Cuvântul Liber, iunie 2009 (Anul 21, nr. 105-125)

2009-06-11 / nr. 112

CUVÂNJUI, 11 IUNIE 2009 Din luna mai 2010, MAMELE SI TATII VOR FI SĂRBĂTORIŢI LEGAL Senatorii au aprobat, marţi, un proiect de lege, prin care sunt instituite oficial... Ziua Mamei şi Ziua Tatălui, în prima duminică, respectiv a doua duminică, a lunii mai, cu toate că iniţiativa a primit raport negativ atât din partea Guvernului, cât şi din partea Comisiei de muncă. Această propunere legislativă, iniţiată de 8 parlamentari, de la toate grupurile politice, a fost aprobată cu 89 de voturi pentru, 4 abţineri şi 3 voturi împotrivă, Senatul fiind prima Cameră sesizată. Unul dintre iniţiatori, senatorul Emilian Frâncu (PNL), a precizat că, din datele deţinute de la Asociaţia „TATA", rezultă că Ziua Mamei este sărbătorită în a doua duminică a zilei mai în peste 70 de ţări ale lumii şi că, pentru a crea un cadru unitar serbării sau semnalării importanţei familiei, a propus să fie marcată în prima duminică a lunii mai. Sărbătorirea ambilor părinţi va avea un efect pozitiv asupra societăţii româneşti, arătând că mama şi tatăl sunt la fel de importanţi în viaţa de familie, aceştia fiind doi piloni complementari. „Reîntoarcerea la valorile tradiţionale şi la valorile de bază ale familiei nu poate să fie un lucru rău. Grupul PD-L, care face parte din grupul popularilor europeni şi are între valorile de bază şi pe cea a familiei, susţine propunerea legislativă", a subliniat senatorul Cristian Rădulescu. „în Franţa, este sărbătorită atât Ziua Mamei, cât şi Ziua Tatălui, iar aceste sărbători au o semnificaţie aparte, în niciun caz dătătoare de idei cu privire la eventuale excese bahice ale taţilor sărbătoriţi", a spus Titus Corlăţean, PSD. La rândul său, senatorul PNL Ovidius Mărcuţianu a făcut apel pentru un vot favorabil. „Fiecare om din această sală are sau, din păcate, poate doar a avut, mamă şi tată. Haideţi să le facem un cadou şi să stabilim câte o zi pentru sărbătorirea lor în câte o zi de duminică de lună mai". Din partea Guvernului, secretarul de stat din Ministerul Muncii, Doina Pârcălab, a apreciat că „încă nu este oportună o asemenea iniţiativă legislativă", dar senatorii au considerat că a venit vremea ca ambii părinţi să fie sărbătoriţi, aşa că au votat în consecinţă. De precizat că Ziua Mondială a Femeii, 8 Martie, nu va fi afectată de recunoaşterea legală a Zilei Mamei şi a Zilei Tatălui.(L.P.) Dascăli mureşeni IIIIOARA BOGOMIUES „Nu este sărac acela ce nu are tată, ci acela care nu are învăţătură" (Antim Ivireanul). Acest motto i-a fost ghid de-a lungul celor 34 de ani de muncă la catedră, timp în care a educat cu competeţă şi dăruire generaţii de elevi, neîncetând propriile căutări spre găsirea şi utilizarea resurselor informaţionale specifice formării, devenirii sale profesionale şi sociale. Este mândră de meseria sa, atât de grea pentru dascălul care o face cu pasiune, responsabilitate şi profesionalism, şi motivează acest lucru prin cuvintele lui I. Kant: „educaţia este cea mai mare problemă şi cea mai grea, care s-a putut da spre rezolvare omului". învăţătoarea Lilioara Bogdan s-a născut la Reghin, în ziua de 25 noiembrie 1955, din părinţii Mihail Vasile şi Valeria Ilieş, ţărani din satul Ideciu de Sus, judeţul Mureş. Soţul, Victor Bogdan, a fost profesor de limba franceză şi participant activ la viaţa culturală reghineană, decedat în 2002. Fiica, Andreea Bogdan, a absolvit, în 1996, Liceul Pedagogic „Mihai Eminescu” din Târgu-Mureş şi apoi Facultatea de litere (românăgermană) a Universităţii „Babeş- Bolyai" din Cluj-Napoca, iar în prezent urmează cursul de masterat (limba germană) la Universitatea Iulius Maximilian din Wurzburg, Germania. Şcoala Generală (cl. I-VIII) a absolvit-o în satul Ideciu de Sus, comuna Ideciu de Jos, apoi, în 1975, Liceul Pedagogic din Târgu-Mureş. înprezent este studentă la Facultatea de sociologie-psihologie, secţia psihologie, a Universităţii „Spiru Haret". Şi-a început activitatea ca învăţătoare la Şcoala Generală nr. 1 Reghin. între anii 1979-1982 a lucrat la Şcoala Generală nr. 5, Reghin, iar din 1982 şi până în prezent la Gimnaziul „Florea Bogdan" (fosta Şcoală Generală nr. 6). A obţinut gradul didactic I, în 1990, lucrarea a avut ca obiectiv scrierea corectă a elevilor din clasele I-IV şi a fost coordonată de prof. Grigore Sticlaru. Nivelul foarte bun de pregătire al elevilor din clasele la care le-a fost învăţătoare s-a oglindit în rezultatele obţinute la evaluările efectuate la sfârşit de ciclu, precum şi la concursurile la care aceştia au participat: locul al ll-lea, la concursul interdisciplinar pentru elevii clasei a IV-a,faza zonală, mai 2003; premiul „Excelsior" (creaţie literară) - Petruţa Oprea, 2004; premiul special (creaţie specială) - Cătălin Chibulcutean la concursul „Crăciunul - miracol în culoare", 2007 (Slatina); premiul al ll-lea - Adriana Savina, Expoziţia Internaţională de artă plastică „Lumina învierii", 2008 (Baia Mare); premiul special al juriului (artă plastică) Ştefan Ungur - „Săptămâna îngerilor", 2007; menţiune - Olguţa Boaru (creaţie literară) Concursul internaţional „Zâmbet de copil", Oţelu Roşu, 2008; premiul al ll-lea la concursul judeţean „Obiceiuri şi tradiţii populare", 2008. Are participări la simpozioane naţionale. în decembrie 2008, alături de alte două colege, învăţătoarele Anuţa Costea şi Maria Moldovan, a publicat cartea de serbări şcolare „Fiecare serbare e o sărbătoare". In martie 2002 a apărut revista „Anotimpuri şcolare", publicaţie a Gimnaziului „Florea Bogdan". Ideea apariţiei acestei reviste şcolare, precum şi structura, concepţia grafică i-au aparţinut în totalitate învăţătoarei Lilioara Bogdan, care de la apariţie şi până în prezent coordonează activitatea elevilor, dascălilor, părinţilor doritori să publice în cea mai longevivă revistă şcolară din judeţ. De mai multe ori revista a fost distinsă cu premiile I, II şi III, la concursul revistelor şcolare, secţiunea reviste - magazine, organizat de Inspectoratul Şcolar Judeţean Mureş, în perioada 1998-2000 a fost producătoarea şi prezentatoarea unei emisiuni numită „Cu piticii în direct", la postul local Radio Son Reghin. Paralel cu activitatea didactică, Lilioara Bogdan a fost şi bibliotecara şcolii, în perioada 1990-2006. De neuitat au rămas cei 15 ani, perioadă în care învăţătoarea Lilioara Bogdan, alături de soţul ei, prof. Victor Bogdan, au făcut parte din echipa Teatrului popular din Reghin, de pe lângă Casa de Cultură „EugenNicoară". Ce spune Lilioara Bogdan despre apostolii neamului: „Pentru elevi, dascălul este asemenea soarelui, care emană lumină în jurul său". în colectivul în care lucrează de 26 de ani, cel al Gimnaziului „Florea Bogdan" din Reghin, domneşte armonia, spiritul de echipă, respectul reciproc. „Proiectul «Dascăli mureşeni» - o răsplată pentru munca asiduă, satisfacţia că are grijă şi de noi cineva. Tot respectul şi mulţumirile pentru cei care trudesc la acest proiect". DORIN BORDA ILARIE C. OPRIŞ  Accente Post-scriptum electoral Au trecut şi alegerile acestea, cu emoţii, incidente, indiferenţă, fraude sau tentative de fraude şi, mai presus de orice, cu un absenteism îngrijorător, aşteptat, de altfel, de toată lumea. Rezultatele ne spun că Alianţa PSD-PC este câştigătoarea acestui scrutin, ca număr de voturi obţinute. în ce priveşte numărul de mandate, alianţa a câştigat, probabil, unsprezece, cu unul mai mult decât PD-L condus de Emil Boc. Cu toate acestea, o dată cu reînscrierea Elenei Băsescu în PD-L, democratliberalii mai obţin un mandat, fapt care stabileşte, la nivelul numărului mandatelor, o egalitate perfectă. Prezenţa la vot a fost destul de slabă (aproximativ 27%); absenteismul a fost motivat de sociologi şi de analiştii politici prin informarea deficitară a populaţiei de către partidele politice cu privire la Parlamentul European dar şi, mai ales, prin sentimentul de dezamăgire al votanţilor faţă de clasa politică românească, care nu şi-a onorat o bună parte din promisiunile electorale anterioare. Campania electorală a fost dominată, mai degrabă, de acuze, de atacuri la persoană şi de discursuri inflamate, decât de analize lucide sau de prezentarea unor probleme cu adevărat importante pentru societatea românească. Fără îndoială că apropierea alegerilor prezidenţiale e factorul care a determinat o astfel de conduită electorală, prin care problemele reale au trecut pe plan secund, în primul plan situându-se, din nou, retorica promisiunilor fără acoperire, ameninţările şi atacurile la adresa adversarilor politici, precum şi strategiile de imagine mai mult sau mai puţin demagogice. IULIAN BOLDEA DIN LIRICA PEDAGOGIEI Dincolo de manifestările de tot felul, ce au loc în şcolile din România şi din lume, începutul lunii iunie marchează sărbători importante: a Copilului (1 Iunie), a Dascălului (5 iunie), Pogorârea Sfântului Duh (7 Iunie), Sfânta Treime (8 Iunie), într-un complex parteneriat educaţional al şcolii cu societatea, se fac eforturi îndrăzneţe întru dobândirea fericirii prin cunoaştere. Aceste sărbători pot fi un prilej al dăruirii sufletului, pus în slujba perfectibilităţii fiinţei umane de a judeca la rece, de a pune în dreaptă cumpănă binele şi răul pe care le facem la catedră, în faţa fiinţelor tinere şi curioase. Astfel, ca un proces continuu, ne identificăm, oportun, calităţile şi defectele, riscurile şi ameninţările, pentru a contribui la propăşirea învăţământului românesc. Mereu ne evaluăm „muntele" pe care soarta şi şcoala ni l-au pus în braţe. Câteodată simţim că ni se iau toate drepturile de către unii politicieni, dar ne bucurăm de pasiune, de nostalgie, de creaţia noastră în sufletele tinere şi ne vedem de ceaiul nostru cu pâine, şi mergem mai departe (aşa mergem, „aşteptând" la uşă, nici măcar locul ce ni se cuvine nu ni se dă, dar nici nu vrem să luăm loc în capul mesei, că aşa suntem noi, dascălii, educaţi şi modeşti ...Până când? Ne întreabă şi alţii, ne întrebăm şi noi... Până când ne va da putere DUMNEZEU! EL ne dăruieşte nouă, iar noi dăruim copiilor şi părinţilor! Unii dintre ei au situaţii sociale foarte grele... Dar în faţa cunoaşterii toţi suntem egali! Dar, repet, mulţi copii suferă ... şi îi ajutăm aşa cum putem, amintindune că râsul copilăriei regenerează forţe psihice latente pozitive şi vindecă... Râsul nu ajunge, nici măcar cornul cu laptele, copilul trebuie să fie hrănit bine (material şi spiritual)! Din „lirica mea pedagogică" dedic o poezioară copiilor, părinţilor, colegilor mei şi partenerilor educaţionali, sperând la o lume mai bună şi mai dreaptă pentru tânăra generaţie, pentru viitorul ţării! O LECŢIE DESCHISA ! Dragii mei copilaşi, Vă invit acum să lăsaţi netul, vei termina mâine portofoliul, proiectul despre incursiunile cosmice... Da, venim cu mine pe tărâmul copilăriei din vremurile magice! Acolo ne-ntâmpină râsetul plin de ecou al învăţătorului meu, sfânt bibelou: - Fătuca sfătoasă cu cartea-i din raft are cu Dumnezeu un pact, mi-a adus musafiri din cel secol livresc, acuşi vin la lecţii... Ha, ha, ce-aş mai fi vrut să trăiesc! Folclor, obicei, joc, nu uitaţi: Românii ci toţii sunt fraţi! Crăciun cu colind, de Paşti să ciocnim, la nunţi, la botezuri, la mese, bineţe să daţi la oameni şi flori şi luaţi turta ce stă-n pomişori... E bine să râzi, dar trebuie să-i pese de soartă, de-al vieţii fior... Ne-ntoarnă-n acest secol măreţ căţelul ce latră, cu păr negru şi creţ.. Prin negura deasă-a pădurii de-afară mai trageţi aer în piept vă dă putere, magie, impuls, sădind penişori unde copacii i-au smuls şi creşteri ca ei, frumos şi corect! Copilărie, sub semnul frumosului rămâi ocrotită, mereu, în altar, de aripa din biserica protopopului... Lacrima ta, veşnică, nu a fost în zadar. O dau copiilor mei, har! Prof. LUCREŢIA BOGDAN-VIŢA AGENDA TEATRUL NAŢIONAL TÂRGU-MUREŞ Compania „Liviu Rebreanu" prezintă astăzi, la ora 19.30, în Sala mare, spectacolul „KRUM", comedie de Hanoch Levin.