Curierul Foaea Intereselor Generale, 1884 (Anul 11, nr. 3-146)

1884-08-05 / nr. 88

______________________ , care a consumat parte din Iași, ar fi isbucuk. Q în podul caselor reposatului boer Ilie Burky, prenumit Zmău, unde se pregătea vutcă. Primind însă științe positive din partea familiei reposatului Burky (care fără îndoială și cu drept cuvînt cunoște mai bine cauza incendiului decât oricine) că focul a provenit de la bucătăria ce se afla în etajul de jos al caselor care astăzi este Liceul Statului iar atunci proprietatea familiei Burky, unde lucrau mai mulți bucătari pregătind masa pentru a doua zi aniversara venerabilului acum reposat Ilie Zmău și e forte natural acesta deorece bătrânii noștri părinți conducând gospodăria lor cu mai multa luare aminte póte de cât noi astăzii, trebuia să prevadă și să evite un asemine pericol mai ales când este știut că ei au suferit însemnate perderi neputând scapa nimic din bijuterii, argintării și alte obiecte de valoră pregătite pentru a doua zi. *** (Institutul Froebelian). Aflăm că cu începutul anului școlar viitor, D-na Sofia Max va înființa în casele foste Lothringer vis-a-vis de Chateau-aux-fleurs în Iași. Primul Institut Froebelian sau Grădini de Copii după sistemele cele mai nouă. 4 --------------------- Inserțiuni si reclame. Domnule Redactor, De 40 ani frecventez Baia numită Feredeul Turcesc, însă din timp în timp constatând degradări, am părăsit’o de vr’o doi ani din causa aerului infect, lipsa de apă și serviciu. Acum din îndemnul mai multor amici ducându mă am luat o bae din acele ce n’am găsit vr’o dată , apă în de-ajuns, servici prompt făcut numai de creștini și cu o amabilitate nevăzută pănă acum la acea bae, și ce este mai mult că din două cabine ce are acea bae, una priimește căldura de jos de la petre (Bae turcesca) și una cu aburi de la mașină (bae rusască) încât fiecare visitator pote găsi o bae după plac și aer neinfectat, care bae pote servi acum, nu numai pentru curățăria corpului dar și de sanatate. Acesta mărturisire o face-le Redactor numai pentru satisfacțiunea mea personală, că am putut găsi acea beae în stare pură și bine îngrijită. Priimiți D-le Redactor asigurarea distinsei mele considerațiuni. A. Cotinescu, cadavrul victimei, îngropat in odaia casei unde locuia Ilie Cucu și fiul său. Din cercetări resultă că mobilul crimei a fost furtul. Ilie Cucu, în complicitate cu fiul său Dumitru și cu Tudor Țugui, într’una din serile lunei Februarie, concepu ideia d’a omorî pe ospele lor, care fiind turmentat^ de băutură se culcase, și a’l jefui. Acésta ideie o și pun în esecutare, căci pe la orele 11 noptea, Ilie Cucu ia un ștreang, îl pune împrejurul gâtului lui Nicolae Ghencea, fiul sâu Dumitru împreună cu Tudor Țugui se pun pe corpu’i, și astfel îl sugrumă. După ce vederă că este mort, îl căutară de bani, dar nu găsesc la densul decât 6 napoleoni într’o pungă ce purta la brâu pe care ’i împart. După acesta scot cadavrul, îl transporteza și o bagă într’o gropă de vărzărie pe care o astupă cu niște băligar. In luna Martie însă, autorii acestei crime, fiind chemați la poliția locală și cercetați asupra disparițiunei lui Nicolae Ghencea, despre care n’au voit a declara nimic, s’a îngrijat și, bănuind că se vor face nioi cercetări sau sondaje pe teren, au strămutat in miezul nopții cadavrul din vărzărie in casa în care acum s’a găsit descompus, având d’abia puțină carne pe unele din ose. In gropă s’a mai găsit cojocul mortului, obelele, târsânele, cari au fost recunoscute de sora lui, precum și ștrangul cu care a fost sugrumat. Afară de autorii acestei crime, însemnați mai sus, cari s’au depus in prevenție, s’a mai constatat de justiție—căci după găsirea cadavrului a descins in localitate și d. jude-instructor împreună cu d. substitut—că au asistat ca spectatori pasivi la comiterea crimei și Maria, soția lui Ilie Cucu,și Nicula, soția lui Dumitru Ilie Cucu. (Monitorul). VARIETAȚI O dramă într’o menagerie.— Se scrie din „Saint-Etiene“ : Ieri sară, se dădea o mare representațiune la menageria de la Cap, condusă de domesticitorul Agop. In timpul spectacolului, domesticitorul intră în colivia tigrului, când de o dată dobitocul sălbatic, înfuriindu-se, se aruncă asupră’i și-l atacă cu ghiarele și cu dinții. Emoțiunea în sală era forte mare, femeele scoteau țipete înspăimântătore. Cu tote acestea, domesticitorul Agop, păstrându-și tot sângele rece, se luptă cu curaj contra fiarei, deși sângele îi țișnea prin cincizeci de răni. In fine ajunse a trânti tigrul la pământ, și, lucru de necrezut, îl făcu să urmeze exercițiile sale obicinuite. Nemulțumit cu atât, domesticitorul plin de sânge intră, fără să aibă vre o armă, în colivia leóicei, care mâncase deja la Paris pe domesticitorul Pernet. Este de prisos a mai adăuga că publicul, în timpul acestui exercițiu, nu mai cuteza să respire, atât de viu era simțimântul interesului ce avea pentru domesticitor. Acest spectacol mișcător se sfârși în aplauzele cele mai mari ale spectatorilor. Comisiunele unite din Iași și București. EXPOSIȚIUNEA DIN IAȘI a COOPERATORILOR DIN ȚARĂ se va deschide și inaugura in Ziua de Duminică 2 Septemvrie 1884 1. Comisiunele Unite rogă pe industria și a se înscri ne greșit pănă la 15 August a. c. la Iași, Cancelaria Exposițiunei, declarând fiecare metri trebuincioși pentru expunerea producțiunei lor. 2. Se face cunoscut tuturor că se acordă gratis exposantului numai 1 metru pătrat, diploma și medalia. 3. Cheltuelele de transport sunt ale Exposantului pănă la destinațiune și înapoi. 4. Comisiunele unite, nu răspund de obiectele expuse dacă nu sunt asigurate; de aceea la Cancelaria Exposiției este un biurou de asigurare. Costul se va plăti de exposant, după evaluarea ce va da obiectului expus. 5. Metrii în plus afară de cel prevățut în art. 2 de aici se plătesc cu 25 lei unul. 6. Tote corespondențele adresate la Președintele Comisiunei din Iași și la Președintele Comisiunei din București trebuesc timbrate. 7. a) Corespondințele nefrancate sunt refusate. b) Pentru răspuns, exposantul este dator a trimite un timbru poștal de 15 bani. b DIVERSI O crimă misteriosă. Nicolae Ghencea locuitor din com. Caravaneți, județul Teleorman, după o muncă de 5—6 ani, adunase vre o 30 —40 napoleoni. In luna Februarie din anul curent, plecă la Roșiorii-de-Vede și trage în gardă la unu Ilie Cucu, unde stă ca 4 file de aci dispare fără a i se cunoște urmele. Ivan Ghenea, consáten cu victima, povățuit de rumarea publică, care incrimina pe Ilie Cucu de un omucid, denunță parchetului bănuelile sale și spune că ar exista martori, fără însă să indice numele vreunuia, decât dă numai niște informațiuni de altminteri destul de confuse. Supt prefectul din plasa Târgului, delegat de parchet a urmări acesta misteriosă crimă, procedeza îndată cu multă discrețiune și dibăcie în culegerea informațiunilor trebuinciose spre a pune mâna pe firul crimei ; și, în adevăr, isbutește să afle că omorul lui Nicolae Ghenea s’ar fi săvârșit de Ilie Cucu în complicitate cu fiul său Dumitru și alții, iar cadavrul ar fi fost îngropat împregiurul casei într’o grupă de vărzărie sau sub niște pogane de usturoi. După acesta, ajutat de d. Florea Ionescu, polițaiul orașului, și Anghel Viișoreanu, comisar pe lângă acea poliție, au urmat cu investigațiunile, făcând percchisițiuni și săpături pe la mai multe locuri bănuite, și, în ziua de 5 , iuliu, la orele 8 a. m., isbutește a descoperi MULȚUMIRE Subsemnata Seva Cuperberg, domiciliată in comuna Codăești județul Vaslui primind spre deplina mea mulțumire de la Onor. Societate generală de asigurare «Unirea» din București, represintată in lassy și de d. advocat Alexandru Luponi ca agent principal, despăgubirea cuvenită mie in urma incendiului care a distrus in totul in luna trecută, imobilul meu din citata comună, viu a aduce prin publicitate respectuosa mea mulțumire și gratitudine Onor. Societăți de asigurare pentru graba și esactitatea ce a pus pentru despăgubirea mea. Făcută in Iași la 6 Iuliu 1884. Seva Coperberg. Pentru întreținerea sănătăței, medicii consolană de a degagea stomacul și intestinii de purgativi legeri, care se va lua din când in când. Cea ce convine mai bine la acest umagiu este Ceaiul Chambard, care prin gustul lui agreabil convine la persone de ori-ce vîrstă și de ori-ce sex. Se póte lua la ori-ce oră, fără derangeament și fără oboseală Deposit in Iași la farmaciele Konya, Racovitz, Linde, Farmacia la Sf. Spiridon, in Botoșani Vasilie Vasiliu. 1 CfifexpLan c<rmJa. tcv4$, cm.Jacccas jviPn. uws4z-<îndxxsz.&cc* 402," a. Mzsrua/ Zburfu/Lu. Ü. ca/X-A isâÂFi* «GvnvgG. Ju-ZX.dui.4<Am ji'v.iijzgClLo. iZSp'Lr * O MICĂ CHELTUIALĂ, însă un mare câștig este pentru prez și cine, care prin întrebuințarea capurilor elvețiane ale farmacistului R. Brandt ’și curățește corpul, și prin acesta ’i dă o nouă viață și’l fortifică. Se găsește pe la farmacii a lei 150 cutia. Să se observe a se lua adevăratele hapuri elvețiane ale farmacistului R. Brandt ce se găsesc in tóte farmaciile din România in cutii metalice pe care se află o cruce albă pe câmp roș și semnătura ; CURIIERUL TH. BALASSAN R. Brandt.— Depositul general pentru toto România la dr. V. Turing ler farmacist, 126, Calea Victoriei, București. Bust. Gen. a Spitalului Sf. Spiridon din Iași No. 2218. Moșiile Casei Spitalelor Sf Spiridon din Iași situate în diferite județe din România anume notate in lista de mai jos : Se dau în arendă pe termin de 10 ani începător de la 23 April 18d6 după condițiunele generale și speciale ce se pot vide de concurenți la cancelaria Epitropiei Generale. Licitațiunea și adjudecațiunea moșielor se va face in filele de 8, 9, 10, 11 și 12 succesiv a lunei viitore Octombre a. c. in camera Epitropiei Generale din Ospitalul Central din Iași după ordinea stabilită și acesta in conformitatea jurnalului consiliului de Miniștri inserat prin Monitorul Oficial No. 205 din 1862. Ofertile se primesc in termin de 5 Zile conform regulamentului de licitație a casei Spitalelor sunt admiși a concura la licitație tote personele care vor depune o garanție in bani sau efecte publice pe valora de jumătate an a arendei actuale după adjudecarea moșiei arendașul este obligat ca până un termin de 10 zile libere se depună o garanție definitivă pe valora de jumătate din costul unui an de arendă nouăsau se complecteze garanța provizoră dacă nu va fi suficientă. Acest termin de 10 zile espirat și garanța definitivă necomplectată și nedepusă Epitropia are dreptul a pune din nou moșia in rearendare pe complul său despăgubindu-se pentru neajuns din garanța ce a depus provizor fără nici o judecată. La pas când garanța depusă nu va fi suficientă, atunci pentru neajuns se va urmări orice avere a adjudecătorului la care el nu va ave nici un drept de opunere Preschimbarea contractelor între Epitropie și arendaș se va face in termin de o lună de la adjudecare. Condițiunele generale și speciale precum și orice informări despre moșii se pot vide de concurenți in orice zi la cancelaria Epitropiei Generale, LISTA Moșielor Casei Spitalelor a cărora Contracte espiră la 23 Aprilnistrațiunei Căilor ferate, înainte de începerea examenului. Candidații care vor însuși condițiunile prescrise de punctele a, b, c și d vor fi chemați să se prezinte la examenul de admitere. Acei, ale căror acte nu sunt suficiente vor fi înștiințați despre acesta, înapoinduli-se tod’odată și actele. Candidații care nu locuesc in București, și care vor însuși condițiunile de admitere prescrise la punctele a, b, c și d vor primi un certificat pentru călătorie gratuită in clasa II de la stațiunea căilor ferate Române, cea mai apropiată de reședința lor, la București și înapoi. Examenul de admitere va fi înscris și oral. La examenul înscris candidații trebue să facă în timp de o oră o compunere asupra unui subiect, luat din cunoștințele ce trebue să posede, și care li se dă de comisiunea examinatoare. La examenul verbal, candidații trebue să răspundă la chestiuni din Aritmetică, Sistem metric, Geometrie elementară, Geografie elementară și Istoria țărei. Elevii admiși in școlă priimesc o diurnă lunară de 60 lei pe timpul cât durează cursurile-La finele cursului elevii care obțin note satisfăcătore vor mai primi și un ajutor de echipare pentru intrarea lor in funcțiune ca aspiranți. București, August 1884. Direcțiunea Generală. SCHIMB S/ COMISION IGHAIL BENZAL 41 bis. STRADA LIPSCANI. 41 bis CURSUL BUCUREȘTI Pe daua de 3 August 1884. Prețul Garanția NUMIREA *g arendez ce trebue MOȘIEL O linie actuale să depună ____________________^ ~Lei~]R Lei [B 1 Moș. Borșa Iași 20,327 50 10,163 75 2 » Cotnarii » 17,625 8,812 50 3 » Stavnicul , 4,112 50 2,056 25 4 » Todireni Botoșani 53,110 26,555 5 » Incrnig. Târg. Hârlău , 11,750 5,875 6 » Silișcanii sau Rascoșul Aposatolului » 2,215 1,107 50 7 » Streanga Dorohoi 6,521 25 3,260 63 8 » Scnauții __ » 5,062 50 2,526 25 9 » Crainicenii » 8,225 4,112 50 10 » Razboenii Neamtz 6,000 3,000 11 » Romanii » 23,852 50 11,926 25 12 » Vulpășeștii Roman 19,387 50 2,6975 13 » Porceștii » ,15,275 7,637 50 14 » Bălușești mici cu vie de la Tansa » 7,350 3,675 15 » Dumeștii Vaslui 21 300 10,650 16 » Luțca și Cordonu Roman 31,372 50 15,686 25 Í 17 ^ Oncești Vaslui 8,225 4’112 50 1 18 » Palanca » 2,000 l’oOO : 19 » Rosiești Fălciu 30,000 15,000 20 » Bunbata » 7,285 3,642 50 21 > Cbițeanii Tutova 12,940 6,470 22 » Vinderei > 7,500 3,750 23 » Bădeana» 10,990 5,495 24 » Cozmeștii Tecuciu 15,420 7,710 EFECTELE 6% Oblig. de Stat convertite 6% 3> Căile fer. rom. . 5 °/C Bentră amortisabilă . . 5% Bentă română .... 7 °/0 Scrisuri funciare Rurale . 5 °/o » > 7 °/o » » Urbane . 1% » » • 5% » » 8 °/0 Tmpr. Municipal București • Impr. cu pr. Buc. (bil. 201.) . Obl. casei Pensiunilor . . . Acț. Băncei Naț. a României Acțiuni Dacia-România . . . » are soc. de cred. mobil » » » » construcții Acțiuni soc. Naționale . . . Obligațiuni eșite la sorț și C. Aur contra Argint și B. Banca dubla hârtie............................. Florini ....................................... Loje otomane......................... CURSUL DIN VIENA 14 August. Napoleonul.................................. DUcatul....................................... Lose Otomane.................................. Rubla hârtie................................... CURSUL DIN BERLIN 24 August. Oppenheim................................... Buble hârtie.................................. Oblig. nici 6%.............................. . >5%...................... Bentă Am rt 5 ° 0........................ CURSUL DIN PARIS 14 August. Benta Română.............................. Sose Ottomane . ......................... SCHIMBUL 3 August Paris (3 luni) » la vedere . Londra (3 luni) . s la vedere Berlin (3 luni) . > la vedere Viena la vedere Adrese pentru telegrame MICHAIL BENZAL. Cump. Vând 9? Va 98 102 Va 103 95 Va 95 ’/a 98 Va 94 Va 102 »/a 103‘/a 92 921/4 101 Va 1021/, 97 Va 98 Va 88 Va 89 1/4 85 Va 86 1/4 32 33 ' 235 234 1395 1400 365 370 206 508 270 275 242 244 99 Va aur 5 Va 5 V, 2 50 2 60 40 28 29 50 9 65 5 73 21 50 122 50 108 10 206 50 104 40 100 10 95 50 93 45 45 — 99 45 100 25 25 12 25 32 122 40 123 30 209. Căile Ferate Române No. 30170—6846 M. PTJBLICAȚIUNE. La 13 25 Septembre 1884 stil nou se va ține concurs la Direcțiunea Generală a Căilor ferate Române gara de Nord pentru admiterea elevilor in scala specială de mișcare a drumului de fer. Cursurile regulate din acesta scala vor începe la 1 Octombre 1884 stil nou. Candidații vor trimite Direcțiunei Generale din București pănă la 15 Septembre 1884 stil nou, o cerere cu indicațiunea exactă a domiciliului și însoțită de actele constătătore : a) Că este român sau naturalisat. b) Că a absolvit cel puțin patru clase gimnasiale, reale sau comerciale. c) Că a satisfăcut cerințele legei de recrutare. d) Că are cel mult 21 de ani. e) Că este sănătos și are o constituție robustă. Candidații, care vor fi absolvit in mod privat studiile prescrise la punctul b, se vor admite la examen după aprecierea direcțiunei scalei. însușirea condițiunilor prescrise de punctele a, b, c și d, se probeza prin acte autentice și legale, care se anexeza petițiunei prin care se solicită admiterea in scolă. Aceste acte sunt următorele: 1) Actul de naștere. 2) Actul de studiere făcute. 3) Actul de tragere la sorț. 4) Actul de vaccinare și 5) Act de bună conduită. însușirea condițiunei prescrisă de punctul e, se constată de medicii din București ai admi S FUNCIURI George C. Negruzzi avocat Dr. in drept s’a mutat la otelul România No. 47 și 48. Consultațiuni de la 8—10 ore dimineața. Se caută o casă de cumpărat. Mijlocitorii sunt excluși. A se adresa in strada Română, casele Sachetti No. 8, aduce la cunoștința părinților care l voesc a plasa copile intr’o familie, cu locuința alăturea cu Externatul de Domnișcire, cu începere de la 1 Septembre recomandând o bună îngrijire pentru copile. Se pute angaja a lua și lecțiuni de piano. Pentru informațiuni de preț se pot adresa strada Sf. Atanasie casele Costachi Em. Maria Codrescu. Ste Mie fene Gymmase de Demoiselles Strada Muzelor, casele Voinescu, vis-avis de Șcala Centrală, Jassy. Subsemnata, public spre cunoștința tuturor părinților de familie, cari au avut copile la acesta școlă, precum și acelora, cari vroesc s’aducă d’acum înainte, că cursurile încep regulat la 1 Septembre 1884, cu un corp didactic, compus din mine ca directrice și 16 profesori. Localul este spațios și in cele mai bune condițiuni Hygienice ; in lăuntru nu se vorbește decât limba francesä și germană ; studiele se predau după programa in vigoare a scoalelor Statului, unde se și trec examenile; pentru ca școala să fie supusă in totul controlului am decis ca la finitul anului școlar 1884—1885, chiar și examenul de piano să se treacă la Conservatoriu ; acestea pe de o parte, iar pe de alta, bunul succes, ce a avut acesta scolă, in anul scolar deja expirat, in care din 49 eleve, carele au trecut examenile de finitul anului la scolele Statului, numai 2 au ramas repetente, apoi îmbunătățirile, ce m’am decis a ’i face pentru anul 1884—85, și in fine prețurile cu mult inferiore celor de la alte internate, sper că vor atrage atențiunea părinților de copile.— înscrierile se pot face in fiecare Zi de la 50 August înainte, in personă sau prin correspondență. Afară de acestea, îndemnată de bunul progres, ce a făcut această școală într-un timp destul de scurt, public spre cunoștința tuturor că in ZLă de 12 septembre se va tinea in localul acestei scoli concurs pentru admiterea in clasa I gymnasială a 3 eleve, dintre carele una cu bursa intrega și 2 cu jumătate de bursă, pe compta mea. La concurs nu se admit decât eleve creștine, ce vor obținea in concurs pentru scala centrală nota medie de la 6 in sus. Aspirantele la aceste burse se vor putea admite la concurs choar dacă nu vor putea presenta pentru Zua fixată actele necesare, cu singura condițiune numai se figureze in catalogele aspirantelor pentru scala centrală. In fine fac cunoscut că primesc in scala mea și numai cu internatul copile, a căror părinți vor decide ca ele se urmeze cursurile la externatul secundar, care este in apropiere, și unde vor fi acompaniate de o guvernantă. Directrice. Marie Mouille ARTICOLE DE VOIAGE Saci și cufere cu și fără arangamente, precum și alte necesare p. voiagetate inzualitate extrasină se află la Magasia de Musică și Papetărie Hirscher Finke Iași Strada Lăpușneanu. Se află in Depou și Piano din cele mai renumite Fabrice. De arendat Moșia Cucuteni din dist. Iași se dă in arendă de la 23 april 1886, având aproximativ 2000 fălci pământ, și 600 locuitori. Doritorii de a lua acesta moșie să binevoiască a se adresa la D-nu Gh. Cozadiui strada Română, in Iași, sau pe Zisa moșie. Moșia Kțcaui sau Cozusca noua din jud. Iași, se dă in arendă de la 23 april 1886, având o întindere de 1100 fălci, din care 600 fălci arătură, 400 fălci fânaț și 100 fălci imaș. Doritorii de a lua acesta moșie se bine-voiască a se adresa la D-nu Gh. Coza dini strada Română, in Iași. treditul Agricol din dintetiul Massy SITITATIUITE s TT -A-frak. ACTIV In ziua de 31 Iulie 1884. PASIV Total 57dfl Secretar A. Pilescu. JMJAH Cassa ..................................................... 8886 05 Efecte scumptate.................................. împrumuturi garantate cu efecte de Stat Efecte publice....................................... împrumuturi pe amaneturi .... 552324 Mobilier..................................................... 1060 Imobil..................................................... Cheltueli de administrație........................ 10210 05 Diverse compturi debitare................... Profit și Perdere....................................... 1806 15 Rămășițe din vărsăminte................... Vărsămîntul II. . HI > iv -Administrator prin delegațiune Total Lei 5^4.286.25 Em. Christodulo. Capital ....................................... 173000 Fond de reservă ............................. Corupturi curente ......................... Dobândi și beneficii diverse . . . 2199005 Diverse compturi creditare . . . C1. Acțiunilor din nou emise . . 3200 Banca Națională............................. 373892 Deposite.............................................. 2100 Asigurări.......................................... 10420