Cuvântul Liber, iunie 2013 (Anul 25, nr. 106-126)

2013-06-11 / nr. 112

CUVÂNTUL MARȚI, 11 IUNIE 2013 Colţul spiritual Citeşte,... şi apoi zâmbeşte! Un bărbat se plângea prietenului său, spunându-i despre necazurile pe care le îndură de la nevastă-sa ori de câte ori se întoarce târziu acasă. Opresc motorul maşinii cu o stradă înainte de strada pe care se află casa şi împing maşina până în garaj. Deschid uşa încet, îmi scot pantofii şi, păşind pe vârfuri, mă strecor în dormitor. Când să intru în pat, se scoală nevastă-mea şi-mi face un scandal de pomină! - Eu când merg târziu acasă, spuse prietenul, fac un tărăboi pe cinste. Claxonez, trântesc uşile, aprind toate luminile, merg direct în dormitorul nevestei, o sărut zgomotos şi-i spun: Ce-ar fi să-l iubeşti puţintel pe soţul tău iubit, doamnă? - Şi ea ce spune?, întrebă prietenul, îndoindu-se de cele auzite. - Nu spune nimic! Se face că doarme dusă! Părintele GHEORGHE ŞINCAN, paroh la Târgu-Mureş PICURI DE ÎNŢELEPCIUNE * „Faţa ŢĂREI (ţării) se schimbă prin măsuri administrative, prin reforme cumpătate, făcute de guvernanţi serioşi, cumpătaţi şi patrioţi. Reformele trebuie să fie înconjurate de oarecare precauţiuni legale, care vor produce concurenţă, lupte, care sunt întotdeauna îmbelşugătoare (bogate) pentru popor". Mihail Kogălniceanu (1817-1891), om politic, istoric, orator, scriitor român *** „LIMBA e cea mai puternică legătură a unui neam. Ea e sufletul neamului, e firea şi fiinţa lui. Limba e la urma urmelor, legea din bătrâni a unui neam, căci prin ea trăieşte neamul". George Coşbuc (1866-1918), poet şi publicist *** „Rânduiala economiei Dumnezeieşti a hotărât aşa, ca nimeni din oameni să nu poată vedea pe Dumnezeu în Fiinţa Sa. Mărginită minte omenească nu poate şi nu va putea cuprinde pe Dumnezeu. Şi totuşi sunt oameni care se chinuiesc a cuprinde cu mintea lor pe Cel necuprins. Hiero, regele Siracuzei, care a domnit înainte cu 500 de ani înainte de Hristos, întrebă odată pe înţeleptul Simonides: Ce este Dumnezeu? Acesta ceru răgaz de gândire două zile; apoi mai ceru patru; apoi opt; apoi şaisprezece... etc. «Oare vrei să mă amâni la infinit?»,» zise Hiero supărat. «Stăpâne, cu cât cuget mai mult, cu atât găsesc răspunsul mai greu. Este ca un munte: cu cât te apropii mai mult de el, cu atât e mai mare şi mai greu de pătruns»". Deci, să luăm aminte...! n.a.). Nicodim Mândiţă (1889-1975), preot protosinghel, duhovnic renumit, scriitor bisericesc ortodox „1001 CUGETĂRI” Preot ortodox român, ILIE BUCUR SĂRMĂŞANUL 11 IUNIE 2013 |~\ ---------------■ Zile trecute: 162 Zile rămase: 203 I Soarele răsare la: 5.32 I Soarele apune la: 21.20 I Ortodox: Sf. Apostoli Bartolomeu I și Vama va I Greco-catolic: Sf. ap. Bartolomeu II și Barnaba I Romano-catolic: I Sf. Barnaba, ap. I Zodia: Gemeni I (22 mai -21 iunie) I ________________________| Filă de calendar 1770 - Exploratorul englez James Cook a descoperit Marea Barieră de Corali din largul coastei australiene. 1788 - Exploratorul rus Gerasim Izmailov ajunge în Alaska. 1848 - începutul reoluţiei paşoptiste în Bucureşti. Domnitorul Gheorghe Bibescu este silit să semneze „Constituţia" (Proclamaţia şi programul de la Islaz) şi să recunoască guvernul revoluţionar provizoriu. 1941 - Al Doilea Război Mondial: Acordurile româno-germane de la München şi Berchtesgaden. România se angajează să participe la războiul antibolşevic, alături de Germania. 1948 - Marea Adunare Naţională a votat Legea nr. 119 privind naţionalizarea principalelor întreprinderi industriale, miniere, bancare, de asigurări şi de transport. 1978-Virginia Ruzici, jucătoare de tenis de câmp, cucereşte titlul de campioană la Roland Garros, fiind prima româncă laureată atât la simplu, cât şi la dublu. 2008 - Un incendiu a distrus Biserica Evanghelică din Bistriţa, monument reprezentativ pentru tranziţia de la stilul gotic la cel renascentist în Transilvania. Cugetarea zilei: „Munca ne scuteşte de la trei rele: plictiseala, viciul, şi nevoia." (Voltaire) Berbec: Aveţi posibil dribilitatea să câştigaţi bine cu prilejul unei călătorii în interes personal. Sunteţi tentat să vă asumaţi riscuri prea mari. Vă recomandăm să fiţi prudent şi să nu forţaţi norocul. Taur: Parcurgeţi o perioadă importantă, în care aveţi şansa să faceţi schimbări radicale în domeniul afacerilor. Este un bun moment pentru a încheia contracte şi pentru a semna documente oficiale. Gemeni: Azi aveţi noroc şi puteţi să depăşiţi orice dificultate. Este o zi bună pentru examene şi proiecte. Vă recomandăm să acordaţi mai multă atenţie partenerului de viaţă. Rac: S-ar putea să întâmpinaţi greutăţi în afaceri, din cauza colaborării dificile cu o femeie. Nu este cazul să vă îngrijoraţi, aveţi capacitatea să depăşiţi această problemă. Ar fi bine să vă ocupaţi mai mult de problemele casnice. Leu: La serviciu, sunteţi f fK perseverent şi ţineţi neapărat să duceţi la bun sfârşit o lucrare delicată. După-amiază, ar fi bine să acordaţi mai multă atenţie celor tineri din familie.a Fecioară: Dimineaţa s-ar putea să nu mai plecaţi într-o călătorie în interes personal, din motive independente de dumneavoastră. Este mai bine aşa, oricum aveaţi un program foarte încărcat. La serviciu, munciţi cu pasiune şi rezolvaţi probleme dificile. Balanţa: Partenerii de afaceri vă apreciază ideile originale şi vă susţin iniţiativele legate de o investiţie. Profitaţi de acest context favorabil! Sunteţi plin de energie şi puteţi duce totul la bun sfârşit. Scorpion: Puteţi avea succes în afaceri. Aveţi idei bune şi luaţi decizii inspirate. Ar fi bine să evitaţi discuţiile în contradictoriu cu colaboratorii. Dacă reuşiţi să rămâneţi calm, veţi avea numai de câştigat. Săgetător: Vă sfătuim să acordaţi mai multă atenţie problemelor sentimentale, chiar dacă sunteţi foarte preocupat de carieră. Intuiţia vă ajută să rezolvaţi probleme delicate, însă ar fi bine să ascultaţi şi părerile partenerului de viaţă. Capricorn: Aveţi o zi grea la serviciu, cu multe probleme de rezolvat. Vă descurcaţi, iar colegii vă apreciază perseverenţa şi ideile originale. Relaţiile parteneriale sunt excelente. Vărsător: Sunteţi destul de confuz şi aveţi puţine şanse să porniţi afacerea pe care o planificaţi. Vă sfătuim să nu insistaţi. Ar fi bine să vă limitaţi la activităţi de rutină. Peşti: Sunt favorizate întâlnirile cu prietenii şi călătoriile. Aveţi mari şanse de reuşită în afaceri. Faceţi cunoştinţă cu o persoană mai în vârstă care vă propune o colaborare avantajoasă. HOROSCOP) 0 Stelele Palatului După un an de eforturi şi pregătire în cadrul cercurilor Palatului Copiilor Târgu-Mureş, copiii înscrişi în această instituţie încearcă să marcheze finalul anului şcolar printr-un spectacol numit „Stelele Palatului", eveniment ce se va desfăşura astăzi, 11 iunie, începând cu ora 18, la Sala Mare a Palatului Culturii din Târgu-Mureş. „Este o bună ocazie pentru noi de a demonstra de ambele părţi că timpul petrecut în această instituţie nu a trecut fără rost şi că putem să ne mândrim cu progrese în diverse arii de cunoaştere, materializate prin acte cultural - artistice, pe lângă portofoliile pline de participări la concursuri, rezultate individual sau de grup, diplome şi recunoaşteri pe tot parcursul anului ce s-a scurs. Aşadar, vă facem invitaţia de a trăi împreună cu copiii noştri momente ale copilăriei şi adolescenţei, transpuse artistic, într-un spaţiu generos, aşa cum este Palatul Culturii", susţineau organizatorii. Programul evenimentului include reprezentaţii artistice: dans clasic, dans modern, dans popular, muzică, dar mai ales multă bucurie, specifică vârstei. Intrarea este liberă! LETIȚIA BOTA — —— — — — — — — — — — — — — — — — — — — — n | A început examenul de bacalaureat (Urmare din pag. 1) Subiectele pentru probele de evaluare a competenţelor lingvistice I de comunicare orală în limba română, respectiv în limba maternă, au fost elaborate de Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare. Acestea cuprind texte literare şi non-literare, funcţionale şi non-funcţionale, ■ precum şi itemi corespunzători descriptorilor de competenţe din ■ programele pentru bacalaureat, având un grad de complexitate care să permită tratarea lor integrală în maximum 10-15 minute. ■ Atât la proba de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare I orală în limba română/ limba maternă, cât şi la proba orală de evaluare I a competenţei lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională ■ studiată în liceu, candidaţii intră în sala de examen în ordinea afişată, • respectându-se criteriul alfabetic şi ora prevăzută pentru fiecare grupă. • Este strict interzis accesul candidaţilor cu orice tip de lucrări: manuale, dicţionare, notiţe, însemnări etc., care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, precum şi cu telefoane mobile sau cu orice mijloc electronic de calcul/comunicare. Nerespectarea dispoziţiilor ■ referitoare la introducerea de materiale interzise în sala de examen I duce la eliminarea din examen a candidatului de către preşedintele comisiei de examen, indiferent dacă materialele în cauză au fost folosite I sau nu. Ca pocedură, candidatul extrage un bilet şi primeşte hârtie I ştampilată pentru ciornă. Pentru elaborarea răspunsurilor, fiecărui candidat i se acordă câte 15 minute pentru pregătirea răspunsurilor, iar pentru susţinerea acestora în faţa comisiei, câte 10 - 15 minute. . Rezultatul obţinut de fiecare candidat la proba de evaluare a ■ competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română, respectiv în limba maternă nu se exprimă prin note sau prin calificativ I admis/respins, ci prin stabilirea nivelului de competenţă corespunzător grilei aprobate la nivel naţional. Nivelul de competenţă lingvistică de ■ comunicare orală în limba română, respectiv în limba maternă se stabileşte de comun acord de cei doi profesori examinatori, în conformitate cu descriptorii din programele de bacalaureat şi cu grila I cuprinsă în procedurile elaborate şi transmise de CNEE. Suplimentul I descriptiv al certificatului de competenţă conţine descrierea ■ competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română, ■ respectiv în limba maternă ale candidatului și se va completa în conformitate cu nivelul acordat candidatului. Un elev care nu se prezintă la probele orale poate participa la probele scrise, însă nu poate promova examenul de bacalaureat! Foto: KONCZ JANOS R. Imagine de la expoziţia de pictură a artistei Balazs Klara, de la Galeria „Unirea ”, din Târgu-Mureş.