Cuvântul Liber, mai 2015 (Anul 27, nr. 83-101)

2015-05-16 / nr. 92

CUVÂNTUL SÂMBĂTĂ, 16 MAI 2015 Cultul spiritual Puterea binecuvântării preotului O credincioasă bună, povestea (Danion Vasile, Mângâiere pentru bolnavi, Editura Egumeniţa, Galaţi 2004): „Uneori aveam probleme cu sănătatea. Doctorii de aici din provincie mi-au spus că trebuie să mă operez fiindcă aveam o tumoare. Am hotărât să merg la oraş pentru consultaţii şi analize, ca să aflu ce aveam de fapt şi ce trebuia să fac în continuare, înainte de a merge la spital, fiind împreună cu soţul meu, am trecut pe la biserica de lângă noi, la părintele Ioan. După ce am vorbit puţin cu dumnealui, înainte de a pleca, i-am spus: - Părinte, roagă-te şi pentru mine, căci mă duc la spital şi sunt neliniştită gândindu-mă la ce-mi vor spune doctorii. Atunci, privindu-mă surâzător, părintele mi-a spus: - Ei, fiica mea, dar nu ai nimic. Şi a început să-mi explice în termeni medicali despre ce anume era vorba. Văzând că nu pricepeam terminologia pe care o folosea, a surâs larg, m-a însemnat cu semnul Sfintei Cruci şi mi-a spus: - Ei bine,ţi-am binecuvântat tumoarea ca să nu mai trebuiască să o scoţi. Mă auzi? Ţi-am binecuvântat-o! „Am plecat aşadar de la Biserică şi ne-am dus la spital. După ce am făcut toate analizele, doctorii mi-au zis exact ce îmi glăsuise părintele mai înainte. Mi-au spus, desigur, că trebuia să mă operez ca să extragem lipomul, dar, de vreme ce aveam binecuvântarea părintelui, nu mai aveam nevoie de operaţie. Şi în ziua de astăzi mă simt foarte bine ! Părintele GHEORGHE ŞINCAN, paroh la Târgu Mureş, Din volumul „Aştept să înflorească ruga mea”, apărut la Editura „NICO” Teatrul Naţional Târgu-Mureş, Compania „Liviu Rebreanu” COMUNICAT DE PRESĂ Compania „Liviu Rebreanu" a Teatrului Naţional Târgu-Mureş anunţă reprezentaţia cu spectacolul „CRIZE" sau „Altă poveste de dragoste" de Mihai Ignat, în regia lui Alexandar Ivanovski, scenografia Cosmin Ardeleanu, Alexandru-Andrei Chiran, Delia Martin, Anca Loghin, Georgiana Ghergu, Mihaela Mihai. „CRIZE" sau „încă o poveste de dragoste" este cel mai cunoscut text al lui Mihai Ignat, nominalizat în anul 2003 la „International Radio Playwriting Competition 2003", concurs al BBC World Service precum şi la concursul UNITER „Cea mai bună piesă românească a anului 2003", muzica originală Sashko Rostov, coregrafia Ervin Ruszuly. Reprezentaţia va avea loc astăzi, 16 mai 2015, ora 21.00, la Sala. Distribuţia: Ion Vântu/Nicolae Cristache, Rareş Budileanu. 16 mai 2015 Filă de calendar Zile trecute: 136 Zile rămase: 229 Soarele răsare la: 5.46 Soarele apune la: 20.37 Ortodox: Sf. Teodor cel Sfinţit Greco-catolic: Cuv. Teodor cel Sfinţit Romano-catolic: Sf. Ioan Nepomuk Zodia: Taur (21 aprilie - 21 mai) 1990-în România, este înfiinţat Serviciul de Protecţie şi Pază (SPP). 1990 - Ia fiinţă prima societate pe acţiuni în România. 1980 - A decedat Marin Preda, scriitor român, membru al Academiei Române. 1972 - Pe Dunăre, este inaugurat Sistemul hidroenergetic Porţile de Fier I. 1930 - S-a născut Titus Popovici, scriitor şi scenarist român. 1929 - Decernarea primelor Premii Oscar. 1812 - A fost semnată „Pacea de la Bucureşti" prin care se încheia războiul ruso-turc (1806-1812). 1770 - Maria Antoaneta se căsătoreşte cu Regele Louis al XVI-lea al Franţei. 1605 - Paul al V-lea devine Papă. 1527 - Florenţa devine republică. Cugetarea zilei: „Viaţa poate fi înţeleasă numai privind înapoi, dar trebuie trăită privind înainte." (Kirkegaard) Berbec. Să fiţi atent la serviciu şi cu partenerii de afaceri, pentru că s-ar putea să aveţi probleme de comunicare. Nu este cazul să vă îngrijoraţi din cauza dificultăţilor financiare de moment Taur. Treceţi printr-o perioadă dificilă, din cauza neînţelegerilor cu un partener de afaceri. Vă recomandăm să vă păstraţi calmul şi să apelaţi la ajutorul unui prieten. Gemeni. Este posibil să aveţi un eşec în afaceri şi să fiţi dezamăgit. Vă sfătuim să nu vă întristaţi, pentru că vor apărea şi alte oportunităţi. Rac. S-ar putea ca un prieten de familie să vă propună o colaborare. Vă sfătuim să o acceptaţi, chiar dacă nu sunteţi prea încântat de câştig. HOROSCOP Leu. Dimineaţa resimţiţi o stare de confuzie care vă poate face să întârziaţi lucrările de serviciu. Nu provocaţi discuţii aprinse cu şefii! Fecioară. S-ar putea să plecaţi într-o delegaţie în care puteţi avea mari satisfacţii profesionale. Să aveţi grijă de bagaje, ca să nu pierdeţi ceva important. Balanţă. Se anunţă o zi încărcată, aşa că vă sfătuim să vă stabiliţi clar lista de priorităţi. Sunteţi nevoit să cheltuiţi o sumă importantă pentru a repara ceva în casă. Scorpion. La serviciu, sunteţi predispus să faceţi greşeli din cauza cărora acumulaţi întârzieri. Vă sfătuim să nu vă agitaţi şi să acceptaţi ajutorul colegilor. Săgetător. S-ar putea să vă confruntaţi cu probleme financiare. Nu este o zi bună pentru examene şi călătorii. Petreceţi momente plăcute alături de persoana iubită. Capricorn. S-ar putea să vă loviţi de o serie întreagă de dificultăţi şi să aveţi impresia că munciţi degeaba. Cei din jur sunt dispuşi să vă ajute. Vărsător. Este posibil să renunţaţi o călătorie, din cauza sănătăţii. Se pare că relaţiile cu partenerul de viaţa sunt tensionate din cauza unei rude care încearcă să se bage între voi. Peşti. V-aţi propus să începeţi o activitate nouă, dar sunteţi prea nerăbdător. Din cauza agitaţiei, riscaţi să pierdeţi timp preţios.  PICURI DE ÎNŢELEPCIUNE ^ Stiintă si... Religie III . „Ce-mi vor pune oamenii în sicriu când va să fiu înmormântat? Biblia! Cu ce voi învia? Cu Biblia! Ce-am făcut de seamă în viaţă? Am citit Biblia!" Dmitri Merejkovski (1865-1941), scriitor rus, considerat ideologul simbolismului din literatura rusă. *** „Cred în Dumnezeu așa cum cred în răsăritul soarelui, nu pentru că îl văd, ci pentru că simt tot ce atinge". Clive Staples Lewis (1898-1963), scriitor, cadru universitar de origine irlandeză, cunoscut pentru scrierile sale despre literatura medievală, apologiile creştine, lucrările de critică şi romanele de ficţiune, în special ciclul narativ pentru copii „Cronicile din Narnia", a fost profesor de literatură la Universitatea din Oxford. Este autor de citate: „Există două tipuri de oameni: cei care spun lui Dumnezeu:«Facă-se voia Ta» și cei cărora Dumnezeu le spune: «Bine, atunci, fie cum vrei tu». „Sarcina profesorului din zilele noastre nu este de a doborî jungla, ci de a iriga desertul". *** ' ; „Eu nu pot trăi fără Biblie". Jacques-Benigne Bossuet (1627-1704), orator renumit, episcop francez, teolog, predicator la curtea regelui Ludovic al XVI-lea. El era un mare apărător a teoriei politicii absolutiste, susţinea că guvernarea unei ţări era divină, iar regii primeau puterea de la Dumnezeu. Prin arta elocinţei, claritatea şi vigoarea stilului, este un maestru al prozei clasice franceze. „1001 CUGETĂRI” ^ Preot ortodox român ILIE BUCUR SĂRMĂȘANUL^ DE LA TINERI CĂTRE TINERI Din codul manierelor elegante (17) La teatru, la filarmonică, la operă se vine cu o îmbrăcăminte mai aleasă, dar nu de seară, în costum de seară se vine la spectacole de gală. Bărbatul trebuie să cumpere programul și să-l ofere partenerei. Cel care nu dispune de program, poate ruga persoana care stă alături să i-l împrumute, dacă observă că aceasta nu-l mai citeşte, îl va înapoia cât mai repede cu mulţumiri. In sălile de spectacol enumerate mai sus nu se intră cu pungi de bomboane, fursecuri etc. Teatrele dispun, în special, de bufete, unde se pot servi, în pauză, tot felul de dulciuri. Nu ne părăsim locurile decât după ce s-au terminat aplauzele şi cortina nu se mai ridică. Se ştie că fiecărui artist îi place să fie aplaudat. Nu se aplaudă cu vârful degetelor sau în mod ostentativ. La teatru se poate aplauda după fiecare act şi chiar la scenă deschisă, după o frază care a plăcut. La teatru artiştii pot fi felicitaţi şi personal mergând la ei în culise, în pauză, sau după spectacol. De obicei, la premieră, fac acest lucru persoanele apropiate artistului. IOANA CRISTINA BOLOG 0 Dragi prieteni şi susţinători, Centrul de Resurse Juridice vă invită la dezbaterea „O zi în lagărele de lângă tine", în cadrul ediţiei a Xlll-a a Târgului ONG din Piaţa Trandafirilor, Târgu-Mureş. Timp de 2 ore vom încerca să recreăm, cu ajutorul unei instalaţii fotovideo, atmosfera unei zile obişnuite într-una dintre cele peste 1.000 de instituţii pentru persoane cu dizabilităţi mintale din România - o zi marcată de abuzuri greu de imaginat şi de absenţa celor mai elementare servicii, a căror cauze sunt instituţionalizarea pe durată nedeterminată şi lipsa unui mecanism independent de monitorizare şi petiţionare care să asigure respectarea drepturilor acestui grup vulnerabil. Nu în ultimul rând, discutăm liber ce (alte) instrumente avem la dispoziţie (petiţie, proiectul de lege aflat pe masa Parlamentului, campania „Lagărele de lângă tine") pentru a le reda celor peste 25.000 de copii şi tineri cu dizabilităţi mintale închişi în instituţiile statului şansa la o viaţă demnă în societate. Aşadar, vă invităm să fim împreună r ongişti, jurnalişti, persoane cu dizabilităţi, părinţi şi rude ale acestora şi politicieni şi reprezentanţi ai autorităţilor statului - vocea celor cu drepturi doar pe hârtie, pentru a-i elibera din lagăre. Dezbaterea va avea loc astăzi, 16 mai, de la 10:30, în Piaţa Trandafirilor din Târgu-Mureş, la standul CRJ din faţa statuii lui Avram Iancu, şi va fi moderată de un jurnalist care a realizat o investigaţie într-un centru pentru persoane cu dizabilităţi mintale. Despre activitatea CRJ: Relevant pentru judeţul Mureş, citeşte despre vizita de monitorizare CRJ la Centrul rezidenţial pentru copii cu deficienţe neuropsihiatrice Casa Primăverii, Ceuaşu de Câmpie, Mureş. Despre vizitele de monitorizare neanunţate, rapoartele, răspunsurile autorităţilor şi propunerile de îmbunătăţire a situaţiei drepturilor persoanelor cu dizabilităţi mintale. Citeşte despre CRJ în numele lui Valentin Câmpeanu vs. România la CEDO. Semnează petiţia: petitieonline.com/sunt_singur_pe_lume cine_mă_apara. Pagina de facebook: facebook.com/LagareleDeLangaTine. Echipa CRJ - „Lagărele de lângă tine”