Cuvântul Liber, februarie 2011 (Anul 23, nr. 21-40)

2011-02-01 / nr. 21

tI IN CONCERTELE LUNII FEBRUARIE în această lună seria concertelor pe care le-a planificat Filarmonica de Stat din Târgu-Mureș încep joi, 3 februarie a.c., cu simfonicul dirijat de Shinya Ozaki (Japonia), avându-l ca solist pe MizUe Yamagtîfchi, în program, muzică de A. DvorakTDsns slav în Sol minor, op. 46, nr. 8), S. Rahmaninov (Concert pentru pian şi orchestră nr. 2 în Do minor) şi Kodály Z. (Suita „Háry Janos"). Alt concert (7 februarie a.c.) va fi unul cameral, cu Sepsî Orsolya şi Ismael Normand (vioară) şi Marta Cîrlejan (pian). Ei vor interpreta compoziţii de S.Ysaye, L.van Beethoven şi M.Ravel. Urmează concertul simfonic special de ziua îndrăgostiţilor (10 februarie a.c.), intitulat „Dragoste şi...muzică înainte de toate". Manifestarea se va desfăşura în colaborare cu Universitatea de Arte din Târgu-Mureş, sub bagheta dirijorului Franz Lamprecht (Germania), în program muzică de J.Clarke, E. Grieg, M. Ravel, J. Staruss, P. Lehar etc. Al doilea concert cameral al lunii va avea loc joi, 17 februarie a.c., şi îi va avea ca solişti pe Kárpáthy Vajk András (vioară) şi Marius Popescu (pian). Lucrările care vor fi prezentate publicului meloman aparţin compozitorilor J. Brahms, C. Franck, L.van Beethoven, P.Sarasate şi C. Saint-Saens. Programul lunii mai cuprinde recitalul de pian (24 februarie a.c.) al lui Szekely Attila şi cuprinde lucrări de F. Liszt, M. Musorgski. în încheiere va avea loc concertul lecţie şi educativ (25 februarie a.c.), care şi-a propus tema „Clavecinul şi orga" şi vor fi prezentate de Erich Türk. MARIN CĂLDĂRARIU NE PRIVEŞTE! Dacă nu vrei să porţi centura de siguranţă, te priveşte! Dacă dai muzica de la bord mai tare, mă priveşte şi ne priveşte! I Fie ca pieton, fie ca şofer în trafic. Mă deranjează şi ne deranjează. ■ Ascultă-ţi, deci, muzica, şi atât! Dacă „ Codul bunelor maniere" nu-ţi este la îndemână, nu uita de ! ■ noul Cod Rutier, articolul 100, alineatele 7 şi 10! | (Campania de asigurare a unui climat de viață civilizat) . ▲ CUVÂNTUL MARȚI, 1 FEBRUARIE 2011 Stracula Attila Cărţi noi Recent, la Târgul de Carte „Gaudeamus", găzduit, ca în fiecare an, de foaierul Teatrului Naţional din Târgu-Mureş, a fost prezentat publicului GHIDUL DE CONVERSAŢIE ROMÂNMAGHIAR, realizat de Stracula Attila, autor, cu vreme în urmă, şi al unui GHID DE CONVERSAŢIE MAGHIAR-ROMÂN, într-un tiraj impresionant (6.000 de exemplare), epuizat în totalitate. Prezentul GHID DE CONVERSAŢIE ROMÂN-MAGHIAR, apărut în 2010 la editura Silver Tek, „vine în întâmpinarea unor turişti români care vizitează Ungaria", având în vedere că, „în urma aderării la Uniunea Europeană, cetăţenilor români, respectiv unguri, li s-a deschis ocazia vizitării ţărilor vecine, dar şi a cunoaşterii reciproce a culturii, obiceiurilor, locurilor turistice". Autorul mai precizează, în „Cuvânt înainte", că demersul său porneşte „din optica turistului autohton, care vine în contact cu realităţile din Ungaria, pornind de la călătoria cu avionul, trenul sau autoturismul, până la vizitarea unor lăcaşuri de cultură şi muzeale, trecând prin situaţii obişnuite sau chiar deosebite". „Aş atrage atenţia citite Stracula Attila - GHID DE CONVERSAŢIE ROMÂN-MAGHIAR ului asupra unor aspecte gramaticale specifice şi deosebite, ţinând seama de originile celor două limbi abordate - precizează autorul. De exemplu, în limba maghiară nu sunt genuri, ca atare se găsesc aceleaşi formulări pentru masculin şi feminin. Comparativ cu limbile latinice, limba maghiară are doar un singur timp trecut, un singur prezent şi un viitor. Accentul întotdeauna cade pe prima silabă a cuvântului. Ţinând cont de cutumele încetăţenite în redactarea cărţilor de specialitate, precum vocabulare, ghiduri de conversaţie, urmează sfaturi de pronunţie a unor vocale şi consoane, respectiv grupuri de consoane, consemnând şi valoarea fonetică a lor. (...) Menţionez faptul că, în ultima perioadă, limbile est-europene (şi nu numai) trec printr-un proces de adaptare a unor cuvinte expresii provenite din limba engleză, în unele locuri am avut în vedere şi acest lucru în redactarea ghidului (low coast, surfing, mouse)". Ghidul este, fără îndoială, util atât turiştilor români aflaţi în Ungaria, cât şi oaspeţilor din ţara vecină, şi, evident, tuturor persoanelor care doresc să aprofundeze, în egală măsură, cunoaşterea celor două limbi. Un motiv în plus pentru a adresa felicitări autorului, în egală măsură autorizat critic teatral şi luminată minte matematică. (I.F.) 8 FEBRUARIE 2011 Zile trecute: 31 Zile rămase: 334 Soarele răsare la: 7.51 Soarele apune la: 17.29 Ortodox: Sf.Mc.Trifon Greco-catolic: Sf.m. Trifon Romano-catolic: Sf. Veridiana, fc. Zodia: Vărsător (20 ianuarie - 18 februarie) Sărbători: Ziua Intendenţei Militare - s-a înfiinţat intendenţa militară română (1861) Filă de calendar 1600 - Mihai Viteazul semnează „Tratatul de închinare şi credinţă" faţă de Rudolf al ll-lea, împarat al Germaniei şi rege al Poloniei şi Ungariei. în schimbul recunoaşterii suveranităţii sale, Rudolf al ll-lea a făgăduit lui Mihai Viteazul ajutor şi a garantat domnia ereditară în linie bărbătească. 1823 - într-un memoriu, vornicul Mihail Sturdza foloseşte, pentru prima dată în viaţa politică a Ţărilor Române, noţiunea de „conservator", pentru a desemna tendinţele marii boierimi de a păstra vechile stări de lucruri. 1852- S-a născut Ion Luca Garagiale, dramaturg, prozator, poet român (d. 1912) 1868 - S-a născut Ștefan Luchian, pictorul ale cărui tablouri l-au făcut pe maestrul Nicolae Grigorescar să exclame: „în sfîrsit, am si eu un succesor!" '(01.07.06.1916).n k.1991- România a obţinut statutul de „invitat special" la Consiliul Europei. La 7 octombrie 1993 a avut loc ceremonia de aderare a României ca membru cu drepturidepline. 1995 - România semnează, la Strasbourg, alături de reprezentanţii altor 20 de state, Convenţia-cadru pentru protecţia minorităţilor naţionale a Consiliului Europei (a intrat în vigoare la 1 februarie 1998). 1995 - A intrat în vigoare Acordul de asociere a României la Uniunea Europeană (Acordul a fost semnat la 1 februarie 1993). Cugetarea zilei: „ Cine gândeşte puţin, se înşeală mult." (Leonardo da Vinci) inor Berbec. Vă recomandăm să fiţi foarte prudent în tot ce faceţi şi în discuţiile cu prietenii. Aveţi tendinţa să fiţi impulsiv. taur. Se pare că rău sunteţi într-o formă prea bună. Nu vă asumaţi noi responsabilităţi, pentru că riscaţi să vă irosiţi energia! Gemeni. Se anunţă o zi tensionată. Nu este exclus să aveţi divergenţe cu partenerul de viaţă, pornind de la o investiţie importantă. Bac. Dimineaţa sunteţi tentat să vă ocupaţi de mai multe probleme în acelaşi timp. Din cauza nerăbdării, riscaţi să vă enervaţi şi să nu mai aveţi niciun spor.’ HOROSCOP. Leu. Sunteţi indispus pentru că nu reuşiţi să terminaţi la timp ceea ce v-aţi planificat. Starea de nervozitate vă poate pune într-o situaţie neplăcută faţă de prieteni. Fecioara. Sunteţi decis să faceţi ceva folositor în casă, dar vă sfătuim să vă consultaţi cu partenerul de viaţă. Balanţa. Este posibil să aveţi un sentiment de nemulţumire şi o tendinţă accentuată de a vă contrazice cu oricine. Nu riscaţi glume îndrăzneţe pe seama celor din jur! Scorpion. Traversaţi o perioadă mai dificilă, în care vă preocupă mult situaţia financiară. Reuşiţi, totuşi, să vă păstraţi optimismul. # Jls Săgetător. Sunteţi optimist şi aveţi şanse de reuşită pe toate planurile. Relaţiile cu colaboratorii decurg foarte bine. Capricorn. Dimineaţa, jyA sunteţi stresat de o tlIPfr problemă de afaceri. Va trebui să alergaţi în stânga şi-n dreapta, dar eforturile vă vor fi răsplătite. Vărsător. Deşi nu prea vă mai rămâne timp liber, ambiţia de a termina ce aţi început vă aduce numai câştiguri. Nu neglijaţi familia. ^ ^ Peşti. După o periHoadă nefavorabilă pe plan social şi sentimental, situaţia se schimbă complet. Bucuraţi-vă și nu vă mai puneți atâtea întrebări! " AVEM ŞI SEMENI CU CARE NE PUTEM MÂNDRI De curând am fost nevoit să apelez la un tratament pentru a-mi alina suferinţa. în acest caz, ca de fiecare dată, am apelat la oamenii în halat alb. Ştiind că există o unitate sanitară cu o vechime respectabilă (18 ani) am apelat la Fundaţia Rheum-Care, preşedinte Marinela Gombos, din Târgu-Mureş. De menţionat că fundaţia cu denumirea de mai sus are o dotare modernă cu un centru de sănătate şi recuperare medicală pentru persoane cu diferite boli ale aparatului locomotor (boli reumatice, ale sistemului nervos central şi periferic), în cadrul fundaţiei se dau consultaţii de specialitate de fizioterapie şi reumatologie, tratamente de specialitate de fizioterapie, masaj, kinetoterapie etc. Beneficiarii serviciilor şi tratamentelor de specialitate sunt persoanele dezavantajate din punct de vedere social şi economic, indiferent de vârstă. Pentru exemplificare, redăm mai jos doar două cifre luate la întâmplare: au fost efectuate un număr de 5.483 de proceduri de masaj, 18.516 proceduri de eritroterapie, beneficiari fiind peste 2.000 de persoane cu domiciliul în Târgu-Mureş şi comunele suburbane, dar şi persoane din alte judeţe. De una din consultaţiile şi tratamentele unităţii sanitare am avut posibilitatea să beneficiez şi eu. Consultaţia primită din partea dr. Elisabeta Sasu, medic specialist de fizioterapie-reumatologie, cât şi recomandările de tratament pe care le-am urmat la baza de tratament a unităţii mi-au lăsat o deosebită impresie. Aici, personalul format din Kovács Judith, Orbán Réka, Pop Angela, asistente fizioterapie, şi Szőke Tamás, maseur, m-a primit cu căldură şi mi-a aplicat cu grijă şi atenţie toate procedurile prescrise. Se poate şi aşa, cu un personal bine pregătit, cu o conducere primitoare care te întâmpină cu vorbe frumoase, aceasta reprezintă o speranţă că boala celor care îi trec pragul este de jumătate vindecată. Aşadar, mai avem şi semeni minunaţi, cărora le aduc mulţumirile mele. MARIN CĂLDĂRARIU Tratament care încetineşte evoluţia sclerozei multiple Un medicament care reduce riscul apariţiei dizabilităţilor la persoanele cu scleroză multiplă ar putea fi disponibil la sfârşitul acestui an în Maria Britanie, conform publicaţiei „Jurnalul de Medicină din New England". Medicamentul (fingolimod) se administrează oral, zilnic. în cadrul studiilor, s-a observat că această nouă terapie reduce cu o treime riscul de evoluţie a sclerozei multiple. AGENDĂ! TEATRUL NAŢIONAL TÂRGU-MUREŞ la Compania „Liviu Rebreanu" • prezintă astăzi, în Sala mică, • la ora 19.30, spectacolul • „ANONIMUL VENETIAN" de • Giuseppe Berto. .