Cuvântul Liber, aprilie-iunie 1994 (Anul 6, nr. 64-127)

1994-06-10 / nr. 113

EVOCARE Sub valuri După mai bine de patru decenii, am revenit la OARBA DE MUREŞ să văd ce culoare mai are iarba de pe Dealul Sângeorzului, să întâlnesc umbrele acelora care mi-au fost prieteni, tovarăşi de şoţii şi de luptă. In preajmă, mai plutea zodia noastră de luptători destinată sacrificiului pentru viitorime. Dealul — care atunci s-a hrănit hulpav cu tinereţe şi patimi, cu visuri şi sentimente, cu dor de cei dragi, cu speranţe şi tristeţe şi mult, foarte mult sânge — l-am găsit acoperit de o iarbă verde, sănătoasei. Mă aşteptam ca pe acest petec de pământ, încărcat de istorie şi cruci, iarba să crească mereu de culoare roşie, aşa cum o văzusem in acel septembrie de neuitat, când mii şi mii de bărbaţi, dintre cei mai bărbaţi, şi-au dăruit sângele şi vieţile ... Uralele care mai hălăduiau fantomatic în jur erau mai domoale... Dinspre cimitir se legăna un vânticel străveziu care ţinea la buze un deget sugerând tăcere... A mai făcut câteva pirueta, după care m-a avertizat in şoaptă: „Calcă în linişte, bătrâne, sub valuri de iarbă eroii visează“! Când m-am recules şi am coborât de pe Dealul Sângeorzului, am trăit sentimentul că sunit abandonat pe o pagină de istorie încă via! Oarba de Mureş este şi va fi veşnic o amintire care doare! CONSTANTIN BASOV, veteran de război DE „ZIUA EROILOR Depuneri de coroane De înălţarea Domnului sărbătorim „Ziua Eroilor“, prilej de cinstire a memoriei tuturor celor care s-au jertfit pentru neatârnarea ţării, pentru libertate. „Ziua Eroilor“ a fost marcată prin participarea militarilor, după opţiunea lor religioasă, la slujbe de pomenire ţinute în bisericile ortodoxe, prin solemnităţi pentru depunerea coroanelor, jerbelor şi buchetelor de flori la cimitirele, monumentele ostaşilor căzuţi pe câmpurile de bătălie, la troiţele eroilor martiri din Decembrie 1989. Festivităţile au fost precedate de Intonarea Imnului de Stat al României, de slujbe religioase. Apoi, în acordurile „Imnului Eroilor“, au fost depuse coroane de flori din partea autorităţilor de stat, autorităţilor publice judeţene şi locale, cadrelor militare ale MApN, MI, SRI, a unor formaţiuni politice şi organizaţii, asociaţiilor eroilor-martiri, a unor agenţi economici şi societăţi comerciale. In cuvinte emoţionante a fost evocată memoria celor care şi-au jertfit viaţa pe altarul patriei. La Târgu-Mureş, asemenea festivităţi au avut loc ieri, 9 iunie a.c., la Cimitirul eroilor români. Troiţa eroilor-martiri din Decembrie 1989, la Cimitirul ostaşilor sovietici, cu participarea reprezentanţilor autorităţilor de stat, ai autorităţilor publice, cultelor, cadrelor militare, veteranilor de război, cetăţenilor şi copiilor. Manifestări similare au avut loc la Monumentul eroilor de la Oarba de Mureş, precum şi în alte localităţi din judeţul Mureş. // Oraşul Târnăveni işi omagiază eroii Sâmbătă, 11 iunie a.c., la ora 10, Consiliul local al oraşului Târnăveni şi Parohia ortodoxă română Boziaş organizează festivitatea de împlinire a 170 de ani, de la naşterea revoluţionarului paşoptist Vlastie Moldovan, prefect al Legiunii a IlI-a în Revoluţia de la 1848. Programul festivităţii va cuprinde: • Depunerea de cocoane la monumentul eroului de către autorităţile locale şi V. B. (Continuare în pag. a 3-a) „Săptămâna culturii reghinene" Sub acest generic, astăzi, la Biblioteca orăşenească „Petru Maior“, cu începere de la ora 11, va fi vernisată o expoziţie de carte cu vânzare, prilejuită de întâlnirea cu redactori şi scriitori de la revistele „Tribuna“ din Cluj Napoca, şi „Vatra“ din Târgu-Mureş. Mâine, între orele 9—13, la Muzeul etnografic din Reghin, după câteva activităţi de popularizare şi prezentare de cărţi pe teme etnografice, va avea loc o gală a filmului etnografic. Duminică, la Casa de cultură „Eugen Nicoară“ şi la Clubul IRUM — programe de videodiscotecă și jocuri distractive. CUVÁH IMI Anul VI. Nr. 113 (1.213) _ . . ___________________________ Redactor-şef Vineri, 16 Iunie 119! MZ*RSD4,IB 8 puemi, 100 de lei I COTIDIAN MUREŞEAN DEMOCRATIC ŞI INDEPENDENT EDITOR a SG „CUVÂNTUL" SRL, înmatriculată la Oficiul Registrului Comerţului Mureş sub nr. J-26-563-1991 Fala nevăzuta a Revoluţiei ACTOR, miiíCTOH, PISIM Şl... „HWIIWIT In numărul său din 20 mai a.c., cotidianul Adevărul publicat la rubrica Cronica neagră (crime, furturi, violuri etc.) articolul Actor, director şi pistolar, din conţinutul căruia, aflăm că, în noaptea de 17 mai, o patrulă a poliţiei din Sfântu-Gheorghe a descoperit asupra unui cetăţean un pistol de calibrul 8 milimetri, de fabricaţie germană, şi un încărcător cu patru cartuşe. Legitimat, cetăţeanul s-a dovedit a fi Demeter András István, actor şi director la Teatrul de stat „Csiki Gergely“ din Timişoara. Mai aflăm că dl pistolar, actor şi director este cercetat în stare de libertate. De fapt, titlul articolului ar fi trebuit să fie altul, şi anume : Actor, director, pistolar şi revoluţionar pentru că „eroul“, fost student al Academiei de artă teatrală din Târgu-Mureş, face parte, alături de Borbély Andrei, Kocsis Ibolya, Péter Ibolya, Simon Emeric, Tőkés Andrei şi Béres Andrei din „lotul“ de luptători decembrişti care şi-au întocmit dosare în vederea recunoaşterii oficiale a faptelor revoluţionare de care au dat dovadă, dosare care n-au mai ajuns la destinaţie, fiind pierdute într-un tren, în condiţii misterioase, asupra cărora dl Császár Zoltán, preşedintele Asociaţiei „21 Decembrie" preferă să păstreze discreţie totală (In paranteză fia spus, păstrăm încă aceste dosare la dispoziţia „titularilor“, dar domniile lor nu se grăbesc să şi le recupereze). Revenind la actualul director al teatrului timişorean, iată ce putem citi în „memoriul“ de activitate privind perioada 21—23 decembrie 1989 : „Am făcut parte din grupul tinerilor revoluţionari, atât în partea de răsturnare a dictaturii, cât şi din gruparea constituită în vederea restaurării ordinii“ (numai că, pe vremea aceea, nu avea pistol — n.n.). Să începem cu „partea de răsturnare a dictaturii“. Spicuim din „memoriu“ : „In după-amiaza zilei de 21 decembrie, m-am deplasat în centrul oraşului, m-am alăturat demonstranţilor (...), întâlnindu-mă cu câteva cunoştinţe, am susţinut discuţii scurte despre eventuala direcţie a evenimentelor“. Sigur că, în situaţia extrem de gravă şi tensionată „discuţiile“ nu puteau fi lungi, „eventuala direcţie a evenimentelor“ nu permitea statul la taifas, plus că nici nu s® putea ști din ea ILEANA SANDU (Continuare în pag. a 3 a) SIMPOZION NAŢIONAL » „Romulus Guga” Inspectoratulde cultură al judeţului Mureş, Revista „Vatra“ şi Fundaţia culturală „Romulus Guga“ organizează, în ziua de 18 iunie, ora 10, în Sala de oglinzi a Palatului culturii, cel de al VI-lea Simpozion naţional „Romulus Guga“, a cărui tematică se înscrie sub titlul „Romulus Guga şi seria nouă a revistei VATRA“. Simpozionul constă dintr-o masă rotundă şi o expoziţie, la care sunt invitaţi să participe numeroşi oameni de cultură din întreaga ţară. Mureşenii (ca şi oaspeţii) sunt rugaţi să comunice acceptul (sau refuzul) participării cu (sau fără) comunicări, până la data de 11 iunie, la Inspectoratul de cultură al județului (telefon 13.25.12). Centenar JOM CHÎNEZU in ta,manifestările centenarului " “ naşterii eminentului profesor, critic literar, traducător şi diplomat Ion Chihezu (1894—1966) au debutat la Târgu-Mureş, sâmbătă, 4 iunie. La sala mică a Palatului culturii, sub egida inspectoratelor judeţene pentru cultură şi învăţământ. Biblioteca judeţeană Mureş a organizat un amplu simpozion, pentru a pune mai bine în lumină personalitatea distinsului cărturar care a săvârşit un apostolat cultural- pilduitor, dar, prin vitregia vremurilor şi ingratitudinea posterităţii, a MIHAIL ART. MIECEA (Continuare In pag. a 3 a) a in farmacii lipsesc medicamentele, iar în depozitele fabricii - stocuri de miliarde de lei! Societatea comercială „Armedica“ SA (fosta întreprindere de medicamente) din Târgu-Mureş se află într-o situaţie dintre cele mai critice din existenţa sa. La această dată, fabrica care produce 55 tipuri de medicamente — are stocate, în depozite, produse în valoare de 2,4 miliarde de lei. Domnul ing. Ioan Boitan ne spunea că ritmul producţiei a încetinit încă din perioada ianuarie-februarie a.c., iar de la 1 iunie se lucrează cu numai 60 la sută din capacitate. Important de subliniat e faptui că reducerea capacităţii de producţie nu e din cauza scăderii Cererii de medicamente de pe piaţă, ci din contră, ele lipsesc din farmacii. Oamenii se plimbă cu reţete în mână, de la o farmacie la alta, pentru a primi acelaşi răspuns. „Nu avem medicamentele scrise pe reţeta dumneavoastră în cel mai bun caz găsesc o parte din ele. Printre motivele acestei istări inadmisibile, de fapt, unul este esenţial — lipsa banilor pentru aprovizionarea cu medicamente ș farmaciilor şi depozitelor en-gros din ţară (72 la număr), care solicită produsele fabricate la Târgu-Mureş (de care au mar® nevoie bolnavii cronici de vârsta a III-a, şi nu numai ei), dar nu au cu ce le plăti. La acest paradox s-a ajuns întrucât nu se primesc banii pentru imedicamentele eliberate pe reţetele compensate, de la bugetulstatului, mai exact de la Ministerul Sănătății — sumă estimată la IOAN HUSAR (Continuare în pag. a 3-a) Pentru o mai completă informare a cititorilor cu privire la modul în care patronul Ioan Stoica intenţionează să restituie sumele datorate participanţilor la circuitul „CARITAS“, ziarul nostru va publica, începând de sâmbătă, pe parcursul a 4-5 numere, interviul acestuia acordat redactoruluişef al „Mesagerului transilvan“, dl Octavian Iacob. Atragem atenţia cititorilor că întreaga răspundere pentru afirmaţiile cuprinse în interviu revine autorilor şi nu redacţiei noastre.