Curierul de Iassi, ianuarie-iunie 1874 (Anul 7, Nr. 5-71)

1874-05-03 / nr. 49

AIMÜLI H. _ __ _ lassi. Vineri 3 Mm 1874. _ , jaggffj |j No. 49. Exemplarul 40 bani. _____ calendarul septamanei. ____ CURIERUL DE IASSI FOAEA PUBLICAȚIUNILOR OFICIALE DIN RESORTUL CURȚII APELATIVE DIN IASSI. Stil vechiu. Stil nou. JDIOA. j PATRONUL DISKI. Reg. Soar. Ap. Soar. Stil vechiu. Stil nou. I DIO A. | PATRONUL DIN El. Res. Soar. Ap. Soar. Aprilie. Maiu. Ore. m. Ore. m. Maiu. Maiu. |Ore. m. Ore. m. 28 10 Duminică. Apostolul Iason. 4 41 7 19 2 14 Joi. Aducerea moaștelor Sf. Atanasie. 4 37 7 23 29 11 Luni. Sf. Mart. din Chizir. 4 40 7 20 3 15 Vineri Mart. Timotei și Mavra. 4 36 7 24 30 12 Marți. Apost. Iacov. 4 39 7 21 4 16 Sâmbătă. Mart. Pelagia. 4 35 7 25 Mai 1 13 Mercuri. Profeta Ierimia. 4 38 7 22 5 17 Duminică. Cuvioasa Irina. 4 33 7 27 Sarmisaghetuza, a colecționat un mare numer de cărămizi legionare și de inscripții grecești găsite in muzeul din București.“ PREȚUL ABONAMENTULUI: Iași și districte: Pe un an 12 lei noi;—Pe șase luni 6 lei noi;—Pe trei luni 3 lei noi. Austria: Pe 6 luni 14 franci;— Germania: Pe 6 luni 18 franci;—Italia, Belgia, Elveția Pe șase luni 22 franci;—Francia:—Pe șase luni 26 franci. Apare de trei ori pe săptămănă ja DUMINICA, MERCURI si VINERI. Redactiunea si Administrativea in localul TIPOGRAFIE NATIONALE, s1 ANUNCIURI. Rândul sau locul sau 15 bani Inseruiiuni și reclame: Rândul 40 bani. — Epistole nefrancate nu se primesc.— Manuscriptele nepublicate se vor arde. Revistă internă. București. Camera Deputaților. In ziua de 29 Aprilie camera a ținut ședința publică. Cea inter lucrare a adunărei deputaților a fost după propunerea principelui Dimitrie Ghyka, președintele ei, de a vota o adresă de condoleanță principelui Domnitor pentru nemăngăeta durerea perdezei A. S. Principesei Maria. Camera a hotărit că această adresă de condoleanță se va înfățoșa M. S. de cătră întreaga adunare in corpore. Tot in ședința din 27 s’a discutat in cameră cestiunea urmărirei d-lui deputat Petrescu fost primar comunei Brăila. După discuțiuni îndelungate, Camera a încuviințat urmărirea d-lui Petrescu, care este acum dat in judecată și arestat. In ziua de 30 Aprilie s’a trimis in secțiuni proectul relativ la creditul de 275.000 pentru linia ferată Iași-Ungheni. In comisia verificărei deputaților noi aleși să inlocuesc prin sorți, d-nii Lambrino și Zisu Dimitrescu cu d-nii C. Grădișteanu și T. Văcarescu. Primul ministru și ministru de interne inștiințază că M. S. va primi pe d-nii deputați in ziua de 2 Maiu la Palatul din București, căci ziua de l-ia Maiu trebue serbată după obiciu. Deputații se vor întruni la palat in ținută de doliu. D. Mavroelli, ministru de finanțe, spune că scopul sesiunii aceștia, este ca, pintre alte afaceri importante, să se desbată legile financiare, proectul pentru sările romăne, vămile, imprumutul de 27 milioane și reformarea legei timbrului. Deputatul G. Brăteanu cere să se pună la ordinea zilei ancheta parlamentară relativă la afacerile comunei Bucureștii. D. L. Catargiu propune ca d-nii deputați să bine-voească a trece in secțiuni spre a începe desbaterea legilor finanțiare. Deputații trecu in secțiuni și ședința publică să vestește pentru ziua de 2 Maiu. Senatul. Din causa necompletărei cu numeral cerut a membrilor sei, Senatul n’a putut ține ședințe. Completarea sa să așteaptă cu nerăbdare pentru ca ambele adunări legiuitoare se poată conlucra in sesiunea aceasta. Ziarul italian „Opinione“ organ oficiosu atentu la mișcările interioare ale României, se bucură de numirea,, d-lui Maiorescu la ministerul cultelor și instrucțiunei publice. Tot jurnalul „Opinione“ vorbind despre articolul reprodus de jurnalul „Turcia“ relativ la relațiunile României cu Turcia, articol care a făcut sensațiune iu presa streină, reproduce propriile cuvinte a ministrului de interne și anume că „România nu voește a rumpe legăturile sale cu sublima Poartă, dar că nici sublima Poartă nu trebue să contesteze, nici să-și aroage drepturi și pretențiuni contrarie tratatelor.“ mit in 7 Mai n’a presentat mai nici un interes. Respunsurile miniștrilor la căteva interpelări ce li s’au făcut, au fost foarte încurcate. Jurnalul „Times“ publică o depeșă din Paris, cu data din 6 Mai, unde se zice că membrii guvernului, interpelați de către financiari și de către oamenii politici asupra discursurilor pronunțate de d-nii Russel și Derby, au dat asigurare formală că nu s-a petrecut nimic de curând care să poată justifica nevoia acestui incident parlamentar. GERMANIA. Camera deputaților a adoptat in a doua lectură cele de pe urmă paragrafe a proectului de lege asupra administrației episcopatelor vacante. Paragraful relativ la suprimarea lefurilor plătite de stat membrilor clerului a fost singur respins. „Reichsanzeiger“ publică legea care ordoneze emiterea a 120 milione de maree in bilete de casă a imperiului, spre înlocuirea hărtieimonete a deosebitelor staturi confederate. Foaea oficială publică de asemene legea care amenință cu închisoare sau cu perderea naturalizării pe eclesiasticii ce vor exercita in mod nelegal funcțiile lor, împăratul Rusiei părăsind Berlinul in 5 curent, a sosit in 6, la Damstad și urmănd călătoria sa a sosit sara la Stuttgard, unde a fost primit de familia regală. Prințul Hohenlohe a primit, in 8 Mai din mănile imperatului scrisorile prin care este acreditat in calitate de ambasador a Germaniei pe lăngă guvernul francez. In acea zi chiar el trebuea să plece la postul său. Imperatul a făcut in 7 incă o vizită prințului de Bismark și a plecat in 8 la Wiesbaden. AUSTRO-UNGARIA. Camera inaltă a adoptat fără desbatere proectul de lege asupra recunoaștere! asociațiilor religioase. Camera deputaților, după o discuție destul de lungă, și un discurs a ministrului pentru apararea țerei, ținut in favoarea proectului, a hotărit in unanimitate, de a păși la discutarea articulelor proectului de lege asupra Landwehr-ului. In urmă ea a adoptat acest proect, respingând propunerea inființărei de cadre pentru cavaleria Landwehr-ului. Ministrul a declarat in urmă că sesiunea Reichsrat-ului e prorogată. Pesta 7 Mai. Sub-comitetul comisiei pentru legile politico-eclesiastice și ministrul cultelor sau declarat in principiu, in favoarea introducerei căsătoriei civile obligatoare. SPANIA. Barcelona, 7 Mai. Colonele brigadirilor Esteban și Chlot, intorcandu-se din Berga, au împrăștiat fracțiunile carliste întrunite și comandate de don Alfons. Perderile carliștilor sunt numeroase in morți, riniți și prinși. Trupele republicane au avut și ele perderi simțitoare. Artileria a lucrat mult. Bilbao 7 Mai. Mulți carliști s’au presentat cerend amniste. Generalul Concha trimite trupe să ocupe porturile din Biscaya. S’au găsit tunuri părăsite de carliști. Madrid 6 Mai. Mareșalul Serrano a sosit la 1 oră, și a fost primit cu foarte mare entusiasm. Santander 6 Mai. Trupele republicane au intrat la Zorrosa, mergând spre Durango. Carliștii s-au retras la Amazonas. Mareșalul Concha va părăsi Balbao mâni. Barcelona 6 Mai. Mari veselii publice a avut loc aice cu ocazia scăpărei orașului Bilbao. Fete sarace au fost inzestrate. Durango 4 Mai. Părăsind Bilbao, trupele carliste s’au impărtit; căteva batalioane din Navara au sosit aice lăngă don Carlos; batalioanele din Biscaya s’au retras in țara lor, sub comanda lui Valdespino. Patru batalioane din Castilia s’au dus la Areta, alte patru la Guardejuela, sub comanda lui Velasco. Cavaleria s’au dus la Orduna, artileria la Valle Arratia. GRECIA. Revista Esternă. FRANȚIA Intr’un banchet dat de ducele de Broglie principalilor sei alegători el a ridicat un toast, zicend: „Noi doriiß cu toții, ca mareșalul președinte a republicei să primească un curând de la Adunarea națională, prin legile constituționale, mijlocul de a exercita in timp de 7 ani, pentru binele Franției, puterea ce i-a incredințat.“ — De aice s’ar înțelege că ducele de Broglie a rupt orice relație cu legitimiștii, și se zice chiar că această hotărâre a fost luata in cea de pe urmă ședință a consiliului de miniștri, cu unanimitatea voturilor. Se adauge insă că guvernul nu va cere să se grăbească Adunarea cu votarea legilor constituționale, și că ele vor fi amânate la sesiunea de toamnă. Ședința comisiei permanente, care să a ți Atena 7 Mai. Toate combinările pentru formarea unui cabinet au căzut. Ministerul Bulgaria remăne la putere, și va lua pe d. Grivas ca ministru de resbel, camera va fi disolvată. Ziarul Orientul latin, publică următoarea notiță: „Profesorul Oton Hirschfeld, din Praga, a făcut in toamna anului 1873 ajutat de guvernul Austro-Ungar, o călătorie in Transilvania, in România și in Serbia, pentru a întregi Corpus inscripționam latinorum. a D-lui Monsen. El a depus colecțiile sale epigrafice la secțiunea filosofico-istorică a academiei de științe din Viena din care face parte ca membru academic. Aceste inscripții au fost culese in Alba Iulia, in Cluj, in Turda, Mioara, Coșlariu, Caransebesiu și Belgrade. Mai mult incă, dl. Hirschfeld a adunat din diferite locuri, inscripțiuni atingătoare de Apullum, PARTEA OFICIALA. PUBLICAȚII ADMINISTRATIVE. Comisia despărțirea s-a din Iași. No. 1381. La 6 Maiu curent era 12 din zi in piața Primăriei, urmând a se vinde prin licitație obiectele urmărite de la d-na Elena Voinescu in pretenția d-lui Moise Leibovici pentru bani, se publică spre cunoștința generală. Primarul Comunei Rănghileștii. No. 216. Fiindcă in ziua de 21 Mart. trecut publicat prin foaia progresului No. 19 nu s’au putut efectua darea in antreprindere repararea bisericei din Berza și construirea unui pod pe părău Berza moșia Statului, Domnești din causa că nu s’au infățișat concurenți, se publică din nou ziua de 15 Maiu 1874 ca doritorii să se presinte la această primărie spre concurare, condițiunile se pot vede in toate zilele la tactul primăriei. No. 217. Fiindcă in ziua de 19 Martie, după publicația făcută prin foaia progresului No. 19 nu s’au putut antreprisa adausul făcut asupra rachiului pe lăngă acei esestenți din causa lipsei de concurenți, se publică ziua de 16 Maiu 1874, ca doritorii să se presinte cu garanție la această primărie, spre a concura la licitație, condițiunile se pot vede in toate zilele la tactul primăriei. No. 218. Fiindcă d-nul Zanvil Sigal antreprinorizaturilor de băuturi spirtuase din această comună, n’au fost următori după art. 17 din contract a plăti la timpt căștul pe luna Aprilie 1874, apoi pe puterea celor rostite de cefrotul articol și ordinului d-lui prefect de județ No. 1483, pe de o parte sau luat in regie acesta antrepriză dar pe de alta se publică ziua de 16 Maiu 1874, ca doritori să se presinte cu garanții spre a concura la licitație ce urmează a se faci la tactul primăriei pe conta garanției lui Zanvil cu incepiii de la 1 April 1874 și pană la 31 Dechemvrie 1874. Primăria Urbei Vaslui. No. 712. Pentru 12 a viitoarii luni Maiu ziua Duminică, ora 12 ante-merediane, regulând termen pentru dare in antreprize a obiectilor de inbrăcăminte etc necesarii la comanda pompierilor din acest oraș și anume: 10 chingi, 10 perii și 10 seceri, 10 rogojini, 10 traiste de dat grăunțe la cai, 42 părechi cisme, 42 părechi ismene pănzi americă, 42 cămeși idem, 21 cravati postav civil, 14 mantale postav ser, și 21 perechi pantaloni de pănza, 21 bruse, 2 vesti și 2 perechi pantaloni de postav ser, 1 goarnă pentru comanda de pompieri. Subsemnatul faci cunoscut d-lor amatori ci ar fi ca la sus citatul termen se se presinte in camera acestui post însoțiți de garanții solvabile, urmând a se adjudeca asupra celui ce ar lua preț mai avantajos. Iar condițiile in detail se pot vide la acest post. Zanna, situată in comuna Galata podgoria Zanna, plasa Codru județul Iași. Această descripțiune sau făcut după procesul verbal redactat in conformitatea art. 505 proc. civ. pe acest temeiu și in baza art. 503 din procedura civilă, tribunalul publică vânzarea conform art. 510 din acea procedură, ca concurenții ce ar fi de a cumpără indicatul imobil cu atenansele lui să se înfățoșeze in camera acestei sepțiuni a III a cu garanția cerută de lege la septesprezece a lunei August ziua Sâmbăta 1874 ora 11 din zi cănd ave a se face adjudecația potrivit art. 539, 550 și cu restricțiunea art. 559, 561, 564 și 565 procedura civilă. Totodată se somează pe toți acei cari ar pretinde vreun drept de proprietate, usufruct, servitute, chirie, privilegiu, hipotecă sau ori ce alt drept asupra bunului urmărit, ca înaintea adjudecațiunei să se arăte la tribunal spre a-și arata pretențiunele lor sub pedeapsa de a nu li se mai ține in samă. Tribunalul jud. Dorohioiu, N. 3185. Domnul Vasile Gugulan, cu domiciliul necunoscut este citat ca la 8 Maiu venitor ora 10 a. m. să se presinte in camera acestui tribunal spre a sta față la cercetarea procesului corecțional in care se inculpă pentru că in unire cu alți a comis furtul prin efracțiune in prejudiciu lui Ițic sin Caimăn, la neurmare va fi judecat in lipsă conform art. 182 c. p. Tribunalul județului Neamțu. No. 7240. Prin sentința No. 551 din 15 Dechemvrie 1873, acest tribunal achitând pe loan Mocanu de delictul că ar fi furat un numer dulapi in prejudiciul d-lui Iancu Steria „constituit parte civilă“ și fiindcă domiciliul actual al d-lui Iancu Sterea „reclamantele“ este necunoscut, se publică aceasta spre știința sa că nefiind mulțumit cu sus zisa sentințe, are dreptul de apel la curtea din Iași conform art. 198 proc. penală precum și de oposiție la acest trib, conform art. 183 din zisa procedură, terminele se socot de la data fonei. Tribunalul județului Suceava No. 3508. Prin sentința No. 90 pronundată de acest trib, la 18 Aprilie anul curent 1874 pe baza art. 238 alin. 11 din codul penal, s’au condamnat la închisoare corecțională pe timp de una lună zile socotită de la arestare pa inculpatul Mihail Therminschi pentru maltratarea individului Roman Boeanovschi, și fiind că domiciliul numitului inculpat este necunoscut, se afișaze aceasta spre știința sa ca un pas de a nu fi mulțumit cu zisa sentință, are dreptul de opoziție și apel un terminal prescris de art. 183, 198 și următorii din proc. penală, terminele se vor socoti de la data Ionei. No. 3503. Doamna Măriuca fiica lui Costantin Prăduza, cu domiciliul necunoscut este citată ca la treisprezece Main 1874 oarele 10 din zi să se presinte la acest tribunal spre a asista la cercetarea procesului ce o privește pentru delict silvic comis in pădurea Statului de pe moșia Mălini Cunoscând ca la ne urmare se vor aplica disposițiunele art. 182 proc. cod. penal. Tribunalul județului Suceava. No. 3458. Doamna Ana Ivanovici cu domiciliul necunoscut este citată că la 13 Mai 1874, carele 10 din zi să se presinte la acest Tribunal spre a depune ca marfură la cele ce va fi întrebată. Cunoscând că la neurmare se vor aplica dispozițiunile art. 155, din Freeed. Codului Penal, No. 3432. Domnul Costachi Filip, cu domiciliul necunoscut este citat ca la 15 Mai oarele 10 din zi să se prezinte la acest Tribunal spre a asista la cercetarea procesului cel preveste pentru că înpreună cu alții au furat niște bani și obiecte din dugheana lui Costac Mironovici. Cunoscând că la neurmare se vor aplica dispozițiile art. 182, Pr. P. No. 3419. Domnul Dimitrie Poroinian cu domiciliul necunoscut este citat ca la 17 Mai 1874 oarele 10 din zi să se prezinte la acesta Tribunal spre a asista la cercetarea procesului privitor pe Dimitrie Popovici pentru că au furat 1 capă. Cunoscând că la neurmare se vor aplica dispozițiunile art. 182 Pr. Cod. Penal. No. 3406. D-nii Avram Herș sin Leiba și Alexandru Agioglu din orașul Folticeni, acest din urmă inzualitate de succesor in averea defunctului Gavril Capșa cu drepturile ce are cumpărate da la unu din moștenitori defunctului, prin petițiea registrată No. 2517 și 2518 au cerut ștergerea din registrele de inscripțiune a trei obligații după care Avram Herș datorea defunct, cu o sumă bani fiindcă sau achitat. Aratănd tot odată că una din obligații și anume acea pe suma de 200 galbeni îngeri« se la No. 5 din 1868 nu o poate presenta Tribunalului fiind perdută, cerând publicarea acestei perderi. Se publică in termen de 20 zile, ca deținătorul acei obligații să se presinte cu ea la Tribunal in acest termin spre a justifica modul deținere a ei, după care să se poată regula cele de cuviințe. Judele instruct. a Tribunalului Iași. MANDATE DE ADUCERE. No. 700. Noi Petru N. Maleoeiu judecătorul de instrucție al județului Iași, măndăm și ordonăm prin aceasta la toți portăreii și alți agenți ai puterii publice, a aduce înaintea noastră, conformăndu-se legei, pe Gh. Bărlădeanu numit și Alecu Arnăutu domiciliat in Huși, spre a fi ascultat asupra faptului de furt ce i se impută. Invităm pe toți depositorii puterei publice, a da mănă de ajutor la cal de trebuință, pentru esecutarea mandatului de față, spre acest finit i’am subsemnat și sigilat cu sigilul nostru. Dar in orașul Iași, la 4 a lunei Aprilie 1874. No. 1005. Noi P. Stoica judecătorul de instrucțiune al județului Iași, măndăm și ordonăm prin aceasta la toți portăreii și alți agenți ai puterii publice, a aduce înaintea noastră, conformându-se legei, pe d. Haima Moașei cu domiciliu necunoscut spre a fi ascultat asupra faptului de fals ce i se impută. Invităm pe toți depositorii puterei publice, a da mănă de ajutor la cal de trebuință, pentru esecutarea mandatului de față, spre acest final l’am subsemnat și sigilat cu sigilul nostru. Dat in orașul Iași, la 22 a lunei Aprilie 1874. No. 1006. Noi P. Stoica judecătorul de instrucțiune al județului Iași, măndăm și ordonăm prin aceasta la toți portăreii și alți agenți ai puterii publice, a aduce înaintea noastră, conformăndu-se legea, pe Ileascu Bogat cu domiciliu necunoscut spre a fi ascultat asupra faptului de fals ce i se impută Invităm pe toți depositorii puterei publice, a da mănă de ajutor la cal de trebuință, pentru esecutarea mandatului de față, spre acest final l’am subsemnat și sigilat cu sigilul nostru. Dat in orașul Iași, la 22 a lunei Aprilie 1874. No. 1007. Noi P. Stoica judecătorul de instrucțiune al județului Iași, măndăm și ordonăm prin aceasta la toți portăreii și alți agenți ai puterii publice, a aduce înaintea noastră, conformăndu se legei, pe d. Leopold Meeroi cu domiciliu necunoscut spre a fi ascultat asupra faptului de fals ce i se impută. Invităm pe toți depositorii puterei publice, a da mănă de ajutor la cas de trebuință, pentru esecutarea mandatului de față, spre acest final l’am subsemnat și sigilat cu sigilul nostru. Dat ia orașul Iași, la 22 a lunei Aprilie 1874. No. 1054. Noi P. Stoica judecătorul de instrucțiune al județului Iași, măndăm și ordonăm prin aceasta la toți portăreii și alți agenți ai puterii publice, a aduce înaintea noastră, conformăndu-se legei, pe d. Leon Ranțu cu domiciliu necunoscut spre a fi ascultat asupra faptului de bancruta frauduloasă ce i se impută. Invităm pe toți depositorii puterei publice, a da mănă de ajutor la cas de trebuință, pentru esecutarea mandatului de față, spre acest finat l’am subsemnat și sigilat cu sigilul nostru. Dat in orașul Iași, la 26 a lunei Aprilie 1874. No. 1055. Noi P. Stoica judecătorul de instrucțiune al județului Iași, măndtăm și ordonăm prin aceasta la toți portăreii și alți agenți ai puterii publice, a aduce înaintea noastră, conformăndu-se legei, pe d. Moise Michel Moroșanu cu domiciliu necunoscut spre a fi ascultat asupra faptului de bancrută frauduloasă ce i se impută. Invităm pe toți depositorii puterei publice, a da mănă de ajutor la cas de trebuință, pentru esecutarea mandatului de față, spre acest finit Eam subsemnat și sigilat cu sigilul nostru. Dat in orașul Iași, la 26 a lunei Aprilie 1874, Jud. de Instal Trib. jud. Botoșiani. MANDATE DE ADUCERE. No. 779. Noi A. Mania judecător instructor al Tribunalului Botoșani in virtutea facultății ce ne dă legea de procedură criminală, măndăm și ordonăm ca Mortba sin Riven cu domiciliul necunoscut, să fie adus la cabinetul nostru la 7 Maiu 1874 spre a’i se lua interogator pentru furt, cu esecutarea acestui mandat se însărcinează agintele puterei publice, care se va conforma cu art. 99, 101, 110 și următoarele din zisa procedură. Dat astăzi la 1874 luna Aprilie 18 orașul Botoșani. No. 780. Noi A. Mania judecător instructor al Tribunalului Botoșani in virtutea facultății ce ne dă legea de procedură criminală, măndăm și ordonăm ca Eli Harabagiu cu domiciliul necunoscut, să fie adus la cabinetul nostru la 7 Maiu 1874 spre a’i se lua interogator pentru furt, cu esecutarea acestui mandat se însărcinează agintele PUBLICAȚII JUDECĂTORESC!. Tribunalul județului Iași Secția III. No. 197. Domnul Theodor I. Gheorghiu de profesiune funcționar domiciliat in Iași despărțirea a VI-a având a lua de la dna Catinca Duca de profesiune proprietară domiciliată in comuna Galata plasa Codru județul Iași suma de 245 gald. și a lor procent neplătit prevăzut in obligații ce se reclamă in virtutea a trei obligațiuni hipoticare una din 22 Dechemvrie 1870 înscrise de acest trib, la No. 383, a doua din 4 Dechemvrie 1871 înscrise la No. 417 și alia din 20 Aprilie 1873 înscrise la No. 181 toate investite cu formula esecutorii plus 12 gald. dansa penală și osebit cheltuelile de urmărire și fiindcă d-na Duca in termenul prevăzut prin zisele obligații din care s’au de sistat de la comandament n’au plătit banii iar d-mil creditor Gheorghiu prin petițiunea înregistrată la No. 2444 a cerui a se pune in urmărire vânzarea imobilului hipotecaru care este o vie in mărime de 16 la pogoane 3 livezi cu pomi roditori, aproesimativ ca una falce pădure, puțin loc de arătură, avănd in ea o casă compuse din 3 odăi și un antret in stare bună, o fântână și alte atenanse ruinate, megieșinduse cu viea d-lui C. Glodios, eu viea minorilor desprent Andrei Theodorescu, eu an drum mergător la Barsova cu viea d-lui Vasile Dimitriu și la față eu un alt drum mergător in Cetea și