Cuvântul Liber, octombrie-decembrie 1998 (Anul 10, nr. 192-254)

1998-12-04 / nr. 237

COTIDIAN MURESEAN DEMOCRATIC SI INDEPENDENT VINERI, 4 DECEMBRIE 1998 • ANUL X, NR. 23 (2.359) • 11 PAGINI: 1.000 LEI. MJtPITIPll'1AE, POLITICĂ Şl DURERE ÎN COT Puţină lume punea vreun preţ, în 1990, pe rezultatele recent apărutelor, pe-atunci, la noi, sondaje de opinie. Treabă prea de tot capitalistă, prognozele de temperatură socială ori electorală erau, la acea vreme, pentru omul obişnuit, totuna cu cititul în astre sau ghicitul în ceaşca de cafea. încetul cu încetul însă, pe măsură ce timpul a mai trecut iar precizia estimărilor a început să devină o constantă a majorităţii întreprinderilor de acest gen, încrederea populaţiei în sondajele de opinie a cunoscut o creştere spectaculoasă și, zicem noi, în bună măsură justificată. Tocmai de aceea, o privire retrospectivă asupra celor mai importante sondaje de atmosferă socială realizate din 1990 încoace credem că nu ar fi chiar lipsită de interes. Astfel, în perioada ’90-’92, conform estimărilor făcute cu ajutorul unor eşantioane populaţionale reprezentative, românii au fost cel mai optimist popor din lume, atât în privinţa stării lor emoţionale de moment, cât şi în ceea ce priveşte şansele de ascensiune economică pe care ei le acordau, pentru viitorul apropiat, propriei ţări. Mai apoi, când cu admiterea în NATO, românii s-au arătat cei mai convinşi aspiranţi la onorurile nord-atlantice din tot blocul ţărilor din centrul şi estul Europei. De asemenea, după alegerile din 1996, din nou, poporul se prezenta satisfăcut şi plin de speranţe. Cu toate acestea însă, la nici doi ani de la preluarea Puterii de către Convenţia Democratică, din optimismul românilor s-a ales, literalmente, praful, ajungându-se, în luna septembrie a acestui an, la situaţia terifiantă ca mai mult de jumătate din populaţia ţării să creadă că era mai bine pe vremea lui Ceauşescu. Personal, la auzul unei asemenea veşti, mi s-au înmuiat zdravăn genunchii. Mai mulţi sociologi şi politologi care au apărut, în aceste zile, pe la diverse talk-show-uri s-au grăbit însă să mă liniştească. Că să mai vedem, că să ne mai gândim, că să nu exagerăm, că rezultatul unui asemenea sondaj nu e, de fapt, decât un mesaj de maximă gravitate pe adresa politicienilor care au înşelat aşteptările electoratului. Analiştii caresusţin această idee au, probabil, dreptatea lor. Problema e însă că numai de „mesajele" electorilor îi doare undeva pe politicienii noştri care, din '90 şi până azi, au repetat, mecanic, doar două scheme comportamentale. Prima, cu destulă priză la public, este valabilă pentru politicianul aflat în Opoziţie şi constă în veşnicul „nu" parlamentar când e vorba despre orice altceva decât leafa de senator ori deputat. A doua, infinit mai puţin populară, devine operaţională atunci când, din Opoziţie, politicianul român ajunge la Putere. Din acest moment, nu-l mai interesează nici pensionarii cărora le-a promis ceva mai mulţi bani, nici tinerii care l-au votat în speranţa unui trai mai decent, nici economia care se prăbuşeşte, nici nimic. El are acum o singură ambiţie: să prospere în aşa măsură, încât, dacă s-ar putea, după numai o legislatură, întreg neamul său să nu mai aibă de ce munci vreo şapte generaţii. Cu alte cuvinte, obiectivul unic şi primordial al politicianului român de azi nu este nici pe departe acela de a-şi satisface, cu orice preţ, electoratul, ci, evident, de a se pune pe sine la adăpost financiar chiar de la începutul mandatului. Ce gândeşte despre el opinia publică sau ce mai spun sondajele îl interesează prea puţin. Oricum, nici întristare, nici remuşcare, nici suspinare nu se citesc pe faţa lui. Poate doar ceva foarte vag, aproape insondabil, pendulând sinistru între mojicie şi durere în cot. MARIUS ÎNSURĂŢELU Deocamdată. Salariul unui profesor, pe luna decembrie, este de 20.000 de lei Cele 70 de miliarde de lei, „smulse" de Ministerul Educaţiei Naţionale în urma rectificării bugetului, nu acoperă nici pe departe necesităţile învăţământului. Numai în judeţul Mureş, multe internate au rămas restante la plata alimentelor cumpărate de la diferite societăţi comerciale, încât suma acordată învăţământului mureşean - circa un miliard şi jumătate de lei, după aprecierea dlui prof. Ioan Săcărea, liderul Sindicatului „Spiru Haret" din învăţământul preuniversitar - este absolut derizorie. Pentru a încheia luna d decembrie fără restanţe, învăţământul preuniversitar la nivel de judeţ, ar avea nevoie de 22 de miliarde lei, dar nu dispune, la ora actuală, decât de două miliarde. împărţită la numărul dascălilor din judeţ, suma „asigură", până una-alta, fiecăruia, un salariu de 20.000 de lei pe luna în curs. I. SANDU CARBID FOX merge mai departe! Convorbire cu ing. Sorin Ignat, director producţie - Secţia carbid a Combinatului chimic din Târnăveni a fost o unitate de referinţă a industriei româneşti. Cum se descurcă, la ora actuală, societatea comercială privată sută la sută, „Carbid Fox"? Activitatea pe care o desfăşurăm noi, cardidarii, nu poate fi ruptă de contextul general al perioadei pe care o traversăm. Dacă nu ne-au răpus ca pe alţii, greutăţile în care se zbate economia românească ne-au marcat, obligându-ne la mari eforturi, uneori chiar la sacrificii, pentru a ne menţine activitatea în limitele competitivităţii şi ale profitabilităţii. - Care ar fi preţul pe care îl plătiţi deficienţelor, lipsei generale de performanţă în activitatea economică românească? - Datorită recesiunii generalizate, a scăzut cererea de carbid la intern. De asemenea, nici exportul nu merge strălucit. Aici avem de a face cu un cumul de factori generaţi, atât de criza din Rusia, de dificultăţile din economia ucraineană, cât şi de nivelul cursului leu-dolar care a dezavantajat exportul. O altă problemă este cea a preţului la energie şi transport. Este ştiut faptul că România produce cea mai scumpă energie. IOAN CISMAŞ (Continuare în pag. a 5-a) . Excesul de încredere permite escrocilor să dea tunuri de miliarde Judeţul Mureş pare să fi devenit, în ultimul timp, un fel de rai al escrocilor care vin, dau lovitura şi dispar... Numai în ultima lună, organele de urmărire penală au instrumentat trei cauze în care prejudiciul total depăşeşte 3,5 miliarde lei. Seria neagră a început la 9 septembrie 1998 când Petcu Bogdan s-a prezentat la SC Conserve Mureş SA în calitate de administrator la SC Omega Globus SRL din Bucureşti pentru achiziţionarea unor mărfuri. Prezentând date de buletin de identitate false şi un sediu de firmă fictiv, a încărcat produsele şi a dispărut, prejudiciind întreprinderea mureşeană cu 619 milioane lei. SC Conserve Mureş SA pare să fie lovită de ghinion sau poate că managerii ei suferă de un exces de încredere. La 29 septembrie 1998, un alt „întreprinzător", Bejinaru V. Viorel folosindu-se de identitatea falsă de Fieraru Mitică şi atribuindu-şi calitatea de administrator la SC Lucky Shop SRL din Bucureşti, încheie cu furnizorul un contract de cumpărare a unor mărfuri în valoare de 1.456.055 lei. Pe care le plăteşte emiţând şapte file CEC fără acoperire. Mărfurile sunt livrate, „beneficiarul" le recepţionează şi... dispare. Un tun asemănător au dat Chereş Daniel Mirel şi Focşan Rareş care, în calitate de administratori la SC Corina Extra SRL din Târgu-Mureş, au cumpărat de la mai multe societăţi mărfuri în valoare de peste 1,2 miliarde lei pe care le-au „achitat" cu file CEC fără acoperire. Conform bunului obicei al escrocilor, şi ei au dispărut. împotriva tuturor celor de mai sus, Parchetul de pe lângă Tribunalul Mureş a instrumentat dosare pentru săvârşirea infracţiunii de înşelăciune şi a dispus măsura arestării lor. Mandatele au fost emise în lipsa făptuitorilor, urmând ca termenul de soluţionare să fie estimat la data prinderii lor. DORIN SUCIU j^terulEtT^ vineri Jocul de-a şoarecele Şi pisica din Parlamentul României continuă, în pofida ofertelor de mână întinsă dinspre Putere spre Opoziţie, care se preface că nu le vede. Prilej numai bun de speculaţii pe culoarele pestriţe ale politichiei, ca şi prin avanposturile MASS-MEDIA. Disjuncţia de interese mari („Ţărişoara’’, „viitorul ei!’’) sau r !ci * ciolanele de la BNR) este. Nu sîte încât să justifice o criză pr .că, după cum se hazardează unii o criză morală mai degrabă, doamnelor şi domnilor, declanşată şi susţinută de domnii politicieni, chiar cu puterea propriului exemplu, transmisă, ca pe o boală contagioasă, unor segmente tot mai extinse din poporul astfel păstorit, în definitiv, fără Opoziţie, sau cu dânsa pe-afară, poate creşte eficienţa PUTERII forului legiuitor. Quod erat demonstrandum! Supradimensionarea camerelor atentează la operativitatea actului. 341 deputaţi + 143 senatori = 484 parlamentari = un lux, nu, pentru ţărişoară? Pe state(de leafă), că prin CVORUM bate vânt de libertate, de regulă. De experimentat şi fără. Fără PUTERE, chiar fără... PARLAMENT!. Că tot nu le respectă mai nimeni munca. Recte, emanaţia poreclită lege. Da’ ce, veţi spune, domniile lor şi-o respectă?! Şi cum rămâne cu DEMOCRAŢIA?! Veţi sări ca arşi. Tot aşa: o-ri-gi-na-lă. Ca la nimenea, la noi. Că tot se conduc pe după proverbe domnii sus-puşi: cine aleargă după două bucăţi iepuri vii şi în lucrare ajunge departe. Prin efect, ţara - ca o natură moartă cu Parlament. Sau, mă rog, doar muribundă. Cu sau fără Parlament, dar cu Guvern. Indecis, consecvent cu propriile-i nehotărâri. MIHAI SUCIU Vremea va deveni închisă, favorabilă precipitaţiilor, la început sub formă de lapoviţă, apoi ninsoare. Pe atocuri se va produce polei. Vântul va sufla de la moderat la tare. La munte va ninge viscolit. Temperaturile minime vor oscila între-8 şi-4, iar cele maxime între+ 1 şi + 4*C. Dimineaţa, izolat, ceaţă, pe văi. Zăpada la Bucin măsoară 33 cm. Centrul de prevedere a vremii Sibiu METEO - Agendă; Horoscop; Garda de noapte pentru farmacii............................................(pag. a 2-a) - Darul de Crăciun......................................... (pag. a 3-a) - Economie • Finanțe • Trai.........................(pag. a 4-a) - Fax Panoramic..............................................(pag. a 5-a) - Din actualitatea culturală mureșeană... (pag. a 6-a) - Ecouri la 1 Decembrie...............................(pag. a 7-a) - Bursa locurilor de muncă. SPORT........(pag. a 8-a) - Actualitatea externă..................................(pag. a 14-a) - Lumea.............................................................(pag. a 15-a) - Panoramic.....................................................(pag. a 16-a)