Cuvântul Liber, iulie-septembrie 1998 (Anul 10, nr. 126-191)

1998-08-05 / nr. 151

Mmnw&muME* PROFESIONIŞTII DE LA „RĂCNETUL CARPAŢILOR" ajutam sincer, la începutul lui '97, schimbările produse în structura Televiziunii Române. „Vântul" schimbării ce a suflat cu putere, vreme de câteva luni, pe coridoarele instituţiei din Calea Dorobanţilor, a produs mutaţii importante la nivelul tuturor departamentelor televiziunii publice. Au căzut, pe rând, „capetele" unor Roşianu, Mitu, Meleşcanu (Felicia) sau Şoloc, profesionişti remarcabili, dar care, totuşi,erau aproape în mod reflex asociaţi cu cele două ore de transmisie zilnică ale televiziunii de dinainte de '89, în plus, în intervalul '90-'92, sub conducerea aceloraşi, Televiziunea Română Liberă, din locul unde îşi putea spune păsul în faţa naţiunii orice electrician sau frezor ieşit în zilele Revoluţiei pe străzi, în pulovăr şi cu un tricolor găurit sub braţ, s-a transformat rapid în organul de presă al FSN-ului. Cu toate acestea, după alegerile din '92 şi până la alegerile din '96, supusă unei adevărate canonade de critici şi acuze formulate de reprezentanţi marcanţi ai societăţii civile, TVR şi-a mai dres glăsciorul şi, pe măsura trecerii anilor, prestaţia sa a început să se apropie, cât de cât, de aceea a unui post independent. Adică un post care reflectă prompt un eveniment şi nu îl mai interpretează tendenţios, un post care îşi mai pune şi întrebări, în loc să-şi însuşească, obedient, un anume punct de vedere... Şi totuşi, în pofida realelor progrese ale TVR, o primenire de efectiv, imposibil ,de realizat până în '96, era mai mult decât necesară, fie şi numai pentru crearea doiei atmosfere concurenţiale în interiorul unei instituţii altfel extrem de rigide şi fie conservatoare. " * ’ Din păcate insa, ne-am bucurat, cu toții, degeaba, întrucât promovarea în linia întâi a unor individe care de care mai pline de ifose, precum Anca Toader, Andreea Marin, Gabriela Vrânceanu-Firea ori Carmen Bendovski nu a făcut, în cele din urmă, decât să compromită definitiv reputaţia celui mai „privit", până mai ieri, post de televiziune de la noi. Şi zic până mai ieri, pentru că, astăzi, ce să vezi la televiziunea publică? Dezbateri pe teme la zi ce eşuează lamentabil, prin însuşirea de către moderatori a punctului de vedere guvernamental asupra problemei în chestiune? Ştiri recitate cu intonaţie mângâietoare, dar care au fost parcă redactate la Palatul Victoria? Transmisiuni în direct ale vizitelor în străinătate bifate de pe agenda preşedintelui Constantinescu? Dar poate că un exemplu foarte recent ar fi mai grăitor decât orice întrebare retorică. Duminică, 2 august, cei interesaţi de dezbaterea temelor „fierbinţi" ale momentului au avut prilejul să urmărească emisiunea de analiză politică „7 zile în România". Aici, pe „ordinea de zi", un singur subiect: lucrările Universităţii de vară de la Bálványos. Şi dă-i, şi luptă, şi luptă, şi dă-i, pe tema universităţii maghiare de stat. La final însă, madam realizatoarea emisiunii, o jună cu privirile de MARIUS ÎNSURÂŢELU (Continuare în pag. a 5-a) S.3 INFARCTUL... COMUNICĂRII Cu promptitudinea care i-a consacrat în conştiinţa publică (iniţial, erau mulţi cei deranjaţi acustic, mai puţin cei trecuţi prin situaţia de a nu mai recepta semnalele sonore jalnice ale sirenei, fiind subiecţi ai intervenţiei!), „arafaţii" au sosit în timp util la faţa locului. Diagnostic indubitabil: infarct miocardic. Cu pacientul nu se mai putea vorbi, normal, într-o situaţie anormală. Simultan cu intervenţia „meseriaşă", medicul a încercat să intre în comunicare cu soţia pacientului. Se-nţelege, date strict necesare, nu flirt Surpriză! Doamna nu a fost în stare să lege nici un cuvinţel în limba domnului doctor, nu alta decât limba română. Urgent, se recurge la un vecin, ca interpret. Numai că vecinul Turcu, în pofida numelui, nu ştia decât româneşte; nici ungureşte, nici... turceşte. Situaţia, aparent fără ieşire, putea fi fatală individului. Noroc că echipa de intervenţie a SMURD şi-a făcut datoria, peste orice rezerve sau considerente de altă natură decât cea profesională. Omul a fost redat societăţii româneşti şi limbii sale. S-ar putea întâmpla şi invers, ca medicul să nu priceapă altă limbă decât limba maghiară. Ecuaţie din care pacientul - altul decât maghiar - ar putea ieşi luând, calea fără de întoarcere. Şi chiar dacă unii ar prefera o asemenea soluţionare a ecuaţiei „sănătăţii", noi o socotim incompatibilă cu profesia de medic. Doar o atenţionare pentru omul de rând, plătitor de biruri şi candidat de... .Anctimă. Inclusiv a unui politicianism dezmăţat, care îşi are alte rânduieli, •‘■piScticantuHui crezându-se dator să-i justifice necontenit prezenţa Acolo, la vârful fragil dar bine susţinut financiar al Puterii. Numai că imunitatea conferită de puterea politică sau de puterea bănească nu circumscrie și accidentul vital. Sau mortal. Altă axiologie, altele criteriile cu care operează Cel de Sus! Sănătate! MIHAI SUCIU  MIERCURI, 5 AUGUST 1998 • ANUL X, NR. 151 (2.273) * 12 PAGINI, 1.000 LEI. Candidaţii care vor promova bacalaureatul în august se pot înscrie la Academia de Poliţie . Tinerii care vor promova examenul de bacalaureat în sesiunea august a.c. vor putea participa la concursul de admitere în Academia de Poliţie „Alexandru Ioan Cuza", informează Ministerul de Interne. Dorind să vină în sprijinul candidaţilor selecţionaţi pentru Academia de Poliţie, conducerea Ministerului de Interne a aprobat, luni, participarea la concursul de admitere în instituţia respectivă a celor care vor promova examenul de bacalaureat în sesiunea august. în acest sens, candidaţii, având asupra lor adeverinţe care să ateste promovarea examenului de bacalaureat, se vor prezenta la sediul academiei, pe data de 30 august 1998, până la ora 7,30, pentru îndeplinirea formalităţilor de participare la concurs şi susţinerea probelor eliminatorii. Emite RADIO SON - REGHIN ! (Relatare în pag. a 7-a) Primarul Budapestei vizitează România si Târgu-Mureşul în perioada 6-9 august 1998 primarul general al oraşului Budapesta, domnul Demszky Gábor, va efectua o vizită oficiala in România, prilej cu care domnia-sa va vizita şi municipiul nostru. Domnul primar general este însoţit de o delegaţie compusă din reprezentanţi ai camerelor de comerţ, industrie şi agricultură, consilieri, oameni de afaceri şi reprezentanţi ai mass-media din Ungaria. „Avem deosebita plăcere, spune domnul primar Fodor Imre, primarul Târgu-Mureşului, să vă invităm la întâlnirea care va avea loc cu această ocazie, vineri, 7 august, ora 18.00, în Sala de Oglinzi a Palatului Culturii.'' Gând pentru cei 5,5 milioane de într-un comunicat de presă, dat publicităţii, domnul deputat Valentin Adrian Iliescu, secretar executiv al P.U.N.R., preşedinte al Comisiei pentru probleme de muncă şi ocrotiri sociale a Camerei Deputaţilor, atrage atenţia asupra situaţiei deosebit de grele în care se află majoritatea pensionarilor din România şi asupra faptului că, în ciuda tuturor promisiunilor Executivului, Guvernul Radu Vasile nu întreprinde nimic pentru ameliorarea situaţiei acestor oameni care o viaţă au muncit, din greu, pentru producerea bunurilor materiale şi spirituale ale României. Promisiuni au fost făcute cu carul. Cu toate că Guvernul a anunţat, în şedinţa de cabinet din luna iulie, că a discutat şi aprobat, oficial, Proiectul de lege privind reforma sistemului public de pensii, nici până în prezent nu l-a înaintat Parlamentului României. Amânarea recorelării promise a pensiilor pentru cei 1,4 milioane, pentru limită de vârstă şi vechime integrală, din anii anteriori, cu pensii mult mai mici decât cei cu activitate similară şi contribuţii şi stagii de cotizare identice, întârzierea, cu mai mult de o lună, a adoptării Hotărârii de Guvern privind noua listă a medicamentelor compensate, mai ales BIROUL FILIALEI JUDEŢENE MUREŞA P.U.N.R. (Continuare în pag. a 5-a) V. Vreme frumoasă și călduroasă, cu cer variabil, mai mult senin. Vânt, în general, slab. Temperaturile minime vor fi cuprinse între 16 - 20 grade C, iar cele maxime între 32 - 36 grade C. • Tabel valutar; Horoscop; Agenda; Bursa de idei....................................pag. a 2-a . • Social-cetăţeneşti -.....................pag. a 3-a • Economice • Economice -.............pag. a 4-a M • Protecţia mediului - domeniu în care legea nu este respectată de toţi - ....pag. a 5-a il • Interferenţe culturale -.................pag. 6-7 R • Lumea • Lumea -..............................................pag. a 11-a • Panoramic -..................................pag. a 12-a