Cuvântul Liber, august 2010 (Anul 22, nr. 151-171)

2010-08-03 / nr. 151

CUVÂNTUL MARȚI, 3 AUGUST 2010 La Topliţa Română ZILELE „MIRON CRISTEA” - ediţia a XIII-a 5 Mijlocul lunii lui Cuptor a fost, mereu în ultimii douăzeci de ani, un prilej de împlinire pentru locuitorii Topliţei Române şi pentru toţi cei care, veniţi în această vatră de cultură şi spiritualitate, se găsesc mereu acasă, indiferent de zona, ţinutul din care au plecat. Manifestările culturale au fost multiple, lansările de carte, comunicările ştiinţifice pe secţiuni de o înaltă ţinută. Cea de-a XIII-a ediţie a Zilelor «Miron Cristea» (18-20 iulie 2010) nu s-a dezminţit prin nimic, sub aspect valoric, de cele precedente, iar sufletul şi coordonatorul întregii manifestări, aşa cum s-a întâmplat în ultimii ani, a fost distinsul profesor şi om de cultură Mie Şandru. în rândurile de faţă doresc, însă, să mă opresc la parfumul, la inefabilul câtorva momente, pe care nu le-ar putea surprinde nicio statistică, nicio dare de seamă, oricât de pertinentă, ba chiar exhaustivă ar fi ea. Impresionantă, memorabilă a fost, în primul rând, expoziţia de artă plastică, prezentată de scriitorul Ciprian Voloc, a soţilor Maria şi Aurelian Antal din Dorohoi, dar cu puternice rădăcini topliţene. O tehnică inedită, pictogravura, care este ea însăşi exigentă cu actul artistic şi îmbină, în lucrările expozate, cu o ideatică profundă, pe care receptorul este mereu chemat să o descifreze meditând în faţa lucrărilor. Tulburătoare sunt, spre exemplu, creaţii precum Gândul sau România, încotro? Trăim continuu cu sentimentul că ne aflăm la un sfârşit de epocă, iar tăvălugul globalizării înghite, rând pe rând, valorile noastre ancestrale. Tristeţea demnă, desprinsă parcă din Ghepardul lui Giuseppe Tomasi di Lampedusa, a decăderii irevocabile a unui sat topliţean, Padina, s-a răsfrânt în filmul (şi în cartea) domnului Ioan Dobrean, vizionat în Sala de festivităţi a Primăriei Municipiului Topliţa. Manifestările s-au desfăşurat sub semnul tutelar al fruluui exemplar al acestor locuri, episcopul Caransebeşului şi apoi primul patriarh al României Mari, Elie Miron Cristea. Plin de emoţie şi pioşenie a fost parastasul slujit de un sobor de preoţi la bustul acestuia, ridicat în centrul localităţii, în cuvântul său, dr. Ioan Lăcătuşu, preşedintele Forumului Civic al Românilor din judeţele Covasna, Harghita şi Mureş, a subliniat datoria pe care actuala generaţie o are faţă de străbuni şi faptul că în această zonă conlucrarea, convieţuirea paşnică, este destinul tuturor oamenilor, dincolo de deosebirile de natură etnică. Un moment mult aşteptat, un apogeu al actualei ediţii a Zilelor „Miron Cristea" l-a constituit dezvelirea statuii „Lupa Capitolina", amplasată în faţa Primăriei Municipiului Topliţa. Ea reprezintă o asumare a nobleţei originare a locuitorilor de pe Valea Superioară a Mureşului, un însemn identitar de netăgăduit. Acest lucru a fost subliniat şi în cuvântul Episcopului Harghitei şi Covasnei, Ioan Selejan, şi în cel al primarului localităţii, Stela Platon. în cea de-a treia zi a actualei ediţii, participanţii s-au împărtăşit şi s-au întărit sufleteşte la slujba duhovnicească prevăzută în incinta Mănăstirii, ctitorită de însuşi patriarhul Elie Miron Cristea, rugându-se pentru vremi şi vremuri mai bune pentru această ţară şi pentru neamul românesc. A fost şi va rămâne în memorie o înfăptuire aparte întru păstrarea,întru salvgardarea identităţii spiritualreligioase şi culturale a neamului românesc. Ea rămâne, încă o dată, un blazon al demnităţii noastre ca oameni, creştini şi - mai cu seamă - români. Prof. ALEXANDRU CIUBÎCĂ __ august 2016_ Filă de calendar ,-------- -------- Zile trecute; 214 Zile rămase: 151 Soarele răsare la: 6.08 Soarele apune la: 20.55 Ortodox: Cuv. Isaac, Dalmat și Faust; Sf. Mironosiță Salomeea Greco-catolic: Sf. Isachie; Sf. Dalmat; Sf. Faust Romano-catolic; Sf. Lidia, ucenica sf. Paul II. Zodia. Leu (23 iulie - 22 august) 1601 - în lupta de la Guruslău, trupele lui Mihai Viteazul și ale lui Gheorghe Basta îl înfrâng pe Sigismund Báthory; șase zile mai târziu, Mihai Viteazul este ucis la 3 km sud de Turda, din ordinul lui G.Basta. 1914 - Primul Război Mondial: Germania declară război Franţei. 1919 - Armata Română intră în Timişoara şi aduce o mare contribuţie la reîntregirea teritoriilor româneşti. 1929 - S-a creat „Regia autonomă a poştelor, telegrafelor şi telefoanelor" (PTT), care a luat în exploatare şi administrare serviciile publice de poştă, telegraf şi telefon. 1948 - A fost adoptată, de către Parlament, Legea privind reforma învăţământului, prin care învăţământul devenea unic şi laic. 1958 - Submarinul nuclear american Nautilius, comandat de căpitanul William Anderson, a atins Polul Nord. Este primul vas subacvatic care a realizat această performanţă, sub gheaţă. Cugetarea zilei: „Abilitatea este cauza apropiată a înşelătoriei: de la una la alta pasul e alunecos; minciuna constituie singura deosebire dintre ele; dacă-i adăugată la abilitate, avem înşelătoria." (La Bruyere) ______________________________________________________________/ HOROSCOP ) Berbec. Sunteţi cam agitat, pentru că începeţi o lucrare nouă şi nu vă este clar cum să o abordaţi. Nu refuzaţi sprijinul oferit de colegi! Taur. Vă recomandăm să nu vă începeţi activităţi noi, pentru că vă lipseşte simţul practic. Amânaţi deciziile importante pe plan profesional şi în afaceri, pentru că s-ar putea să nu găsiţi cele mai bune soluţii! __ Gemeni. Aveţi ocazia jfrSp să vă afirmaţi în socie■Ajy tate, mai ales datorită talentelor artistice. După-amiază faceţi cunoştinţă cu o persoană, care vă va susţine activitatea creativă. Rac. S-ar putea să aveţi o mare dezamăgire, în urma unei întâlniri de afaceri. Nu vă descurajaţi! Pur şi simplu, nu este un moment favorabil pentru afaceri. Leu. Sunteţi creativ şi vă preocupă ideea de a începe o activitate nouă. Aveţi şanse să vă afirmaţi pe plan intelectual. Fecioara: Cu toate că vă simţiţi în formă, este posibil să constataţi că nu vă reuşeşte aproape nimic. Se pare că sunteţi confuz şi vă lipseşte simţul practic. Nu este exclus să fiţi înţeles greşit de cei din jur. Balanţa. Dimineaţa sunteţi mai sensibil decât de obicei, ceea ce ar putea să vă afecteze relaţiile cu cei din jur. Vă sfătuim să fiţi prudent în tot ce faceţi. Nu faceţi nicio promisiune dacă nu sunteţi sigur că puteţi să o respectaţi! Scorpion, în mod neaşteptat, primiţi o sumă importantă de la o rudă, începeţi să faceţi planuri. Vă recomandăm să nu luaţi hotărâri importante în grabă, pentru că vă lipseşte simţul practic. Săgetător. Şansele sunt de partea dumneavoastră, intuiţia vă ajută şi reuşiţi să depăşiţi cu bine dificultăţile. Aveţi succes în tot ce faceţi. Capricorn. Dimineaţa faceţi planuri ambiţioase în legătură cu o afacere, dar este posibil să vă loviţi de obstacole care vă cam taie elanul. Vă sfătuim să aveţi mai multă răbdare. Proiectele de viitor se pot concretiza, dar nu astăzi. Vărsător. Dimineaţa aveţi tendinţa să fiţi prea idealist şi să neglijaţi probleme importante. Nu începeţi nimic nou, pentru că este posibil să luaţi decizii eronate! Peşti. Ar fi bine să amânaţi orice tranzacţie şi să evitaţi speculaţiile, pentru că riscaţi sa pierdeţi sume importante. Pe plan sentimental parcurgeţi un moment favorabil. Asociaţia Culturală ..Cununa Mureşeana" Targu - Mureş Festivalul Internaţional de Folclor „CUNUNA MUREŞEANĂ" Prima ediţie a Festivalului Internaţional de Folclor „Cununa Mureşeană" vă invită, în perioada 3-5 august, la o incursiune originală şi spectaculoasă prin cultura şi tradiţiile altor popoare. Vă aşteaptă o adevărată sărbătoare a cântecului, dansului şi portului popular oferită de artişti din toate colţurile lumii: Rusia, Serbia, Cehia, Israel, Bulgaria, Turcia, Croaţia şi Mayotte (Africa). Este primul eveniment de acest fel care se organizează la Târgu- Mureş şi care îşi propune în primul rând să construiască o punte spirituală între diferite culturi, fiecare dintre ele cu un bagaj impresionant de tradiţii şi obiceiuri. Târgumureşenii vor avea ocazia, în acest fel, să ia contact cu modul de viaţă şi de exprimare artistică ale altor popoare şi, totodată, să conştientizeze bogăţia tradiţiei spirituale româneşti. Festivalul va debuta cu o spectaculoasă paradă a portului popular care se va desfăşura în centrul municipiului Târgu-Mureş astăzi, 3 august, începând cu ora 10.00. La finalul paradei, delegaţiile vor fi primite de oficialităţile municipiului şi ale judeţului, în zilele de 3 şi 4 august, începând cu ora 19.30, pe scena Teatrului de Vară vor evolua ansamblurile prezente în festival. De asemenea,în data de 4 august, începând cu ora 10.00, în diferite puncte ale oraşului vor avea loc momente de animaţie în cadrul cărora târgumureşenii vor avea ocazia să-i vadă îndeaproape şi să intre în contact cu oaspeţii de peste hotare ai festivalului. Evenimentul este organizat de Asociaţia Culturală „Cununa Mureşeană", cu sprijinul Federaţiei Internaţionale de Folclor, al Consiliului Judeţean Mureş, Prefecturii Judeţului şi al Primăriei Municipiului Târgu-Mureş. Director festival, SIMONA CHIŞ Director programe, MARIANA CIOLOBOC  Curs al Comitetului pentru Educaţie Europeană în Anestezie, la sfârşitul lui august, la Târgu-Mureş Cursul Comitetului pentru Educaţie Europeană în Anestezie, partea a V-a - „Neurologie, anestezia loco-regională şi terapia durerii" - se va desfăşura la sfârşitul acestei luni şi la începutul lunii viitoare, la Târgu- Mureş. Perioada cursului este 31 august- 2 septembrie, iar cursul este organizat de Societatea Română de Anestezie şi Terapie Intensivă şi de Universitatea de Medicină şi Farmacie Târgu-Mureş. Printre temele cursului se vor număra: Anatomo-fiziologia sistemului nervos central şi autonom, Termoreglarea, Fiziologia joncţiunii neuromusculare, Monitorizarea blocului neuromuscular, Evaluarea statusului neurologic, iar lectorii sunt din ţară, dar şi din Israel (prof.dr. Gabriel Gurman, prof.dr. Natan Weksler). Taxe de participare: medici primari şi specialişti: 300 lei, medici rezidenţi: 125 lei. Cursul se va desfăşura în Amfiteatrul centrului integrat de medicină dentară din UMF. Spitalul Clinic Judeţean Mureş vrea reparaţii capitale la Clinica Urologie Spitalul Clinic Judeţean Mureş este autoritate contractantă pentru ceea ce apare pe licitatiapublica.ro ca fiind „Contract lucrări reparaţii capitale Clinica Urologie". Se vrea un acord-cadru cu un singur agent economic, cu durata acordului 24 de luni şi s-a estimat un cost de 537.432 lei (5,37 miliarde de lei vechi). Se va organiza o licitaţie electronică în SEAP, care va cuprinde o rundă, ne mai informează site-ul citat. Termenul limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este 10 august, iar criteriul de atribuire va fi prețul cel mai scăzut. Jandarmii sunt alături de copiii sinistraţilor Copiii din zonele afectate de inundaţii se vor bucura de tabere organizate de jandarmi. Este vorba de 80 de copii, care vor fi invitaţi, timp de câte 10 zile, în taberele organizate în 3 centre de pregătire, începând cu 1 august, copiii vor fi primiţi la Baza de pregătire şi cazare Snagov, la Şcoala militară de subofiţeri jandarmi Fălticeni şi la Centrul de pregătire şi perfecţionare jandarmi Tăşnad. Jandarmii au organizat aici un program variat pentru copii, în fiecare zi, constând în activităţi sportive, artistice, jocuri, concursuri, precum şi în vizitarea unor obiective turistice sau istorice. Deschiderea oficială a taberelor a fost făcută ieri, la Baza de pregătire şi cazare Snagov,în prezenţa inspectorului general al Jandarmeriei Române, general-locotenent Olimpiodor Antonescu. Grupaj de FLORENTIN DEAC