Cuvântul Liber, noiembrie 2007 (Anul 19, nr. 214-235)

2007-11-01 / nr. 214

▲ CUVÂNTUL JOI, 1 NOIEMBRIE 2007 — Proiectul cultural „Dascăli mureşeni” a început să fie pus în operă pe data de 24 septembrie 2004, de către regretatul profesor şi istoric Traian Bosoancă şi de Ilarie Gh. Opriş. Iniţiativa lor, de altfel foarte valoroasă şi cu caracter de unicat în scrisul mureşean, şi nu numai, prevede publicarea săptămânal în ziarul „Cuvântul liber”, prin acordul domnului Lazăr Lădariu, redactor-şef, a câte unei biografii, însoţită de fotografie, redactarea şi apoi editarea unei cărţi care să cuprindă mai multe volume. După decesul, în aprilie 2005, al lui Traian Bosoancă, de redactarea şi publicarea biografiilor s-a ocupat ziaristul Dorin Borda şi, astăzi, joi, 1 noiembrie 2007, avem în faţă al doilea volum din cartea „Dascăli mureşeni”, gata tipărit (primul volum a apărut spre sfârşitul anului 2006). Se lucrează la redactarea celui de al III-lea volum, din care începem publicarea de biografii ale dascălilor mureşeni cu cea a lui Ioan P. Rad, din Luduş. De precizat că cele două volume ale cărţii „Dascăli mureşeni” conţin între coperţile lor 400 de biografii, cu foto, ale dascălilor de ieri şi de astăzi - ctitori de învăţătură! Pe slujitorii şcolii îi invităm, şi pe această cale, să trimită biografii (curriculum vitae), însoţite de fotografie, care să conţină date despre obârşia lor, şcolile absolvite, activitatea lor profesională şi obştească, pentru a fi incluşi în volumul III al cărţii „Dascăli mureşeni”, de dansuri populare a Căminului Cultural din Miheşu de Câmpie, formaţie laureată, în 1977 a Festivalului Naţional „Cântarea României", participantă la spectacolul de gală de la Bucureşti organizat la încheierea primei ediţii a amintitei manifestări cultural-artistice. Având realizări consistente şi în activitatea de gospodărire a şcolii din Miheşu de Câmpie , a Grupului Şcolar Industrial din Luduş, Ioan P. Rad se poate considera un om împlinit nu doar profesional. Amintim că între împliniri sunt trecute la loc de cinste gradele didactice , cel cu numărul I fiind dobândit cu lucrarea „Rezolvarea numerică a ecuaţiilor în R", coordonator ştiinţific: prof. univ. dr. Gheorghe Coman, de la Universitatea „Babeş-Bolyai" din Cluj-Napoca; titlul de „Profesor evidenţiat" acordat prin Ordinul nr. 7610 din 8 iunie 1988 al Ministerului Educaţiei şi învăţământului, calitatea de coautor al lucrării „Teste de evaluare pe unităţi de învăţare" (Editura „GIL" Zalău, 2003), precum şi calitatea de consilier, din 2004, în cadrul Consiliului local al oraşului Luduş. Dascăli mureşeni V , încă în anul şcolar 2007-2008, Ioan P. Rad mai funcţiona în învăţământ ca director al Grupului Industrial din Luduş, după 34 de ani petrecuţi la catedră, debutul în cariera de profesor petrecându-se la 1 septembrie 1973 la Şcoala Generală din Miheşu de Câmpie, de care s-a despărţit la 31 august 1990. Douăzeci şi şapte de ani neîntrerupţi în aceeaşi instituţie de învăţământ preuniversitar. Dar până a ajunge să facă educaţie şi instrucţie şcolară, a fost elev la Cecălaca, comuna Aţintiş, sat unde a văzut lumina zilei pe data de 9 februarie 1950, la liceele nr. 1 şi 2 din oraşul Luduş, la Institutul Pedagogic de 3 ani din Târgu-Mureş şi la Universitatea „Babeş-Bolyai" din Cluj- Napoca, facultăţile de matematică. Profesorul Ioan P. Rad a mai funcţionat la Şcoala Generală din Miheşu de Câmpie, ca director coordonator (1 septembrie 1975 - 31 august 1984 ); Şcoala Generală din Zau de Câmpie (1 septembrie 1990 - 31 august 1991); la Inspectoratul Şcolar Judeţean Mureş, ca inspector şcolar teritorial zona Luduş (1 februarie 1991 - 31 august 1993). Cu ziua de 1 septembrie 1991 este prezent la Grupul Şcolar Industrial din Luduş, ca de la 1 decembrie 2002 să preia funcţia de director al acestei şcoli. Din activitatea didactică cu elevii reliefăm doar faptul că an de an a avut participări la faza judeţeană a Olimpiadei de matematică, unde s-au înregistrat bune rezultate de fiecare dată, că între 1978 - 1990 a instruit şi condus formaţiile de dansuri populare perechi şi de băieţi de la Şcoala Generală din Miheşu de Câmpie, cu care a obţinut trei locuri I, două locuri II la faza naţională a Festivalului „Cântarea României". De precizat că profesorul tecălăcean, miheşean, luduşean, în perioada 1976-1985, a fost membru al formaţiei DORIN BORDA IOAI, PRAD r ■ - ^ La mijlocul lui noiembrie. Conferinţă ştiinţifică I r r cu participare internaţională I la Universitatea „Petru Maior" Universitatea „Petru Maior" şi Facultatea de inginerie organizează la Târgu-Mureş, pentru zilele de 15 şi 16 noiembrie, o conferinţă ştiinţifică. Aceasta este una cu participare internaţională şi poartă numele „Inter-Ing 2007". Evenimentul se desfăşoară la sediul universităţii, din strada Nicolae Iorga nr. 1 şi are în comitetul ştiinţific internaţional pe rectorul UPM, Liviu Marian, pe prorectorul Vasile Boloş, iar ca membri invitaţi din Republica Moldova, Ungaria, Cehia, USA, Germania, Belgia, Salvacia, Franţa, Marea Britanie. FLORENTIN DEAC i întâlnirea Consiliului Judeţean al Elevilor Astăzi, 1 noiembrie, începând cu ora 14, la Colegiul Naţional „Unirea" din Târgu-Mureş (în sala de sport) are loc şedinţa Consiliului Judeţean al elevilor. Sunt invitaţi sa participe preşedinţii consiliilor elevilor din toate liceele judeţului, precum şi cei ai consiliilor elevilor din unele şcoli generale, zona Târgu-Mureş - cei doi reprezentanţi aleşi în 30 octombrie la şedinţa de la Gimnaziul „Alexandru Ioan Cuza"; zonele Sighişoara, Reghin, Sovata, Târnaveni, Luduş, Iernut- preşedinţii consiliilor elevilor din şcolile generale coordonatoare (1-2 elevi de gimnaziu din fiecare zonă). De asemenea, sunt invitaţi şi membrii Consiliului Copiilor SPUNE care activeaza în judeţul Mureş. întâlnirea are ca scop alegerea Biroului Provizoriu al Consiliului Judeţean al Elevilor, care va pregăti, pentru perioada 10-30 noiembrie, alegerile anuale şi desemnarea delegaţilor la Conferinţa Naţională. La propunerea scrisă a Consiliului Elevilor din unitatea de învăţământ, avizată de conducerea şcolii de provenienţă, poate candida pentru o funcţie în Consiliul Judeţean orice elev recunoscut pentru implicarea sa pozitivă şi activă în viaţa şcolii şi a cărui ţinută morală este înconcordanţă cu regulamentele şcolare în vigoare. LETIŢIA BOTA Expoziţie de artă vizuală Vineri,2 noiembrie, de la ora 18, la Galeria UAP (parterul Palatului Culturii), va avea loc expoziţia PATTERNS a artistului vizual Simion Moldovan. Evenimentul, desfăşurat sub egida Uniunii Artiştilor Plastici din România, Filiala Mureş, îl va avea ca invitat pe Eliodor, cu instalaţie video, fotografii de mari dimensiuni şi serii fotografice pe print tradiţional. (L.B.) ------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Accente Utt disident: Dorin Tudoran Perioada comunistă nu a fost, aşa cum se mai crede uneori, o perioadă a consimţirii totale la dogme, a aderării fără crâcnire la ideologia totalitară. Nu a fost o epocă a lipsei de reacţie totală la un regim poliţienesc şi absurd, în care viaţa privată a fiecăruia era urmărită pas cu pas, iar orice gest cântărit cu minuţie. Dimpotrivă, au existat conştiinţe ce au refuzat să fie pervertite, asumându-şi rolul de disident cu naturaleţea unui curaj dus până la ultimele lui consecinţe. Până la sacrificiu de sine, Gheorghe Calciu-Dumitreasa, Paul Goma, Dorin Tudoran sunt doar trei dintre numele celor care au refuzat să se supună tăcerii şi consimţirii generalizate, într-o vreme când vacarmul elogiilor la adresa „conducătorului iubit" era pus în balanţă doar de tăcerea abuzivă impusă tuturor de un regim totalitar. Dorinu Tudoran a fost, în acea vreme, o astfel de conştiinţă ce nu a pregetat să spună adevărul, cu orice riscuri şi jertfe. Cel care spunea că „în România disidenţa nu poate fi decât solitară" e unul dintre cei mai importanţi poeţi ai generaţiei sale, eseist de prim-plan şi, înainte de toate, o conştiinţă a vremii noastre de impecabilă verticalitate. Una dintre cele mai recente apariţii editoriale ale lui Dorin Tudoran, Absurdistan. O tragedie cu ieşire la mare, e o culegere de articole ce redau cu fidelitate relieful sinuos al societăţii româneşti de azi. Un portret exact al poetului şi eseistului disidente oferit de Gheorghe Grigurcu, care subliniază că „Dorin Tudoran e unul dintre cei mai îndrăzneţi şi mai străluciţi analişti ai perioadei de criză a comunismului, prelungită, în bună măsură, şi după 1989". Dorin Tudoran, cu destinul său marcat de dimensiunea disidenţei şi a revoltei, reprezintă o figură proeminentă a istoriei noastre contemporane. _________________________________________________IULIAN BOLDEA ----------------------------------------------------------------------------------------------------------|\ TOAMNA de OVIDIU V. BUŢIU Discret vibrează toamna *** Pe corzi subţiri de stele Prinţesă a naturii A unor violine E toamna cea divină, Cioplite în amurg, împodobită-n dalii, In timp ce prin mirare Hortenzii şi bujori De desfrunziri rebele Cu mii de crizanteme, Se trec ore astrale Ţesute-n crinolina Ce-n veşnicii se scurg. *** Cu stele ce coboară-n Brodat de meteori. *** Balsamuri parfumate Privesc vrăjit mirajul De piersici şi caise Ce vine şi se trece, De viţe-mbobocite în urmă-i tronul serii Şi de salcâmi pletoşi Rămâne trist şi mut, îmi picură în suflet Fiori din galaxie în adieri de brize Străbat pământul rece Arome fascinante Şi eu rămas în urma Din struguri tamâioşi. Doar sufletu-mi ascult. *** *** în juru-mi se-ntrupează O lume efemeră O lume de rugină A frunzelor s-a dus în care briliante Şi au plecat şi folii De lacrimi strălucesc, De crini şi de stejar, Ca jertfe pentru vara Toamna-i o-ntruchipare Ce n-o să mai revină A Marelui Apus Din veşnicia-n care Ce-n veci de veci se stinge Trecuturi se topesc. Ca să se-aprindă iar. V-----------------------------------------------------------------------------------------------------------1J „Scorpions" - concert cu intrarea liberă la Sibiu! La împlinirea a 15 ani de existenţă „Ambient", amatorilor de muzică bună li se oferă, în 10 noiembrie, ora 19, un eveniment de excepţie la Sibiu. Aceasta pentru că aici va concerta trupa germană „Scorpions", concert cu intrarea liberă! 35 de ani de carieră, 20 de albume, 22 de milioane de copii vândute, turnee în toată lumea şi un repertoriu care alternează piesele hard rock, precum „Rock You Like a Hurricane", „Blackout", „Dynamite", cu baladele pline de sensibilitate cum ar fi „Wind of Change", „Still Loving You", aşa arată pe scurt cartea de vizită a trupei. Din 1969, când a fost formată de chitaristul Rudolf Schenker, şi până în 1991, când „Wind of Change" a devenit imnul căderii Zidului Berlinului, trupa germană a suferit mai multe modificări de componenţă, în ciuda succesului înregistrat de unele albume. Singurul moment notabil de după 1991 din cariera „Scorpions" a fost lansarea albumului „Moment of Glory" (2000), realizat în colaborare cu Orchestra Filarmonică din Berlin. Fără îndoială, „Scorpions" va rămâne un nume important în istoria muzicii rock, atât pentru piesele hard, cât mai ales pentru balade, germanii fiind pionierii acestui gen, alături de o alta trupă de legendă, „Led Zeppelin". în deschiderea concertului de la Sibiu va putea fi urmărită o altă trupă de succes, trupa „Compact". FLORENTIN DEAC