Curierul de Iassi, ianuarie-iunie 1873 (Anul 6, Nr. 1-69)

1873-06-10 / nr. 66

*rf și eri in Templul „Beth Iacob“ de către duui primul cantor M. Honigmann inaintea Tabernacului deschis și in fața unui public numeros, următoarea rugăciune: „Dumnezeule atotputernic, stăpânul lumei, in a căruia mănă paternelă sunt destinările regilor și națiunilor, aruncă din înălțimea cerului o privire de misericordie și „de bine-cuvântare asupra iubitului nostru „Principe Carol I, Domnitorul Românilor și „asupra Augustei sale Familie. Amin! „Bine cuvintează, Doamne! și pe toți Miniștrii, consilierii fideli ai Tronului, precum „și pe toți servitorii credincioși ai scumpei „noastre patrie Romăne. Amin! „Varsă doamne toate favorile tale asupra „României, ridică pănă in ceriu gloria și prosperitatea sa, fecnntează pământul ei, depărtează de dănsa boala, foametea, neliniștea și tot felul de adversități. Amin! „Protege, Doamne, pe toți copii României „preservă’i de orice nenorocire, ajută’i a „realisa dorințele lor cele drepte și generoase, luminează’i cu lumina ta, încălzește’i „cu amorul tău și atingele inima, ca să ne „deschidă brațele și să ne recunoască de „frații lor. Auriu!“ ȘTIRI DIN ȚARĂ. D. Peixotto Consulul American. Din o corespondență adresată ziarului Bizantis se pare ca d. Peixotto consulul american la București, cel care și-a eternisat numele la noi in afacerea Israeliților in feliul lui Erostrat, ar fi fost rechemat de guvernul seu, care s’au încredințat de falsitatea raporturilor ce adresa asupra țerei noastre, și că chiar ar fi fost dat judecăței pentru aceasta. In București nu se știe nimic despre asemenea lucruri, ci. Peixotto este absent—insă in concediu. O nouă Societate de asigurare sub titlul România s’au constituit acuma de curând căria guvernul ia și dat autorizarea pentru a funcționa. Concursuri agricole. După o circulară a Ministrului de agricultură asemene concursuri se vor face in acest an in ziua de 1 Octomvrie viitor. S’a pus ca se bată deja medaliile de recompensă in argint și bronz. Ni se scrie din Botoșani: Pentru a se înlocui prestațiunea drumurilor comunale s’au pus taxa giugaritului, care aice in Botoșani s’au dat in antreprisă unui evreu Ițic Șapira. Acesta zicamiaza mare, sub ochii autorităților pradă și desbracă poporul mai cu samă pe cel de la țară in un mod cu totul nerușinat nepăsăndu-i de veri ce controlă. Ve voiu putea da un exemplu. Sâmbătă la 2 iunie, locuitorul Adam Gorea venind de la Ionașeni spre a se duce la Schitul Agaton pentru a asista la inmormântarea unui frate al seu, a trebuit se intre in oraș prin bariera Sulița și se casă din oraș prin bariera Monastirea Doamnei, cu căruța deșartă cu un cal. Bietul Romăn și la o barieră și la alta a trebuit se fie despoiat de numitul Evreu care iși dă aerul de funcționar public impunăndu’i a plăti taxă ca și când ar fi fost căruța incarcată. Vâ rog inserați aceasta in foaea d-voastră pentru ca se vadă și d. Ministru respectiv cele ce primăria noastră trece cu vederea. Ton Botoșenean. Se spune că in minele din Târgul Ocnei s’au întâmplat o nenorocire. Lucrătorii particulari, întrebuințați la esploatarea acestei cariere de sare, proced, pentru tăerea bolovanilor, prin minare cu praf de pușcă. Intemplăndu-se o venă din care emana diferite gaze inflamabile, întreaga sărărie ar fi in flăcări de mai multe zile, și din opt răniți prin flăcări, trei lucrător ar fi și murit. Grindină. La 18 Maiu, in plasa Dumbrava, districtul Doljiu a căzut o ploae cu grindină, care bântuind trei sute pogoane sămănături și doue sute pogoane vii, a causat in comuna Terpeziza o pagubă aproximativă de lei 52.000; in plasa Cămpu mai toate grânele a căzut. Procesele și Licitațiunele ce se vor ține in cursul săptămănei. La Curtea cu Jurați. Luni, 11 Iunie, 1 Dimitrie Gheorghiu Cațercu ai lui acuzați, pentru omoruri și jefuiri, apărători N. Ionescu, I. Ornescu, Th. L. Maiorescu, Al. Botez, D. Ressu, Gh. Nițescu, I. I. Cornea, L. Sechelari, Gr. Suțu, I. C. Buzetti, I. Fstea, C. Citănescu, I. Constantina? și Al. C. Șendrea. Acest proces n dura zilele de 11, li și 1i Iunie im. CURIERUL DE IAȘI. Joi, 14 Iunie. 1 Sava Șibovici acuzat ca in calitate de Primar și perceptare comunei Stanca a delapidat in dauna Statului suma de 2424 lei noi, apărat. N. Ionescu. 2 Iancu Dămian acuzat că in calitate de primar și perceptare comunei Podu I-Iloaei a delapidat mai multe sumi de bani, apărători Al. Gheoghiu și I. C. Baroți. Vineri, 10 Iunie. 1 Neculai Ciubotariu cu ai lui acuzați, pentru crima de furt cu spargere, apărător M. Mircea. 2 loan Răducanu, Gheorghe Părjoțeanu și Gheorghe Căpățină acusați, pentru potlogării la drumul mare, apărători P. Cristea, L. Sechelaru. La Curtea de Apel Secția I. Luni, 11 Iunie, 1 Zeilic sin Moscu prevenit cu Boruh, I. Daniil , Gheorghe Stroia, Vasile Stroia și loan Lazăr inculpați, pentru maltratarea lui Tnoma Voica. 3 Consorții cumpărători averii falitului Leib Cahana cu Ghitla Caufman, pentru inpresurare. 4 Calmăn sin Aizic și soția sa Perla inculpați, p. maltratarea evreicei Leia lui Lubasin Ițic Moise. 5 Carabet Hagi Macarov cu Ministerul de finanțe. Marți, II Iunie. 1 Theodor sin Theader a Vadanei inculpat, pentru furarea unei epe. 2 Gheorghe Harga fost primar comunei Bogdaneștii, pe neținerea in regula a registrelor stării civile. 3 Savastița Chirilovici cu Al. Fanu, pentru bani. 4 David Leiba Ciubotariu inculpat, pentru maltrtarea lui Moise Michel Sterbichel. «... 5 Maria Hristodor Petrino cu Maria Ghitcorcă tunicea casei def. Dr. Ghitcovschi, și cu Al. Petrino, pentru bani. Mercur, 13 Iunie. 1 loan Munteanu și Costachi Stanciu inculpați, pentru dare de foc. . . 2 Catinca Barbu cu evreul Busulea Vaisman, pentru niște vaci, _ . .. , 3 Aron Solomon Făinariu cu Vasile Lezinschi, p. b. 4 Epitropia Sf. Spiridon cu locuitorii comunei Budeștii Precistei, pentru pămănt. 5 Naftulea Sifrim cu Burăh Fainblat, pentru anularea publicațiunelor falimentului Burăh Fainblat. Joi, 14 Iunie. 1 Constantin Dabija, Grigori Condurat și Dimitrie Romănescu inculpați, pentru luare de mită. 2 Smaranda Tamașanu inculpată, pentru maltratarea lui Adamachi Tamașanu. 3 Andrei Visu cu Ilie Cocea, pentru niște popușoi. 4 Rubla Văduva cu erezii def. loan Gheorghiu, p. b. 5 Marcu Vals cu Dimitrie Gherghel, pentru bani. Vineri, 15 Iunie. 1 Mihai Sereghi și preotul N. Iliescu cel intăiu, pentru delapidare de bani, iar cel a 2-le, pentru falsificare a 4 chitanțe. . T . 2 Haim Nisei inculpat, pentru maltratarea lui Iosip sin Moise. . . _ 3 Solomon sin Ilie Croitoriu cu Bereu sin Iancu, pentru o obligațiune. 4 Nedelcu Vălcov cu Mihu Caramih, pentru moșia Bisericuță. Sâmbătă, 16 Iunie. 1 Iancu Lipscanu și Haim Meer Ștarți, pentru că au pretins a 2-a oară suma de 1.148 lei de la Toader Buruiană. T. 2 Mihail Caramerli inculpat, pentru bataca lui Mihail Dubhoz. 3 Nechifor Duțu și consoarta sa, pentru maltratarea comisarului Pavlov. 4 Evreul Moise Marcu Șapcariu, pentru maltratarea lui Ițicsin Iancu și insulta soției sale Hudica. 5 Leiba Copelcu Thoreza Ranet. La Curtea de Apel Secția II. Luni, 11 Iunie. 1 Iordachi Bolimar, pentru inșălăciune. . . 2 Soltana născută Ilie Morariu cu Elena Bărățai și fiiul ei, pentru o moară. . 8 Catinca Cost. Fotino cu Irina Neculaevici, p. bani. 4 Coloniștii de Congaz cu consorțiul falitului L. Cahana, pentru o moșie. 5 Ruxanda Balș cu Vasile Adamachi, pentru o transacțiune. . . 6 Lascar Bogdan cu Gheorghe Popovici, pentru bani. Marți, 13 Iunie. 1 Gheorghe Petrini cu Ioana soția def. Marinciu Neculau, pentru averea de succesiune. . 2 Vasile Gh. Cuza cu Mința Semiuleasa, p. bani. 3 Anastasiea Cichirdic cu Ministerul de finanțe, pentru desființarea unei creanse. 4 Maria Adamidi cu Statul, pentru redicarea unei ipoteci. . . 5 Leon Pop cu Theodor Bonciu și Sc. Pastia, p. n. 6 Gheorghe N. Alexa cu Dimitrie și Elena Petrovici pentru succesiune. Mercuri, 13 Iunie. 1 Grigori Costin, pentru furt. 2 Epitropia Sf. Spiridon cu Inginerul Edmond Tobiens, pentru bani. 3 Statul cu St. Buznea, pentru averea de succesiune ramase de la Iancu Fotino. 4 Solomon Psaltu cu Gavril Ionescu, pentru bani. 5 Frații Munteanu cu Maria Munteanu, pentru succesiune. Joi, 14 Iunie. 1 Costachi Dobița, pentru maltratare. 2 Gheorghe Maxim, pentru furt. 3 Iancu Filipovici și Gh. Filipovici, p. maltratare. 4 Colonel Al. Milie, Andrei și Petru Milo cu Statul pentru impresurare. 5 Sindicatul Leon Pop cu Th. Bonciu, opositmne. 6 Naftulea Moscovici cu Bereu Goldenberg, p. bani. Vineri, 15 Iunie. 1 Ghidali Lezner, pentru maltratarea lui Leiba sin Iancu. . x * v. , 2 loan a lui Neculai Sari, pentru că a călcat cu trăsura pe femeia Elena Sarin. 3 Vasile Manoliu, pentru furt. 4 Chirilă Cerchez cu Mihai Harting, pentru o casa. 5 loan Popovici și alții cu Mihail Harting, pentru ocASAI și bani. 6 Sofiea Dunca cu Elena Sturza, pentru bani. Sâmbătă, 16 iunie. 1 Leiba Rahman, pentru insultă. 2 Mihai Dariu, pentru furt de cai. 3 Ioan Vulpescu, pentru maltratare. 4 Ecaterina Turcu cu Vasile și Safta Balan, pentru furtul unor masculi. . 5 Statul cu N. Ornescu și Cost. Gomoriță, p. bani. 6 Cost. D. Suțu cu Nataliea născută Mavroeni, pentru divors. La Tribunal Secția I. Luni, 11 Iunie. 1 Iacoveana Cleiia Petrea cu soțul ei Neculai Matei, pentru divors. . 2 Dimitrie Vicol cu Pincu Rudberg, pentru bani. 3 Popovici Elena cu loan Ursu, pentru bani. 4 Theodor Zamfira cu soțul ei loan Theodor, pentru separare de patrimoniu. 5 Tiron Anica cu soțul ei Em. Tiron, p. divers. 6 Cardaș Gheorghe cu I. Ivașcu, pentru bani. Marți, 13 Iunie. 1 Godental S. cu Josep Harascu, pentru un contract. § Diadon Hristiția cu Chirițța Csonofont, p. obligație. 8 Staaratin V. cu caracter. Mihail Stamatia, pentru avere. 4 Avramovici Hașca, separațiune de patrimoniu. 5 Anghel Dimitrie cu Maria Munteanu, pentru bani. 6 Gherghel Bruha cu soțul ei, pentru divors. 7 Ivașcu lan cu Smaranda Radovici verificare de scripte, oposiție. 8 Idem causa de sus, pentru cerere reconvenționale. 9 Alcaz Costachi cu Solomon Grosman, pentru bani. Mercuri, 13 Iunie. 1 Balșu Panaite cu Neculai Lupu și Mile, pentru o garanție. 2 Epitropia casei def. Valirian Țapu. 3 Mercu Maria cu Comitetu Permanent și alții, pentru locațiune. 4 Alexandru Mavrocordat cu Herțel Vainbach, pentru anularea unui înscris, cu Maneta Catinca cu Bereu Haschinis, pentru vin. 6 Maneta Catinca cu Bereu Haschinis, pentru bani. Joi, 14 Iunie. 1 Statul cu Atanasiu Ciugolea, pentru bani. 6 Sn^oriu Simion cu Stan Blanariu, pentru bani. ° Teodorescu Em. cu Catinca Turcu, pentru bani. 4 Șaim Iancu cu Maria Brașovanu, pentru bani. ® Chirilă Maria cu Tanca Ionescu Borada, p. bani. 6 Ilovici Iancu cu Avram sin Marcu, pentru bani. 7 Ciornei Catinca cu soțul ei, pentru divers. Vineri, 15 Iunie. 1 Inc.° bson M. cu F. R. Iasinschi, pentru bani. 2 Taigler Morițiu cu Gheorghe Botorescu, p. bani. 3 Sipsom Marcu cu Costachi Sion, pentru bani. 4 Grosu Manolachi cu Petru Cernea, pentru pămănt. 5 Ghițman Ghelber cu col. Iacob Rasut și Gh. Ivanovici, pentru bani. 6 Stavăr Ionescu Aristița cu soțul ei, pentru divers oposiția soțului la inst. Trib. 7 Lascar Pașcanu cu Primăria Burleștii, pentru pămănt oposiția Primăriei. Sămbătă, 16 Iunie. 1 Alecsa Gheorghe cu A. C. Șendrea, pentru revănzearea unei vii și pentru numirea de eustade. 2 Stancov Maria cu soțul ei, pentru alimente. 3 Costachi Neculau cu Dimitrie Sprinceană, p. bani. 4 Barber Meer cu soția sa Mendea, pentru divers. La Tribunal Secția îl. Luni, 11 Iunie. 1 N. Iordachi cu T. Tăutu. 2 I. Haltman cu L. Faerstain. 3 Ant. Stecoza cu V. Culianu. 4 N. F. Dubău cu I. Zilberman și Statu. 5 H. Leibovici cu Aron sin Avram. 6 Cost. Petit cu Gh. Lățescu. Marți, 13 Iunie. 1 Laba Mocăi cu Iorgu Lățescu. 2 Ani. Stecoza cu V. Culianu. 3 S. Manolescu cu Moise Iosipovici. 4 Iohan Dor cu Altăr Pacher. 5 N. R. Rosnovanu cu Nusim Fridman. Mercuri, 13 Iunie. 1 Cost. Andrei cu Vas. Atanasiu. 2 Peisa Cusutoarea cu Rosa Vaisman. 3 Naf. Gherșin cu Avr. sin Strul. 4 Al. Alecsa cu Haimsin Avram. 5 Feiga Rosemberg cu Ira Bron. 6 N. Haimovici cu casa def. Altăr Haimovici.Joi, 14 Iunie. 1 I. Iorga cu St. Ivanovici, pentru bani. 2 G. Petrini cu Pruncii și Patarachi. 3 Elena Popovici cu N. Popovici. 4 Beniș Șapira cu Sol. Croitoriu. Vineri, 15 Iunie. 1 Dim. Pop cu Petrini, Codrescu și Gustea. 2 M. Berghental cu Daniil Goldemberg. 3 Iacobson cu Lazarini și Țaigler. 4 Dim. Anghel cu I. Ițicovici. 5 I. Diamant cu H. Mașinistu. Sămbătă, 16 Iunie. 1 N. Pangrati cu d-na El. Stanciu. 2 Aglaia Miclescu cu Olga Sturza. 3 Josep Nihil Iliovici cu I. L. Orenștanu. 4 Gh. L. Balan cu N. și Smaranda Strat. 5 Cost. Cogălniceanu cu Dim. Anghel. La Tribunal Secția III. Luni, 11 Iunie. 1 Vânzarea unui loc sterp din Iași disp. I. a d-nei Maria Strat, pentru Panaiti Balșu cu dreptățile lui Iordachi Pavli. 2 Supralicitare la vânzarea casilor lui Răducan Hărtular, pentru M. Albineț. 3 Opoziția lui C. Cătănescu, Levcati Castang și C. R. Jurnali la vânzarea unui loc a d-nei Maria Strat urmărit de P. Balșu. Marți, 13 iunie. 1 Convocarea consiliului familiei casei def. V. Cucu. Mercuri, 13 Iunie. 1 Vânzarea casilor din disp. IV, a d-nei Elena Petrovici, pentru Dr. Popescu. 2 Cerirea de sequestra făcută de I. Rotinberg asupra Veniturilor imobilului d-lui Gh. Erbiceanu, pentru banii ce are a lua de la Meer Color. 3 Supralicitrare la vânzarea imobilului chef. Iconom G. Dimitriu. Vineri, 15 Iunie. 1 Vânzarea casilor din strada Socola a lui Straisin Leizer, pentru Cost. Altazi. 2 Cercetarea cererei relativă la impărțala unui loc intre Cost. Vrănceanu și Vasile Ivanovici. 3 Opoziția d-lor Herman și Cauza cu D. fr. Botezi. 4 Acțiunea d-nei Catinca Asaki, pentru ștergerea a mai multor inscripțiuni de asupra moșiei Prăiștenii. 5 Supralicitare la vânzarea imobilului del. R. Botezi de bună voe. 6 Supralicitare la vânzarea imobilului d-lui D. Clopot, pentru Ștefan Baldovici. Sămbătă, 16 iunie. 1 Convocarea consiliului de familie casei def. Cișmileanu. La Tribunal Secția IV. Marți, 13 Iunie. 1 Iosub Ghelciuc, pentru maltratare. 2 loan Neculau, pentru maltratare. 3 Leiba sin Iancu, pentru maltratare. 4 Dimitrie Sirbu, pentru maltratare. ■ Mercuri, 13 Iunie. 1 Nusem Leib Șapcariu, pentru maltratare. 2 Neculai Popovici Iconom, pentru ultragiu. 3 Neculai Ionescu, pentru violarea regulamentului comunal. 4 Iancu Bondarovici, pentru contravențiune. 5 Apelul lui Haim Ciaușu contra regii monopolului tutunurilor. Joi, 14 Iunie. 1 Vasile Șoimariu, pentru maltratare. 2 Iohan Vodișca, pentru maltratare. 3 Constantin Barabos, pentru violaria regulamentului comunal. 4 Solomon sin Moise Cucherman, pentru maltratare. 5 Herșcu sin Iancu Stănghel, pentru maltratare. Vineri, 15 Iunie. 1 Catinca Romano, pentru art. 2 Grigore Goldană, pentru furt. 3 Cristodolo Apostol, pentru joc de hazard. 4 Burău Marcu, pentru insultă. 5 Solomon Buium, pentru contravențiune. Sămbătă, 16 Iunie. 1 Zoia Pavlov, piatru maltratare. 8 Suie ® C&ruetria, pentru maltratare, 3 Ițic Roziu și alții, pentru maltratare reciprocă. 4 Pincu Croitoriu, pentru calomnie. 5 Strul Zeilicovici, pentru contravențiune, apel. 6 Costachi Jelescu arestat, pentru furt. VARIETĂȚI. — (Omor in baiu.) Orășelul Alexandrov din gubernia Vladimir a fost de curând teatrul unei drame grozave. Un june, d-lu Ivanov, se găsia la 11 Februarie printre invitații unei soarele danțate, care se dedea in saloanele circului orașiului. In momentul cănd dănțuitorii luau loc pentru un cadril, d-lu Ivanov trase cu revolverul in d-șoara Ecaterina Zubow, fiica unui neguțitor din Alexandrow, care trecea pe dinaintea lui condusă de dănțuitorul ei. Nenorocita fată, simțindu-se rănită, aleargă intr’o altă sală pentru a cere ajutor in acest timp d-la Ivanov și a dat și lui o lovitură de revolver și cățlu in miilocul odăei, scăpând revolverul din mănă. In tumultul care se făcu atunci, Ivanov, văruind că victima lui era incă in vieață, iși rechemă toate forțele și reuși a'și lua revolverul de jos și a se scula, după care, poticnindu-se, se aruncă vnra'a unde d-șoara Zubov se refugiase, și trase asupră-i incă un focu. Juna fată renase moartă pe loc, și, după căteva minute, Ivanov, căiau fără cunoștință lângă victima sa. Judele de instrucțiune și substitutul procurorului, care erau printre invitați, au dresat îndată un proces verbale de omor, și, fiindcă ucigașul era incă in vieață, l’au transportat la arest. Se zice că d-la Ivanov iubia la disperare pe luna fată, și că părinții d-șoarei Zubov nu voiau nici cum se i-o dea de soție. (Un stat stăpânit de femei.) Intre proprietățile olandeze din Asia se găsește un mic stat curios, a căruia constituțiune și moravuri întrec cele mai indrăsnețe visuri ale tuturor anteluptătorilor pentru emanciparea femeilor. Pe insula Jeva, intre orașele Batavia și Samaranga, este situat micul imperiu „Vantam“. Deși plătește tribut Olandei, totuși este un stat indipendinte, fără nici o însemnătate politică, dar fericit, avut și de timpuri imemoriale guvernat și apărat de femei. Suveranul in adevăr este bărbat, dar tot restul guvernului aparține secului frumos. Regele j depinde cu totul de consiliul seu de Stat, care este compus din trei femei. Cele mai mari autorități, toți funcționarii Statului, funcționarii curții, comandanții militari, chiar soldații sunt, fără escepțiune, compuși din sensul femenin. Bărbații se ocupă cu agricultura și comerciul. Garda regelui este formată din elita femeielor. Aceste amazoane călăresc ca bărbații și poartă, un loc de spori, vârfuri ascuțite, pe cari le mănuesc intr’un mod admirabile, și cu carabine din care Împușcă, călărind in galopul cel mai mare. La tron sucede cel mai in vârstă fiu al regelui, și dacă acesta moare fără ca se aibă descending, atunci se aducă o sută amazoane alese, cari apoi alega din proprii lor fii un succesore, și cel ales se proclamă de rege legitim. CIRCUL SIDOLI. Astăzi Duminică a are loc representații extraordinare de nalta călărie, gimnastică, dresare de cai, taiet, joc pe fringhie și pantomimă in ircul nou construit lângă casele Naișoru. Afișul zilnic va detaila Programele noue. ANUNCIURI. BENT A1 INA Esență pentru conservarea frumuseței dinților precum și pentru curățenia și freșeta gurei. Prin întrebuințare îndelungată, această esență impedică atacul tartrei, care e atât de stricăcioasă pentru dinți, care mai ales face gensivă spongioasă și inflamabilă, și roade dinții ea impedecă asemenea și putrezirea ocazionată prin boale și acrimea salivei, singurarea, scorbutul, rea respirație și slăbirea ginginelor. La persoane in vărstă ea impedecă absorbația succesivă a cărnei de pe falcă, ceea ce o face că dinții perd direcția lor dreaptă se clatină și cad in fine.Ea fortifică și intăreșce gencva, curățește și dă gurei un aer din cele mai plăcute, depărtează orice durera de dinți și orice boală de gură, 1 flacon 2 franci 85 bani. Prafuri de dinți vegetale. Aceste prafuri compuse din plănte tonice și balsamice, inălbesc dinții fără să strice emailu, întăresc ginginile, și dau gurei un miros plăcut. O cutie 2 franci. Deposit central la singurul preparator S. Conga, doctor ini Aimia, Farmacia Steaua Polara strada mare, Iași. In București la I. Ovesa. Se mai află in Iași. la C. Konya Farmacist. Bacău Gh. Mlenberger „ A. Lochman „ Huși B. Sendorf. 8 „ Magasia Pruncul et Karakasch. (822--).