Cuvântul Liber, iunie 2014 (Anul 26, nr. 104-123)

2014-06-10 / nr. 109

CUVÂNTUL MARȚI, 10 IUNIE 2014 PICURI DE ÎNŢELEPCIUNE * „Când a sosit ziua Cinzecimii (Rusaliile), apostolii erau adunaţi împreună în acelaşi loc. Şi din cer, fără de veste, s-a făcut vuiet, ca de suflare de vânt ce vine repede, şi a umplut toată casa unde şedeau ei. Şi li s-au arătat, împărţite, limbi ca de foc şi au şezut pe fiecare dintre ei. Şi s-au umplut de Duhul Sfânt şi au început să vorbească în alte limbi, precum le dădea lor Duhul a grăi. Şi erau uimiţi toţi şi se minunau, zicând: lată, nu sunt aceştia care vorbesc toţi galileeni? Şi cum auzim fiecare limba noastră în care ne-am născut. Părţi şi mezi şi elamiţi şi cei ce locuiesc în Mesopotamia, în Iudeea şi în Capadocia, în Pont şi în Asia, în Frigia şi în Pamfilia, în Egipt şi în părţile Libiei cea de lângă Cirene şi romanii în treacăt, iudei şi prozeliţi, cretani şi arabi, îi auzim pe ei vorbind în limbile noastre despre faptele minunate ale lui Dumnezeu, Iisus a stat între ei şi a strigat zicând: «Dacă însetează cineva, să vină la Mine şi să bea. Cel ce crede în Mine, precum a zis Scriptura, râuri de apă vie vor curge din pântecele lui. Eu sunt Lumina lumii: cel ce îmi urmează Mie nu va umbla în întuneric, ci va avea lumina vieţii». Amin!" Duminica Rusaliilor -Ioan, cap. 7; Fapte, cap. 2 *** „Duhul Sfânt este Divinul artist, Care vrea să sape în fiinţa noastră desfigurată de păcat trăsăturile vii ale lui Hristos, întocmai ca şi sculptorul care îşi scoate capodopera, lovitură după lovitură, dintr-un bloc inform de marmură. Este Duh de viaţă făcător, deoarece creează în noi o nouă făptură spirituală, care poate să se adreseze lui Dumnezeu cu numele de Tată (Rom. 8,5), care poate să gândească nu potrivit omului, ci potrivit lui Dumnezeu, să iubească cum iubeşte Dumnezeu. Prin puterea Duhului Sfânt, creştinii pot aduce roadele duhovniceşti: iubirea, bucuria, blândeţea, pacea, răbdarea, bunăvoinţa, bunătatea, credinţa, blândeţea, înfrânarea" (Gal 5, 22-23). Dr. Irineu Pop (1953), Arhiepiscop de Alba lulia, cărturar creştin *** „Prin comuniunea cu Hristos, Duhul Sfânt ne face să fim fii duhovniceşti, ne readuce în Rai, ne reîntoarce în împărăţia cerurilor şi adopţiunea filială, ne dă îndrăzneala de a-L numi pe Dumnezeu Tată şi de a ne împărtăşi din Harul lui Hristos, ne dă îndreptăţirea de a fi numiţi fii ai luminii şi de a avea parte de viaţa cea veşnică" Sf. Vasile cel Mare (330-379), unul dintre cei patru doctori ai Bisericii Răsăritene P.S. Când noi creştinii avem în epicentrul vieţii noastre pe Iisus Hrisos, putem să vorbim cu toţii aceeaşi limbă: a păcii, dragostei, toleranţei, când noi situăm pe Hristos în spatele nostru, vom culege numai ceea ce semănăm. Situaţia da facto vorbeşte de la sine. Dar... încă nu este prea târziu. ..să vorbim aceeaşi limbă". „1001 CUGETĂRI” Preot ortodox român ILIE BUCUR SĂRMĂŞANUL 10 IUNIE 2014 I Zile trecute: 160 Zile rămase: 205 Soarele răsare la: 5.32 Soarele apune la: 21.19 Ortodox: Sf. Sfintit Mc. Timotei, Ep. Prusiei; Sf. Mc. Alexandru şi Antonina Greco-catolic: Sf. Alexandru şi Antonin, m., Sf. m.Timotei Romano-catolic: Sf. Diana, călug.; fer. loan Dominici Zodia: Gemeni (22 mai -21 iunie ) Sărbători: Ziua paraşutiştilor | In Republica Moldova: Ziua grănicerului Berbec: S-ar putea să fiţi indispus din cauza unui eşec în afaceri sau a unei discuţii în contradictoriu cu un prieten. Relaţiile cu persoana iubită pot deveni încordate dacă refuzaţi să mergeţi într-o vizită. Taur: Vă recomandăm să vă amânaţi vizitele planificate pentru azi. S-ar prea putea să nu decurgă întocmai cum aţi dori, împreună cu partenerul de viaţă, puteţi să faceţi planuri în legătură cu locuinţa. Gemeni: S-ar putea să aveţi o neînţelegere cu persoana iubită şi să plecaţi într-o excursie cu prietenii. Vă sfătuim să nu hotărâţi nimic astăzi în privinţa relaţiilor sentimentale, pentru că s-ar putea să regretaţi. Rac: Dimineaţa sunteţi dezamăgit de un partener de afaceri în care aţi avut mare încredere. Nu puneţi la suflet! Sunteţi energic şi aveţi mari şanse de reuşită în tot ce faceţi împreună cu persoana iubită. HOROSCOP Leu: S-ar putea ca o dispută cu o femeie mai în vârstă din familie să vă dea de gândit. N-ar strica să vă întrebaţi dacă aveţi o atitudine corectă faţă de cei din jur. Vă sfătuim să fiţi mai prudent, ca să evitaţi un scandal sau o decepţie pe plan sentimental. Fecioară: S-ar putea ca o întâlnire de afaceri să nu decurgă conform aşteptărilor şi să rămâneţi cu un gust amar. Nu vă descurajaţi! Pur şi simplu, azi nu este o zi bună pentru afaceri. Balanţă: Chiar dacă aveţi multe probleme de rezolvat, vă sfătuim să vă relaxaţi. Dimineaţa aveţi de gând să cheltuiţi o sumă importantă. Fiţi prudent, nu este un moment favorabil investiţiilor sau cheltuielilor mari! Scorpion: Nu este momentul să începeţi noi activităţi. S-ar putea să nu găsiţi cele mai bune soluţii şi să aveţi parte de o dezamăgire. Dimineaţa sunteţi cam visător şi aveţi tendinţa să neglijaţi probleme importante. Săgetător: S-ar putea ca cei din jur să nu vă aprecieze ideile la adevărata lor valoare, dar asta nu vă descurajează. Vă sfătuim să nu semnaţi acte oficiale şi să amânaţi planurile referitoare la pornirea unei afaceri. Capricorn: Evenimente neprevăzute vă determină să vă schimbaţi programul. S-ar putea să fiţi nevoit să plecaţi într-o delegaţie, spre nemulţumirea partenerului de viaţă. Vă recomandăm să daţi dovadă de mult calm. Vărsător: S-ar putea să nu intraţi nici azi în posesia unor bani pe care trebuia să îi primiţi zilele trecute. Amânarea unei călătorii planificate mai demult vă poate afecta relaţiile sentimentale. Vă sfătuim să vă păstraţi calmul şi să aşteptaţi zile mai bune. Peşti: Sunteţi cu capul în nori şi s-ar putea să pierdeţi din vedere probleme importante. Vă recomandăm să nu începeţi proiecte noi, pentru că aveţi tendinţa să acţionaţi superficial. Sursa: castrolog.ro Filă de calendar 1912 - Mitingul aviatic de la Aspern (Austria) la care Aurel Vlaicu a obţinut un mare succes, aflat în competiţie cu piloţi celebri ai timpului, a obţinut premiul I pentru aruncarea unui proiectil la ţintă, de la o înălţime de 300 metri şi premiul al ll-lea, pentru aterizarea la punct fix. 1944 - Al Doilea Război Mondial: trupele naziste au ucis aproape 650 de civili, locuitori ai satului Oradour-sur-Glane, Franța. 1983 - A murit actorul Geo Barton. Rolul care l-a consacrat este „Lică" din „Moara cu noroc" (regizor Victor Iliu) (n.23.03.1912). 2004 - A murit cântărețul şi pianistul american Ray Charles, câştigător a 12 Premii Emmy, supranumit „Geniul" (n. 23.10.1930). 2008 - A murit scriitorul Cinghiz Aitmatov, originar din Kârgâztan. A fost nominalizat la premiul Nobel pentru Literatură în 2008 („Eşafodul", „Vaporul alb", „O zi mai lungă decât veacul") (n. decembrie 1928) Cugetarea zilei: Soarta e o prăpastie în care cădem numai dacă privim prea mult în ea. (Lucian Blaga) Colţul spiritual „Numai pentru voi!” După cel de-Al Doilea Război Mondial, foarte multe familii duceau lipsuri. La fel şi o mamă tânără, al cărei soţ a căzut pe front, a rămas singură să crească trei copii. Iniţial a început să-şi vândă lucrurile din casă, de care se putea lipsi. Acestea s-au terminat, însă copiii trebuiau hrăniţi. Nu i-a mai rămas altceva decât inelul de logodnă, ultima amintire de la soţul ei. Cu inima sfâşiată de durere stătea în faţa tejghelei magazinului de pietre preţioase şi, în timp ce argintarul cerceta inelul, mama îşi strângea mezinul la inimă şi spunea: „Pentru voi, numai pentru voi fac asta!". Părintele GHEORGHE ŞINCAN, paroh la Târgu-Mureş, (Din volumul „Mi-e dor de Tine,«Doamne-Doamne»”, apărut la Editura NICO - Târgu-Mureş şi care se găseşte la Catedrala Mare). îngrijorător! ANUL TRECUT, S-AU NĂSCUT CEI MAI PUŢINI COPII DIN ULTIMII 70 DE ANI Institutul Naţional de Statistică (INS) a dat publicităţii datele privind numărul de nou-născuţi, în anul 2013, care a fost de sub 180.000, cifră minimă, care nu s-a mai înregistrat după ce de-Al Doilea Război Mondial! „Anul 2013 a fost primul an în care numărul, de născuţi vii este mai mic de 180.000. După Revoluţia din 1989, s-a înregistrat un trend descrescător, au mai existat şi mici perioade de creştere, dar 2013 a marcat acest minim. Din seriile de date, este evident că am atins minimul din 1960, dar e aproape sigur că reprezintă minimul de după Al Doilea Război Mondial", susţine Tudorel Andrei, preşedintele INS, într-un comunicat de presă. INS afirmă că principala cauză a acestei drame este sporul natural negativ. Adică, se nasc mai puţini copii decât adulţi care decedează. Această scădere se datorează şi faptului că s-au schimbat comportamentele adulţilor în ceea ce priveşte naşterea de copii. „A crescut şi vârsta de căsătorie. Generaţia părinţilor noştri se căsătorea puţin după 20 de ani, iar astăzi căsătoriile şi naşterile se duc spre 30 de ani. Dacă în generaţia anterioară, a părinţilor noştri, fiecare familie avea cel puţin doi copii, nu vorbim de bunicii noştri, acum cuplurile se limitează la un copil. Când a fost baby-boomul, după decretul din 1966, au fost 575.000 de născuţi vii. Pentru a avea spor natural zero, fiecare româncă fertilă ar trebui să nască în medie 2,1 copii, în timp ce actualmente cifra este 15", mai precizează INS. Foarte trist este şi faptul că, potrivit datelor oficiale, între anii 1958 şi 2011, în România, au avut loc peste 21 de milioane de avorturi! (LP.) ri Salvaţi Copiii Save the Children Romania ^ WEU A VS Saptamana dedicată copilului Săptămâna 2-6 iunie 2014 a fost una dedicată copilului, în care Organizaţia Salvaţi Copiii - filiala Mureș a oferit sprijin copiilor din familii defavorizate şi grădiniţelor din zonele rurale. 3 iunie 2014 - Organizaţia Salvaţi Copiii - filiala Mureş a sărbătorit Ziua Internaţională a Copilului cu preşcolarii Grădiniţei cu program normal, comuna Brâncoveneşti, jud. Mureş. Copilaşii s-au bucurat de atelierele de pictură cu degeţelele, face-painting şi origami, ateliere organizate cu ajutorul voluntarilor Salvaţi Copiii Mureş. 5 iunie 2014 - Ziua împotriva violenţei asupra copilului a fost celebrată alături de copiii din Grădiniţa cu program normal, comuna Tăureni, jud. Mureş. Copiii au fost ajutaţi în timpul activităţilor organizate de voluntari să exerseze abilităţi pozitive de comunicare, să folosească comportamente non - violente de interacţiune cu copii şi adulţi. La rândul lor, cadrele didactice au primit ghiduri privind educarea pozitivă a copiilor, precum şi materiale educative, necesare desfăşurării optime a procesului de învăţare. Copiii care vor merge la şcoală din toamnă au primit rechizitele necesare începerii cursurilor clasei 0, iar pentru preşcolari, grădiniţa a primit materiale educative pentru a le asigura un mediu cât mai plăcut şi creativ pentru dezvoltare. Mulţumim sponsorului nostru, firma Herlitz România, voluntarilor şi colaboratoarei noastre, doamna Ivona Szabó, pentru sprijinul acordat. ALINA SCHENK, coordonator Proiecte Salvaţi Copiii - filiala Mureş 0