Cuvântul Liber, iunie 2005 (Anul 17, nr. 106-127)

2005-06-10 / nr. 113

VINERI, 10 IUNIE 2005 • ANUL XVII, Nrr. 113 (4.025) • 16 PAGINI, 5.000 LEI; 50 BANI.3 O LEGE ANTICONSTITUŢIONALĂ ŞI ANTIROMÂNEASCĂ l a puţine sunt, în ultimul timp, intervenţiile competente, observaţiile pertinente, comentariile şi reproşurile îndreptăţite, punctele de vedere ale unor specialişti, referitoare la proiectul Legii privind statutul minorităţilor naţionale, viitor act normativ contestat vehement de foarte multe segmente ale societăţii civile româneşti, de personalităţi ale vieţii politice, sociale şi culturale, în ce context are loc această nouă tentativă de destabilizare a României, din partea struţo-cămilei numite UDMR, care şi-a unit forţele cu cele ale Consiliului Naţional Secuiesc şi ale Consiliului Naţional al Maghiarilor din Transilvania, care, deopotrivă, nu recunosc nici Constituţia, nici caracterul unitar al statului român? Dovezile, cam multe în ultima vreme, sunt la îndemâna oricui. Mai deunăzi, o gaşcă de aventurieri din Budapesta, cam bine duşi cu pluta pe Dunăre şi pe Mureş, conduşi de Romhányi László, un infractor sadea, un puşcăriaş, vicepreşedinte al Societăţii „Sfânta Coroană", care a elaborat Statutul de Autonomie a Pământului Secuiesc şi un Comitet Naţional Secuiesc, cărora li se alătură ciraci dornici de enclave pe criterii etnice în inimă de Românie, avându-l în postura de port-drapel şi pe secretarul Universităţii Maghiare „Sapientia" din Miercurea-Ciuc, visează cai verzi pe pereţi şi un „stat în stat", cu guvern, cu parlament, cu armată, grăniceri, administraţie, poliţie proprii. Dovezi ale obrăzniciei extremiştilor, iredentiştilor şi neorevizioniştilor, cu ţintă Ardealul, au avut loc recent şi la Sfântu Gheorghe şi la Gheorgheni, la 4 iunie, zi care marchează cei 85 de ani de la semnarea Tratatului de la Trianon, prilej cu care orice reţinere a fost brutal înlăturată, făcând loc manifestărilor făţişe, ostile României. Steagul roşu-alb-verde a fost arborat în doliu, au fost ţinute cuvântări cu îndemnuri incitatoare şi otrăvitoare, au fost aprinse lumânări la ferestre şi depuse coroane de flori la monumentele foştilor militari horthyşti etc. Prilej de manifestare a extremismului maghiar, a refulărilor de tot felul, 4 iunie, ca şi în multe alte cazuri, a luat chipul sfidării, provocărilor şi orgoliului minoritar ale celor care, cu orice prilej, ţin să-şi manifeste ostilitatea! Dovedind că nu sunt adepţii minimei loialităţi faţă de statul român, că ei nu vor să aibă nici un fel de relaţii cu românii, extremiştii maghiari folosesc la adresa majorităţii expresii de-a dreptul ofensatoare: „hoarde barbare care au năvălit peste Carpaţi", „venetici" ajunşi pe „străvechiul pământ al maghiarilor", „colonizatori ai Pământului Secuiesc" etc. Totul, în Ardealul - pământ românesc în faţa „veneticilor", a „hoardelor barbare", udemeriştii, extremiştii care se autovictimizează, considerându-se o „minoritate grav privată de drepturi", vor acum imposibilul. Adică, vor drepturi colective acum, un fel de „stat în stat"! Se ştie că UDMR nu se lasă niciodată, până nu-şi atinge scopul propus. Acum, cu pâinea şi cu cuţitul guvernării în mână, ca mielul care suge de la multe oi româneşti, UDMR are şi pârghiile necesare: un vicepremier - Marko Béla, care răspunde tocmai de LAZĂR LĂDARIU (Continuare în pag. a 3-a) . Mugur Isărescu nu dă nici o speranță pensionarilor! Pensionarii nu se vor mai putea aştepta la majorări ale veniturilor lor prea curând, în afara recalculărilor în derulare, dar care înaintează într-un ritm greoi. De ce? Pentru că nu mai există resurse. Referitor la acest lucru, guvernatorul Băncii Naţionale a României, Mugur Isărescu, a dat de înţeles, într-o emisiune televizată, că sistemul de pensii de la noi se află în criză, existând riscul să intre în colaps. După cum bine se ştie, de circa 10 ani,în România se perpetuează un raport alarmant între cei care contribuie la fondul de pensii şi, în general, la fondurile de ajutoare sociale, şi beneficiarii acestora. „Categoric, nu este vina pensionarilor - zice domnul Isărescu -. Ei au muncit pentru acest lucru, dar din ■ punct de vedere financiar nici nu poţi să te gândeşti ■ la mari evoluţii în momentul în care avem numai patru 11 milioane de contribuabili şi şapte milioane şi ceva (cu ■ tot cu şomeri) de asistaţi sociali" - a precizat ■ guvernatorul BNR. Până aici, situaţia este cunoscută de orice pensionar, dar ce poate aduce viitorul? ■ în privinţa soluţiilor pentru rezolvarea acestor ■ situaţii de criză a sistemului de pensii, Mugur Isărescu a sugerat câteva posibile măsuri şi soluţii, Iată: ■ N. BĂRDĂŞANU I (Continuare în pag. a 3-a) ■ Campania..Activează-te cu Activii CV” Ce înseamnă 1 Iunie pentru fresculap? ...Bucuria de pe faţa copiilor, zâmbetul lor, mânuţele care se întind cu nerăbdare după cadouri, ochii care privesc cu uimire surprizele care le-au fost pregătite, emoţiile şi bujorii din obraji, fericirea şi recunoştinţa pentru tot ce au primit de la cei dragi. Satisfacţie mai mare decât aceste „semne de fericire" ale copiilor nu ne putem dori. Asta înseamnă, pentru noi, 1 Iunie! Dorinţa de a contribui permanent, prin acţiunile noastre, la sănătatea şi fericirea lor... şi, nu în ultimul rând, la (Continuare în pag. a 7-a) I I I I I I I I I I # I I I I I I II I Biblioteca Judeteană mures LARGl.i-Ml lowJ . La Târgu-Mureş,Al 4-lea Congres Internaţional de Cardiologie Intervenţională Inimile noastre, în atenţia specialiştilor români şi străini! Miercuri, în cadrul unei conferinţe de presă, conf. dr. Benedek Imre, şeful Clinicii de Cardiologie din Târgu-Mureş, însoţit de principalii săi colaboratori - o echipă alcătuită din Theodora Hintea, medic specialist cardiologie şi interne, doctor în ştiinţe, Monica Chiţu, medic specialist cardiolog, doctorand, Török Réka, medic specialist cardiolog, doctorand, şi Kovács István, asistent universitar, doctorand, a prezentat unele detalii privind cel de-al 4-lea Congres Internaţional de Cardiologie Intervenţională, pe care îl va găzdui municipiul Târgu-Mureş, în perioada 16-18 iunie a.c. GHEORGHE GIURGIU (Continuare în pag. a 3-a) * înălţarea Domnului - Ispasul: FIHA GLORIEI ETERNE A EROILOR PATRIEI Ieri, în ziua Sfintei înălţări a Domnului Iisus Hristos în veşnicele ceruri pline de har (Ispasul), românii au onorat o tradiţie, cea a cinstirii eroilor neamului. E drept, în număr mai mic decât ne-am fi aşteptat sau decât ar fi impus momentul, dar au existat şi persoane care nu au uitat cu totul de trecut. în judeţul Mureş, evenimentul a început dimineaţa, la ora 9, prin slujbe religioase dedicate momentului, ţinute în toate bisericile vechii noastre credinţe, ca apoi, începând cu ora 13, la Cimitirul Eroilor Români din municipiul reşedinţă de judeţ, să înceapă o ceremonie de depunere de coroane de flori, ca de altfel şi în celelalte localităţi mureşene, în semn de omagiu şi gratitudine faţă de cei care şi-au vărsat sângele pentru ca noi să putem, astăzi, exista aici. Evident, înălţătorul moment a început cu o slujbă religioasă de pomenire, susţinută de un sobor de preoţi avândui-l în frunte pe ÎPS Andrei, arhiepiscopul Alba-Iuliei, precum şi pe părintele protopop Gheorghe Şincan. Ulterior, în acordurile fanfarei militare, au depus coroane de flori reprezentanţii autorităţilor judeţene şi DAN TRIFU (Continuare în pag. a 5-a)