Cuvântul Liber, iunie 2002 (Anul 14, nr. 106-125)

2002-06-25 / nr. 122

c -------------iinmi.il. —------------ VOT ÎMPOTRIVA bisericii ORTODOXE ROMÂNE ŞI A LUI DUMNEZEU?!' Iată că, din nou, consilierii UDMR din Cristeşti ţin să iasă la rampă. Prima oară o făceau atunci când o fundaţie olandeză, numită „Sfântul Ioan Botezătorul", făcea donaţie locuitorilor comunei o troiţă de toată frumuseţea, cu vădita intenţie să fie închinată Eroilor Neamului. S-au opus, cu vehemenţa arhicunoscută deja atunci când ceva nu le convine, consilierii udemerişti. Locul pentru amplasare, în faţa Primăriei, nu le convenea şi îi ardea! Numai părintele paroh Nicolae Medrea ştie câte demersuri au fost făcute pe la toate forurile, pentru a aşeza lucrurile într-o normalitate evidentă: Prefectură, Guvernul ţării, Arhiepiscopia Ortodoxă de Alba lulia. Parlamentul României, ministrul Administraţiei Publice Locale... Personal, am intervenit atunci în Camera Deputaţilor, printr-o alocuţiune şi o interpelare, publicate în „Cuvântul liber". Azi, din nou, părintele paroh reia căile bătătorite atunci. Dar dintr-un cu totul alt motiv, o problemă foarte importantă pentru comunitatea ortodoxă din comună - construirea unei biserici. Cu dreptul lor de veto, ca şi atunci, consilierii udemerişti se opun vehement, ieşind iarăşi la rampă. Durerea şi amărăciunea preotului Nicolae Medrea, în stare să renunţe până la urmă chiar la cetăţenia română, cum spunea mai deunăzi la supărare, dacă lucrurile în ţara asta se vor face, pe mai departe, doar pe placul UDMR, mărturiseşte: „Localitatea Cristeşti, veche vatră încărcată de istorie, aflându-se pe un castru roman, locuită de-a lungul veacurilor de o populaţie majoritar românească, deci de credinţă tot majoritar ortodoxă, actualmente cu circa 600 de familii, are o biserică veche, zidită pe la 1907, suficientă doar pentru numărul credincioşilor din acea vreme. In prezent, prin creşterea numărului populaţiei româneşti, deci al credincioşilor ortodocşi, biserica nu mai corespunde cerinţelor cultului, nici ca spaţiu, nici ca amplasament. La marile praznice, slujbele se săvârşesc în aer liber, în urmă cu un an, Parohia Ortodoxă Cristeşti a solicitat Consiliului local un teren aflat în centrul civic, în imediata apropiere a blocurilor de locuinţe, în vederea zidirii unei Sfinte Biserici. Răspunsul primit a fost negativ. Consilierii UDMR au votat, in corpore, recomandând parohiei să-şi zidească biserica în afara localităţii. Dacă nu, atunci pe o groapă de gunoi! Consiliul local a îngăduit, în anii trecuţi, ca Parohia reformată să-şi extindă, în mod abuziv, cimitirul. Cu toate somaţiile primite din partea Prefecturii, Consiliului Judeţean, Agenţiei pentru Protecţia Mediului, a Sanepidului (n.a. - în urma reclamaţiilor cetăţenilor cu domiciliul pe străzile Cimitirului, Primăverii, Sportului), lucrările continuă şi în prezent, construindu-se o capelă mortuară. Parohia ortodoxă din Cristeşti a avut şi are, în continuare, deschidere ecumenică faţă de toate cultele din comună, oferind reformaţilor, în mod gratuit apa şi energia electrică necesare construirii capelei mortuare. Am acceptat,fără discriminare, oficierea, la Capela mortuară ortodoxă din cimitir, a slujbelor de înmormântare pentru toate cultele din comună. Pe cheltuială proprie, am introdus apa potabilă în cimitir, oferită tuturor, gratuit, , pentru băut și pentru flori. Domnul primar Ioan Sânpălean, un om deosebit este de partea dreptăţii dorite, vrea să ne ajute, dar este blocat. La Rusalii şi de Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel (Sânpetru), (n.a.- discuţia a vut loc în ziua de 18 iunie a.c.), [ Parohia Ortodoxă Cristeşti invită creştinii (chiar şi pe cei din alte localităţi) la slujba care se va ţine în aer liber în parcul din centrul comunei, pe locul unde ei doresc să-şi construiască noua Biserică Ortodoxă. Aşa să ne ajute Dumnezeu!" Acestea sunt cuvintele pline de amărăciune ale părintelui paroh Nicolae Medrea, pus azi, din nou, pe drumurile Prefecturii, Primăriei, Consiliului LAZĂR LĂDARIU (Continuare în pag. a 3-a) MARTI, 25 IUNIE 2002 , anul XIV, NR. 122 (3.267) • 10 PAGINI: 3.000 LEI. Vremea va deveni, în general, instabili şi se va răci uşor. Cerul va fi mai mult noros, vor cădea averse de ploaie, însoţite de descărcări electrice şi intensificări trecătoare ale vântului, care pot lua aspect de vijelie. Izolat, posibilitate de grindină. Vântul va sufla în general slab, la moderat. Temperaturile maxime vor fi cuprinse între 24 și 27 grade C, iar cele minime, între 13 și 16 grade C. Centrul de prevedere a vremii, Sibifr s Inaugurare de Sâmiene. Ieri, la Ruşii-Munţi, de Sânziene, în prezenţa unor invitaţi de la Consiliul Judeţean Mureş, şi de la Prefectura Mureş, precum şi a oficialităţilor locale, a fost tăiată panglica inaugurală la Casa de cultură. După cum ne spunea primarul Mie Bălan Chiş, pentru a avea o Casă de cultură a fost nevoie ca fostul Cămin Cultural să intre în reparaţii. Pe rând, aici au fost zugrăvite interiorul şi exteriorul clădirii, au fost mozaicate şi faianţate sălile, s-au montat un tavan din rigips şi lambriuri, s-au amenajat o scenă, vestiarele şi grupurile sanitare. Lucrările de reparaţii au fost urmate de dotarea clădirii cu echipamente, audio în special, pentru a o transforma într-o clădire multifuncţională. Costul tuturor lucrărilor, de aproximativ 2,5 miliarde lei, a fost suportat din bugetul local. FLORENTIN DEAC Ieri, la Tărgu-Mureş, a avut loc BALCANIADA DE MATEMATICĂ PENTRU JUNIORI Ieri, la Târgu-Mureş, a avut loc cea de-a VI-a ediţie a Balcaniadei de Matematică pentru Juniori, la care au participat elevi din Bulgaria, Cipru, Iugoslavia, Grecia, Republica Moldova, Macedonia, Turcia şi România, iar Albania - care, iniţial, s-a înscris şi ea la acest concurs - nu a mai participat, din câte am aflat, din lipsă de bani. Oricum, această prezenţă a elevilor din Balcani reprezintă interesul pentru o asemenea competiţie organizată de ţara noastră, iar în detaliu, şi la modul concret, de municipiul Târgu-Mureş, poate şi datorită modului exemplar al desfăşurării fazei naţionale a concursului naţional de matematică de anul trecut După cum ne-a mărturisit preşedintele comisiei, domnul Mircea Becheanu, ideea organizării unui asemenea concurs este unică în lume şi a venit din partea matematicienilor din această parte a Europei, după experienţa dobândită prin competiţiile organizate pentru elevii de liceu. Este, desigur, o idee cât se poate de generoasă, onorabilă, şi cu valoare practică pentru generaţia tânără, care - în acest fel - poate năzui la mai mult decât predecesorii ei. în acelaşi timp, antrenarea liceenilor în aceste competiţii poate fi generatoare de dezvoltare a problematicii de matematică, învăţământul devenind în acest fel un învăţământ de masă, scopul final fiind asigurarea unei competiţii de un nivel tot mai ridicat Despre modul de desfăşurare a concursului ne-a oferit câteva detalii domnul Radu Gologan, secretarul comisiei, de la care am aflat că subiectele date elevilor sunt apreciate a fi de la mediu spre greu şi de altă concepţie faţă de subiectele obişnuite, calitatea pregătirii fiind şi ea preferată cantităţii de cunoştinţe, fiindu-le rezervate patru ore şi jumătate pentru rezolvare. Rezultatele finale vor fi cunoscute mâine, 26 iunie, iar festivitatea de înmânare a premiilor va avea loc joi, 27 iunie, ora 15, la sediul Prefecturii. ION CIURDARU SCRISOARE DESCHISA Domnule primar, Domnilor consilieri, Constatăm, cu profund regret, că,în ciuda faptului că am adus o sumedenie de dovezi concrete pentru a argumenta demersurile îndreptăţite şi susţinerea noastră, bazate pe temeiul legilor ţării, care au fost încălcate flagrant, iar consilierii, induşi în eroare prin abile malversaţiuni, au votat aşa cum se ştie deja, adică în necunoştinţă de cauză. Hotărârea nr. 116, din 24 mai 2001, a Consiliului local Târgu-Mureş, toate strădaniile noastre de a se intra în legalitate şi normalitate au fost tratate cu indiferenţă, cu aroganţă chiar şi cu detaşare, atât de către domnul primar dr. Dorin Florea, cât şi de majoritatea consilierilor cărora li s-a dictat un vot politic împotriva ziarului „Cuvântul liber". Printr-o „Scrisoare deschisă", publicată în „Cuvântul liber" la 8 august 2001, ne adresam domnului primar şi tuturor consilierilor să intervină, cu autoritatea şi calitatea pe care le au, pentru, stăvilirea unui abuz, a sfidării legilor şi a normelor de arhitectură şi sistematizare care funcţionează pe teritoriul României. Considerând că nimeni nu-i mai presus de lege, cu încredere în dreapta cumpănire a faptelor, din partea autorităţilor, ceream luarea unei decizii corecte şi înţelepte. Nici astăzi, după mai bine de un an, aleşii noştri n-au catadicsit să aşeze lucrurile în matca lor firească. Adică, legală! Nici măcar nu s-au obosit să introducă îndreptăţită noastră doleanţă pe ordinea de zi. Nu ştim câtă vină au ei şi ce „rol" va fi avut doamna Ciobanu, după cum spun unii consilieri, în toată tevatura asta. Bănuim doar că, printr-o condamnabilă şi păguboasă reciprocitate, o mână spală pe alta, iar amândouă apără „interesele comune". Altfel nu ne putem explica această sfidare! Puşi în faţa unui fapt echivalent cu abuzul cras, mai ales după noianul de Consiliul de administraţie: LAZĂR LĂDARIU - preşedinte IOAN HUSAR - vicepreşedinte VASILE ORZA - vicepreşedinte (Continuare în pag. a 3-a) MANIFESTĂRI DEDICATE SĂRBĂTORIRII ZILEI DRAPELULUI Prefectura judeţului Mureş anunţă organizarea manifestărilor dedicate sărbătoririi Zilei Drapelului, mâine, 26 iunie 2002, începând cu ora 8, în faţa statuii ecvestre a lui Avram Iancu, din Piaţa Trandafirilor Târgu-Mureş. Manifestările sunt organizate de Prefectura Judeţului Mureş, în colaborare cu Consiliul Judeţean, Primăria municipiului Târgu-Mureş şi Garnizoana Mureş. Cu această ocazie, se va desfăşura un ceremonial militar constând în prezentarea onorului, salutarea Drapelului de luptă şi defilarea Gărzii de onoare. Vor rosti alocuţiuni prefectul Ovidiu Natea, primarul Dorin Florea şi prof. univ. dr. Grigore Ploeşteanu - directorul Institutului de Cercetări Socio-Umane „Gh.Şincai". Prefectura Judeţului Mureş invită instituţiile publice, organizaţiile nonguvernamentale şi, nu în ultimul rând, cetăţenii judeţului Mureş să ia parte la desfăşurarea evenimentului. CRISTIAN GEORGESCU, consilier , purtător de cuvânt - Abonamentul se poate face | | până în penultima zi a fiecărei luni. | - La Oficiul nr. 1 din Târgu-Mureş, | | str. Revoluţiei (Lenin), vă puteţi face | | abonamentul şi în ultima zi a lunii, | ■ la ghişeu, până la ora 10.