Cuvântul Liber, septembrie 2012 (Anul 24, nr. 170-190)

2012-09-15 / nr. 180

SÂMBĂTĂ, 15, LUNI, 17 SEPTEMBRIE 2012 • ANUL XXIV, NR. 100 (5.002) • 12 PAGINI, 1 LEU.D MESAJ PENTRU PRIMA ZI DE ŞCOALĂ Prima zi de şcoală a fost, este şi va fi mereu un moment deosebit de important pentru fiecare dintre noi, indiferent de vârstă sau ipostaza în care ne aflăm - copii, dascăli, părinţi - motiv pentru care avem cu toţii datoria de a ne implica serios în educaţie şi de a ne asuma responsabilitatea pentru rezultatele ei. La debut de an şcolar, doresc să transmit un mesaj de felicitare către dascăli, care încep un nou drum al iniţierii copiilor noştri în tainele formării şi educării profesionale, gânduri de succes către toţi elevii, precum şi un mesaj de bucurie şi încurajare pentru cei mici, mulţi dintre ei păşind pentru prima oară într-o sală de clasă, ţinuţi de mână de părinţi emoţionaţi. Acest nou început îmi oferă prilejul să vă urez tuturor un an şcolar în care să acumulaţi cât mai multe cunoştinţe pentru viitorul vostru, al judeţului nostru şi al României, un an încununat de succes care să se finalizeze cu rezultate deosebite. CIPRIAN DOBRE, preşedintele Consiliului Judeţean Mureş X ...................... 11 EDWTORWJKZ, ——v CE FOLOS C0 .01 CflRTE", D0C0 NU 01 PE CINEV0 S0-ȚI F0C0 P0RTE! A Învăţământul trebuie considerat cel mai important domeniu pentru viitorul României. De modul cum va fi pregătită noua generaţie depinde progresul şi sănătatea societăţii într-o lume aflată într-o permanentă concurenţă. Din nefericire, politicienii perindaţi la conducerea ţării în ultimele două decenii au tratat educaţia şi cercetarea ştiinţifică cu superficialitate. Prea desele reforme din învăţământ, multe generate de incompetenţă, au alungat cadrele didactice pregătite profesional la universităţi de prestigiu, unde, la admitere, era concurenţă serioasă. La facultăţile care pregăteau cadre didactice pentru învăţământul gimnazial sau liceal,de pildă, la Filologie, Biologie, Chimie, Fizică, Matematică, Informatică, Psihologie, Istorie etc., până prin anii 1990- 1992, rar întâlneai o concurenţă de 10-15 candidaţi pe un loc. Apariţia facultăţilor particulare, admiterea pe bază de dosar, cadre didactice promovate pe grăbite, fără niciun merit în cercetarea ştiinţifică, goana universităţilor de stat după studenţi, pe locurile cu plată, cât şi apariţia unor specializări cu denumiri sofisticate, ai căror absolvenţi nu-şi găsesc un loc de muncă pe piaţa muncii, au generat o inflaţie de specialişti cu diplomă de înaltă calificare. Am discutat zilele trecute cu un tânăr târgumureşean, absolvent cu brio al Facultăţii de Protecţia Mediului din cadrul Universităţii . VASILE BOTA (Continuare în pag. a 5-a) blf Nimic nu poate fi mai abject decât a-ţi critica ţara în străinătate! Expresia românească: „ a -ţi spăla rufele în familie" spune multe despre cum ar trebui să ne comportăm când, mai ales, este pusă în discuţie situaţia marii familii, care este ţara, România. Ca şi cum n-ar fi destul că unii ne critică ţara, pe nedrept (de cele mai multe ori, din necunoaştere), în străinătate, mai avem şi noi faliţii noştri. Adică, personaje (nu personalităţi!) care odată ajunse - uneori, întâmplător, nu pe merite personale deosebite - în funcţii de răspundere (europarlamentari etc.), n-au altceva mai bun de făcut decât să-şi bârfească ţara (şi, pe cale de consecinţă, chiar propriii alegători) în exterior. Şi asta de cele mai multe ori din interese înguste de partid. Recentul referendum de demitere a preşedintelui Băsescu ne-a pus în faţa a prea multor exemple de asemenea „cârtitori", ca să mai insistăm asupra lor. Vorba premierului Ponta: „în timp ce noi muncim şi încercăm să rezolvăm problemele ţării, alţii ne pârăsc pe la Bruxelles sau pe Strasbourg", a spus acesta într-o La un exemplu, recent, nu putem totuşi să nu apelăm. Miercuri, în Parlamentul European scriu agenţiile de presăîn preambulul şedinţei, europarlamentarul pedelist Theodor Stolojan (numit de unii politicieni „bolnavul închipuit"), servantul lui Băsescu, a împărţit tuturor europarlamentarilor fluturaşi în care, dezgropând o gafă de exprimare, reparată atunci imediat, reia tema stupidă că ministrul român Dan Şova ar fi antisemit. Deşi chiar importanţi reprezentanţi ai comunităţii evreieşti din România sau din afara ei au luat act de precizările şi scuzele lui Şova, considerând incidentul închis. Nu voi face decât să observ că acelaşi Stolojan, ardelean, după acte, n-a avut - ca de altfel nici Băsescu, Macovei etc. - absolut nicio reacţie când, astă vară, ultranaţionaliştii unguri au vrut să organizeze reînhumarea bardului horthyst József Nyiro în Transilvania, de unde regimul GHEORGHE GIURGIU (Continuare în pag. a 7-a) Secvenţa România Dreaptă şi... cucuveaua Macovei! Dacă românii au înţeles bine, „Alianţă România Dreaptă" (ca să nu fie, cumva, strâmbă?!) ar putea fi condusă de catastrofa cu breton numită Monica Macovei, cucuveaua pe casa PDL! O „garanţie" sigură a pierderii alegerilor parlamentare din 9 decembrie 2012 LAZĂR LĂDARIU. Dragi elevi,dascăli şi părinţi, Fiecare început de an şcolar poartă în el emoţia pură a copilăriei, bucuria revederii, forţa credinţei şi speranţei în mai bine. Anul acesta, şcolile generale vor primi în rândul lor şi grupele pregătitoare, iar acest nou început aduce cu el, aşa cum e firesc, un grad de efort care va fi răsplătit în timp şi care, până atunci, va beneficia de întreg sprijinul şi atenţia Instituţiei Prefectului - Judeţul Mureş. Ca reprezentant al Guvernului României, vă asigur că toate instituţiile statului îşi asumă datoria de onoare de a pregăti drumul pe care copiii îl vor parcurge de-a lungul vieţii, de a le veghea creşterea şi educaţia, zâmbetul şi bunăstarea. E o datorie pe care o avem cu toţii, zilnic, indiferent de profesiune sau de poziţia pe care o ocupăm în societate, în contextul actual, al edificării unui model profesionist şi responsabil al învăţământului românesc, promovarea valorilor fundamentale ale culturii, educaţiei, ştiinţei şi moralei devine un necesar exerciţiu de conştientizare. Educaţia oferă proiecte viabile care trasează şi decid viitorul tinerei generaţii. Investiţia în educaţie, în calitatea actului educaţional trebuie să devină o prioritate permanentă a societăţii româneşti. Guvernul României, prin Instituţia Prefectului - Judeţul Mureş, sprijină iniţiativele şi demersurile educaţionale ale învăţământului mureşean, implicându-se activ în promovarea valorilor reale care pot deveni modele pentru tânăra generaţie, conferind educaţiei rolul formator pe care aceasta îl instituie. La început de an şcolar, vă urez tuturor, elevi, dascăli şi părinţi, să urmaţi cu încredere drumul devenirii, să aveţi energia de a vă urma cele mai îndrăzneţe proiecte şi să aveţi rezultate care să ne facă mândri de voi. Doamne ajută! ALEXANDRU-PETRU FRATEAN, prefect al Judeţului Mureş