Curierul de Iassi, ianuarie-iunie 1872 (Anul 5, Nr. 1-72)

1872-06-11 / nr. 65

Y r r că proprietarul a fost nevoit să-l cheme in judecată. Tot acea gazetă publică și mai multe mulțumiri adresate Societăței „Dacia“. Domnului Director al societăței „DACIA“. Petruns de grabnica constatare ce d-v. inși-ve ați făcut’o in persoană asupra castraveților mei, asigurați fiind la d-voastră cu polița No. 75, cari au suferit stricăciune prin grindina de la 22 Mai la Î01^ oare sara, și de justa liquidare, mé simt datora ce aduce in public mulțumirile mele, cu atăt mai verios că am priimit mulțumit suma despăgubită, care înlesnește foarte mult continuarea negoțului meu. Remăn al d-voastre recunoscător. Nicolae Grădeanu, Grădinar, strada Șerban-Vodă.atra onorabila direcțiune a Societăței generale de asigurare „DACIA“ din București. Domnule Director! Recunosc ca cea mai plăcută a mea datoriă de a ve exprima in public mulțumirile mele pentru prompta liquidare și imediata plătire a pagubei, ce mi s’a causat prin grindină in ziua de 15 Mai c. la rapița mea pe o extindere de 200 pogoane, pre care ănse din norocire le asigurasem deja la onor. Societatea Dacia 11 ce aveți onoare a o dirige. In urma avisului meu de pagubă, d-v. ați luat fără întârziere toate mesurile pentru lichidare, și ’mi ați efectuat plata intr’un mod care trebue să’l constat cu atăt mai multă plăcere, cu căt că prin aceasta se dă o dovadă din cele mai pipăite că „Dacia,“ prima Societate de asigurare romănă, nu numai că împlinește datoriile sale, dară și le împlinește și cu cea mai mare precisiune. Primiți, ve rog, d-le director, încredințarea stimei și recunoștinței ce ve conserv. Poenari-Ornești, 22 Mai 1872. Ogrezeanu. Onorabilei Societăți generale de Asigurare „DACIA“ in București. Drept recunoștință de rog a priimi mulțămirile mele pentru prompta și grabnica despăgubire ce ați bine-voit a-mi face îndată ce casele mele asigurate la d-voastră, a fost prefăcute in cenușă prin teribilul incendiu, care in 6 ale curentei a băntuit orașul nostru. Mihaileni, 20 Mai 1872. M. Goldschmidt. Noutati din tara. * (Un conflict intre guvernatorul din Tulcea și delegatul României.) Cetim in „Gazeta Mică“: „Un corespondent din Tulcea al ziarului nostru ne comunică un conflict ivit intre dele-Rov^snioi «; codoi provincie. Acest conflict a resultat din causa arestărei unui roman de către autoritatea locului. Delegatul României voind să apere pe protegiatul seu in contra persecuțiunii al caria fusese obiectul pe nedrept, după cum se zice, a atras asupră’i resimtimentul pașei intr’un astfel de grad, incăt teméndu-se de vreun act de vilolare asupra persoanei sale, a ptărit să părăsască orașul spre a se duce in capitală să represinte ministerului respectiv posițiunea cea falsă in care se află. Dar in momentul cănd a vrut să se îmbarce pe un vapor al Masagerielor franceze, soldații de sentinelă ce se afla la port, i-au interzis plecarea din ordinul guvernatorului, cea ce a indignat astfel pe delegatul romăn incăt a înfruntat orice amenințare și a sărit in vapor cu toate obstacurile ce intimpinase. Alarma se dă îndată, și pașa cerend de la comandantele acelui vapor es tradițiunea aceluia ce a nesocotit ordinile sale, cererea i a fost refuzată, astfel incăt delegatul României a putut pleca in aplaudele celorlalți delegați ai diferitelor puteri europene ce se aflau in față.“ Depeși Telegrafice. Pesta, 19 Iunie. Știrile despre alegeri sunt favorabile partidei Deakiste. Deak s’a ales in Pesta cu 1100 voturi in contra 130. Berlin, 19 iunie. Oficioasa „Corespondența provincială“ afirmează că au inceput tratările cu Francia despre plata restului a contribuțiunei de resbel și despre evacuarea mai grabuită a provințiilor ocupate. Pe bază convorbirilor avute in zilele de pe urmă se așteaptă in curând propunerile definitive din partea Franției. Pertratările se vor face la Paris. Astăzi s’a inclus Reichstagul prin președintele Delbrück, după ce s’a votat mai nainte încă legea despre căsătorie civilă obligătoare și înființarea registrelor stărei civile. Madrid, 17 iunie. Organele radicalilor cer despărțirea bisericei de la școală, curțile cu jurați, înarmarea națională, disolvarea cortesilor, o administrație mai bună și facerea de economii. — Zorilla a depus jurământul ca președintele cabinetului Washington, 18 Iunie. Guvernul american e hotărit a lăsa chestiunea amănării in sarcina tribunalului arbitrar. Totodată dorește a nu da Angliei vreun CURIERUL DE IALSÎn pretext spre a se retrage, și nu se teme ca se va strica convențiunea. Boston, 17 Iunie. Serbătoarea musicală cea mare au inceput astăzi. In cor căntau 16,000 de cântăreți; 1,600 de instrumente in orchestra; 20,000 de persoane erau față la representație. Orchestrul era diriguit de Strauss. Procesele și licitatiunile ce se vor ține in cursul septemănei. La Curtea de apel Secția I. Luni, 12 Iunie. 1 Leon Cilibiu cu 1. Cilibiu, pentru bani. 2 V. Stamboleanu cu Iosif Faiu și Avram Troscoveschi, pentru bani. 3 Statul cu D. Gheldic, pentru bani. 4 Neculai Chiscu Potot, pentru furt. 5 Frații Wexler Weisingrin cu Elena Baliș, oposiție la urmărire. 1 I. Ștefăniu, pentru rănire fără voe. 2 Luchian Davidov cu V. Michailov, pentru injurie. 3 I. Zolomir, pentru maltratare. 4 Colonel Eugeniu Alcas cu Maria Balș. Revizuire. 1 Aglaea Miclescu cu Nicu Pavli. 2 Statul cu Stavru Potamian, pentru bani. 3 Nistor Drob, pentru maltratare. 4 Elena Arabula cu Petru Arabula, oposiție la esecuțiune silită. La Curtea le apel Secția II. Luni, 12 Iunie. 1 Gh. Marin pentru violare de domiciliu și maltratare. 2 Leizer Pacher cu Efrosina Periu, p. bani. 3 Statul cu Costachi Placa, pentru averea de succesiune. 4 Grigori Costin cu Zisu Feltzi, p. bani. 5 Maria Cofler născută Ligis cu Brahia Eghiș, pentru succesiune. 6 Frații Gheorghie și Alecu Zahariea cu casa Gheradii. 1 Panaiti Popazulu cu erezii def. Avram Croitoriu, pentru bani. 2 Smaranda Codreanu și Avrămiea Codreanu, pentru averea de succesiune. 3 Elena Pădure cu Clironomii def. Smaranda Ciobanu, pentru o casă. 4 Costachi Placa cu Maria Ghiorghiu și Alecu Sevastos, pentru bani. 5 Naftalea Sifrim cu Isac Șor, p. o moară. 6 Gheorghi Sion cu Scarlat Șișcară, pentru filiațiunea copilei Amalia. 1 Emanoil Cilibiu cu Statul, pentru bani. 2 Statul CU Aslan Collide, p. despăgubiri. 3 Mihail Sterea cu Mihalachi și Catinca Dimitriu, pentru bani. 4 Costachi Sion cu frații Cerchez, pentru pământ. 5 loan Sulițanu și C. Balica, pentru furt. 6 C. Sterea cu Epitropia bisericii Talpalarii, pentru bani, oposiție la urmărire. La Tribunalul Secția I. Luni, 12 Iunie. 1 Ilie Iosipovici cu Ițic Moșcovici, p. bani. 2 Teodor Vasiliu cu Marcu Barău, p. bani. 3 Rifca Idiș contra Epitrop. Spital. Israelit, pentru un bordei. 4 Alicsandru Farm cu Alecu Zipa, p. bani. 5 Oposițiunea lui V. Adamachi in causă cu Rucsanda Balș, pentru servitute. Marți, 13 Iunie. 1 Zisu Caufman cu Lupu Acselrad, p. bani. 2 Colonel Iacob Iacovachi cu Ițic și Aizic Croitoriu, pentru bani. 3 Papadopul Petru contra lui Kaișer, pentru bani. 4 Grigoriu Anastase contra d-nei Rucsanda Radu, pentru bani. 5 Stefanovici Stefan Iconom cn Iconom. Cost. Savin, pentru salar. La Tribunalul Secția III. Luni, 12 Iunie. 1 Vânzarea caselor din strada Aron-Vodă a d-nei Maria Gheorghiu născută Bucicov, pentru Zoița Cocotă. 2 Vănzarea unui han din Târgul Frumos a def. Iancu Fotino. 3 Oposiția lui Gh. Neculau contra urmăririi cei face Gh. Apostol. 4 Oposiția lui loan Maximovici, contra vânzării caselor Magdalina Popovici, urmărite de Vasile Ivanciu. 1 Oposiția lui Radu Hartulariu la sentința dată in causa urmăririi caselor sale de Maria Albineț. 2 Oposiția lui Sava Țiplică, pentru a nu se elibera ordonanța de adjudecare a caselor sale. 3 Iorgu Sigura cu Catinca Țiplică, pentru eliberarea unui act de adjudecare. Mercuri, 14 Iunie. 1 Vânzarea caselor disp. III, a det. Vasile Petrovanu. 2 Oposiția lui Ștefan Frunze la comandamentul făcut de Moise Vexler. 3 Oposiția dnei Elena Petrovici in cașul inscripțiunei obligații fără pretenția lui Scări. Pastia, tutorele minorului Gh. Alexa. 4 Poprirea făcută de preotii Alexandra Lefter și N. Camiban in mănile lui Luțică Harisiade a banilor ce datorește ei editorilor testamentului Bașotă. La Tribunalul Secția IV. Luni, 12 Iunie. 1 loan Curpuzan, pentru maltratare. 2 Grigorie Rizu, idem. 3 Toader și Efrosina Șarban și Iulia Ernei, pentru maltratare. 4 loan Ghelt, Catinca Ghert și Haralamb Constantinov, p. maltratare și adulteriu. 5 Estra Iosepovici și Sura Rifca, pentru furt și inșălăciune. 6 Zeifirsin Nuhăm și Ițic Țapu, pentru maltratare. 7 Ștefan Vasiliu, pentru furt. 1 Ruhla Șapira și Sura Telelța, p. furt. 2 Ionița Ciuhodariu și Ioan Săvescu, p. furt. 3 Leiba sin Iancu, pentru maltratare. 4 Aposteone Catinca, pentru furt. 5 loan Hulban, pentru furt. 6 Matei Soldatu și Catinca Vasiliu, pentru maltratare. 1 Dimitrie Rusu, pentru ultragiu. 2 Alecu Gheorghiu și Costachi Ștefăniu, pentru maltratare. 3 Costachi Madardici, pentru maltratare. 4 Paraschiva Alexandrescu, p. maltratare. 5 Ilie Caraloschi și Dimitrie Botez, pentru maltratare. 6 Persic sin Rivin, pentru maltratare. Marți, 13 Iunie Mercuri, 14 Iunie. Marți, 13 Iunie. Mercuri, 14 Iunie. Marți, 13 Iunie. Marți, 13 Iunie. Mersuri, 14 Iunie. VARIETĂȚI. — (Un furt scandalos). D-șoara Covăci, o teneră foarte renumită din Pesta a furat de la ministrul de Justiție Unguresc suma destul de însemnată de 40.000 de fl. Furtul nu s’a intemplat nici prin fracțiune, nici cu chei minciunoase, ci după căt se pare Domnișoara Covaci au usat numai in mod cam prea liberal de drepturile sale de gospodină provizorie a d-nului ministru Bitta. Această istorie a produs un scandal neauzit, din cauză că oamenii sunt obicinuiți a-și închipui că persoanele oficiale sunt altfel de de oameni decât ceilalți, și de aceea foarte să moară și se scandalisază de asemene aventuri cum s’a intemplat bietului ministru. Acesta a fost atăt de atins prin această afacere incăt se vorbia că vroia a’și da demisiunea. Acuma prin descoperiri făcute in urmă, afacerea se complică și scandalul devine din ce in ce mai mare. Mai este amestecat, anume, și un locotenent de husari care a și fost arestat. El a căzut un prepus pentru că trăia înainte de a se intempla faptul in relațiuni prietinoase cu d-șoara Ana Nemeth, amica intimă a domnișoarei Covaci, și pentru că—lucru neauzit îndată după aceea ofițerul și a plătit toate datoriile. Epitropia Generala a Casei Spitalelor Sf. Spiridon din Iassi, publicație. Pentru darea in antreprisă a reconstruirei zidului din față a casei hărăzite Spitalului de defunctul Elisei Cantacuzin, situate in Iași desprila strada târgului de Sus, cu alte osebite îmbunătățiri necesare la acele case , sau dispusul a se reconstrui acel zid și diferitele stricăciuni după descripțiunile prevăzute in plan și divisul format de Arhitectul Casei, și sub condițiune, ca persoana care va opera construcțiile in comptul sumelor ce va cheltui după diviz, să benificieze de chiriile acelor încăperi pe un termin de ani,ficiat prin condițiuni. Terminul pentru darea antreprizei otărănduse la 26 a curentei, se invită pe toate persoanele care vor vor a lua antrepriza, se binevoiască a se presenta in Camera Epitropiei Generale, din Spitalul Central la carele 12 din zi, însoțiți de garanții, in bonuri rurale, sau bani in numerari valorea de 454 lei noi, spre a concura la mesajul ce se va ține oral, conform legei de comptabilitate a Statului. Epitropi: G. Sturdza, Dr. Bendela, D. C. Luppu. Directore: Marinoschi. Șef Serviciului, D. Filostrat. No. 1732. 1872, Iunie 10. (352—1) Moșiile Trifescii din Județul Roman și Codăeștii din Județul Vaslui, proprietăți a fraților Ciuntu, se dau in arendă de la 23 Aprilie 1873 pe timp de cinci ani; amatorii vor binevoi a se presenta in zilele de 25 și 26 a curentei luni, la domiciliul subsemnatului in Roman, unde după luarea informațiunilor despre intinderea moșiilor, a pământurilor de cultivat și celelalte aflătoare pe densele, se vor adjudeca in mod licitativ, in presența Epitropei casei defunctului Mane Ciuntir și a Consiliului de familie, asupra celor din d-nii amatori care vor primi condițiunile ce se vor statui și ar oferi prețul cel mai favorabil. Grigore Ciuntu. (347—1) Epitropia Stabilimentului S-ta Maria. La concurența din 8 a curentei pentru vânzarea Broșei in brilante și rubinuri, nepresentăndu-se concurenți, Epitropia a pus ăncă un termin pe ziua de 16 Iunie, cănd tot in sala Sf. Metropolă se va țina licitarea. (348—2) HERMAN ZUHR DENTIST CU DIPLOMA DIN VIENA fost asistent I in timp de mai mulți ani la Dr. Sachs, are onoare a anunța onorabilului public, că confecționează dinți artificiali foarte frumoși și după cea mai de pe urmă metodă americană precum și r atelieri întregi prin presiune de aer și resoare, fără a scoate rădăcinile dinților. Asemene execută toate operațiunile, adecă: scoaterea dinților, arderea nervelor, plombare cu diferite materiale, curățirea dinților și altele, fără a causa cea mai mică durere. Oarele ordonațiunilor de la 9 dimineața pănă la 6 sara.par de la 8—9 dim. pentru sărăci. Prețurile ordonațiunilor sunt moderate. Adresa: Iassi, casele M-mei Christine, strada Lapusneanu, vis-a-vis de confiserie Georges. (349—3) Ornicele cele mi eitine lemn, se găsesc necontestabil numai in depositul fabricelor de ornice a lui M. Müller, Viena, Babenbergerstrasse No. 1. Atelierul pentru reparature si montare: DAMMGASSE 26, IN CASELi PROPRIE. * Cele mai none ornice de buzunar cu misică și lanț, 45 craițari. * „ egipt iatie de prevestire, 45 cr. „ de Montmartre à Paris cu lant, fl. L— Tot acesta in esecutarea mai fină fl. 1.50, 2.— Ornic de buzunar de argint China cu argint adevarat fl. 3.—, 4.—. „ aur China cu aur adevarat fl 4.—, 5.—. Cilindru de argint, regulator de secunde, fl. 10,12 14. „ de aur China, sfeclă dreaptă, fl. 10, 12. Savonette de argint cu capac dublu fl. 10, 18, 20. Orice Aliere de argint fl. 16, 18, 20, 22. Savonette „ „ fl. 20, 22, 25, 28. Remontoii de argint (de intors fără cheie) fl. 16, 18, 20, 22. „ „ aur China „ fl. 12, 14, 16, 18. Chronometre ongl. de argint sau de aur China fl. 10, 12, 14, 16, 18. Ornice pentru dame cu sau fără email fl. 25,30 35. „ bărbăți fl. 35, 40, 45, 60, 235. Cele mai noue ornice de balanță, mobil cel mai frumos și cel mai elegant pentru orice salon. Aceste balantiere sunt ornice de etageră și nu merg prin aplicarea pendulei ci prin 2 figuri care se legănă. De intors in fiecare 8 zile. Ornice alarmătoare Juliette, o copie fidelă a ornicului alarmător pe turnul Juliette la Paris, alarmează la orice timp dorit. 1 bucată fl. 5. (Fabricat propriu.) Afară de aceste se găsesc și toate celelalte feluri de ornice de părere, de buzunar și pentru saloane cu prețurile eftine in proporțiune. 5 ani garanție pentru orice ornic chiar de valorea cea mai mică. * Ornicele însemnate cu steluță sunt o invenție nouă făcută de mine insus, și nu se intere ci au numai o construcție foarte dibăciă. Pentru aurul China garantez prin inscris pe 10 ani căt trebue să țină boala de aur. Trimeterea in străinătate prin achitare de mai “ nainte a banilor respectivi, fiindcă poșta nu se ocupă in străinătate cu stringerea banilor. (343—1) Uliii IU)(liniut stu lat î n Germania și cu Uliii Uliuluiul toate experiențele pentru conducerea mașinilor de trierat și a morilor de foc, actualminte încă in serviciu, dorește a se angaja de la 1 a viitoarei luni iulie. A se adresa la administrația ziarului. (350—3) UN BILARD NOU DE CARAMBOLAGE (Model francez) cu toate lucrurile trebuitoare, a sosit acuma din străinătate ȘI SE VINDE la grădina Pester. (351—1) O nnmnicmQtiQ nu Prea tengrat care cu UU bill lu Udid noaște bine limba franceză și germană, dorește a intra la o familie ca guvernantă pentru copii. A se adrese la administrația acestei foi. (345—3) Deposit tuturor preparatelor și hârtiilor pentru FOTOGRAFIE la farmacia la corona lui Emil Orzynski lângă Curtea Domnească. (346-3) O flmin dTlDRCl streină care vorbește UQilid LiiDid bine franțuzește, caută un loc de guvernantă. Informațiuni la administrațiunea acestei foi. (309—3) ROMANIA. PRIMĂRIA URBEI FOLTICENI. ANONIU. Respendirea vitetului, cum că IARMAROCUL anual de la Iunie, s'ar fi permutat in orașul Botoșani, este cu totul neadevărată. Subsemnatul Primar urbei Folticeni desmințind aceasta, am onoarea in cunoștiința pe onorh, public, că acest iarmaroc remăne statornic, și că Primăria și astă dată au luat măsuri de a se da concursul posibil visitătorilor Comersanți și particulari ca și in trecut. Primar: Bahila. No. 1395 (337—3) 1872 Maiu 28. Trei sau patru odăi mobilate sau nemobilate sunt de dat cu chirie in parte sau in total; doritorii se vor adresa la administrația acestei foi. (381—81 OdeiaselitermarÂicepetoare in limba franceză și muzică, caută un post ca guvernantă. A se adresa ia magasie O. Hildebrandt, strada mare. (341—3)