Cuvântul Liber, iulie 2009 (Anul 21, nr. 126-148)

2009-07-22 / nr. 141

▲ CUVÂNTUL MIERCURI, 22 IULIE 2009 Precizare a Universităţii „Dimitrie Cantemir" din Târgu-Mureş în legătură cu apariţia în presă şi pe posturile de radio şi televiziune a unor informaţii privind anumite nereguli constatate la Universitatea Creştină „Dimitrie Cantemir" din Bucureşti, Universitatea „Dimitrie Cantemir" din Târgu-Mureş face următoarele precizări: Universitatea „Dimitrie Cantemir" din Târgu-Mureş este prima universitate particulară din Transilvania şi a doua din ţară, fiind acreditată prin Legea nr. 136 din 17 mai 2005, publicată în Monitorul Oficial nr. 434, din 23 mai 2005, toate specializările funcționând legal în temeiul Hotărârii Nr. 749 din 24 iunie 2009 pentru aprobarea nomenclatorului domeniilor, a structurilor instituțiilor de învățământ superior și a specializărilor/programelor de studii universitare de licență acreditate sau autorizate să funcţioneze provizoriu organizate de acestea. De asemenea, Departamentul de studii masterale funcţionează în conformitate cu prevederile Legii nr. 250 din 30 iunie 2009, privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 89/2008 pentru modificarea Legii învăţământului nr. 84/1995, iar, în şedinţa din 25 iunie 2009 a Consiliului ARACIS, universitatea noastră a obţinut acordarea calităţii de instituţie furnizoare DPPD. Informaţiile referitoare la funcţionarea legală a Universităţii „Dimitrie Cantemir" din Târgu-Mureş pot fi obţinute şi de pe site-ul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării-www.edu.ro, şi pe site-ul ARACIS - www.aracis.ro. Universitatea „Dimitrie Cantemir" din Târgu-Mureş funcţionează ca unitate de învăţământ superior de sine stătătoare, delimitându-se strict de alte universități din România, care poartă același nume. Comisia de Publicitate și Imagine Universitară a Universității „Dimitrie Cantemir” din Târgu-Mureș^ D. CANTEMIR, ÎN ACTUALITATE " La Iaşi, se vor desfăşura, în luna octombrie, Simpozionul Naţional „D. CANTEMIR ŞI VOCAŢIA EUROPEANĂ A GÂNDIRII ROMÂNEŞTI" şi Concursul Şcolar Interdisciplinar,„URMAŞII PRINCIPELUI CANTEMIR". Manifestările se vor desfăşura sub înaltul patronaj al Alteţei Sale Regale, Principele Radu al României. Temele principale abordate atât la simpozion, cât şi la concurs vor fi circumscrise domeniilor în care Domnitorul Dimitrie Cantemir şi-a desfăşurat activitatea creatoare: 1. Limbă şi literatură română, greacă, latină, turcă, arabă, persană, rusă şi italiană; etnografie şi folclor- SECŢIUNEA GLIFE ŞI HIEROGLIFE; 2. Istorie, arheologie, geografie, tactică şi strategie militară, ştiinţe politice, juridice şi diplomaţie - SECŢIUNEA DESCRIPTIO MUNDI; 3. Filosofie, logică, teologie, pedagogie, muzică, matematică, arhitectură - SECŢIUNEA SACROSANCTA SCIENTIA. Comunicările în plen vor fi de interes general. Participanţii vor avea astfel oportunitatea de a afla cele mai noi informaţii din domeniile abordate, dar şi de a intra în contact direct cu alţi specialişti cu preocupări profesionale similare sau complementare, în scopul constituirii „comunităţii Cantemir". De asemenea, participanţii vor beneficia de un cadru naţional excelent pentru a promova proiectele sau iniţiativele în domeniile indicate şi, de asemenea, în ariile largi ale creativităţii cultural-ştiinţifice şi artistice, ale multilingvismului, interdisciplinarităţii şi dialogului intercultural pe care le derulează instituţiile în care îşi desfăşoară activitatea. Această posibilitate se concretizează în: a. înscrierea cu o prezentare în programul simpozionului (plen sau secţiuni); b. înscrierea cu o lucrare în concursul adresat elevilor de liceu; c. organizarea unui mini-stand de prezentare intr-un spaţiu special amenajat Cei interesaţi să participe la aceste evenimente se pot adresa, prin e-mail, până la 15 august, organizatorilor, la adresele: ancadim@yahoo.com (Anca Dimitriu), gabrielasiclovan@yahoo.com (Gabriela Siclovan). ________________________________________________ N. BĂCIUȚ) 22 IULIE 2009 Zile trecute: 203 Zile rămase: 162 Soarele răsare la: 5.51 Soarele apune la: 21.05 Ortodox: Sf. Muceniţă întocmai cu Apostolii Maria Magdalena; Cuv. Muceniţă Marcella Greco-catolic: S. Maria Magdalena, purtătoare de mir Romano-catolic: Sf. Maria Magdalena Zodia, Rac (22 iunie - 22 iulie) Filă de calendar 1451 - Umanistul italian Poggio Bracciolini menţionează, în lucrarea „Disceptationes convivales", latinitatea limbii române, precum şi continuitatea elementului romanic în cuprinsul vechii Dacii, din vremea împăratului Traian. 1456 - Strălucită victorie, la Belgrad, a lui lancu de Hunedoara, voievod al Transilvaniei, împotriva puternicei armate otomane conduse de Mahomed al ll-lea, cuceritorul Constantinopolului. în urma acestei victorii, Papa Calixt al lll-lea l-a caracterizat pe lancu de Hunedoara drept „atletul cel mai puternic unic al lui Christos". 1822 - S-a născut Gregor Johann Mendel, cercetător austriac în domeniul transmiterii ereditare a caracterelor (m.06.01.1884). 1946 - A fost creată Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS), instituţie specializată a Naţiunilor Unite, cu sediul la Geneva, funcţionează, efectiv, de la 7 aprilie 1984 (România este membru al OMS din 1948). Cugetarea zilei: „Prostul care plânge pentru lucruri care nu sunt de plâns pe lumea aceasta adaugă o nouă suferinţă peste suferinţa sa şi îndură două rele." (Pancatantra) or HOROSCOP ^C. Berbec. S-ar putea imcita să plecaţi într-o delegaţie. Vă sfătuim să nu vă susţineţi părerile cu încăpăţânare. Taur. Dimineaţa sun- AaaKL»teţi nervos din cauza neînţelegerilor cu o femeie mai în vârstă din familie. Vă recomandăm să evitaţi întâlnirile cu prietenii şi cu rudele, pentru că riscaţi să le stricaţi buna dispoziţie cu starea dumneavoastră de nervozitate. Gemeni. Nu sunteţi mulţumit de nimic şi ţineţi neapărat să schimbaţi ceva în viaţa dumneavoastră. Rac. Se pare că sunteţi nervos, pentru că nu vă ajung banii. Nu vă pierdeţi răbdarea! Un prieten este dispus să vă împrumute cu cât aveţi nevoie. Nu este momentul să vă ocupaţi de afaceri. Leu. Dacă doriţi să fiţi, faceţi o investiţie, vă sfătuim să nu vă grăbiţi. Ar fi bine să nu riscaţi, dacă vreţi să nu ieşiţi în pagubă. Nervozitatea vă poate afecta relaţiile parteneriale. Fecioara. Dimineaţa s-ar putea să fiţi indispus din cauza unor încurcături pe 4P plan financiar. Vă recomandăm să vă păstraţi calmul şi să fiţi prudent, mai ales în activităţile comerciale. Balanţa. Vă sfătuim să fiţi atent la cheltuieli, că să nu ajungeţi la discuţii cu partenerul de viaţă. Pentru a evita o ceartă, ar fi bine să mergeţi împreună la cumpărături. Scorpion. Se pare că sunteţi nervos din cauza unor mici probleme financiare. Vă recomandăm să vă păstraţi cumpătul în tot ce faceţi. Ar fi bine să ţineţi cont de sfaturile unei rude mai în vârstă. Săgetător. Dimineaţa, o rudă din altă localitate vă dă o veste cu care vă indispune. S-ar putea să fiţi nevoit să plecaţi într-o călătorie lungă. Capricorn. Primiţi veşti bune de la o rudă, care s-ar putea chiar să vă vină în vizită. Ţineţi cont de sfaturile unei femei mai în vârstă din familie! Vărsător. Aveţi de rezol- JS!Sikvat o mulţime de probleme şi s-ar putea să nu fiţi prea binedispus. Nu vă asumaţi riscuri! Şansele de reuşită sunt minime. Peşti. Dimineaţa s-ar putea să vă schimbaţi programul din cauza unor probleme personale neprevăzute. Un prieten de familie vă propune să vă asociaţi cu el într-o afacere promiţătoare. Vă sfătuim să nu luaţi hotărâri în grabă. 311 contestată la examenul de titularizare , în urma afişării rezultatelor de la examenul de titularizare din acest an, au fost depuse 311 contestaţii. Cele mai multe dintre ele s-au înregistrat la educatori, învăţători (pentru secţia română şi secţia maghiară) - 127 de lucrări, apoi la Educaţie fizică - 23 de lucrări, Limba engleză -23 de lucrări, şi Limba română - 30 de lucrări, aflăm de la prof. Adina Chirilă, inspector şcolar pentru imagine, în cadrul IŞJ Mureş. Rezultatele finale ale concursului de titularizare 2009 au fost afişate ieri, 21 iulie. L. BOTA MAI-MARII ÎNVĂŢĂMÂNTULUI, DIN „REFORMĂ” ÎN „REFORMĂ”, DESTABILIZEAZĂ ŞCOALA ROMÂNEASCĂ Pentru cei care au urmărit evoluţia şcolii româneşti de-a lungul timpului, se ridică foarte multe întrebări legate de calitatea acestuia, de competitivitatea lui în plan naţional, ţinând seama de diversificarea lui şi cerinţa adaptării la necesităţile vieţii socialeconomice din ţară, concomitent cu înscrierea lui pe picior de egalitate cu şcolile europene. De fapt, reuşita în viaţă a tinerei generaţii, ca şi egalitatea de şanse se asigură doar în momentul în care societatea este capabilă să ofere un nivel de trai care să asigure împlinirea şi dezvoltarea familiilor, prin aceasta înţelegând că se vor bucura de posibilităţi materiale de realizare atât formatorii, cât şi subiecţii acestora, într-o societate în care asigurarea resurselor pentru traiul de fiecare zi a familiilor nu reprezintă preocuparea esenţială, guvernările îşi pot îndrepta atenţia şi înspre o legislaţie şcolară bazată pe cele mai noi forme de instruire şi educaţie, care să aibă un singur scop, performanţa şcolară, ceea ce ar însemna nu doar ca de pe băncile şcolii tinerii vor avea cunoştinţele necesare pentru viaţă, ci şi baza necesară obţinerii de rezultate notabile, în cazul în care optează pentru învăţământul superior. De altfel, şcoala românească a fost, bunăoară, între cele două războaie mondiale, una dintre cele mai performante pe plan mondial, tradiţie care s-a frânt odată cu instaurarea comunismului. Toate aceste chestiuni se cunosc prea bine, dar măsurile de implementare reală a unor reforme care să deschidă şcolii româneşti porţile afirmării în plan european întârzie, nu doar din cauza incapacității manageriale a ministerului de resort, bulversat chiar din interiorul lui de varii interese, de cele mai multe ori pecuniare - vezi scandalul cu universitățile particulare neacreditate, în care un interes au chiar angajați ai ministerului - cât, mai ales, din cauza politizării excesive a învăţământului din ţară. Suficient este să amintim că, deşi există un proiect detaliat cu privire la reformarea şcolii româneşti, proiect elaborat de o comisie prezidenţială condusă de către fostul ministru al Educaţiei, profesorul Mircea Miclea, pentru care au optat atât parlamentarii români, cât şi sindicatele din învățământ - semnatare ale proiectului - acesta zace, pe mai departe, prin sertare. Motivul este cât se poate de simplu, acela că, la nivelul ministerului, ca de fiecare dată când se schimbă ministrul de resort, se elaborează un nou proiect. De data aceasta, titularul portofoliului de la Educaţie nu poate fi acuzat că nu este un om al şcolii, că nu este un profesionist dar, ca de fiecare dată, românii găsesc „bube în cap" oricui. Dacă, în principiu, toţi evaluatorii şcolii româneşti sunt de acord cu necesitatea existenţei unui an şcolar pregătitor, vârsta copiilor care să fie înscrişi la acesta să fie de şase ani, aceeaşi unanimitate înregistrându-se şi în cazul şcolii primare, discuţiile încep când vine vorba de clasele gimnaziale şi liceale. Dacă în proiectul Miclea sunt prevăzuţi trei ani de liceu, în cel pe care îl pregăteşte doamna ministru Ecaterina Andronescu este vorba de un sistem „clasic", bazat pe algoritmul 1+4+4+4, în care prima cifră reprezintă anul pregătitor pentru şcoală, a doua anii claselor primare, apoi cele gimnaziale şi, ultimele, clasele liceale. Ani de studii care se vor finaliza tot printr-un examen de bacalaureat, axat pe doar trei probe, din care una să fie comună pentru toţi, de evaluare a competenţelor lingvistice, care se poate face în timpul anului şcolar, asemeni celor de comunicare orală la Limba română, ca şi competenţele profesionale, urmând ca examenele propriu-zise de bacalaureat să aibă un număr mai mic de discipline, Limba română fiind obligatorie pentru toate profilele de învăţământ, după care ar mai urma două probe în funcţie de filiera liceală absolvită de către un elev. Chestiunea însă este alta, mult mai gravă, deoarece nu este suficient să schimbăm metodologia de examinare, să umblăm la numărul de obiecte de învăţământ din care se vor susţine probele de bacalaureat, ci şcoala românească are nevoie de schimbări profunde în conţinutul său şi abia apoi, în funcţie de obiectivele pe care şi le propune, să poată fi abordată şi problema metodologiei de examinare. Degeaba reducem numărul obiectelor de examinare dacă nu reformăm profund programele şcolare, manualele, conţinutul competenţelor, sistemul de învăţământ, dacă nu lucrăm la o nouă abordare a întregului sistem, care să corespundă necesităţilor formării personalităţii tinerei generaţii concomitent cu însuşirea cunoştinţelor necesare pentru anii care vin. Indiferent care dintre propunerile de reformă vor fi adoptate, ele trebuie să aibă în vedere elevul, cu nevoile sale, pregătirea lui pentru viată, pentru performantă. TARFIN TODEA