Cuvântul Liber, septembrie 2006 (Anul 18, nr. 172-193)

2006-09-15 / nr. 182

INERI, • AXUL XVIII, NR. 12 (4.351) • PAIUL ŞI BÂRNĂ a έnarmat cu o răbdare de la sine impusă, greu de stăpânit şi de suportat uneori, de câtva timp încoace îl urmăresc, într-un experiment ciudat şi riscant, totodată, pe domnul Emil Constantinescu, fostul şi cel mai slab preşedinte al României postdecembriste. Mi-am propus să-i urmăresc, în ultimul timp, demersul privind deconspirarea unor colaboratori ai fostei Securităţi în acest cadru politic al „Dosariadei", într-o societate parcă tot mai vulnerabilă, zi de zi excelând prin cancanuri de ieftină operetă, i-am urmărit revolta, i-am desluşit uimirea. „Nu cunosc legea, ori o sfidează, ori o calcă în picioare!" - exclama fostul preşedinte, arătând cu degetul spre un imaginar loc cu imaginare personaje. Adică, la zdup cu ei! Politicienii de azi, toţi guvernanţii, indiferent de culoarea lor, sunt nişte ticăloşi, nişte nemernici care trebuie luaţi de guler şi duşi la mititica! Unii chiar la Mărcuţa! Iliescu, Năstase, Băsescu, nu are nici o importanţă ordinea şi logica intrării lor în scenă, a înşiruirii lor, sunt nişte zdrenţe. Statul de drept este falimentar. Formatorii de opinie sunt nişte vânduţi. Cam aşa gândeşte domnul Emil Constantinescu, mai prezent în ultima vreme decât chiar Gigi Becali, pe toate ecranele televiziunilor private. Dă comunicate ale Alianţei Populare, vede chiar şi conspiraţii, acţionează în justiţie, vituperează în stânga şi în dreapta, de parcă el ar fi curat ca lacrima. Totul, după „modelul Guşă", ahtiat şi el după o ieftină publicitate. Cu o doză specifică de fariseism, se întreabă: de ce nu au fost făcute cercetările, în 20 de zile, conform legii? Constantinescu, cel „învins de Securitate", cum chiar el afirma odinioară, susţine, cu acea obişnuită doză de suspectă prefăcătorie, că până şi azi simte „un anumit fel de presiune" a Securităţii. Când afirmă că un preşedinte nu trebuie să se substituie instituţiilor statului, are perfectă dreptate. Numai că şi el a comis acelaşi păcat al guvernanţilor care s-au perindat din 1990 încoace, păcat pentru care acum arată furios spre Traian Băsescu. Apoi, dacă tot s-a obişnuit să arate cu degetul în toate direcţiile spre preopinenţii politici de mai ieri şi LAZĂR LĂDARIU (Continuare în pag. a 3-a) Complexul Week-end - în liniştea toamnei s-a Întâmplat într-o zi de 13! Mare mi-a fost surprinderea marţi, 12 septembrie, când, imediat după întoarcerea pe Aeroportul Florin Coandă a avionului care ducea echipa Steaua Bucureşti spre Kiev, unde avea loc întâlnirea din grupa „B" a Ligii Campionilor cu formaţia locală „Dinamo", să-l aud tocmai pe un jurnalist sportiv că-l ia gura pe dinainte: „Ne-am întors din drum! Meciul este şi într-o zi de 13! Nu-i bine! Semn rău. Ghinion!", lată că tocmai ziua de 13 i-a purtat noroc Stelei, care, printr-o prestaţie de excepţie, a unei mari echipe europene, i-a spulberat pe ucraineni la ei acasă, l-au bătut, într-un fel, pe Stadionul Olimpic din Kiev, tocmai cu armele lor de altădată. Şi asta, după ce, doar cu o seară înainte, absolut toate echipele din Est erau învinse la o diferenţă de scor de 4-5 goluri. Steaua a dat patru! „Numai nişte nebuni de români puteau transforma 13 din calendarul lunii septembrie într-o zi memorabilă!" - a exclamat crainicul întâlnirii. Aşa este! Să recunoaştem că, în „Grupa leilor", o victorie ca aceasta nu-i de ici de colo! Bravo lor! LAZĂR LĂDARIU SECVENŢA Astăzi demarează, pe strada Dealului, lucrările de montare a unei cişmele publice de apă potabilă Referitor la informaţiile apărute în cotidianul „Zi de zi" de ieri, 14 septembrie 2006, în articolul intitulat „Contaminaţii de pe strada Dealului", Aquaserv aduce următoarele precizări: Compania Aquaserv a promis săptămâna trecută că va da un mare ajutor locuitorilor de pe str. Dealului şi va monta o cişmea cu apă potabilă,alimentată de la reţeaua publică de apă a oraşului. Reprezentanţii Aquaserv se ţin de promisiune şi astăzi, 15 septembrie 2006, demarează lucrările efective de amplasare a conductelor de apă şi montarea cişmelor publice. La această soluţie s-a ajuns prin discuţiile purtate cu reprezentanţii Primăriei, ai Autorităţii de S.C. COMPANIA AQUASERV SA. (Continuare în pag. a 14-a) min CONSTRUCŢIA EUROPEANĂ ŞI INTEGRAREA ROMÂNIEI ÎN UE (VI) Planul Schuman şi integrarea europeană Integrarea europeană propriu-zisă a fost lansată în practică prin Planul Schuman (9 mai 1950), care chema la reconcilierea franco-germană, la constituirea Comunităţii Europene a Cărbunelui şi Oţelului şi la înfiinţarea unui organism supranaţional: înalta Autoritate CECO. Prin Tratatul de la Paris (1951) s-a înfiinţat prima comunitate economică europeană CECO, formată din 6 state (Franţa, Germania, Italia, Belgia, Olanda, Luxemburg) - Europa celor 6 (azi 25). Punând în comun, sub conducerea unei autorităţi supranaţionale, Industria Cărbunelui şi Oţelului a Franţei şi Germaniei, a devenit imposibil un război între cele două state. Cele două naţiuni erau despărţite de o rivalitate multiseculară care a generat războaie pustiitoare: Războiul de 30 ani (sec. XVII), Războiul de 7 ani (sec.XVIII), Războaiele napoleoniene(1800- 1815), Războiul franco-prusac (1870), Primul Război Mondial, Al Doilea Război Mondial, Parisul a fost ocupat de două ori: în 1870 şi 1940. Şi iată că la exact cinci ani de la ziua victoriei împotriva lui Hitler (9 mai 1950) a demarat procesul reconcilierii istorice francogermane, care a devenit o realitate efectivă, cu forță Conf. univ. dr. SIMION COSTEA (Continuare în pag. a 3-a) tsans ÎNCEPE ANII Astăzi,15 septembrie, pentru cei peste 100.000 elevi şi aproape 8.000 de cadre didactice din învăţământul preuniversitar mureşean (dar nu numai) începe un nou an şcolar. „Prima zi de şcoală" este un moment emoţionant ce reprezintă un test al încrederii, al comunicării, al trecerii într-o etapă hotărâtoare a vieţii, precum şi primul pas pe calea iniţierii în lumea cunoaşterii, înseamnă totodată şi reîntâlnirea, după câteva luni de vacanţă, cu dascălii, colegii, prietenii, iar pentru cei mici, care vor intra în clasa I, începe o lume nouă, de descifrare a tainelor alfabetului si cunoaşterii umane. Ss_________________________________________L. BOTA : N-avem crize? Le provocăm, după care ..le rezolvăm” ! Băsescu - „jucătorul, arbitrul şi antrenorul”! Mai zilele trecute, preşedintele Traian Băsescu era foarte îngrijorat, admiţând că disputele dintre conducerea MApN şi Statul Major General afectează credibilitatea armatei române. Aşa o fi, probabil, dacă nu cumva la mijloc se află şi alte interese - cum ar fi schimbarea din funcţie, aşa cum s-a şi întâmplat, a şefului SMG, generalul Bădălan! - în contextul crizei din ministerul condus de Atanasiu - suspendat pe GHEORGHE GIURGIU (Continuare în pag. a 15-a)