Curierul Foaea Intereselor Generale, 1881 (Anul 8, nr. 3-145)

1881-08-30 / nr. 98

Anul al 9-lea No. 98. IASSI, Duminică 30 Aug. (11 Sept.) 1881. Apare Duminica, Mercurea și Vinerea. jPa*ețul abonamentelor ■ 0 IASSI, pe an. 24 fr.— pe semestru 12 fr.— pe trimestru 6 fr. DISTRICTE, pe an. 28 fr.—pe semestru 14 fr.— pe trimestru 7 fr. ......................................................................40 fr.— INSERȚIUNI Și RECLAME, rândul 60 b. SCIRI LOCALE » 1 -fr. Epistole nefrancate nu se primesc. PAGINA I. 50 b. Pag. III. 40 b. Pag. IV. 30 b. Wim 1 ¥. 20 bani CURIERUL (TH. BALASSAN) FOAEA INTERESELOR GENERALE. O a.b3a-cla.mul Septa, m. a aa. e | STIL VECHI DIVA PATRONULILEI TIMPUL DIN SEPTAM ANA | STIL NOU | țIUA PATRONUL ȘILEI | Răs. Soar. | Apusul Soar 30 Duminică Sf. Alex. Arhiep. Constantinopol. 11 Duminică Patient. 5—35 6—18 31 Luni Punerea Sf brâu al Maicii Domnului. Leg . st U 4 oare sara. Swhi. J* bum Serdot. 6_16 1 Martir Cuviosul Simeon Stîlpnicul. " 1" Marți Aime. ? fi—14 2 Mercuri Sf. Martir. Mamantonă plină cu timp amestecat apoi bine. 14 Mercuri Exalți. s. Croix. ° fi__13 3 Joi Ierom. Antim. Episc. Nicomedei. î Joi Niomede. 5—3 __ 4 Vineri Sf. Ierom. Vavila și profetul Moise. 1 ® Vineri Team chrys. "" ___ _ _ Sâmbătă Profetul Zaharia. 17______________Sâmbătă______________Corneille._________ o.wo. _ A.TXTS înștiințăm pe d-nii alegători pentru Consiliul Comunal din Iași că, pentru înlesnirea d-lor, am făcut în broșuri listele definitive a alegătorilor colegiilor I, II, III și IV , după listele oficiale pentru anul 1881. Aceste broșuri se află de vânzare la tipografia nostră. Afifi Sateni sunt dat cu jWor procent cu prima ipotecă, în condițiuni avantajose. Se pot da și în parte. Pentru informațiuni ase adresa la d. Gr. J. Buicliu sau la Administrațiunea farului Curierul Balassan. ANANCIU Prof. Weitzsecker (strada Buna-Vestire Nr. 1, casele d-lui Clementi Haritonescu) a reînceput lecțiile sale private de limbi străine și la 1 Septemvre va redeschide internatul seu de băeți, înscrieri in fiecare si de la 1—6. 17. Scoala Schenk (Scolă de Băeți). Cursurile anului școlar 1881—82 încep la 1 Septemvre 1881, lecțiuni se dau in limba română, franceză și germană. După absolvirea clasei a IV, elevii sunt preparați pentru oricare scolă superioră din țară cât și din străinătate. Tot odată oferă părinților cari trimit fii lor in scólele siscanîi din orașil nostru, pensionatul meu, unde copii sunt vine ținuți și educația lor garantată. Scală și pensionatul meu se află in strada XI Carol No. 3 casele Cozadini. înscrierile pentru interni și externi se pot face în tote zilele neinehimei Hotelul de Rusia sau a Pruncului din orașul Vaslui vis-a-vis de tribunal, în încăpere de 18 odăi mobilate pentru pasageri, un salon cu biliard, bucătărie cu tote accesoriile ei, beciu de patră cu dughene, grădină cu mobilile ei, grajdiu și fânărie, se dă cu chirie de la sf. Dimitrie viitor sau chiar și de acum pe termen de cinci ani de zile. Doritori se vor adresa la proprietar în Vaslui. (335—8) P. Poliacoff ne inchinid Casele mele situate la Copou No. 12 strada Carol cu încăpere de 11 odăi, grajdi de 5 cai șură de trei trăsuri, sunt de in chiriel de la sf. Dimitrie anul curent. Doritorii se pot adresa la d-na Maria Veline strada Butu No. 21. (337—10) Căpitan Atanase Dimitriu Domuhino! două apartamente cu mucii Liibiții multe odăi cu preț moder m casa D-lui Liebfing, strada Albă vis-a- T<leagherița austriacă. Informațiuni la prietar cu locuința în acea casă. 3) nevenzare Moșiora Vicolenii în întindere peste 100 fălci din plasa Bașeu jud. Dorohoi, proprietate a erezilor def. Neculai Cananău se vinde de veci, a se adresa pentru informații la tutorele casei Const. Cananău domiciliat la Șendriceni lângă Dorohoi, ne acensiat „Velnița de pe moșia Negrești, din județul Vaslui, în cea mai bună stare lucrătore se dă în arendă, imediat, doritorii bine-voiască pentru alte informațiuni a se adresa la Prințul Alexandru Ghyka in Iași, sau la Ștefănești la Dl. Nicolai Suțu.“ 13.) Duphena a lui pendinte de doi ori note Glantz, este de inchiriat de la 26 Octomvre viitor. A se adresa la procuratorele general al D-lui Dimitrie A. Mavrocordat D. avocat Eugeniu Donici, in casele Strankofer, vis-a-vis cofetăria Georges. 5). Pensionatul E. Fujard. Cassa Asaki-lași. Clasele și cursurile vor începe la I-in Septemvrie viitor. Pentru informațiuni a se adresa la Directrice, in tote filele de la 11 pănă la 5 ore. (366—3). Pensionatul Criste A. Karakasch. Cursurile anului școlar 1881— 82 încep la 3 Septembre viitor. Un Pedagog bun german se caută la Pensionatul Christe A. Karakasch. ^ .Troosut Ion Micolescu fost consilier și președinte la Curtea de Apel din Iași, îmbrățișând profesiunea de avocat, se recomandă că va primi și pleda procese înaintea autorităților din țară. Locuința strada Carol casa Jokey Club. La moșia Negurștina de un sfert de oră de la gara Miradisim salva, să vinde prin licitație de bună voie in ziua de MM Septemvrie st. v. anul curent, «10 căpițe cai intre cari cea mai mare parte iepede rasa Rădăuți, și 30 căpițe vaci și viței de rasa adivarat siițeriană. (363—6) IWUIqÎq Capota cu Beata și PodulYluciații din districtul Bacău, plasa Trotuș, proprietate absolută a D-lui Neculai Gh. Donici, în întindere aproximativă de ape fălci, posedând și pădure frumosă, este de vân Jare. Doritorii se pot adresa la D. avocat Eugeniu Donici împuternicitul D-lui Neculai Donici, in casele Strankofer, față cu cofetăria Georges. (361—5). Moșia Bratilla districtul Bacău plasa Taslău de jos, în întindere de circa 1200 fălci din care ca 450 fălci pământ de arătură prima dualitate și 150 fălci pășune și fânaț, se dă in arendă pe 5 ani cu începere de la Sf. Dimitrie a. c. asemenea se dă spre tăiere arendașului pe tot timpul arendei anual căte 1 parchet de 20 fălci din renumita pădure Braziliei, cu lemne de construcții, foc etc. Pentru informațiuni și oferte a se adresa la subsemnatul O. Agemoglu în Galați M m*. ♦/. naM'MMMet a l’honneur de prévenir sa nombreuse clientelei qu’â partir du 1-er Octobre prochain, îl transférera définitivement ses magasins â ISucarest, Calea Victoriei Ar. 51, sans laisser â Iassy la moindre succur. sale, comme le bruit s’en est faussewent répandu. II informe, en mérne temps, les personnes de la Province qui voudront bien continuer â l’honorer de leur confiancequ’il mettra le mérne empressement et les mémes soins, que par le passé, h exécuter les commandes qu’elles lui adresseront.___________________(330—16), ROMAI! SELE EDITATE DE Theodor Balassan, din IAȘI Se află de vânzare in Iași la TYPOGRAFIA TH. BALASSAN București » Botoșani Dorohoi Peatru Bacău Roman Galați Folticeni la d-l. la Librăria Socec & Comp . » A. Hacig. « » Ivașco » » Bobulescu » » Dornescu » » Margulius » » Iacob Vartizes » » Nebuneli A. Hulubei Hărlac la d-l. L. GrUnberg Băriău la Magazia Simon Tabacaru TELEGRAME Londra 7 sept. țiarul „Times“ atribuie proiectul unei întrevederi a imparatului Rusiei cu acel al Germaniei, hotărîrei subite a Țarului. Ziarul cetăței crede că această întrevedere, dacă are loc, nu va avea nici o importanță ca resultat politic. Berlin 7 sept. „Gazetta Germaniei de Nord“ zicce că nu este încă nimic cunoscut oficialmente in privința pretinsei intrevederi a împăratului Germaniei cu cel al Rusiei, și nu se știe nici locul unde se va efectua această intrevedere. In tote cozurile in urma indiscretei reclame a „Gazettei de Dantzig“ întrevederea nu va avea probabil loc la Bantzig. Washington 7 sept. Președintele Garfield s-a transportat la reședința sa particulară fără ca să sufere in intervalul percursului ce a făcut. Constantinopoli 7 sept. In conferența particulară ținută ieri sara intre delegații hundholdersilor și banchierii din Galata însărcinați cu gestiunea celor cinci contribuțiuni, arătându-se de o parte și de alta disposițiuni inpăciuitore, s’a admis principiul ca anuitatea cuvenită banchierilor să fie redusă. Banchierii oferiră spontaneu de a reduce de la 8 la 5 la sută dobânzile creanțelor lor asupra forței, ceea ce reprezintă o sumă aprope de două sute mii lire turcești ca profit pentru bundholdersi. D. Novikoff ambasadorul Rusiei, cu ocazia unei visite ce a făcut d-lui Valfrey, a dat asigurarea că Rusia nu va creea nici o dificultate negociatorilor, in privința creanței ce ea are asupra Turciei, și in privința indemnisărei de resboi. Alexandria 7 sept. Cholera au isbucnit la Aden , din 87 coșuri de botă 80 au murit. Berlin 7 sept. Nimic nu se cunoște încă aici despre pretinsa călătorie a prințului Bismark in Prusia occidentală spre a asista la viitorea intrevedere a împăratului Germaniei cu cel al Rusiei. Berlin 7 sept. Ziarul „Kreuzzeitung“ scrie următorele despre întrevederea împăraților. „Cu tote că nu sunt decât suveranul Germaniei și cel al Rusiei cari se vor întâlni in persoană, totuși nu poate să fie indoelnic faptul că Francisc Iosif agustul aliat al imparatului Germaniei va participa la intrevedere pentru a plce astfel cu spiritul când cei doi suverani își vor strînge mâna confirmând astfel intimitatea ce există între ei. Această împrejurare va arăta in acelaș timp intimitatea permanentă dintre Austro- Ungaria și Rusia. In acest sens privesc cercurile diplomatice din Berlin viitorea întrevedere a împăraților. Ea este prin urmare considerată ca un augur favorabil pentru menținerea ulterioră a păcei Europei și pentru restabilirea relațiunilor celor mai amicale între cele trei imperii. Pretul Ananciarilor Pentru FRANCIA: se primesc anunciuri la D-l. Adam négociant-commissionaire 4, rue Clement Paris, G. L. Daube & C-ie. 31 bis, Taubourg Montmarte & 31, Passage Verdeau, Paris. Pentru AUSTRIA și GERMANIA la Rudolf Mosse Seiierstatte No. 2. Wien. Vincenz Hrdlicka Teinfaltstrasse No. 31 Wien, Fillip Löb Eschbacligasse 6 Wien și a Rotter & C-o Reimergusse 17 Wien. Pentru ANGLIA la D. Eugen Micoud Londra 81 in Fleet Stree E. C. Manuscriptele nepublicate se vor arde. Win JVr, 20 bani Berlin 7 sept. (11 ore 25 m. sara), împăratul Wilhelm și principele imperial sosind aice de la Hanovra au fost salutați cordial la gară de marii Duci Sergiu și Pavel, împăratul va pleca probabil mănecară. Constantinopoli 7 sept. Se asigură că Malet consulul Angliei din Egipt, găsindu-se actualmente la Constantinopoli, este însărcinat a negocia împreună cu lordul Dufferiu spre a putea să obție ca Porta să întindă și asupra Egiptului, tratatul în privința Chyprului, care cuprinde protectoratul Angliei asupra Asiei. Petersburg 8 sept. împăratul Alesandru al III-lea s-a îmbarcat ieri sara la Peterhoff pe iahtul imperial „Persan“, spre a merge la Dantzig unde Maiestatea Sa va avea o intrevedere cu imparatul Wilhelm al Germaniei. Petersburg 8 sept. „Journal de St. Petersburg“ declară că întrevederea celor doi suverani: al Germaniei și al Rusiei nu este de loc o împrejurare neprevăzută. Prezența împăratului Wilhelm lângâ fruntariile ruse, este o ocasiune favorabilă pentru ca întrevederea să aibă loc acuma ca o nouă mărturie despre starea amicală a relațiunilor lor respective. întrevederea este prin urmare un gaj de pace și securitate pentru viitor, întrevederea va ținea numai câteva ore. Prințul Bîsmark va asista și el la această intrevedere spre a saluta pe Alexandru III-lea pentru întâia oră de la suirea acestuia pe tronul Rusiei. Absența Țarului de la reședința sa din Peterhoff va fi numai de câteva zile. Bmțil 8 sept. Bismarc a sosit la 4 jun. oare aci, fiind primit cu vii aclamațiuni de o mulțime considerabilă, de Belgrad 8 sept. Milatovitch ministru externe a revenit din concediu. Berlin 9 sept. Imparatul Wilhelm, prințul ereditar și marele Duce de Mecklenburg au plecat ierioara la Dantzig. „Gazetta Germaniei de Nord“ Zice că guvernul are intențiunea de a presenta Dietei prusiane un proiect de lege pentru restabilirea misiunei diplomatice de pe lângă Vatican. Este de presupus că și Papa e de asemene dispus a remâne în bune raporturi durabile cu guvernul prusian, prin intermediul unui nunciu apostolic care se va numi la Berlin cu însărcinare de a pune la cale neințălegirile esistente sau cari ar putea să supravie in viitor. Roma 9 sept. „Agenta Ștefani“ desminte categoric știrea că principele Bismark s’ar fi adresat guvernului italian in favorea Papei. Este notoriu că atitudinea cabinetului din Roma in împrejurările recente, avea un caracter cu totul spontaneu și nu era determinată de intervențiunea nici unui guvern străin. D. de Schleger ministrul plenipotențiar al Germaniei de la Washington, care este însărcinat de guvernul, se va negocia cu vaticanul, crede să se afle la Roma totă luna sept. Dantzig 9 sept. Imparatul Wilhelm, prințul ereditar și ducele de Meklenburg au sosit aici. Timpul fiind acoperit de o desaceța care acopere marea, yahtul ce aduce pe Țar nu va sosi in apropiere de a fi văzut din Dantzig, decât pe la amează, îmbarcarea prin urmare a împăratului Wilhelm pe yahtul „Hohenzolern “ a fost amânată pentru câteva ore mai tărziu. «Indépendance roumaine“ spune că A S. principesa Iosefina de Hohenzolern, mama M. S. Regelui, care-și amânase plecarea sa, trebuia să plece din Sigmaringeneri, sâmbătă, și va sosi la Sinaia marți sau mercuri. Același liar primește din Galați știrea că d. colonel Marian Dumitrescu, comandantul flotilei, a făcut la arsenal o inspecțiune de care a rămas forte satisfăcut. Tot in „Indépendance roumaine” găsim următorele: Se știe că o comisiune compusă din mai mulți ofițeri a fost trimisă la Steyer pentru a supraveghia și controla fabricarea poștelor comandate , fabrica de arme din acest oraș. Aflăm că la sosirea sa la Steyer, acestă comisiune a primit vizita consiliului comunal în complectul său, care a exprimat șefului comisiunei, d. colonel Pastia, mulțumirile sale, rugându-l a le transmite guvernului român, care, prin preferența acordată fabricei din Steger, ușurază existența mai multor mii de lucrători întrebuințați la acestă fabrică. D. R. Opran, fostul prefect de Constanța, a dăruit Statului o colecțiune de peste 65 obiecte, pietre antice de o mare însemnătate istorică. D. Tocilescu directorul museului a și plecat să aducă aceste prețiose antichități cari vor fi în curând așezate în muzeul din București. „Românul” află că d. V. Alex. Ureche, ministru al instrucțiunei publice, într’o adunare a profesorilor de tote gradele ce s’a ținut in Galați, a explicat și citit proectele de lege privitore la învățământ ce le a pregătit spre a le presinta Camerei in sesiunea viitore. Profesorii, în unanimitate, au aprobat aceste proiecte și au arătat vii mulțumiri pentru tote disposițiunile ce cuprind. Din Sulina se comunică „Vocea Covurluiului” că vasele intrate pe Dunăre de la 10-25 curent au fost in număr de 27, adică: 13 deșerte, 2 cu gaz, 4 cu cărbuni de lemn, 1 cu porțelan, 1 cu cărbuni și lemne de foc, 6 cu diverse mărfuri ; cele eșite din Dunăre in același interval au fost in număr de 24, adică: 3 cu diverse ceriale, 5 cu porumb, 3 cu orz, 3 cu diverse mărfuri, 7 cu cherestea, 1 cu grâu, și 2 deșerte. D'ale căilor ferate române. Adunarea generală ordinară a acționarilor este convocată pentru Zioada 16(28) sept. 1881, la 11 ore, în otelul de Roma, la Berlin. La ordinea Zilei sunt : 1. Darea de sumă a direcțiunei și presentarea bilanțului pe exercițiul 1880 . 2. Alegerea de noi membri in consiliul de supraveghere. R. V. Monumentele ostașilor români morți in Bulgaria. In ziua de 9 sept. viitor, ora 1 p. m., se va ține licitație la ministerul de resbel pentru darea in întreprins CRONICA INTERNA