Cuvântul Liber, iunie 2009 (Anul 21, nr. 105-125)

2009-06-10 / nr. 111

L EOIJOR/ALI O recapitulare necesară (II) a Miercurea Ciuc a avut loc o conferinţă internaţională (nici nu se putea altfel!) pe tema autonomiei teritoriale, cu participarea unor invitaţi basci şi flamanzi, veniţi să plângă pe umărul „scăunaşilor". Momentul îi dă prilejul lui Ráduly Robert, primarul municipiului, să iasă, din nou, la rampă: „Autonomia teritorială - a exclamat el, ridicând degetul arătător în sus - ar trebui să fie pentru noi, precum credinţa în Dumnezeul". Fiecare vorbitor a considerat că momentul oferit este cât se poate de prielnic pentru a-şi da, spectaculos, în petic. Tamás Sándor a vorbit despre „configurarea unitară a Pământului Secuiesc", iar popa Tőkés (nici nu ne puteam aştepta la altceva!) a perorat despre „un genocid etnic, paşnic, fără vărsare de sânge", urmărind „modificarea procentelor etnice din Transilvania", Szilagyi Zsolt, la rândul lui, polologhiind despre „autonomia la nivelul politicii externe". Prezent şi el, căzut ca musca în lapte, mereu acolo unde-i ceva antiromânesc, Nemeth Zsolt, preşedintele Comisiei pentru politică externă a Parlamentului ungar, profită de acea scăpare, greu de iertat, a lui Traian Băsescu, la Congresul UDMR de la Cluj-Napoca, privind „autonomia culturală", îl laudă, bineînţeles, şi e „de acord" cu el. „Nu ca Slovacia - zice el -, care nici nu vrea să audă de autonomie". Autonomiei Ţinutului Secuiesc ar trebui - continuă el - să i se acorde atenţie „la nivel internaţional". Aproape că nu-i vreo intervenţie a lui Nemeth Zsolt, în care să nu dea el cu acea scârboasă secreţie nazală în fasolea instrumentărilor de tot felul. Abordând „criza morală, economică, de autoritate şi responsabilitate din România", folosită ca un fel de apropo, într-o discuţie avută la Bucureşti cu deputatul UDMR, Borbély László, el afirmă, fără pic de reţinere (să nu folosesc cuvântul ruşine!) că, pentru a-şi păstra integritatea, în Republica Moldova „trebuie să se realizeze autonomia teritorială a Transnistriei!". Deci, trebuie! Musai! Aţi văzut unde bate ticălosul? Deci, o autonomie a Transnistriei şi o autonomie teritorială a Ţinutului Secuiesc! Nu puţine au fost şi sunt cazurile în care pornirile antiromâneşti ating paroxismul. Referindu-se la Orfelinatul „Sf.Iosif" din Odorheiu Secuiesc (unde măicuţele greco-catolice au fost târâte pe scări, trase de păr!), Bardoczi Csaba, în numele „Corpului de autoguvernare", ţipa, ca din gură de şarpe, că, din cauza acelor copilaşi nevinovaţi, „oraşul LAZĂR LĂDARIU (Continuare în pag. a 3-a) 1 MIERCURI, 16 IUNIE 2009 • ANUL XXI, NR. 111 (5.045) • 10 PACINI, 90 RANI. Mureş, pe marginea la Foto: ADI Domnul Lazâr Lâdariu nu este duşmanul comunităţii maghiare! Motto: „A-ţi iubi ţara, locul naşterii tale, al părinţilor, al moşilor şi al strămoşilor, nu înseamnă să fii şovin şi extremist!" (Lazăr Lădariu) Citind ziarul „Zi de zi", numărul din data de 3 iunie, a.c., m-a indignat un articol în care erau citate unele afirmaţii denigratoare la adresa domnului Lazăr Lădariu, fiindu-i, totodată, contestată acordarea titlului de „Cetăţean de onoare" al oraşului. Nu-l cunosc personal, dar sunt o cititoare a ziarului „Cuvântul liber" şi a editorialelor semnate de domnia sa. Niciodată domnul Lazăr Lădariu nu s-a exprimat şi nu a manifestat vreo atitudine defăimătoare sau de discriminare faţă de comunitatea maghiară. Domnia sa, prin ceea ce scrie îşi exprimă revolta şi indignarea faţă de acţiunile şi ideile antiromâneşti promovate de reprezentanţii UDMR, de dezbinare şi fărâmiţare a statului LĂCRĂMIOARA CĂTINEAN (Continuare în pag. a 5-a) = Secventa = Râca ucraineană Niciodată, atunci când este vorba despre România, nu m-am aşteptat la laude sau la obiectivitate din partea vreunui oficial ucrainean! Atitudinea arogantă, provocările, sfidarea, în cazul Canalului Bâstroe, consecinţele faptului că Ucraina a pierdut, în litigiul cu România, privind Platoul Continental, la Curtea Internaţională de Justiţie de la Haga, ne sunt, nouă, românilor, prea bine cunoscute. Să nu mai vorbim de Tratatul bilateral cu Ucraina - „opera" lui Emil Constantinescu (pe atunci şef al statului român, care considera neglijabilă problema teritoriului furat, mişeleşte!), şi a fostului ministru de Externe în acea perioadă. Adrian Severin!, tratat ruşinos, perdant pentru români, umilitor, semnat legaţi la ochi, prin care ne abandonam, definitiv, fraţii bucovineni, rămaşi acolo, în teritoriile ocupate, şi pierdeam, pentru totdeauna, pământuri dintotdeauna româneşti. Ce am putut citi şi vedea, însă, în ultima vreme, întrece orice măsură. O fotografie de pe portalul ucrainean din Odessa, Timerod.ua, reprezentând o hartă a României Mari sub forma unei caracatiţe, este însoţită de un text cu următorul titlu: „România Mare sau Hiena. Subspecia este europeană!". Supărat foc pentru că Ucraina a pierdut procesul de la Haga, autorul din umbră al josniciei se dedă la atacuri dure, imunde, la adresa României. Făcând o „incursiune" în istoria României, ia, nepermis, totul în băşcălie, persiflându-ne trecutul şi pagina de cronică a existenţei noastre. Dacia şi descendenţa latină sunt batjocorite. Dacia a fost doar „un loc de surghiun pentru romani", românii sunt „profitori" ai Războiului de Independenţă de la 1877-1878 (după care „s-au ales" cu Dobrogea de Nord), iar în 1913, după cele două Războaie balcanice, România a luat Dobrogea de Sud, ca după Primul Război Mondial „să primească Basarabia, Bucovina şi Transilvania." Aşa că, pentru repetentul la lecţia de istorie, România este o hienă! Deci, Pactul Ribbentrop-Molotov şi Diktatul de la Viena, cu toate consecinţele nefaste, tragice, asupra noastră, „au fost meritate de România!". Să ne mai mire, oare, că mizerabilul atac vine la scurt timp după ce luri Ehmaurov, ministrul Apărării de la Kiev, cu nume foarte rusesc, manipulat tot din Piaţa Roşie, bineînţeles, susţinea că potenţial duşman al Ucrainei ar fi România, fără să ştie că Vladimir Putin, actualul prim-ministru la Kremlin, punea, recent, la îndoială chiar stabilitatea Ucrainei!? (Surse informaţionale: Newsin, Agerpres, ziarul „Adevărul"). LAZĂR LĂDARIU Abiintim indfiteand Acţiuni ale spionajului maghiar în spaţiul românesc în octombrie 1956, sistemul comunist impus la Yalta de către URSS, dar cu acordul şi bunăvoinţa Angliei şi SUA, a trăit prima sa criză majoră, fiind confruntat cu revoluţia maghiară anticomunistă izbucnită la Budapesta. Evenimentele din Ungaria au reverberat şi în Transilvania, provincie românească în care trăia o puternică minoritate maghiară, dar şi în rândurile tineretului studios,de etnie română din unele centre universitare. Trebuie însă recunoscut faptul că, printre multele sloganuri anticomuniste scandate de participanţii maghiari la protestele anticomuniste din Transilvania, s-au scandat şi sloganuri antistatale, având un vădit caracter revizionist. Securitatea română s-a văzut astfel pusă în faţa unei duble provocări: să apere atât sistemul comunist, cât şi integritatea statală a României. Şi asta în timp ce - crudă ironie a istoriei - multe personalităţi române marcante se aflau în închisorile comuniste sub acuzaţia de naţionalism, în acest context atât de complex, Procuratura Militară Târgu-Mureş, împreună cu Securitatea locală, instrumenta ancheta unui grup anticomunist ce ar fi urmat să acţioneze şi în zona Mureşului. Printre membrii grupului, apare menţionat frecvent, ca având un rol important în cadrul acestuia, episcopul Márton Aron, personalitate aflată încă din perioada interbelică în atenția serviciilor de contraspionaj române. NICOLAE BALINT (Continuare în pag. a 3-a) Teatru 74 anunţă „Conferinţele Cetăţii" Asociaţia Centrul Multimedia Teatru 74 organizează o nouă conferinţă din cadrul proiectului „CONFERINŢELE CETĂŢII". Conferinţa lunii iunie, a cărei temă este „Teatrul în «Cetate» - «Cetatea» în teatru", este programată vineri, 12 iunie 2009, ora 19.00, şi va fi susţinută de domnul Mihai Ignat, lectoral universitar la Facultatea de Litere a Universităţii | „Transilvania" Braşov, poet, dramaturg, premiat, UNITER în 2007. (A.C.) VS - ------------- -----------------1 Sinead O’Connor 0000000110,101,11 Iunie, la Arenele Romane din Capital* mm (Citiți în pag. a 3-a)