Cuvântul Liber, noiembrie 2009 (Anul 21, nr. 215-234)

2009-11-25 / nr. 231

MIERCURI, 25 NOIEMBRIE 2009 DE LA COPII PENTRU COPII Copiii din Germania s-au gândit la copiii din România. Prin intermediul lui Friedhelm Ruth, cetăţean de onoare al municipiului Târnăveni, au fost aduse săptămâna trecută 500 de pachete, constând în jucării şi dulciuri, oferite de copiii unor şcoli din Germania. Pe fiecare pachet a fost scrisă vârsta şi sexul celui care ar trebui să îl primească. Cadourile au fost oferite copiilor de la Şcoala Generală „Vasile Moldovan", de la Gimnaziul „Traian" şi de la Grădiniţa de pe strada Mihai Eminescu. O nouă biserică în cartierul „1 Decembrie 1918 Locuitorii din cartierul „1 Decembrie 1918" Târnăveni au o nouă biserică ortodoxă. Bisericuţa amplasată chiar între blocuri aparţine parohiei ortodoxeV Târnăveni unde slujeşte preotul Ioan Cerghizan. Duminică a fost oficiată prima slujbă în noua locaţie. Biserica poartă hramul Sfântului Nicolae, în cartierul „1 Decembrie 1918" şi în zona aferentă acestuia nu a existat până acum niciun lăcaş de cult unde să se oficieze serviciul religios ortodox. Grupaj de târnĂVEANUL Zile trecute: 329 Zile rămase: 35 Soarele răsare la: 7.42 Soarele apune la: 16.43 Ortodox: Sf. Mare Mc. Ecaterina: Sf. Mare Mc. Mercurie Greco-catolic: Sf. Ecaterina, m. Sf. Mercuriu, m. Romano-catolic: Sf. Ecaterina din Alexandria, fc. M. Zodia: Săgetător (22 noiembrie - 20 decembrie) 25 NOIEMBRIE 2009 Fila de calendar ■y 1715 - începutul domniilor fanariote în Țara Românească prin instaurarea la domnie a lui Nicolae Mavrocordat. Domniile fanariote însemnau o prelungire a controlului exercitat de Poartă asupra Țărilor Române, dar cu autonomie internă sporită. 1864 - Este promulgată „Legea instrucţiunii publice", ce avea să stea la baza învăţământului românesc modern. Se stabilesc trei grade de învăţământ: primar, secundar şi superior, din care „instrucţiunea primară este obligatorie şi gratuită". 1863 - S-a născut Ion Cantacuzino, medic şi bacteriolog român (d. 1934). 1867 - A intrat în vigoare prima Convenţie poştală a României, cea cu Rusia, conform căreia pe teritoriul României serviciul de poştă urma să fie efectuat numai de către Poşta Română. 1916 - Primul Război Mondial: Trupele române angajează puternice acţiuni de luptă pe linia Cricov-Ialomiţa, pentru a câştiga timpul necesar atât concentrării forţelor ruse, cât şi pregătirii unei alte linii de rezistenţă. Cugetarea zilei: „ Cei care visează ziua, cunosc multe lucruri care le scapă celor care visează doar noaptea. "(EDGAR ALLAN POE) Sărbători: Ziua internaţională a nonviolenţei Ziua internaţională pentru eliminarea violenţei împotriva femeilor Invitaţie într-o călătorie de descoperire Joi, 26 noiembrie, începând cu ora 18.30, la Librăria Kobak, din Târgu-Mureş, va avea loc lansarea primei cărţi interactive din România - „Eu cine sunt?", semnată Mihail Muşat şi apărută la Editura „Tritonic". Volumul este alcătuit exclusiv din întrebări, cu ajutorul cărora fiecare cititor poate să călătorească în viaţa lui, fiind o carte deschisă, pe care oricine o poate scrie în stilul său. „Eu cine sunt?" te învaţă cum să îţi pui întrebări, nu doar să ai răspunsuri. „Cartea este aparent simplă pentru că nu are mult text, însă de aici vine provocarea pentru cititor de a descoperi în el însuşi ceea ce se potriveşte pe fiecare pagină... fiecare pagină a vieţii, îl invit pe cititor într-o călătorie către el însuşi, în care să descopere mai multe despre cine este, încotro vrea să se îndrepte şi ce alege să facă pentru a ajunge acolo", spune Mihail Muşat despre demersul său. Nu e doar încă o carte „motivaţională" sau „inspiraţională", ci e o provocare. E un exerciţiu care te poate scoate din zona de confort pentru a ajunge să vezi cine eşti, ce îţi place, ce te motivează, ce te opreşte. Nu vei găsi răspunsuri standardizate. Nu vei primi sfaturi înţelepte. Nu ţi se va da o reţetă despre cum să faci. Şi nici măcar nu vei beneficia de înţelepciunea profundă a unui om care scrie o carte. Autorul său a absolvit în 2006 Facultatea de Cibernetică din cadrul ASE Bucureşti, iar în prezent îşi pregăteşte lucrarea de dizertaţie în cadrul programului de master Comunicare şi Managementul Resurselor Umane - Facultatea de Comunicare „Davîd Ogilvy" Bucureşti (SNSPA), pe o temă de Coaching colectiv. După opt ani de experienţe în ONG-uri şi multinaţionale, atât în România, cât şi în străinătate, pe domeniul trainingului şi al managementului în IT, s-a decis să se dedice întru totul viselor sale de a-i ajuta pe cei din jur. Printre proiectele sale iniţiate în România pot fi amintite: LumeBuna.ro - comunitate online te promovează exclusiv informaţiile cu impact pozitiv din România şi despre români; WhichWay.ro - un proiectr unic de dezvoltare personală continuă offline şi online, ce are ca principal scop îmbunătăţirea calităţii vieţii. Oamenii îşi doresc prin acest proiect să devină mai buni, să se întoarcă la valorile umane, proiectul „Se poate" - ce îşi propune să aducă în prim plan români model. Acei români care fac ceva pentru România în acest moment. Acei români de care mai toţi avem nevoie ca şi exemple care să ne inspire. Autorul declară despre el însuşi: „Sunt pasionat de Educaţie şi descoperirea potenţialului UNIC al fiecărui individ... începând cu mine, bineînţeles". Visul lui, aşa cum tot el ne spune: „Să ajut România să ajungă o ţară cu oameni mai încrezători în sine". LETIŢIA BOTA TEATRUL NAŢIONAL TÂRGU-MUIREŞ Compania „Liviu Rebreanu" prezintă astăzi, la ora 19.30,în Sala mică, spectacolul „CAMPIONATUL DE IMPROVIZAŢIE". Niciodată la fel! HOROSCOP Berbec. Dimineaţa sunteţi nevoit să luaţi o decizie dificilă: vi se propune o colaborare avantajoasă, dar partenerul de viaţă nu este de acord să munciţi în plus. Gândiţi-vă bine înainte să luaţi o hotărâre! Taur. Reuşiţi să ter- Mito, minaţi cu bine o activitate importantă. S-ar putea să găsiţi cu greu soluţii la problemele familiei. Gemeni. Intenţionaţi să vă asumaţi mai multe responsabilităţi la serviciu. Relaţiile cu colegii de serviciu se anunţă tensionate. Bac. Şefii vă apreciază, dar să nu vă aşteptaţi la felicitări din partea colegilor! După-amiaza mergeţi în vizită la prieteni. Leu. Dimineaţa apar mai JjjgMp multe evenimente neprevăzute, care vă strica planurile. Nu este recomandabil să vă puneţi mari speranţe într-o afacere, pentru că s-ar putea să fiţi dezamăgit. Fecioara. S-ar putea să nu mai plecaţi într-o dele- Mligaţie, din cauza unei probleme de sănătate. Şefii vor înţelege situaţia. Balanţa. Dimineaţa s-ar putea să aveţi probleme la serviciu, din cauza zvonurilor lansate de o femeie invidioasă. Spre seară, vă regăsiţi liniştea alături de partenerul de viaţă, Scorpion. Intuiţia vă ajută să aflaţi de ce şi-a schimbat un prieten atitudinea faţă de dumneavoastră. Temperaţi-vă nervozitatea, pentru că nu rezolvaţi nimic certându-vă! Săgetător. S-ar putea să fiţi nevoit să luaţi o decizie dificilă cu privire la asocierea într-o afacere. Sfaturile unei persoane cu experienţă vă ajută să înţelegeţi că avantajele financiare nu justifică timpul pierdut. ^ Capricorn: Vă daţi seamă că o femeie din anturaj vă invidiază. Nu este recomandabil să provocaţi o discuţie. Ar fi bine să daţi dovadă de mai multă discreţie. Vărsător. Vă recomandăm să fiţi prudent în afaceri. Nu alergaţi după câştiguri uşoare! Nu încercaţi să vă impuneţi punctul de vedere! k ^ Peşti. Primiţi un cadou |«ft cu valoare sentimentală deosebită. S-ar putea să primiţi şi de la serviciu o importantă sumă de bani. Unire-n cuget şi-n simţiri Consiliul Judeţean Mureş, Secţia pentru Copii a Bibliotecii Judeţene Mureş, Palatul Copiilor, Gimnaziul „Sfântul Gheorghe" din Sângeorgiu de Mureş şi Gimnaziul „Dacia" din Târgu-Mureş organizează matrneul literar-artistic „Unire-n cuget şi-n simţiri". Manifestarea, moderată de bibliotecara Anica Masca, va avea loc joi, 26 noiembrie, începând cu ora 10, la sediul Secţiei pentru Copii a Bibliotecii Judeţene Mureş. în program sunt incluse: „Semnificaţia Zilei de 1 Decembrie", prezentată de bibliotecara Câmpean Aurica, precum şi confecţionarea de steguleţe tricolore, cântece şi poezii în interpretarea elevilor claselor a 11-a de la Gimnaziul „Dacia" - învăţătoare Simona Rău şi a celor de la Gimnaziul „Sfântul Gheorghe" din Sângeorgiu de Mureş -învăţătoare Susana Bocretaş. în final va fi organizată o expoziţie tematică de cărţi. Coordonatorii activităţii sunt Ana Chincişan - maistru instructor şi Ovidiu Datcu - profesor la Palatul Copiilor din Târgu-Mureş. Sfârşit de toamnă * Grădiniţa cu Program Prelungit Nr.2 din Sighişoara, va avea loc Cercul Pedagogic al educatoarelor-secţia romană, nivel I şi II. Tema activităţii este „Sfârşit de toamnă" - evaluare. La acţiune au fost invitate să participe câte o educatoare pentru fiecare nivel, de la grădiniţele cu program normal şi câte o educatoare pentru fiecare nivel şi directoarea de la grădiniţele cu program prelungit din zona Sighişoara. Instrucţie şi educaţie g 9 g în şcoala contemporană Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei - Extensia Târgu-Mureş, Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic - Filiala Târgu-Mureş, I.Ş.J. Mureş şi Liceul Pedagogic „Mihai Eminescu" Târgu-Mureş, organizează, în 14 ianuarie 2010, la Liceul Pedagogic „Mihai Eminescu", cea de-a XIV-a ediţie a simpozionului naţional cu tema „Instrucţie şi educaţie în şcoala contemporană". Cadrele didactice care au dorit să participe la simpozion s-au putut înscrie la secretariatul Facultăţii de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei - Extensia Târgu-Mureş, înscrierile se vor face conform formularului de participare, completat în variantă electronică şi însoţit de conţinutul lucrării, elaborat în formă de articol, pentru a putea fi inclus, după evaluarea realizată de comitetul ştiinţific, în volumul simpozionului. în cazul neacceptării unei lucrări, autorul acesteia va fi înştiinţat în timp optim. Secţiunile simpozionului vor fi: „Pedagogie şi psihologie educaţională", „Pedagogia învăţământului preşcolar", „Pedagogia învăţământului primar", „Didactica disciplinelor socio-umane", „Didactica disciplinelor exacte" şi „Didactica disciplinelor artistice". Grupaj de LETITIA BOTA