Cutezătorii, 1981 (Anul 15, nr. 1-52)

1981-01-01 / nr. 1

1РРШЩР ORĂŞELELE copiilor şi-au deschis porţile Duminică,21 decembrie,a «demarat» într-un raliu captivant şi plin de un întreg alai de bucurii mult aşteptata vacanţă de iarnă. V-aţi aliniat la startul ei, tot cei peste două milioane şi jumătate de pionier şi şcolari — o impresionantă participare de masă, egală cu aceea care a parcurs traseul acestui prm trimestru şcolar de muncă şi învăţătură. Fără indoială, cel mai sigur şi îndreptăţit «paşaport» pentru călătoriile vacanţei îl reprezintă propriul vostru carnet de elev. Cu cît este el mai «vesel», mai «surîzător» (mă rog — veselia e direct proporţională cu măsura notelor, mai «voinice» sau mai... «firave»!) ne vom bucura mai deplin de recompensa vacanţei. Cel dinţii,dar al său are, prin tradiţie, valoarea unui eveniment deosebit. Eveniment care a declanşat şi în Capitală, încă de la primele ore ale dimineţii lui 21 decembrie, un impresionant şi totodată voios exod al copiilor de toate vîrstele către... «lumea copiilor» — cum a numit-o unul dintre grăbiţii noştri interlocutori, Liviu Belcigan, (elev în clasa a Vll-a la Şcoala generală nr. 119). Aşadar, toate drumurile Capitalei duceau în această dimineaţă a solstiţiului de iarnă către orăşelele copiilor, care, la orele 10, şi-au deschis porţile pentru a-şi primi oaspeţii. Edilii acestor orăşele au întruchipat pentru voi adevărate cetăţi de basm, o lume feerică, cu strălucitoare castele şi îmbietoare căsuţe... de zahăr, unde, aidoma poveştii, se pot mînca pe Săturate vată de zahăr şi alte felurite dulciuri. Cu personaje de poveste te întilneşti, dealtfel, la tot pasul, unii «drumeţi» mai mici decît voi chiar le dau «bineţe» — — căci aşa se cade: să fii politicos cu Albă ca Zăpada şi cei şapte pitici, cu Harap Alb şi chiar cu nostimul ursuleţ păcălit de vulpe...! Sumedenie de pasageri aşteaptă în gara orăşelului trenul voioşiei pentru a porni într-o călătorie ce va face înconjurul «lumii copiilor» doar în cîteva minute. Mai încolo, caruselul se înscrie şi el pe «orbita» veseliei: «aşii» volanului se întrec într-o spectaculoasă cursă de carturi, în vreme ce pe spiralatele trasee aleargă într-un raliu vertiginos , îndrăzneţi ai minivolanului. Ne aflăm în orăşelul copiilor din Parcul tineretului. Deodată,cineva anunţa apropierea orei...! Se stîrneşte rumoare, lumea năvăleşte spre peronul gării. Şi, exact la orele 12,din primul vagon descinde un personaj aşteptat cu mare nerabdare şi intîmpinat cu urări de bun sosit Moş Gerilă! Alaiul de copii îl însoţeşte la bradul falnic, împodobit sărbătoreşte şi încărcat de daruri. Moş Gerilă reapare apoi pe ecranul unei căsuţe-televizor, rostindu-şi tradiţionalul său cuplet Tot pe «marele» ecran — o altă plăcută surpriză întîlnirea cu Genoveva Preda şi Alexandrina Halic de la Teatrul «Ion Creangă». Spectatorii de toate vîrstele se întrec şi ei în a-şi demonstra harul artistic: recită poezii, susţin microrecitaluri de muzică populară şi folk, cîntă frumoase cîntece pioniereşti. Aşadar, deschiderea orăşelelor copiilor v-a adus şi cele dintîi bucurii, cele dintîi daruri şi surprize. Ne vom reîntîlni, dragi cititori, în raliul vacanţei în numărul viitor. DE LA UN CINCINAL LA ALTUL Cincinalul recent încheiat reprezintă o bună parte din viaţa voastră. Cînd a inceput, unii dintre voi intrau în clasa întîi, alţii in clasa a patra sau a cincea. Acum, şi voi sînteţi mai mari,şi ţara noastră a parcurs paşi însemnaţi pe calea civilizaţiei şi bunăstării, pe calea eforturilor ferme pentru pace, cooperare şi prietenie în lumea întreagă. Aşadar, aţi crescut odată cu ţara şi creşteţi odată cu ea tot mai frumos. Fraţii voştri mai mici v-au urmat şi ei. An de an — in timp ce ghiozdanele voastre purtau spre şcoli lumina din carnetele de elev — graficele izbînzilor de pe şantiere, fabrici şi ogoare creşteau mereu. Aţi văzut voi înşivă aceste fapte, le-aţi gindit voi înşivă. Aţi învăţat să înţelegeţi adîncimea unor adevăruri exprimate de formulări ca acestea: «creşterea productivităţii muncii, creşterea nivelului de trai, creşterea volumului de investiţii» şi reprezentate de noi blocuri de locuinţe, noi şcoli şi aşezăminte culturale, noi cărţi şi manuale. Treptele cincinalului care a trecut le-aţi parcurs şi voi — împreună cu întregul popor — sub semnul faptei. Laolaltă cu notele mari din cataloage, şi realizările din activităţile tehnico-aplicative şi cultural-sportive, stă mărturie cutezanţei voastre participarea la rodnice activităţi de muncă patriotică, la entuziasta bătălie pentru roadele toamnei. La Forumul tinerei generaţii din primăvara acestui an aţi hotărît, împreună cu uteciştii, cu şoimii patriei, să vă înscrieţi eforturile într-un adevărat programangajament: «Programul privind participarea tinerei generaţii la realizarea obiectivelor de dezvoltare economico-socială a ţării, de cercetare şi creaţie ştiinţifică, de introducere a progresului tehnic in perioada 1981—1985». Roadele activităţii voastre din anul ce se încheie îndreptăţesc acest angajament. Ştafeta de lumină aureşte stema ţării la pragul ■ noului cincinal, energiile noastre se adună în aceste zile intr-un nou şi uriaş puls. Mulţi dintre voi, cititori de azi ai revistei, vă veţi pune semnătura efectiv pe realizările cincinalului care urmează: toţi absolvenţii clasei a VIII-a vor fi cuprinşi în treapta I-a de liceu. Ei vor face astfel pasul decisiv spre producţie, spre viaţă. Spre maturitate, deci. Poporul,partidul întreg, vă privesc cu încredere şi bucurie. Secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, vi s-a adresat de nenumărate ori îndemnîndu-vă să vă iubiţi ţara, să învăţaţi bine, să fiţi harnici, să creşteţi drept şi frumos. In cincinalul care urmează, conform obiectivelor stabilite de cel de-al ХП-lea Congres al partidului, ţara are multe de realizat — şi datorită eforturilor întregului popor, datorită conducerii înţelepte a partidului, va realiza. Neîntreruptul nostru marş spre bunăstare, spre consolidarea independenţei, spre asigurarea unei păci trainice în lume va cunoaşte noi trepte de urcuş. Vom munci tot mai bine, vom trăi tot mai bine. Şi voi, copiii — împreună cu întregul popor. Din cele 75 683,4 milioane lei prevăzuţi a asigura cheltuielile pentru finanţarea acţiunilor social-culturale, pentru ridicarea nivelului vieţii spirituale, în viitorul cincinal aproape 20 000 milioane vor fi destinate numai dezvoltării învăţămîntului. Acestui cincinal al grijii crescînde pe care poporul, partidul o poartă creşterii tinerei generaţii, să-i răspundeţi deci printr-o nouă calitate a eforturilor voastre, întreaga noastră viaţă este un neîntrerupt urcuş spre creştere calităţii — indiferent de domeniul nostru de activitate, indiferent de vîrsta pe care o avem. Cincinalele sînt marile satre ale acestei ascensiuni. lată de ce cincinalul care începe este un cincinal al tuturor celor ce trăiesc şi muncesc sub stema acestei ţări, al fiecăruia dintre noi. Ilie Traian FAPTE DE CUTEZĂTORI PADURIA DIN VECINATATEA COMUNEI PRIlITEȘTI,JUD.CUCUVA ÎMBRĂCASE MANTIA RU3NIE A TOAMNA. ÎN TIMP CC COLINDA POTECILE ACOPERITE DE FRUNZE,PIONICRA NARIA BAIABAN AUZI UN ZGOMOT CIUDAT. Desen de Ion Mihăescu Text: E. Roşea