Cuvântul Liber, iunie 2011 (Anul 23, nr. 106-127)

2011-06-11 / nr. 114

ÜVÁNB) SÂMBĂTĂ,11 IUNIE 2011 Duminică, 12 iunie. Pogorârea Sfântului Duh La zece zile de la înălţare şi la cincizeci de zile de la Paşti, Pogorârea Sfântului Duh este una dintre cele 12 sărbători domneşti, fiind celebrată la date diferite, în funcţie de Paşti. Duhul Sfânt este Vistierul bunătăţilor, Sfinţitorul şi Mângâietorul tuturor inimilor. Toate bisericile sunt casele Duhului Sfânt; toate slujbele bisericeşti sunt lucrările Duhului Sfânt. Hristos realizează la Rusalii promisiunea făcută ucenicilor de a nu-i lăsa orfani. Duhul Sfânt cel purces de la Tatăl înlocuieşte pe Iisus cel pămân-t tesc şi prin El lisus, împreună cu Tatăl,îşi face locuinţă în noi, în Faptele Apostolilor, evenimentul este relatat: „Şi când a sosit ziua Cincizecimii, erau toţi în acelaşi loc. Şi din cer, fără veste, s-a făcut un vuiet, ca de suflare de vânt ce vine repede şi a umplut toată casa unde şedeau ei. Şi li s-au arătat, împărţite, limbi ca de foc şi au şezut pe fiecare dintre ei. Şi s-au umplut toţi de Duhul Sfânt şi au început să vorbească în alte limbi, precum le dădea lor Duhul a grăi. Şi toţi cei de faţă, locuitori ai Iudeii, de toate neamurile, au fost tulburaţi auzindu-i pe acei galileieni vorbind". Cincizecimea (sau Rusaliile), care pentru evrei era a doua mare sărbătoare a anului, legată de seceriş, pentru Biserică simbolizează începutul secerişului spiritual al lui Dumnezeu. Pentru creştini, Cincizecimea este sărbătoarea coborârii Duhului Sfânt, împlinirea prorociei lui Koel, care a prezis o mare revărsare a Duhului Sfânt peste tot poporul lui Dumnezeu şi a făgăduinţei Tatălui făcută cunoscută de către Iisus ucenicilor mai înainte de înălţarea Sa la cer. Pogorârea Duhului Sfânt a dus la transfigurarea omului. Deşi Iisus s-a înălţat la Ceruri, creştinii nu au rămas singuri, ci cu Duhul Sfânt. LETIŢIA BOTA !----------------------------------------------------------------------------------------------------- COMUNICAT Din motive obiective, spectacolul ANIVERSAREA de Jeroen van den Berg de marţi, 14 iunie 2011, ora 20.00, Sala Mică, se reprogramează pentru o dată care va fi anunţată ulterior. Biletele rămân valabile pentru spectacolul următor sau pot fi returnate la Casa de bilete a teatrului. Apelăm la înţelegerea spectatorilor." Departamentul PR & Secretariat literar V________________________________________________________/  Corespondenţă de la Seul Se întâmplă şi pe la alţii „ZIUA PĂRINŢILOR”, ÎNDOLIATĂ, ÎN COREEA DE SUD întreaga lună mai este considerată, pe bună dreptate, în Coreea de Sud, luna familiei, în această perioadă sărbătorindu-se bunicii, părinţii, copiii şiînvăţătorii, asimilaţi familiei, întrucât contribuie la educaţia copiilor, în aceeaşi măsură ca şi părinţii. Prima zi sărbătorită la nivel naţional este cea a părinţilor, pe 8 mai. Pentru că, în trecut, în Coreea bărbatul era „cerul", în confucianism s-a decis ca mama să nu aibă o zi a ei, în schimb, să fie elogiată alături de tată, de „Ziua părinţilor". Pentru acest eveniment, copiii mai mici confecţionează garoafe din hârtie colorată, iar cei mari cumpără coşuleţe sau ghivece cu garoafe, aceste flori reprezentând dragostea şi respectul faţă de părinţi, însă, odată cu trecerea anilor, această sărbătoare şi-a cam pierdut din valoare. Dacă pentru generaţiile trecute, cuvântul părinţilor era literă de lege pentru copii, în prezent relaţiile sunt mult mai lejere, copiii comentează sfaturile părinţilor, iar aceştia sunt mult prea ocupaţi pentru a-şi impune punctul de vedere. Ca peste tot în lume, şi în Coreea de Sud cele mai multe probleme le întâmpină părinţii rămaşi singuri, abandonaţi de copii, tocmai la vârsta senectuţii, când ar avea cea mai mare nevoie de ajutor. Legea nescrisă, care îl obliga pe fiul cel mare să locuiască împreună cu părinţii, nu se mai aplică, aşa că mulţi bătrâni locuiesc singuri, fără să aibă vreun venit, uitaţi de propriii copii, în case gata să se dărâme peste ei. în centrul Seulului, există un parc, în care bătrânii rămaşi singuri se adună zilnic şi joacă şah, cărţi sau alte jocuri pasive. Simt că doar aici mai au loc în această societate, tot mai grăbită şi mai indiferentă faţă de soarta lor. Dacă sunt întrebaţi ce cadou şi-ar dori de ziua lor, cei mai mulţi răspund că nu vor decât plicuri cu bani sau tichete pentru excursii în străinătate. Ei s-au resemnat, nu mai aşteaptă nici măcar un telefon din partea copiilor, pentru că nu mai vor să îşi facă iluzii. Pur şi simplu, refuză chiar şi să vorbească despre copiii lor. Din nefericire, anul acesta, „Ziua părinţilor" a fost una îndoliată în Coreea de Sud. Zeci de bătrâni s-au sinucis chiar în această zi,în timp ce copiii lor se aflau în excursii peste hotare, uitând că undeva propriii lor părinţi se luptă singuri cu disperarea. De altfel, în biletele de adio, sinucigaşii şi-au exonerat copiii de orice răspundere faţă de gestul lor, ca o ultimă dovadă că tot ei trebuie să ierte. Tot de „Ziua părinţilor" din acest an, s-au petrecut fapte de neimaginat altădată. De exemplu, o noră şi-a înjunghiat cumnata, pentru că o obliga să aibă singură grijă de socrii bolnavi, iar o fiică s-a sinucis, copleşită de stresul ei zilnic, provocat de grija unei mame atinse de demenţă. Aşa stând lucrurile, se constată că „Ziua părinţilor" nu mai este deloc un prilej de bucurie, ci unul în care se reglează conturile între fraţi, cumnaţi, părinţi şi copii. Bătrânii par o povară pentru toţi, iar lor nu le mai rămâne decât să dispară. Voluntarii, care îşi rup câte o jumătate de oră din viaţa tumultuoasă, pentru a oferi câte o floare bătrânilor abandonaţi, nu îi mai pot păcăli, aceştia simţindu-se o pacoste pe capul tuturor. JENNY POPLEE r= 11 IUNIE 2011 Zile trecute: 161 Zile rămase: 204 Soarele răsare la: 5.32 Soarele apune la: 21.20 Ortodox: Sf. Apostoli Bartolomeu și Varnava Greco-catolic: Sf. ap. Bartolomeu și Barnaba Romano-catolic: Sf. Barnaba, ap. Zodia, Gemeni (22 mai-21 iunie ) Filă de calendar 1770 - Exploratorul englez James Cook a descoperit Marea Barieră de Corali din largul coastei australiene. 1848 - începutul revoluţiei paşoptiste în Bucureşti. Domnitorul Gheorghe Bibescu este silit să semneze „Constituţia" (Proclamaţia şi programul de la Islaz) şi să recunoască guvernul revoluţionar provizoriu. 1864- S-a născut compozitorul Richard Strauss („Simfonia Alpilor", „Femeia fără umbră") (m. 8 sep. 1949). 1941 - Al Doilea Război Mondial: Acordurile româno-germane de la München şi Berchtesgaden. România se angajează să participe la războiul antibolşevic, alături de Germania. 1948 - Marea Adunare Naţională votează Legea privind naţionalizarea principalelor întreprinderi industriale, miniere, bancare, de asigurări şi de transport (Legea nr. 119). 1978 - Virginia Ruzici, jucătoare de tenis de câmp, cucereşte titlul de campioană la Roland Garros, fiind prima româncă laureată atât la simplu, cât şi la dublu. 2005 - Jurnalista franceză Florence Aubenas şi însoţitorul său, ghidul irakian Hussein Hanoun au fost eliberaţi după 157 de zile de captivitate în Irak. 2006- La TIFF 2006, filmul fost sau n-a fost?, în regia lui Corneliu Porumboiu, a câştigat Trofeul „Transilvania". 2008 - Un incendiu a distrus Biserica Evanghelică din Bistriţa, monument reprezentativ pentru tranziţia de la stilul gotic la cel renascentist în Transilvania. Cugetarea zilei: „Seriozitatea este singurul refugiu al celui superficial." (Oscar Wilde) Berbec. Nu este recomandabil să vă programaţi treburi importante. Dimineaţa aveţi de alergat pentru a rezolva câteva probleme ale casei. Taur. Este o zi favorabilă activităţilor legate de cămin şi de afaceri. Acum este momentul să vă puneţi ideile în practică, mai ales că beneficiaţi şi de ajutorul familiei. Gemeni. Sunteţi hotărât să ieşiţi din tipare şi începeţi o lucrare complexă, la care vă gândiţi de mult. Puteţi să faceţi schimbări importante în casă. Rac. Se pare că aveţi probleme de natură sentimentală şi nu este exclus să deveniţi melancolic. Vă reveniţi după-amiază, când vă dedicaţi activităţilor casnice. Leu. Ţineţi neapărat să fiţi gospodar şi se pare că reuşiţi. Sunteţi într-o formă fizică foarte bună şi aveţi şanse să terminaţi tot ce vă propuneţi. Fecioara. Dimineaţa simţiţi nevoia să faceţi câteva schimbări prin casă şi aveţi şanse să vă descurcaţi. Trebuie să alergaţi puţin şi să faceţi nişte cheltuieli. Balanţa. Ar fi bine să acordaţi mai multă atenţie activităţilor casnice. La serviciu, intuiţia vă ajută foarte mult, dar ţineţi cont şi de părerile colegilor. ^ Scorpion: Copiii vă apreciază Zafi, planurile de reamenajare a gi locuinţei,însă ar fi bine să ţineţi cont şi de părerile partenerului de viaţă. După-amiază s-ar putea să primiţi o veste în legătură cu o rudă. Săgetător. Aveţi resursele financiare pentru a face în casă schimbările pe care le visaţi. Pentru aceasta, trebuie să mergeţi la cumpărături împreună cu partenerul de viaţă, Capricorn. Puteţi să terminaţi o lucrare în casă,începută acum câteva zile. O rudă mai în vârstă din familie vă ajută financiar. Vărsător. Sunteţi hotărât să vă ocupaţi mai mult de problemele casnice. Dimineaţa aveţi ocazia să cumpăraţi o casă la un preţ bun sau să faceţi un schimb avantajos. Peşti. Dacă intenţionaţi să faceţi schimbări în casă, acum este momentul, pentru că vă puteţi baza pe ajutorul celor din jur. Vă recomandăm să nu vă enervaţi dacă o femeie vă bate la cap cu tot felul de sfaturi. HOROSCOP 1 0 _____■ NE PRIVEŞTE!____ Dacă nu vrei să porţi centura de siguranţă, te priveşte! Dacă dai muzica de la bord mai tare, mă priveşte şi ne priveşte! Fie ca pieton, fie ca şofer în trafic. Mă deranjează şi ne deranjează. Ascultă-ţi, deci, muzica, şi atât! Dacă „Codul bunelor maniere"nu-ţi este la îndemână,nu uita de noul Cod Rutier, articolul 100, alineatele 7 şi 10! (Campania de asigurare a unui climat de viaţă civilizat) ...... f I I I I I I I I I I I i I S v_ _ le AUIMIM £„✓Cu toţii suntem de acord că avem o ţară frumoasă, dar murdara şi prost gospodărită. O realitate tristă, care nu ne face deloc cinste ca europeni. Contrastul devine tot mai izbitor odată ce trecem graniţa spre vest, unde curăţenia, ordinea şi liniştea sunt la mare preţ în rândul comunităţilor locale. Dacă imaginea ţării, a localităţii în care trăieşti te interesează, vino şi tu alături de noi, luând atitudine! Ca om al legii sau ca simplu cetăţean. Faţă de cei care murdăresc strada, distrug bunul public, aruncă ţigări, coji de seminţe şi scuipă pe jos, care conturbă liniştea străzii şi a vecinilor de apartament etc. Dacă n-ai curajul intervenţiei pe loc, sună la 112. Poliţia, Poliţia Locală, Jandarmeria sunt obligate să intervină prompt. Indiferenţa şi toleranţa celor mulţi ucid spiritul civic. Pentru a învinge, avem nevoie de curajul şi sprijinul tău. Atitudinea ta ne interesează. Nu uita, doar unirea face putere! (Campania de asigurare a unui climat de viaţă civilizat) Cititi zilnic * ^