Cuvântul Liber, iulie 2012 (Anul 24, nr. 127-147)

2012-07-03 / nr. 127

1 3 IULIE 2012 -Zile trecute: 183 | Zile rămase: 183 | Soarele răsare la: 5.37 ■ Soarele apune la: 21.23 Ortodox: Sf. Mc. lachint, Sf. Anatolie, Patriarhul I Constantinopolului | Greco-catolic: | Sf. lacint, m., Sf. Anatoliu, aep. | Romano-catolic: | Sf. Toma, ap. , Zodia, Rac (22 iunie - 22 iulie) Sărbători: Ziua justiţiei ■ Filă de calendar 1854- S-a născut compozitorul, muzicologul, pedagogul , dirijorul ceh Leos Janácek, al treilea mare muzician ceh, după Dvorăk, şi singurul precursor al muzicii moderne care lasă lucrări reprezentative pentru secolul al XX-lea (m. 12.08.1928). 1898 - Joschua Slocum devine primul navigator solitar care realizează înconjurul complet al Pământului. 1900 - A avut loc prima ascensiune a unui dirijabil (zepelin). Ferdinand, conte von Zeppelin (1838-1917), constructor german de dirijabile, a fost primul care a folosit motorul cu combustie internă pentru propulsia dirijabilelor. 1928 - Englezul John Logie Baird a enunțat, pentru prima dată, principiul televiziunii în culori. 1941 - Al Doilea Război Mondial: Stalin îşi anunţă planul împotriva invaziei germane. 1990 - Adunarea generală a Academiei Române primeşte 72 de membri corespondenţi (literaţi, istorici, oameni de ştiinţă) cărora li s-a retras această calitate sau care au fost privaţi de ea, pe nedrept, între 1948-1989. 1994- A încetat din viaţă actorul Vistrian Roman: „Pistruiatul" (n. 15 mai 1941) Cugetarea zilei: „ Viata imită arta muit mai mult decât arta imită viata. "(Oscar Wilde) CUVÂNTUL MARȚI, 3 IULIE 2012 PICURI DE ÎNŢELEPCIUNE ! 1. „Introducând legile cele mai perfecte şi mai frumoase într-o ţară cu care nu se potrivesc, deci societatea de râpă, oricât de curat ţi-ar fi sufletul şi de bună inima". Mihai Eminescu (1850 - 1889), cel mai mare poet român, unul din cei mai de seamă lirici ai literaturii universale *** 2. „ADEVĂRUL trăieşte ca toate fiinţele vii, numai ca totalitate; când se desparte în părţile lui, îi dispare sufletul şi rămân din el numai abstracţiile moarte cu miros de cadavru". Herzen Alexandr Ivanovici (1812 -1870), filosof, democratrevoluţionar, scriitor rus *** 3. „DRAGOSTEA DE DUMNEZEU este o căldură mai presus de fire şi, când vine în cineva fără măsură, face acel suflet să-şi iasă din sine. De aceea inima celui ce o simte nu o poate cuprinde şi suporta, dar, pe măsura calităţii iubirii venite în el, se arată în ei o schimbare neobişnuită". „1001 CUGETĂRI” Preot ortodox român ILIE BUCUR SÂRMĂŞANUL Joi, 28, şi vineri, 29 iunie, la Tărgu-Mureş. Conferinţa muzeografilor Lucrările ediţiei a Vll-a a conferinţei „Preocupări recente în cercetarea, conservarea şi valorificarea patrimoniului cultural" au fost găzduite de municipiul Târgu-Mureş, în zilele de joi, 28, şi vineri, 29 iunie 2012, în sala „Nicolae Grigorescu" a Hotelului „Continental", s-au reunit muzeografi din Constanţa, Galaţi, Piteşti, Cluj-Napoca, Târgu- Mureş, Sibiu, Piteşti, Ploieşti, precum şi cadre universitare din Republica Moldova, din ţara noastră, care au prezentat comunicări ştiinţifice, mai cu seamă vizând tematica conferinţei internaţionale. Cu acest minunat prilej s-a realizat şi un schimb de experienţă între muzeografii mureşeni şi cei veniţi din alte judeţe ale ţării, s-au acumulat şi îmbogăţit cunoştinţele referitoare la valorificarea patrimoniului cultural, la conservarea lui. Demn de remarcat este faptul că, pe lângă lucrările pe teme de muzeologie, cercetările din domeniul botanicii, zoologiei, paleontologiei, au fost evidenţiate noutăţile din sfera muzeologiei şi muzeotehnicii! Cel care a deschis lucrările conferinţei internaţionale de la Târgu- Mureş a fost prof. univ. dr. Vlad Codrea, de la Universitatea „Babeş- Bolyai", Cluj-Napoca, care a prezentat o interesantă lucrare, intitulată „Ouă maastrichtiene de dinozaur din Transilvania: mesaje paleontologice şi paleocologice". în esenţă este vorba despre descoperirile din Transilvania care atestă prezenţa ouălor de dinozaur, mai cu seamă în bazinul Haţeg, în sud-vestul, nord-estul acestei străvechi provincii româneşti (nicidecum ungureşti), ori în apropiere de Jibou, în bazinul Rusca, zona Alba lulia, Vinţu, Sebeş. Gazda conferinţei a fost Daniela Botoş, şef de secţie Ştiinţele Naturii a Muzeului Judeţean Mureş, care i-a informat pe cei prezenţi la eveniment că lucrările susţinute vor fi publicate în volumul XXXII al revistei „Marisia". VolumulOCXI al revistei „Marisia. Studii şi materiale. Ştiinţele Naturii" a fost lansat şi prezentat în cadrul conferinţei de prof. univ. dr. Silvia Oroian, de la Universitatea de Medicină şi Farmacie din Târgu-Mureş, şi de prof. univ. dr. Vlad Codrea, Cluj-Napoca. DORIN BORDANy HOROSCOP Berbec: Se anunţă un succes remarcabil într-o afacere, însoţită de un câştig substanţial. In partea a doua a zilei, vi se propune o colaborare. Taur: Sunt favorizate relaţiile de colaborare. Toate activităţile începute azi au mari şanse de reuşită. Gemeni: Au loc schimbări benefice în viaţa dumneavoastră, atât pe plan profesional, cât şi social. Metodele pe care le aplicaţi, deşi nu sunt pe placul tuturor, vă ajută să vă îndepliniţi obiectivele. Rac: Sunteţi într-o formă intelectuală foarte bună şi colaboraţi excelent cu persoanele din anturaj. Aveţi succes în toate activităţile legate de familie şi cămin. Leu: Aveţi parte de un succes neaşteptat pe plan social şi financiar. Nu pierdeţi momentul favorabil, dar nici nu forţaţi nota! Fecioara: După o perioadă de dezamăgiri, astăzi sunteţi plăcut surprins de succese nesperate în domeniul financiar şi pe planul relaţiilor sentimentale. Ideile dumneavoastră ingenioase contribuie la finalizarea unei lucrări importante la locul de muncă. Balanţa: în prima parte a zilei vă ocupaţi de rezolvarea unei probleme financiare de care depinde reuşita unei afaceri. Scorpion: începeţi să vă redresaţi financiar. Se pare că primiţi o primă, ca recompensă pentru finalizarea unei lucrări importante, sau o moştenire neaşteptată. Săgetător: în cursul dimineţii luaţi o hotărâre, în urma căreia sunteţi nevoit să vă schimbaţi programul. Un prieten vă solicită sprijinul într-o problemă de sănătate şi ar fi bine să acceptaţi fără nici o ezitare. Capricorn: Sunteţi anunţat că mâine veţi pleca într-o călătorie în interes de serviciu. Aceasta veste vă cam încurcă planurile, dar puteţi fi optimist Vărsător. Puteţi aborda probleme importante din domeniul afacerilor şi sunteţi capabil să finalizaţi lucrări începute cu mai mult timp în urmă. Peşti: Sunteţi foarte activ şi sociabil, ceea ce favorizează relaţiile de colaborare. Pe plan profesional şi din punctul de vedere al sănătăţii nu aveţi nici un motiv de îngrijorare. ŞTEFAN SOMEŞAN, NOUL INSPECTOR-ŞEF AL INSPECTORATULUI ŞCOLAR MUREŞ ) I De vineri, 29 iunie a.c., Inspectoratul Şcolar Judeţean Mureş are o nouă conducere, în persoana prof. Ştefan Someşan, acesta având experienţă în funcţia de inspector-şef din mandatele anterioare. „Mă onorează revenirea în acest post şi încrederea care mi-a fost acordată de minister. Deocamdată, nu voi face nicio modificare în funcţionarea Inspectoratului, mai ales că ne aflăm în plin examen de bacalaureat, urmat de admiterea la facultate. Sunt decis ca instituţia pe care o conduc să îşi desfăşoare activitatea în bune condiţii, în respect faţă de lege, faţă de cadrele didactice, faţă de elevi şi faţă de procesul de învăţământ, în general", ne-a declarat, imediat după instalare, noul inspector-şef. (L.P.) Şi din sănătoşi! CUM SE APĂRĂ INIMA ÎN CAZ DE ŞOC EMOŢIONAL # Specialiştii de la Colegiul Imperial din Londra, citaţi de descopera.ro, atrag atenţia că decesul unei persoane apropiate creşte riscul apariţiei unor manifestări similare celor de infarct, mai ales în cazul femeilor. Simptomele au fost reunite de medici sub numele de „sindromul inimii rănite" sau cardiomiopatia Takatsubo. Potrivit statisticilor, aproximativ 2% din persoanele diagnosticate iniţial cu un infarct miocardic aveau, de fapt, acest sindrom. Mai exact, testele nu arată niciun blocaj la nivelul arterelor coronariene, în schimb, pe ecocardiogramă, inima apare umflată ca un balon, fiindcă partea inferioară a muşchiului cardiac nu se contractă aşa cum ar trebui. Modificările ce au loc la nivelul inimii au drept scop protecţia muşchiului vital de „invazia" de adrenalină din corp, cauzată de nivelul crescut de stres. Aceeaşi reacţie din partea cordului a fost observată de specialişti şi atunci când persoanele alergice care suferă un şoc anafilactic sunt tratate cu o injecţie de adrenalină. Inflamarea inimii pune în pericol viaţa celor care suferă după o persoană dragă,însă, de cele mai multe ori, manifestările dispar fără tratament în câteva zile sau, în cel mult două săptămâni. „Adrenalina are rol benefic, stimulator asupra inimii, crescându-i puterea de pompare a sângelui şi face, astfel, ca o cantitate mare de oxigen să ajungă în tot corpul în situaţiile stresante, însă, un nivel crescut de adrenalină pe termen lung poate face mult rău inimii. în cazul persoanelor cu cardiomiopatie Taketsubo, adrenalina acţionează total diferit, producând o «blocare» a inimii şi inflamarea ei. Acest proces protejează muşchiul cardiac de suprastimulare", explică oamenii de ştiinţă.(L.P.) PENSIA PRIVATĂ... Potrivit raportului anual de activitate al Comisiei de supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP), valoarea activelor totale administrate în sistemul pensiilor private a ajuns, la sfârșitul anului 2011, la aproape 7 miliarde lei, dintre care peste 6,42 miliarde lei în Pilonul II şi 436 milioane în Pilonul III. Piaţa pensiilor private va continua să crească şi anul acesta, valoarea activelor urmând să depăşească 9,6 miliarde de lei, respectiv circa 2,2 miliarde de euro, la finele anului, în ceea ce priveşte numărul de participanţi la sistemul de pensii private, prin cei doi piloni, CSSPP relevă că acesta va ajunge de la 5,7 milioane de persoane, cât a fost în 2011, la pragul de 6 milioane de persoane în 2012. Evoluţia sistemului de pensii private a fost una constantă şi solidă, iar ponderea activelor fondurilor de pensii în PIB a atins cota de 1,19% la sfârşitul anului 2011, conform sursei citate. (GH.G.)