Cuvântul Liber, iulie-septembrie 1999 (Anul 11, nr. 127-192)

1999-09-15 / nr. 181

MIERCURI, 15 SEPTEMBRIE 1999 • ANUL XI, NR. 181 (2.557) • 12 PAGINI, 1.000 LEI. EDITORIAL Ne aşteaptă, oare, şi... taxa pe respiraţie?! Mare neruşinare! Dacă atunci când se aflau în opoziţie, reprezentanţii actualei puteri se dădeau de ceasul morţii să explice electoratului că taxele şi impozitele (adevărate biruri feudale) strivesc iniţiativa economică şi, implicit, nivelul de trai, astăzi aceiaşi domni, care, în paranteză fie spus, au uitat de mult prevederile punctului 13 al „Contractului cu România", declară fără să roşească deloc - cu oportunismul specific şacalilor - că în ţara noastră fiscalitatea are un nivel rezonabil. De fiecare dată când unui „finanţist" (a se înţelege ministrul de resort) nu i-a ieşit „pasenţa" în încropirea bugetului sau în rectificările bugetare ulterioare (ca şi în această toamnă), a apelat la cine credeţi? La populaţie! Dar nu implorând-o să-şi deschidă punguliţa (mai mult goală), ci impunându-i, imperativ, taxe, fără drept de apel! Asta se întâmplă, îndeosebi, după '96, când - pe fondul deteriorării economiei şi pierderii locurilorntre muncă - oamenii sunt „trimuliţi" ca la... drumul mare! Crizei grâului i s-a găsit o soluţie pe măsură, care nu putea fi alta decât o taxă pe pâine, gropilor din caldarâm, li s-a venit „de hac", instituindu-se taxa de drumuri. însă, dacă ar fi să inventariem toate taxele şi impozitele „inventate", în ultimii trei ani în România - unele, cvasiinexistente, în ţările GHEORGHE CHIRCU (Continuare în pag. a 4-a) „Avocatul"primarului şi omisiunile intenţionate. Cu ordin de la stăpânirea udemeristă, acelaşi deputat Kerekes Karoly, marţea trecută, nu a avut ce face şi, aflându-se în treabă, ca şi altădată în cazul episcopului Tokes Laszlo şi al lui Fodor Imre, devine şi „avocatul" primarului Vizi Jozsef din Sângeorgiu de Mureş, încălcând, nu o data, procedurile obişnuite, pentru a urma, de fiecare dată, după intervenţia subsemnatului, uneori chiar fara a fi înscris la cuvânt, fidel năravului îndeobşte blamat şi situat total în afara fair-play-ului adus la rang de pseudoprincipiu, deputatul Kerekes Karoly muşcă şi fuge. Ca în acest fel dumnealui riscă să se supună ridicolului şi oprobriului este o altă poveste. Ca să vedem care-i motivul care a stârnit mânia udemeristă a domnului Kerekes. în intervenţia mea politică afirmam, printre altele, că o toleranţă românească greşit înţeleasă permitea primarului Vizi sa arboreze drapelul Hungariei pe primăria din Sângeorgiu de Mureş, prin sfidarea şi nesocotirea Legii 75/1994, cu prevederi clare în acest sens. De fapt, ca ziarist, nu făceam altceva decât să mă alătur cotidianelor mureşene, colegilor mei care au luat atitudine fermă. Dar să revenim la „avocatul" lui Vizi. Nu i-am fi acordat nici o importanţă deputatului UDMR, dacă afirmaţiile lui n-ar fi împănate cu atâtea omisiuni intenţionate, gafe şi neadevăruri. Este invocată, printre altele, „practica protocolară internaţională în ţările civilizate". Mai altfel spus, România nici pe departe nu poate LAZĂR LADAKHI (Continuare în pag. a 5-a) 000 O prioritate a judeţului Mureş ZONA ECONOMICĂ LIBERĂ Aşa cum am amintit în urmă cu câteva zile, există o bază legală pentru ca Aeroportul Târgu- Mureş să funcţioneze în regim de aeroport internaţional însă, pentru a pune în practică hotărârile guvernamentale, e nevoie de alte decizii la vârf, importante pentru Aeroport, pentru întregul oraş la urma urmei. Dar ministerele implicate continuă să...plutească în apele indiferenţei, chiar dacă această nepăsare conduce la pierderi de bani, de credibilitate în relaţiile cu companiile aeriene străine care doresc să colaboreze cu Aeroportul Târgu-Mureş. Directorul general" al Aeroportului, Petru Runcan, referindu-se la avizele necesare pentru deschiderea unui punct de control vamal pe Aeroport, consideră că aceste autorizaţii sunt greu de obţinut efectiv din cauza LIA VINIELER (Continuare în pag. a 12-a) Acum se hotărăşte soarta Fabricii de lapte din Sovata De la domnul.ee. Nagy Ernest - directorul S.C.11. "Mureş, am aflat că azi, 15 septembrie, se va hotărî soarta Fabricii de lapte din Sovata. Până marţi, 14 septembrie, ora 9, plicul cu ofertă a fost depus numai de firma germană Hochland. Preţul de pornire la licitaţia fabricii din Sovata este de 3,5 miliarde de lei. Tot azi se va hotărî şi soarta atelierului de producţie Vărgata, profilat pe brânzeturi şi caşcaval. Ofertanţii sunt două firme din România, iar preţul de pornire este de 300 milioane de lei. V. B. Prefectura ia măsuri pentru ordine publică şi curăţenie La iniţiativa prefectului Dorin Florea, astăzi va avea loc, la Prefectura Mureş, o dezbatere cu tema „O viaţă demnă, liniştită, civilizată", cu participarea reprezentanţilor Poliţiei, Jandarmeriei, Gardienilor Publici, Inspectoratului Şcolar, OJPC, Agenţiei pentru Protecţia Mediului, Direcţiei, sanitar-veterinare, reprezentanţilor societăţii civile. Scopul acestei întâlniri este de a sensibiliza factorii de răspundere din aceste domenii, pentru o mai bună colaborare în aplicarea legislaţiei în vigoare privind curăţenia, ordinea şi liniştea publică. De asemenea, aceste instituţii sunt chemate să răspundă într-o mai mare măsură solicitărilor populaţiei de stopare a actelor antisociale cu influenţe negative asupra calităţii vieţii. (Lia Vinţelor) IIII TÂRGU-MURI în atenţia poliţiştilor mureşeni. VIOLENŢA INTRAFAMILIALĂ Interviu cu col. Vasile Cotoară judeţul Din analiza activităţii desfăşurate de poliţiştii mureşeni, în perioada scursă din acest an, reiese că aceştia se confruntă şi cu infracţiuni contra vieţii şi integrităţii corporale, fapte care, deşi nu sunt mai numeroase faţă de anul precedent, prin violenţa lor şi modul de operare al infractorilor, determină organele abilitate să acorde atenţie sporită prevenirii acestora. Die colonel Cotoară, am reţinut că în primele 8 luni ale acestui an s-au înregistrat 11 omoruri, 2 tentative de omor şi lovituri cauzatoare de moarte, 14 vătămări corporale grave, 18 violuri, 2 incesturi, 293 infracţiuni de abandon de şeful Inspectoratului de Poliţie alui Mureş familie, precum şi 3 pruncucideri. Sunt date din rapoartele instituţiei dv. Multe dintre aceste infracţiuni sunt intrafamiliale. Ce să înţelegem prin aceasta? Sub aspect juridic, familia desemnează grupul de persoane între care există drepturi şi obligaţii izvorâte din căsătorie, rudenie, precum şi alte raporturi asimilate relaţiilor de familie. Prin violenţa intrafamilială înţelegem încălcare acestor raporturi cu urmări grave asupra integrităţii corporale, infracţiuni împotriva vieţii, inclusiv violuri, pruncucideri, rele tratamente aplicate minorului şi incest. Din datele pe care le-aţi amintit dv., să reţinem la marea violenţă intrafamilială 3 omoruri, o tentativă de omor, 3 lovituri cauzatoare de moarte, 12 vătămări corporale şi 3 pruncucideri. - Ce îi determină pe infractori să săvârşească asemenea fapte? - Din punct de vedere al mobilului care a stat la baza comiterii faptelor aș arțiinit: dorința de răzbunare, gelozia. TARFIN TODEA (Continuare în pag. a 5-a) ASTĂZI. Deschidere de stagiune, la „ARIEL”! Teatrul pentru copii şi tineret „Ariel" din Târgu-Mureş deschide cea de-a 51-a stagiune de spectacole - 1999/2000. „Ariel" îşi deschide porţile, oferind publicului spectacole variate de un nivel artistic deosebit. Variat va fi nu numai repetoriul,ci şi locul de desfăşurare a spectacolelor, având în vedere că în data de 1 octombrie, în cadrul Festivalului Dramafest se va deschide sala Underground, amenajată în pivniţa teatrului, spaţiu alternativ de spectacol de mişcare şi sunet, recitaluri, expoziţii, lansări de carte şi întâlniri cu scriitorii. Secţia română va deschide stagiunea astăzi, 15 septembrie, ora 11, cu refacerea spectacolului „Hansel şi Gretel", dramatizate de Éltető József după Fraţii Grimm, în regia regretatului Antal Păl. Secţia maghiară prezintă mâine, la orele 9.30 şi 11, spectacolul „Piticul năzdrăvan" („Csipike") de Fodor Sándor, de asemenea în regia lui Antal Păi. Pentru publicul adolescent şi adult recomandăm vineri, 17 septembrie, ora 20, spectacolul STEPS, un spectacol care vorbeşte despre destin şi cotidian, despre Cosmos şi crampe, despre dragoste şi sticle goale de bere ... în 45 de minute exprimă derizoriul şi nobleţea existenţei umane. Un spectacol invitat la Festivalul de performing de la Leipzig. O bogată ofertă de spectacole, atât pentru copii, cât şi pentru adulţi, se pregăteşte în această stagiune, realizată de artişti de prestigiu: Mona Chirilă, Cristian Pepino, Horaţiu Mihaiu, Gavril Pinte, Gavril Cadariu. Vom reveni. GAVRIL CADARIU, directorul Teatrului „Ariei”