Cuvântul Liber, iunie 2010 (Anul 22, nr. 106-127)

2010-06-11 / nr. 114

! LA ŞAPTEZECI DE ANI... într-o cugetare a sa, cărturarul Nicolae Iorga spunea: „Şcoala adevărată este aceea care te învaţă să fii propriul tău dascăl, cel mai bun şi cel mai aspru". Aforismul nu este doar o vorbă frumoasă, el transmite un adevăr, indică un principiu esenţial pentru reuşita actului educaţional, pentru împlinirea misiunii pe care o are în viaţa noastră, a fiecăruia, această instituţie importantă pe care o numim şcoală. Poate ca ar trebui să reflectăm şi la faptul că Şcoala nu-şi împlineşte cu adevărat menirea ei dacă pregăteşte subiecţii ei - copilul, adolescentul, tânărul - numai pentru „acum" şi „aici", şi nu şi pentru „viitorime" şi, de ce nu? pentru „veşnicie"! Câte sisteme de învăţământ s-au perindat chiar şi numai într-o jumătate de veac? De pildă, imediat după 1948, după Reforma atee a învăţământului, şcoala românescă s-a organizat după model „sovietic": cursul primar- de patru clase; gimnazial-de trei clase,și liceal-tot de trei clase; anul școlar avea „pătrare" sau „trimestre", notarea se făcea de la 1 la 5. Manualele, câte erau la liceu-cuprindeau, într-o singură carte, materia la o anumită disciplină, pe tot cursul acestei trepte (trei anii). Nu se studiau în liceu latina, muzica, Geografia României, în schimb, se studiau Geografia U.R.S.S., Bazele darwinismului şi A.L.A. (Apărarea Locală Antiaeriană). Bacalaureatul se susţinea din şapte discipline de învăţământ, dintre care nu lipseau limba rusă şi bazele darwinismului. Dacă un elev era „prins" că mergea la „film" - în afara matineului, care era precedat cu necesitate de un „jurnat" propagandistic - era exmatriculat pe trei zile, cu scăderea notei la purtare sau o altă sancţiune. Dacă un adolescent era corigent la mai mult de două materii, fie şi în timpul anului, era exmatriculat! Aşa se face că din Generaţia 1957 a Liceului ( numit pe atunci Şcoala Medie Mixtă ) „Alexandru Sahia" - Târnăveni, din două clase paralele, cu câte 36 de elevi fiecare, au mai rămas ceva mai bine de jumătate din efectiv: 49 de absolvenţi. Nu judecăm pe nimeni, doar constatăm - după 53 de ani de la absolvirea liceului şi la 70 de ani de viaţă - ce-a însemnat Şcoala pentru această Promoţie - 1957! Dascălii noştri, cei mai mulţi dintre ei, acum, trecuţi la cele veşnice, au fost intelectuali foarte competenţi, care şi-au onorat cu exigenţă şi profesionalism, chemarea lor. Şi pe atunci, totuşi, se obişnuia să se dea „ore la domiciliu", chiar de către unii din profesorii care predau la clasă, nu fără o „strategie" persuasivă, ca să nu spun cinică, de a atrage în „cursă" pe cei care urmau să fie meditaţi (evident, cu o plată „substanţială!"). Dincolo de acest neajuns, Şcoala - cu toate metehnele ei ideologice — a fost şcoală!,în sensul bun al cuvântului, întâlnirea, revederea noastră, din 5 iunie 2010, în prima sâmbătă din această lună, într-un număr apreciabil de aproape 30 de colegi, risipiţi în toată ţara, s-a făcut mai întâi, cum era firesc la o vârstă a înţelepciunii, într-un lăcaş sfârşt - Biserica „Sf. Arhangheli Mihail şi Gavriil" din Târnăveni, participându-se la o Sfântă Liturghie Jubiliară, săvârşită de unul dintre colegi, ajuns peste ani preot, la care au participat aproape toţi, împărtăşindu-se mulţi. în continuare, ei şi-au vizitat Şcoala unde, cu 53 de ani în urmă, au învăţat, astăzi Gimnaziul de Stat „Traian", şi au participat, mai apoi, la o petrecere în Restaurantul „Târnava" de aici. Concluzia la care a ajuns Generaţia 1957 este aceasta. Viaţa omului valorează atât cât ştii s-o trăieşti cu Autorul făpturii tale, adică în Dumnezeu, cu Dumnezeu şi pentru Dumnezeu! Altfel spus: „Nihil sine Deo!" . Nimic fără Dumnezeu! Ne înveşnicim, prin iubire şi faptă bună, să fim mâna întinsă spre semeni a Celui Care este infinita Iubire. AUREL HANCU, Târnăveni V___________________________________________________________________/ CUVÂNTUL VINERI, 11 IUNIE 2010 DOUĂ MEDALII LA CERCUL DE „CARTURI" DE LA CLUBUL COPIILOR TÂRNĂVENI De curând, la Târgu Secuiesc a avut loc, Campionatul Naţional de Carturi. La această manifestare au participat elevi iubitori ai vitezei. La startul concursului s-au aliniat zeci de echipaje din toată ţara. Cercul de „carturi" al Clubului Copiilor Târnăveni a ieşit victorios, cucerind două locuri IV şi două medalii. Elevii victorioşi sunt: Man Andrei, care a cucerit locul IV şi o medalie la „carturi viteză", şi Sergiu Auron, care a obţinut tot locul IV şi o medalie la „carturi-educaţie rutieră". Elevii, instruiţi şi îndrumaţi de profesor Szabó Zoltán, au demonstrat că au talent, alăturându-se copiilor foarte talentaţi ai municipiului Târnăveni. SCHIMBĂRI LA APIA în urma unor restructurări făcute la nivel naţional, directorul coordonator al APIA Mureş, Vasile Cornea, şi adjunctul Vasile Chiş, din Târnăveni, au fost eliberaţi din funcţie în data de 31 mai. Cele două ordine privind încetarea de drept a ordinului de numire şi a contractului de management au fost emise în data de 31 mai de către ministrul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale. Ca urmare a acestor două ordine, în data de 1 iunie, directorul general APIA a emis o decizie prin care consilierul la Centrul Local Luduș, Ioan Tet, este numit director interimar până la organizarea unui nou concurs. I. TÂRNĂVEANUL 11 IUNIE 2010 Filă de calendar 1770 - Exploratorul englez James Cook a descoperit Marea Barieră de Corali din largul coastei australiene. 1848 - începutul revoluţiei paşoptiste în Bucureşti. Domrjatorul Gheorghe Bibescu este silit să semneze „Constituţia" (proclamaţia şi programul de la Islaz) şi să recunoască guvernul revoluţionar provizoriu. 1941 - Al Doilea Război Mondial: Acordurile româno-germane de la München şi Berchtesgaden. România se angajează să participe la războiul antibolşevic, alături de Germania. 1948 - Marea Adunare Naţională votează Legea privind naţionalizarea principalelor întreprinderi industriale, miniere, bancare, de asigurări şi de transport (Legea nr. 119). 1978 - Virginia Ruzici, jucătoare de tenis de câmp, cucereşte titlul de campioană la Roland Garros, fiind prima româncă laureată atât la simplu, cât şi la dublu. 2005 - Jurnalista franceză Florence Aubenas şi însoţitorul său, ghidul irakian Hussein Hanoun, au fost eliberaţi după 157 de zile de captivitate în Irak. 2008 - Un incendiu a distrus Biserica Evanghelică din Bistriţa, monument reprezentativ pentru tranziţia de la stilul gotic la cel renascentist în Transilvania. Cugetarea zilei: „ Vai de cel care după ce deschide uşa camerei seara nu are cui spune: „Bună seara"." (Octavian Paler) ! Dacă nu vrei să porţi centura de siguranţă, te priveşte! Dacă dai muzica de la bord mai tare, mă priveşte şi ne priveşte! Fie ca pieton, fie ca şofer în trafic. Mă deranjează şi ne deranjează. Ascultă-ţi, deci, muzica, şi atât! Dacă „Codul bunelor maniere " nu-ţi este la îndemână, nu uita de noul Cod Rutier, articolul 100, alineatele 7 şi 10 (Campania de asigurare a unui climat de viaţă civilizat) .................... V ✓ C” ~JĂ Ajrjiimj Cu toţii suntem de acord că avem o ţară frumoasă, dar J I murdara şi prost gospodărită. O realitate tristă, care nu ne I I face deloc cinste ca europeni. Contrastul devine tot mai izbitor |I odată ce trecem graniţa spre vest, unde curăţenia, ordinea şi liniştea sunt la mare preţ în rândul comunităţilor locale. Dacă imaginea ţării, a localităţii în care trăieşti te tI interesează, vino şi tu alături de noi, luând atitudine! Ca om ■ al legii sau ca simplu cetăţean. Faţă de cei care murdăresc ! I strada, distrug bunul public, aruncă ţigări, coji de seminţe II şi scuipă pe jos, care conturbă liniştea străzii şi a vecinilor I I de apartament etc. Dacă n-ai curajul intervenţiei pe loc, sună la 112. Poliţia, • I Poliţia Comunitară, Jandarmeria sunt obligate să intervină | I prompt. Indiferenţa şi toleranţa celor mulţi ucid spiritul civic. i . Pentru a învinge, avem nevoie de curajul şi sprijinul tău. . • Atitudinea ta ne interesează. Nu uita, doar unirea face putere! •Campania de asigurare a unui climat de viață civilizat) ! HOROSCOP !*- Berbec. Puteţi să m^L vă ocupaţi de probleme financiare. Vă sfătuim să evitaţi orice fel de speculaţii. Taur. Sunteţi plin de entuziasm şi pus pe schimbări. Acum este momentul să vă faceţi planuri de viitor. Gemeni. Vă îmbunădţeptăţiţi considerabil şi Ajptuaţia financiară. Luaţi bani atât de la serviciu, cât şi dintr-o afacere. Bac. Este o zi favorabilă călătoriilor în interes de familie, din care vă puteţi întoarce cu mari satisfacţii financiare. Leu. Astăzi daţi dovadă de mult curaj în afaceri. Vă sfătuim să ţineţi seama de sfaturile unei rude mai în vârsta. Fecioara. Spiritul de aven/LActură şi optimismul vă deter- M mină să vă asumaţi riscuri. Vă recomandăm să fiţi prudent şi să evitaţi speculaţiile financiare. Balanţa. Treceţi mai uşor peste grijile cotidiene, graţie entuziasmului şi optimismului cu care începeţi ziua. După-amiază faceţi planuri pentru o călătorie mai lunga. Scorpion. Vă sfătuim să acordaţi mai multă atenţie celor apropiaţi, pentru că s-ar putea să vi se reproşeze că sunteţi indiferent. Săgetător. Aveţi succes într-o călătorie de afaceri. După-amiază puteţi să rezolvaţi o problemă de natură sentimentală. Capricorn. Dimineaţa sunteţi foarte activ şi filaig sociabil. După-amiază faceţi cunoştinţă cu o persoană mai în vârstă. Vărsător. Aveţi suficientă energie pentru a începe noi activităţi. Partenerul de viaţă şi familia vă sprijină. Peşti. Dimineaţa sunteţi apreciat pentru entuziasmul de care daţi dovadă. Vă simţiţi bine la o întâlnire cu prietenii şi este posibil să fiţi invitat la o petrecere. 4. 0 Clubul „Tornado" a pregătit surprize pentru copii Căminul cultural din localitatea Căluşeri a găzduit recent un eveniment prin care Clubul sportiv de taekwondo „Tornado" Mureş a sărbătorit copiii. într-o sală arhiplină, copiii legitimaţi la club, împreună cu fraţii, surorile şi părinţii lor, au avut parte de distracţie, cadouri şi de multe surprize. Punctul forte al distracţiei a fost prezenţa în mijlocul lor, pe toată durata petrecerii, a doi clovni, dar nici jocurile interactive, amuzante şi educative, concursurile de karaoke, cântecele pentru copii şi glumele nu au fost mai prejos în atragerea atenţiei. „Am considerat că este de datoria mea, ca preşedinte al unui club sportiv la care sunt legitimaţi doar copii, să organizez o petrecere de ziua lor. Vreau ca ea să fie considerată o răsplată pentru rezultatele deosebite obţinute la concursurile la care am participat până în prezent. Cu această ocazie, ţin să le mulţumesc copiilor, pentru dăruirea şi seriozitatea de care dau dovadă la antrenamente, urându-le succes şi la viitoarele competiţii, prima fiind Campionatul naţional de taekwondo de la Bistriţa, în perioada 11-13 iunie. Vreau să mulţumesc şi instructorului Mihai Chiorean, sub bagheta căruia orice copil poate să ajungă un învingător, dar şi părinţilor care au înţeles că practicarea acestui sport este benefică pentru copii, atât pe plan fizic, cât şi mental. Sunt foarte mulţumit de atmosfera din cadrul clubului şi îmi doresc ca pe viitor, pe lângă orele grele de antrenamente, absolut necesare, să avem posibilitatea să mai organizăm asemenea ieşiri. Să nu uităm, totuşi, că sportivii noştri sunt doar nişte copii şi au nevoie şi de puţină distracţie şi joacă. Le transmit din nou, pe această cale, un călduros «La mulţi ani!»", a declarat preşedintele clubului, Mathó Sándor. FLORENTIN DEAC