelor de stat regionale și cheltuielilor creșelor. De remarcat faptul că în anul 2008 se vor acorda gratuit produse lactate și de panificație și pentru elevii din clasele V - VIII din învățământul preuniversitar de stat, iar funcționarii publici numiți în funcții de execuție au dreptul la compensarea cu timp liber corespunzător pentru orele prestate peste durata normală a timpului de lucru. Prin excepție, munca prestată poate fi plătită, dacă nu a putut fi recuperată cu timp liber corespunzător, pentru nu mai mult de 30% din personalul de execuție, prin acordarea unui spor din salariul de bază, în condițiile legii. Plata premiului anual aferent anului 2008 pentru personalul din instituțiile publice, se efectuează din prevederile bugetare pe anul 2009, începând cu luna ianuarie 2009.Din prevederile bugetare aprobate pentru anul 2008, instituțiile publice asigură plata premiului anual aferent anului 2007. în prevederile Legii bugetului mai este stabilit faptul că, începând cu 1 martie 2008, cuantumul alocației de stat pentru copii se stabilește la 40 lei, iar cuantumul ajutorului lunar acordat soțului supraviețuitor se majorează cu 25%. LUMINIȚA FECHETE RECENSĂMÂNTUL GENERAL AGRICOL Guvernul a aprobat, în ședința de Guvern din data de 9 ianuarie 2008, un proiect de Lege privind efectuarea Recensământului General Agricol, în perioada 2 decembrie 2010-31 ianuarie 2011, în toate unitățile administrativ-teritoriale. Conform normelor Uniunii Europene în domeniul statistic, precum și a recomandărilor Organizației Națiunilor Unite pentru Agricultură și Alimentație - FAO, fiecare stat membru trebuie să efectueze un recensământ general agricol o dată la 10 ani. Informațiile obținute prin efectuarea recensământului vor permite, ulterior, elaborarea de noi reglementări în politicile guvernamentale din domeniile economic și social, precum și în domeniul dezvoltării rurale. Obiectivele Recensământului General Agricol privesc: o obținerea de date statistice indispensabile procesului de participare a României la Politica Agricolă Comună; o fundamentarea măsurilor pentru elaborarea Planului Național de Dezvoltare și a altor programe care vizează agricultura și dezvoltarea rurală; o consolidarea sistemului statistic agricol prin culegerea informațiilor privind exploatațiile agricole și caracteristicile structurale ale acestora în fiecare stat membru; o asigurarea de date comparabile privind activitățile agricole, la nivel geografic, care să acopere întreaga Uniune Europeană; o stabilirea tipologiei și dimensiunii economice a exploatațiilor agricole și clasificarea unitară a exploatațiilor agricole la nivelul Uniunii Europene. Efectuarea Recensământului General Agricol din 2010 are ca scop evidențierea schimbărilor intervenite, de la Recensământul General Agricol din 2002, referitoare la caracteristicile structurale ale sistemului agricol național, a suprafețelor care fac obiectul unor politici de subvenționare, a suprafețelor aflate sub restricții de mediu, a efectivelor de animale, irigațiilor, dotării exploatațiilor agricole cu mașini și echipamente agricole, precum și a persoanelor ocupate în sectorul agricol. La Recensământul General Agricol se înregistrează toate unitățile care desfășoară activitate agricolă, indiferent de tipul de proprietate și forma de organizare. Unitatea de recenzare este exploatația agricolă individuală, societatea comercială, societatea/asociația agricolă, precum și alți utilizatori de suprafețe agricole și/ sau deținători de animale care, în urma activității desfășurate, obțin produse agricole și/ sau păstrează suprafețele agricole în bune condiții de mediu. Concomitent cu Recensământul General Agricol se desfășoară o anchetă selectivă specială privind metodele de producție agricolă. Culegerea datelor în teren se realizează prin formulare de înregistrare. Organizarea și efectuarea Recensământului General Agricol se realizează de către Institutul Național de Statistică, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale și Ministerul Internelor și Reformei Administrative, sub coordonarea și controlul Comisiei Centrale pentru Recensământul General Agricol, în termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a acestei legi, se constituie Comisia Centrală pentru Recensământul General Agricol iar nominalizarea persoanelor se face prin ordin, de către conducătorul fiecărei instituții implicate. Comisia este formată din: președinte - ministrul agriculturii și dezvoltării rurale, vicepreședinți - președintele Institutului Național de Statistică, secretar de stat la Ministerul Economiei și Finanțelor, secretar de stat la Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, secretar de stat la Ministerul Internelor și Reformei Administrative, secretari - secretar general la Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, secretar general la Institutul Național de Statistică, secretar general la Ministerul Economiei și Finanțelor, membri - vicepreședinte la Institutul Național de Statistică, secretar de stat la Ministerul Internelor și Reformei Administrative, secretar general la Academia de Științe Agricole și Silvice „Gheorghe Ionescu- Sisești", director general adjunct la Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară, președintele Asociației Comunelor din România, președintele Asociației Orașelor din România, președintele Asociației Municipiilor din România, președintele Uniunii Naționale a Consiliilor Județene din România. Comisia Centrală pentru Recensământul General Agricol răspunde de pregătirea, coordonarea și monitorizarea lucrărilor necesare efectuării recensământului, având următoarele atribuții principale: o aprobă programul general de organizare și efectuare a Recensământului; o avizează formularele și metodologia de înregistrare, prelucrare a datelor și programul de publicare a rezultatelor; o avizează clasificările și nomenclatoarele necesare înregistrării și prelucrării datelor de recensământ, cu excepția celor aprobate prin hotărâri ale Guvernului; o aprobă, dacă se consideră oportun, organizarea de cercetări statistice selective conexe recensământului; o aprobă instrucțiunile, modul de organizare și îndrumă acțiunile și operațiunile de împărțire a teritoriului unităților administrativ - teritoriale în sectoare și secții de recensământ; o coordonează acțiunile de recrutare și instruire ale recenzorilor, recenzorilor șefi și coordonatorilor; o aprobă programul de popularizare a Recensământului General Agricol; o aprobă și prezintă Guvernului rezultatele provizorii ale Recensământului General Agricol. Comisia Centrală pentru Recensământul General Agricol își încetează activitatea odată cu publicarea rezultatelor provizorii ale Recensământului General Agricol, iar rezultatele finale și detaliate sunt publicate și difuzate de către Institutul Național de Statistică, în vederea realizării lucrărilor de organizare și efectuare a recensământului în teritoriu. Se organizează comisii județene, respectiv a Municipiului București, sub coordonarea prefectului, ale municipiilor și a sectoarelor Municipiului București, orașelor respectiv comunelor, sub coordonarea primarului. Componența și atribuțiile comisiilor județene, ale Municipiului București, ale municipiilor, sectoarelor Municipiului București, orașelor și comunelor, precum și ale secretariatelor tehnice, sunt stabilite prin hotărâre a Guvernului și sunt reglementate prin norme de funcționare, aprobate de către Comisia Centrală pentru Recensământul General Agricol. Comisiile recrutează recenzorii, recenzorii șefi și coordonatorii care primesc, pentru activitatea depusă, o indemnizație. Persoanele fizice au obligația de a furniza recenzorilor date și informații corecte și complete. Persoanele juridice au obligația de a înscrie în formularele de înregistrare date și informații corecte și complete, sub îndrumarea recenzorilor șefi. Datele individuale înscrise în formularele de înregistrare sunt confidențiale și sunt utilizate numai în scopuri statistice. Pentru efectuarea lucrărilor de pregătire, organizare, culegere, prelucrare a datelor și publicare a rezultatelor recensământului, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale și Institutul Național de Statistică angajează personal suplimentar cu contract individual de muncă pe perioadă determinată. în termen de 30 de zile de la data constituirii Comisiei Centrale pentru Recensământul General Agricol, se elaborează proiectul de hotărâre a Guvernului privind stabilirea fondurilor necesare pentru organizarea, efectuarea, prelucrarea și tipărirea rezultatelor recensământului. Guvernul României - Biroul de presă 2 Măsuri sociale Bugetul asigurărilor sociale de stat pe anul 2008, adoptat de către Parlamentul României prin Legea bugetului asigurărilor sociale de stat, a fost stabilit, la capitolul venituri, la suma de 32.056,3 milioane lei și tot atât la cheltuieli. O măsură cuprinsă în această lege se referă la faptul că, în anul 2008, din bugetul asigurărilor sociale de stat se va suporta diferența dintre valoarea biletului de tratament balnear sau de odihnă și contribuția beneficiarilor de astfel de bilete, pentru un număr de până la 550.000 de locuri, din care 450.000 de locuri la tratament balnear și 100.000 de locuri la odihnă. Potrivit legii adoptate, în anul 2008 se pot acorda gratuit până la 60.000 de bilete, conform reglementărilor în vigoare, persoanelor ale căror drepturi sunt stabilite prin lege, iar durata sejurului unui bilet de odihnă este de 6 zile. în cursul unui an calendaristic se poate elibera un singur bilet de tratament balnear sau de odihnă aceluiași beneficiar. Biletele de tratament balnear se distribuie asiguraților sistemului public de pensii, sistemului de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale, precum și pensionarilor, de către casele teritoriale de pensii. Biletele de odihnă, finanțate în anul 2008 din bugetul asigurărilor sociale de stat, sunt destinate salariaților din instituțiile publice, asigurați în sistemul public de pensii, iar contravaloarea acestor bilete, după deducerea sumelor încasate de la beneficiari, se recuperează de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei și Egalității de Șanse, din prevederile bugetului pe anul 2009. Referitor la cheltuielile efectuate pentru informarea și consultarea populației, în ceea ce privește sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale, acestea se suportă din bugetul asigurărilor sociale de stat. în cazul pensionarilor de invaliditate încadrați în gradul 1 de invaliditate, cuantumul fix al indemnizației pentru însoțitor va fi în sumă fixă de 500 lei, ce se indexează odată cu inflația. Valoarea punctului de pensie pentru anul 2008 este de 581,3 lei și se aplică începând cu data de 1 ianuarie a.c. Salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2008 este de 1.550 lei. Potrivit reglementărilor acestei legi, pentru anul 2008, cotele de contribuție de asigurări sociale au fost stabilite astfel: în perioada 1 ianuarie - 30 noiembrie 2008: pentru condiții normale de muncă - 29%; pentru condiții deosebite de muncă - 34%; pentru condiții speciale de muncă - 39%; începând cu 1 decembrie 2008: pentru condiții normale de muncă - 27,5%; pentru condiții deosebite de muncă - 32,5%; pentru condiții speciale de muncă - 37,5%. Cota contribui individuale de asigurări sociale este de 9,5%, indiferent de condiții. de muncă. LUMINIȚA CRIȘAN ♦