Cuvântul Liber, august 2014 (Anul 26, nr. 147-167)

2014-08-05 / nr. 149

CUVÂNTUL MARȚI, 5 AUGUST 2014 Colţul spiritual Nu murim când murim, ci murim când nu mai suntem iubiţi După un incendiu care cuprinsese pădurea din Parcul Naţional Yellowstone, pădurarii au început escaladarea masivului muntos, pentru a evalua pagubele produse de acel infern. Un pădurar a găsit o pasăre, literalmente pietrificată în cenuşă, aşezată ca o statuie pe pământul de la rădăcina unui copac. Tulburat de imaginea stranie, pădurarul a lovit uşor pasărea cu un băţ. Când a atins-o, trei puişori mititei s-au ivit de sub aripile mamei lor moarte. Mama iubitoare, conştientă de dezastrul iminent, şi-a dus puii la baza copacului şi i-a strâns sub aripile sale, intuind că în curând aveau să se ridice gaze toxice. Ar fi putut zbura pentru a fi în siguranţă, dar ea a refuzat să-şi abandoneze puii. Când vâlvătaia focului a sosit şi flăcările au ars trupul ei mic, pasărea a stat nemişcată. Pentru că ea a acceptat să moară, cei de sub aripile ei aveau să trăiască. (după revista „National Geographic") Se aşterne uitarea... Şi pentru că omul nu i se împotriveşte cu nimic, iată o foarte frumoasă rugăciune care se lipeşte de suflet „Pomeneşte, Doamne, pe cei ce întru nădejdea învierii şi a vieţii celei ce va să fie au adormit, părinţi şi fraţi ai noştri şi pe toţi cei care întru dreapta credinţă s-au săvârşit, şi iartă-le lor toate greşelile pe care cu cuvântul sau cu lucrul sau cu gândul le-au săvârşit şi-i aşază pe ei, Doamne, în locuri luminoase, în locuri cu verdeaţă, în locuri de odihnă, de unde a fugit toată durerea, întristarea şi suspinarea şi unde cercetarea feţei Tale veseleşte pe toţi sfinţii Tăi cei din veac. Dăruieşte-le lor şi nouă împărăţia Ta şi împărtăşirea bunătăţilor Tale celor negrăite şi veşnice şi desfătarea vieţii Tale celei nesfârşite şi fericite. Că Tu eşti învierea şi odihna adormiţilor robilor Tăi, Hristoase, Dumnezeul nostru, şi Ţie mărire înălţăm, împreună şi Celui fără de începutul Tău Părinte şi Preasfântului şi Bunului şi de viaţă făcătorului Tău Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin". Părintele GHEORGHE ŞINCAN, paroh la Târgu-Mureş N Biblioteca Judeţeană Mureş M intră în vacanţă în perioada 8-22 august 2014. Biblioteca Judeţeană Mureş va fi închisă pentru public, în condiţiile desfăşurării de către angajaţi a concediului de odihnă anual, prevăzut de legislaţia în vigoare. Precizăm faptul că, pentru acest interval de timp, nu se percep penalităţi de întârziere pentru cititorii care nu au restituit cărţile împrumutate la termenul stabilit. Activitatea va fi reluată, în program normal, începând cu luni, 25 august 2014. In această perioadă, Biroul Colecţii Speciale, Biblioteca „Teleki- Bolyai" - secţie a Bibliotecii Judeţene - îşi va desfăşura activitatea conform orarului deja cunoscut. Vă mulţumim pentru înţelegere! _______________________________Director, dr. MONICA AVRAM^ 5 AUGUST VA FI MEREU „ZIUA MARIN PREDA" în anul 1922, la 5 august, s-a născut cel mai iubit dintre pământeni şi marele singuratic al literelor româneşti, cel care a ales să-şi împartă viaţa cu poporul său şi a plecat în cele din urmă, fără să-şi ia rămas bun, lăsând moştenire neamului mai mult decât „Moromeţii", „Delirul", „întâlnirea din pământuri", „Cel mai iubit dintre pământeni" şi „Marele singuratic". Opera sa a fost ecranizată, câştigând astfel nemurirea şi în cinematografie, prin peliculele „Desfăşurarea", regizat de Paul Călinescu - 1954, „Porţile albastre ale oraşului" - 1973, „Marele singuratic" - 1976, „Intrusul" şi „Imposibila iubire" - 1983, „Moromeţii" - 1988 şi „Cel mai iubit dintre pământeni" - 1993. A dus cu adevărat o viaţă ca o pradă, devotându-se literaturii române, criticile la adresa lui pendulând în a-l localiza când în sfera „ţărănismului", când în zona „intelectualităţii autentice". Trecând în existenţa sa de multe ori prin starea de „rău de oameni", se vindecă cu repeziciune, eforturile sale de înţelegere regăsinduse în mod strălucit în întreaga sa operă. Om de carte în adevăratul sens al cuvântului, cu o complexitate a ideilor cum rar întâlnești în literatura română, Marin Preda, poreclit duios de prieteni „Moncheru", va fi mereu pentru români un scriitor cu un talent deosebit, a cărui operă,în totalitatea ei, are ca suport realitatea. Dacă ar mai fi trăit, anul acesta, la 5 august, ar fi împlinit 92 de ani şi ar fi sărbătorit 72 de ani de la debutul său literar. Nu ne rămâne decât să ne amintim în această zi de cel care a fost un adevărat explorator al universului ţărănesc, care a propus viziune distinctă asupra lumii satului şi care, în obsesia sa asupra fatalităţii relaţiei individ-societate, om-timp sau om-istorie, a creat opere de o mare valoare nu numai literară, ci şi etică. MIHAELA RAŞCU 5 august 2014 Filă de calendar 10 Zile trecute: 217 Zile rămase: 148 Soarele răsare la: 6.10 Soarele apune la: 20.52 . Ortodox: înainteprăznuirea Schimbării la Faţă a Domnului; Cuviosul Ioan de la Neamţ Greco-catolic: Preserbarea Schimbării la Faţă; Sf. m. Eusignie; Sf. pp. Fabian Romano-catolic: Sfinţirea Bazilicii „Sf. Maria cea Mare" Zodia: Leu (23 iulie - 22 august). 1424 - Prima menţiune a vămii de la Calafat; prin acest punct se realiza o parte din comerţul Ţării Româneşti cu Peninsula Balcanică. 1772 - Austria, Prusia şi Rusia au semnat tratatul prin care au început Prima împărţire a Poloniei. 1838 - S-a născut istoricul Constantin Erbiceanu; s-a preocupat de punerea în valoare a manuscriselor grecești din arhivele şi bibliotecile din România (d. 21 martie 1913). 1886 - A murit Alexander Mohailovici Butlerov, cunoscut ca fondator al teoriei structurii chimice, teorie ce stă la baza chimiei organice (n.06.10.1828). 1914 - Primul Război Mondial: Austro-Ungaria declară război Rusiei; Muntenegru declară război Austro-Ungariei. 1941 - Al Doilea Război Mondial: Bătălia de la Smolensk se încheie cu capturarea a aproximativ 300.000 de prizonieri ai Armatei roşii de către germani. 1922- S-a născut scriitorul Marin Preda: „Moromeţii", „Viaţa ca o pradă", „Cel mai iubit dintre pământeni" (d. 16 mai 1980). 1938 - S-a născut Rodica Popescu Bitănescu, actriţă româncă. Cugetarea zilei: Oamenii spun că iubesc adevărul. în realitate, ei vor să creadă că ceea ce iubesc este adevărat. (Robert J Ringer) ______________________________________________________________/ HOROSCOP ) V________________________________________________/ Berbec: Aveţi succes în afaceri, dar sunteţi nevoit să faceţi mai multe drumuri scurte. Sprijinul cel mai important îl primiţi din partea unei persoane mai în vârstă, care vă apreciază corectitudinea. Taur: Un vecin vă invită la o petrecere. Cu acest prilej, sunteţi remarcat de o persoană sensibilă. Nu este exclus să legaţi o prietenie durabilă. Vă puteţi baza pe intuiţie, dar ar fi bine să ascultaţi şi sfaturile prietenilor. Gemeni: Chiar dacă sunteţi preocupat de probleme personale presante, ar fi bine să acordaţi mai multă atenţie relaţiilor cu persoana iubită. O ieşire împreună cu partenerul de viaţă v-ar ajuta să vă deconectaţi de la problemele cotidiene. Rac: Sunteţi în formă şi aveţi ocazia să rezolvaţi o problemă financiară a familiei. Puteţi să vă ocupaţi de probleme serioase din domeniul afacerilor şi să finalizaţi lucrări începute cu mai mult timp în urmă. Leu: Primiţi un cadou din partea unei persoane dragi din familie, de care vă bucuraţi în mod deosebit. Capacitatea de comunicare este excelentă şi vă ajută să rezolvaţi o problemă financiară. Fecioară: în cursul dimineţii, luaţi o decizie în urma căreia sunteţi nevoit să vă schimbaţi programul. Este o zi bună pentru rezolvarea problemelor financiare, dar vă recomandăm să evitaţi speculaţiile de orice fel. Balanţă: Uşurinţa în comunicare favorizează relaţiile cu cu cei din jur. Se întrevede o călătorie în interesul familiei. Puteţi avea câştiguri mari din activităţi comerciale. Scorpion: Aveţi succes într-o călătorie în interes de afaceri. Vă sfătuim să aveţi răbdare şi să evitaţi discuţiile în contradictoriu cu partenerii. în partea a doua a zilei, reuşiţi să rezolvaţi o problemă sentimentală mai veche. Săgetător: Trebuie să luaţi o decizie importantă în privinţa relaţiilor cu persoana iubită. în prima parte a zilei sunteţi tentat să vă implicaţi în mai multe activităţi în acelaşi timp. Noroc că vă ajută prietenii! Capricorn: S-ar putea să plecaţi într-o călătorie neprevăzută în interes familial. Este o zi favorabilă comunicării şi negocierilor. Aveţi şanse să finalizaţi o lucrare în care aţi investit mulţi bani. Vărsător: Zi favorabilă comunicării şi călătoriilor în interes de afaceri. Pe plan sentimental, luaţi o decizie care determină schimbări benefice pentru viitor. Seara sunteţi invitat la prieteni. Peşti: Primiţi un cadou de la persoana iubită, iar prietenii vă invită într-o excursie. în partea a doua a zilei, sunteţi nevoit să luaţi o decizie importantă pe plan sentimental. O veste neplăcută din cursul serii vă schimbă programul pentru mâine. Sursa: eustrolog.ro 0 I NE PRIVEŞTE! ) Dacă nu vrei să porţi y centura de siguranţă, te priveşte! Dacă dai muzica de la bord * I mai tare, mă priveşte şi ne I I priveşte! Fie ca pieton, fie ca y I şofer în trafic. Mă deranjează şi I I ne deranjează. Ascultă-ţi, deci, I I muzica, şi atât! Dacă „Codul bunelor ma- ■ ■ niere" nu-ţi este la îndemână, nu a I uita de noul Cod Rutier, articolul I 100, alineatele 7 şi 10! (Campania de asigurare a : • unui climat de viaţă civilizat) ■ _________,____/ PICURI DE ÎNŢELEPCIUNE • „Iisus Hristos, certându-l pe regele Irod pentru fărădelegile făcute, a fost nevoit să fugă din faţa lui, fiindcă a fost ameninţat cu moartea. S-a dus cu corabia, în loc pustiu, dar, aflând, mulţimile au venit după El, pe jos, din cetăţi. Şi ieşind, a văzut mulţime mare şi i s-a făcut milă de ei şi a vindecat pe bolnavii lor. Iar când s-a făcut seară, ucenicii au venit la El şi l-au zis: Locul este pustiu şi vremea iată a trecut; deci dă drumul mulţimilor ca să se ducă în sate să-şi cumpere de mâncare. Iisus însă le-a răspuns: N-au trebuinţă să se ducă; daţi-le voi să mănânce. Iar ei au zis: Nu avem aici decât cinci pâini şi doi peşti. Şi El a zis: Aduciţi-Mi-le aici. Şi poruncind să se aşeze mulţimile pe iarbă şi luând cele cinci pâini şi cei doi peşti şi privind spre cer, a binecuvântat şi, frângând, a dat ucenicilor pâinile, iar ucenicii, mulţimilor. Şi au mâncat toţi şi s au săturat şi au strâns rămăşiţile de firimituri, douăsprezece coşuri pline. Iar cei ce mâncaseră erau ca la cinci mii de bărbaţi, afară de copii şi femei. Şi îndată Iisus a silit pe ucenici să intre în corabie şi să treacă înaintea Lui, pe ţărmul celălalt, până ce El va da drumul mulţimilor". Duminica a 8-a după Rusalii - Matei 14,14-22 „înmulţirea pâinilor". *** Această minune a înmulţirii pâinilor a prefigurat marele dar pe care Iisus Hristos l-a lăsat ucenicilor şi, la toată lumea, prin Sfânta Liturghie: „Luaţi şi mâncaţi, acesta este trupul Meu"; „Beţi dintru acesta toţi, acesta este sângele Meu, al Legii celei noi, care pentru voi şi pentru mulţi se varsă spre iertarea păcatelor" (Matei 26, 26-27). Teologul şi misticul bizantin Nicolae Cabasila (1319-1391) ne spune prin aceasta că: „Domnul ne invită la o Cină în timpul căreia, intr-adevăr, îl primim pe Hristos în mâinile noastre, îl punem în gură, îl mestecăm cu toată fiinţa noastră şi-L golim apoi în venele noastre. Prin aceasta devenim os din oasele Lui şi trup din Trupul Lui". *** Un dregător din Pont, pe nume Mitridat, lua zilnic un medicament care-l făcea imun la încercările duşmanilor de a-i lua viaţa şi-i întărea atât de mult trupul, încât, încercând odată să se sinucidă, n-a reuşit. O tărie similară este şi Sfânta împărtăşanie, acest „dar dumnezeiesc", care ne apără de toate atacurile care vin din partea diavolilor şi încercărilor acestei vieţi. Deci: „Gustaţi şi vedeţi ce bun este Domnul!". „1001 CUGETĂRI” Preot ortodox român, ^____________________________ ILIE BUCUR SĂRMĂŞANUL^