Curierul Foaea Intereselor Generale, 1888 (Anul 15, nr. 2-144)

1888-08-05 / nr. 87

posițiunea universală din 1889, începem prin a publica lista acelora care s’au adresat d-lui Al. Ciurcu, la Paris, înainte de a se lua inițiativa formării unui comitet național, listă pe care d. Ciurcu a bine-voit a o compune cu scrisorile pe cari le primise la Paris, îndată după publicarea apelului său. In viitor vom continua a însera numele aderenților, care sunt rugați a adresa scrisorile lor președintelui comitetului național, 11 bis, strada Mercur, București, specificând pe lângă numele, locul de reședință și calitatea lor, obiectele ce doresc a expune, cum și spațiul în metrii pătrați, de care cred că vor avea trebuință. Iată lista d-lui Al. Ciurcu: D-nii Eug. N. Ghes, Iași, pictură. Asociațiunea domnelor române «Furnica», sub patronagiul M. S. Regina, pentru încuragiarea și desvoltarea industriei casnice, presidentă: d-na Elena O. Cornescu: țesături, broderii, costume naționale, etc. (București) Lucreția de Costa Olariu, vice-președinta reuniunei femeilor române din Deva (Transilvania); țesături, broderii, costume naționale și tot ce privește industria casnică. Frații George Assan, București: Fabrică chimică și mecanică de uleiuri vegetale și merä cu aburi, uleiuri vegetale extrase prin noul procedeu chimic cu benzină. Alex. Ionescu, Focșani: Fabrică de luminări de cură și imitate, albe, aurite, săpunărie precum și cosmcidre de tot felul. A. B. I. Seiffert, Focșani. Prima fabrică română de plicuri, manufacturi care pot concura cu fabricațiunile streine. C. C. Datculescu, R.Sărat, proprietar director al «Gazetei Săteanului», produse agricole, cultivate de d-sa. Tratatul d-sale de horticultură «Florile* și «Gazeta Săteanului*. H. de Barbure de Wesembeel, proprietar al moșiei Dersca, lângă Mihăileni dorește a expune: cereale, porumb, grâu, rapiță, orz, secară, ovăz, spirtoase, rachiu de porumb, lemne, stejar și fag, bordeaux de plop, pietre, gresă, pietre cubice pentru pavagiu și borduri de tratare, stupi (sistem perfecționat), Ion Berbereanu, farm. Piatra, (Nemu); preparațiuni farmaceutice. I. E. Grulich, fabricant de stofe și costume, Piatra (Nemțu): diferite țesături, costume, etc. Frații Konya, Iași, Farmacia curții regale : preparațiuni farmaceutice, premiate cu medalia de aur la exposițiunea internațională de farmacie din Viena, în anul 1883. Dr. S. Konya, apele minerale de la Slănic, din districtul Bacău, cu tote lucrările sale științifice, analize, etc. Dr. I. Antoniu, Berind , exemplare din bogata sa colecțiune paleontologică. Fauna Marină, pe care a descoperit-o în România și care se compune din 700 bucăți, în greutate de la 50 până la 2000 kilogr. Vladimir Linde, farmacist, Rimnic-Sărat, preparațiuni farmaceutice. Mihail Panaitescu, cuferier, Buzeu , un cufer sistematic. Alex. Baican, Odobești, Putna; produse agricole. Bogdan G. Marcovici, Piatra (Moldova): lucrări caligrafice, litografice, etc. Mützner, litograf, București: lucrări litografice de artă. Ecaterina Lucescu, Pitești: două perdele de ferastră, o învelitőre de pat, patru perne de colț, un paravan de sobă la care lucreză de șapte ani Ion Duțulescu, birtaș, grădina Sinaia, București, dorește a instala un birt național în grădina exposițiunei. Iordache N. Ionescu, birtaș, București, dorește să știe ce l’ar costa construirea unui pavilion pentru instalarea unui birt național, înainte de a accepta propunerea ce -i făcuse d. Al. Ciurcu de a deschide un asemenea birt, cu lăutari, și cu serviciu făcut de fete îmbrăcate în costume naționale. E. Arghiropei, directorul biarului «Romanul» și comisar cooperativ, dorește a represinta pe expunători din Roman. Dr. C. Diaconovici, directorul revistei «Romänische Revue, Resieza, Banat, organisază o colecțiune a tuturor produselor Banatului: Petru Manciu, croitor, Orăvița, Banat, costume naționale române bărbătești. A expus la ultima exposițiune din Barcelona, cere un metru pătrat. Mihai Fometescu, cojocar, Orăvița Montană, Banat, cojece naționale din partea locului. D. H. Teodorasky, București, str. Teilor 17, produse agricole. Moscu Ascher, București, în numele industriașilor necreștini din România, cere ca și dânșii să fie aduși a expune. (Resboiu). CURIERUL TH. BALASSAN CRONICA LOCALA *** (Serbare). Mâine, Sâmbătă 6 (18) August, la orele 11 a. m. se va oficia un serviciu divin de cătră P. S. Părintele Zapolski la biserica catolică din Iași, fiind ziua nașterei M. S. R. I. Franz Josef. După acesta se va oficia un „Te Deum” de cătră P. S. S. Episcopul. Consulatul Regal-Imperial din localitate, a invitat pe membrii coloniei austro ungară din orașul nostru, spre a asista la serbare, după care vor avea loc felicitările la Consulat, precum se arată prin invitațiunea publicată în fruntea ziarului nostru. *** (Hram), Mâine, Sâmbăta 6 August. Schimbarea la față a Domnului, fiind patronul bisericei Albă din localitate, serviciul divin se va oficia de cătră P. S. S. Arhiereul Dorotheiu, vicarul Sf. Mitropolit, înconjurat de mai mulți preoți. Credem că biserica va fi plină de credincioși. *** (Numire). Dl. Ernest Gall este numit diriginte al Oficiului Poștal central din localitate, în locul d-lui P. Ioanovici demisionat. (Teatru Român). Direcțiunea d-lui Gr. A Manolescu.—Mâine, Sâmbătă 6 August, se va juca în Grădina «Tivoli* pentru sacra piesa: Orfanii Regimentului Comedie-dramă în 2 acte de D-nii Bayard și Biéville. Tradusă de dl. Gr. A. Manolescu.—Spectacolul se va începe cu piesa. Așa sunt femeile Comedie în un act. *** (Concursuri pentru bursieri). Pentru ocuparea locurilor de bursieri la școla technica din orașul nostru se va ținea concurs la 25 August a. c. orele 9 a. m. înaintea juriului compus din directorul scalei, un profesor al scalei și un director de scolă primară, delegat de minister. Pentru șala comercială, concursul se va ținea la 10 Septembrie a. c. înaintea juriului compus din profesorii școlei. Ambele concursuri vor avea loc in localul școllei respective. *** (Alegerea comunală din T.-Frumos) Duminică 30 Iulie, a avut loc în T.-Frumos alegerea comunală. Lupta a fost înverșunată de órece s’au presentat două partizi: una în frunte cu d-nii Ion Iamandi fost primar și Ion Verdeanu, actual membru al consiliului județean și alta cu d-nii Deliu, Ciudin etc. Au fost aleși D-nii: Ciudin Vasile, Andriescu Alexandra, Deliu Dimitrie, Prigoreanu Teodor, Trancu Isan, Tador Beraru, Timuș Gheorghe, Sirmeiu Ștefan, Hirtopanu Gheorghe și Munteanu Gheorghe, cari fac parte din grupul liberalilor, ziși disidenți. J *** (Licitațiuni). Marți 2 August s’a ținut sub președinția d-lui Maiorescu, licitație pentru clădirile școlare din orașul nostru. D-nii Drenna et Comp. au obținut școla normală „Vasile Lupu*, iar dl. Solomonică a obținut școlla centrală de fete. Lucrările dar vor începe cât de curând. *** (Emigrare). Marți 2 August, au mai plecat din orașul nostru spre America, încă vr’o 20 de israeliți, de ambe-sexe, zilr), (Concentrarea rezervișCu începere de la 25 August, pe timp de 10 zile, reserviștii armatei permanente, domiciliați în acest oraș și județ, din contigentele 1880, 1881 și 1882, au ordin de chiemare, care’l publicăm mai la vale. *** (Lucrările) de alinierea tratamentului pe linia Vaslui-Iași, s’au început deja și continuă cu activitate *** (Apele minerale de la Breazu). Aflăm că proprietarul surselor minerale de la Breazu (lângă Iași) descoperite de curând, dl. C. N. Paraschivescu, urmând ca sepăturile a dat de o apă și mai bană care conține un echivalent egal de sulfat de magnesiu și o cantitate mai mare de sodium decât apele de la Buda. Aceste rezultate atât de satisfăcătore, au decis pe proprietarul surselor, ca chiar în luna viitore să pună în consumațiune apa minerală. Șipurile vor purta eticheta ca portretul lui «Alexandrucel Bun», nume ce-l are fântâna principală de la Breazu. (O măsură nimerită). Primăria comunei București având în vedere circulațiunea activă pe unele strade și pentru a evita accidentele ce se întâmplă des din cauza circulațiunei carelor, camionelor și căruțelor încărcate cu diferite greutăți, a dispus ca în tot timpul zilei să fie riguros oprită circulațiunea acestor care, desemnând anume puncte pentru staționarea și circularea lor. Am dori și noi ca pe stradele Iașului circulațiunea să fie atât de activă încât să se simțească nevoie ca și Primăria de Iași să dea asemenea măsuri! Astăzi însă dacă s’ar lua și pentru orașul nostru acastă măsură, nu știm rău, pe cine s’ar mai vedea pe strade I *** (O nouă gramatică). A apărut de sub tipar în editura librăriei Naționale, Maximovici et Alexa «Gramatica română pentru clasa II-a primară* de dl. I. Gh. Tufescu institutor In Iași. Cartea este aprobată și are prețul de 25 bani. *** (Furt în bisericâ). In noptea zilei de 2 August s’a făptuit un furt la biserica luterană din localitate. Prin stricarea unui geam ce era fără gratii s’au furat patru sfeșnice de bolt și niște cuverturi de pe sfânta masă. Furii se urmăresc. *** (încercare de sinucidere) La Spitalul Sf. Spiridon a fost transportată ieri, femeea Maria Scrisescu, care a încercat a se sinucide printr’o soluțiune de chibrituri *** (Un efect al căldurei) In ziua de 31 Iulie, pe când o companie din reg. 7 linie se î ntorcea de la tir, prin strada Unirea, patru soldați căzură jos leșinați Acesta din cauza marei călduri. Ei au primit grabnice ajutare. *** (Mișcarea populațiunei) De la 24 lalie pănă la 31 iulie 1888 s-au născut 51 copii vii, ceea ce reprezintă pe anul întreg 31,8 la una mie locuitori. Din acești 51 copii vii, 44 au fost legitimi și 7 nelegitimi ; 21 au fost băeți, și 30 fete ; 21 au fost din părinți creștini și 30 din părinți israeliți. Nașteri de copii morți sau înregistrat— băeți și 2 fete. Au decedat 58 de persone, ceea ce reprezintă pe anul întreg 36,2 la una mie de locuitori, din care scoțindu-se 2 decese de persone venite din afară și decedate in oraș, rezultă numai 56 decese, sau 34,9 la una mie de locuitori. Au decedat pe la locuințele lor 46, in diferite spitale civile 11, in spitalul militar, în Institutul Grigorian (copii găsiți) I ; de sex bărbătesc au fost 37, de sex femeiesc 21; creștini au fost 25, israeliți 33 Cauzele principale ale deceselor au fost : Phthysia pulmonară 3 cazuri, Meningita 5 cazuri, Eclampsia 4 cazuri și Catarrhe intestinale (la copii) 9 cazuri. In urma bulelor de infecțiune : Angina Dyphtherică 3 cazuri și Scarlatina 5 cazuri, 1 (Necrolog). Neculai loan Romitza nu mai este, și cu tote aceste va trăi încă pentru toți câți l’a cunoscut. —El s’a născut in jud. Roman pe la 1818 dintr’o familie cunoscută de răzăși, adevărată nobleță a neamului românesc, remas de timpuriu orfan de Tată el a știut sâ-l înlocuiască vis-a-vis de frații săi minori, tot așa de bine pentru acele timpuri, ca și mai târziu de fii săi, și de câți orfani încă.Instrucțiunea sa a fost mărginită totuși inteligența, bunul simț și onestitatea i-a pus în rândul omenilor mai luminați, ocupând succesiv posturile de magistrat, inspector vămilor in Moldova, director vămilor in România, și retrăgându-se din tote aceste în mod onorabil se stabilise nu de mult în județul Botoșani ocupându se ca agricultura pănă când in cele din urmă recunoscut de conjudețenii sei ca apt fu chiemat, prin intervenirea lor, în capul județului ca Prefect unde lasă ca totdeauna intrarea sa plăcute amintiri așa că nici inamicii săi politici nu au decirs nimic contra lui. Ca om politic a fost un liberal convins fără șovăire luptând cu dezinteres pentru țară, mai ales de la 1856, alături cu omeni ca Văsăștii, Cazimir, etc. lăsând pe urma sa drept moștenire, domnilor sei fii un nume frumos, putând servi de model DECLARAȚIUNI DE CĂSĂTORII de la 24 pănă la 1I Iulie. Alexandru Paraschiv cu d-ra Elena Florescu Căpitan Nec Gheorghiu cu d-ra Maria Ștefănescu Simion Nast. Alexandru cu d-ra Savastița Țibuleac Max (Moses) Bud cu d-ra Adela Finchelstein Leib sin Iție cu d-ra Riva Sulstein Aron Orenstein cu d-ra Milca Ruhla Grimberg David Șfarț cu d-ra Eva Brucha Șerman. Morții de la 24 pănă la 31 Iulie Reiza David de 70 ani, Șmil Winitzer de 53 ani, Iancu Herș de 65 ani, Reiza Salomon de 76 ani, Ițic Leib Brauer de 62 ani, Avram Herș de 25 ani, Ruhla Sitz de 14 ani, Estra Haimovici de 54 ani, Ștefan Dimitriu de 70 ani, Anton Negriciuc de 50 ani, Costachi Botez de 60 ani, Sura Sfarț de 50 ani, Martha Lapșa de 66 ani, Dobrișa Lișca de 65 ani, Cont. Miron de 50 ani, Franț Langher de 70 ani, Elena Nestaraia de 40 ani, St. Dimitriu de 70 ani, Stan Tudor de 32 ani, Gheorghie Negrea de 73 ani, Vasile Răileanu de 70 ani, Paulina Higlan de 12 ani, Grigorie Gheorghiu de 35 ani, și 35 copii pănă la vrâsta de 10 ani Domnule Redactor. Urmând a se concentra pentru zece zile cu începere de la 25 August la 3 Sept. anul curent, reserviștii armatei permanente domiciliați in acest județ și oraș, și anume : din infanteria de linie, Vânători și Artilerie, numai din contigentele 1880, 1881 și 1882 și pentru a li se înlesni cunoștința acestei concentrări, ve rog dacă nu abuzez de amabilitatea dv. se bine-voiți a da loc in una din colanele distinsului dv. ziar, publicarea alăturatului Ordin de chemarea rezerviștilor din armele și contigentele menționate mai sus. Bine-voiți ve rog d le redactor a primi asigurarea prea osebitei mele considerații. Șef depositului de recrutare, ORDIN DE CHEMARE Rezerviști domiciliați in județ și orașul Iași Conform ordinului diviziei a 7 de infanterie No. 5243, motivat de ordinul Corpului 4-l de armată No. 8673, și acesta de ordinul Ministerului de resbel No. 14,859, va fac cunoscut și va ordon ca, in ziua de 24 August a. c ota 8 dim., se va aflați presenți la apelul ce urmază a vi se face de către sub-semnator, și care apel va avea loc la biuroul depositului de recrutare cazarma regimentului 13 dorobanți, fiind bine înțeles că, numai rezerviștii armatei permanente, infanteria de linie, vânători și artilerie din contigentele 1880, 1881 și 1882, sunt concentrați pentru zece zile, de la 25 August la 3 Sept. a. c., pentru care v’am făcut cunoscut acastă concentrare și prin autoritățile administrative din orașul și județul Iași, atât prin ordine generale, cât și prin ordine individuale personale, cunoscând că, orice reservist aflat pe teritoriul acestui județ din armele și contigentele notate mai sus, care va căuta a se sustrage de la acestă chemare va fi considerat ca abătut cu intențiune premeditată de la datoriile legei și regulamentelor relative, pentru care va fi urmărit, prins și trimis înaintea consiliului de resbel spre a-și primi penalitatea art. 224 din codul de justiție militară, care zice, se consideră ca nesupuși și se pedepsesc cu închisore de la 6 zile pănă la un an, orice rezervist, care fiind chemat sub arme prin ordin individual sau afișare nominală, prin comunele unde domiciliază, nu vor veni la destinația lor in ziua și ora hotărâtă. Șeful depositului de recrutare Iași, Căpitan, Munteanu. No. 2204. 3 Aug. 1888. Căpitan, Munteanu. DIN COMUNA BRĂEȘTI Călătorind prin acestă comună, nu cred de prisos, a relata ceva. Acestă comună din apropierea Târgului-Frumos, este forte frumosá. Ea are 627 capi de familie, adică 2925 de locuitori. Are doua școli, una întreținută de comună și alta de Stat, fiecare cu câte un învățător. La Brăești este dl loan Dimitriu, iar la Prigoreni, dl Grigore Ceauș. Școlile sunt fregventate de 90 de băeți, iasă localurile las mult de dorit. Localul Primăriei este particular și Primarul comunei este dl Gh. lonescu, iar notar d-l Gh. Bogdan, având de ajutor pe d-1 Mie Andrieș Venitul comunei este de 16239 lei anual, pe când cheltuelile sunt 15554 lei, astfel comuna nu este nimic datare. Biserici sunt patru, cu trei preoți și șase cântăreți, care sunt întreținuți din budgetul comunei precum și de locuitori. Anul acesta recolta din acestă comună este foarte satisfăcătoare. S’au semănat 4400 hectare, care au dat un produs de vre-o 54972 hectolitre. Th. B. SOIRI ECONOMICE Tirgul de rîmători de la Severin Buletinul oficial din cursul acestei săptămâni încheiat de direcțiunea acestui tîrg la 14 Iulie 1888, constată urmatorea mișcare : Rîmători intrați în tîrg 8648 ; din aceștia 9 au fost uciși; 776 vânduți în iteriorul țarei; 618 exportați în Austro-Ungaria, mai remâind astfel în sălașe 7245 rîmători. Prețurile s’au mai urcat cu câteva centime, variind între 80 și 85 centime kilogramul după deducțiunea de 45 kilogramul la perechea de rîmători și 4 la sută rădești. Sănătatea vitelor, grație îngrijirilor ce se dau rimatorilor, este excelentă. Primăria Municipiului Iași. No. 8341. La 25 August curent, ora î p. mare a se da în antrepriză facerea unei latrine din hala, după planul și caetul de sarcina prezentate de d-l inginer comunal. Se publică spre cunoștința doritorilor de a lua în antrepriză acastă lucrare ca in menționata din oră să se prezinte la licitație însoțiți de garanția cerută de art. 40—57 din legea de comptabilitate generală a statului. Planul, devizul, caetul de sarcine și condițiunile de licitație se pot vedea în tote țilele de lucru la biuroul domeniilor din cancelaria Primăriei. p. Primar, Th. Teutu. T EXTRACT. Firma comercială individuală a d-lui Buium Rosenthal ce a adoptat’o sub denumirea de Buium Rosenthal, pentru comerciul de băuturi spirtase și precupte, cu așzemântul comercial in Iași desp.e strada Păcurari No. 154, s’a înscris in registrul individual la No. 2469 din anul curent 1888. D-na Zoe Robitză, Dr. Dr. Romitză și Inginer Romitză. Dan Avocat Romitză au durerea a face cunoscut încetarea din viață a iubitului lor soț, tată și frate , NICOLAE I. ROMITZĂ in etate de 70 ani decedat Mercuri la 3 August in urma unei grele suferinți, și rugă pe toți amicii și cunoscuții cari din crere nu au primit cărți speciale, a considera acesta ca o invitare la înmormântarea ce va avea loc in Iași la Cimitirul Eternitatea astăzi Vineri 5 August la ora 2 p. m. ANUNCIURI Băile de la Strunga Se face cunoscut că al treile seson acestor băi s’a început de la 1 August și va dura pănă la 1 Septembre. Tot odată se face cunoscut că prețul cernerilor pentru acest seson este redus cu 25 la sută. Administrația Băilor, Pensionatul WEITZSECKER Funducul Lozonschi, 2. lassi. Anul școlar 1887—88. 21 elevi presenți la esamenele de luniu. 7 de cursul primar promovați. 11 de cursul gimnasial promovați. 3 repetenți sau eventual corigenți. Cursurile reîncep la 1 Septembre iar înscrierile se primesc de la 15 August. De inchiriat la subsemnatul, lângă biserica Sf. Haralamb, următorele case și apartamente : 1) . Casa de lângă porta principală, compusă din 5 camere pentru stăpân și 3 camere pentru servitori. 2) . Apartamentul de sus din casa cu două etaje, precum și acel de jos, compuse fiecare din 8 camere pentru stăpân și 3 pentru servitori, ambele având antreturi deosebite. 3) . Casa din capăt despre cișmeua pieței Sf. Haralamb, compusă din 3 camere pentru stăpân și 2 pentru servitori. 4 . Casa din fundul ogrăzei despre poarta din dos, compusă din 4 camere pentru stăpân și 2 pentru servitori. I. Vivoski Avocat. UN DOCAR AMERICAN de vânzare. A se adresa in strada Sărăriei No. 55. Iași. Școlarii preparați în particular și care după lege pentru a fi primiți în Licee sau Gimnasii trebue să fie supuși unui nou examen, se prepară pentru acest scop In INSTITUTUN SCHENK Cursurile încep la 1 August. Pentru informațiuni la Institut Strada Carp No. 1.1 MMe vânzare Cinci perechi case ca încăperile lor și grădina pe stradele Tăutu, Buna-Vestire și Cogălniceanu, să vând de veci de bună voe și de dan și cu chirie. Doritorii de a le cumpara sau ale inchirie se vor adresa la sub-semnatul in aceleași case. Clemente Haritonescu. ANIMIl Un tânăr neavând ocupație dorește a ștr’a ca comptabil la o moșie. Doritorii sunt rugați a se adresa intrada Veche No. 56. PARFUMERIE MARGUERITA SPECIALITĂȚI de :1 A. MIGONE — C. MILAN Medaiitate la mai multe Exposițiuni DEDICAT M. S. Reginei de Italia Săpun . . .-—MARGUERITA.—A. Migone Extract . . .—MARGUERITA.—A. Migone Apă de toaleta.—MARGUERITA.—A. Migone Pudra de Orez.—MARGUERITA.—A. Migone Sașete . • .—MARGUERITA.—A. Migone Cosmetic. . .—MARGUERITA.—A. Migone Tate aceste articole sunt garantate că nu conțin nici substanță misibilă și sunt cu deosebire recomendate Damelor elegante pentru dualitățile lor hygienice pentru deosebita lor fineță și parfumul lor delicat și plăcut. Toate Parfumeriile sus zise se găsesc in niște cutii forte elegate. DE VÂNZARE in tote Magazinele de parfumerie. ***