Cuvântul Liber, iunie 2015 (Anul 27, nr. 102-123)

2015-06-11 / nr. 110

i n iunie 2015 Filă de calendar — — " I Zile trecute: 162 I Zile rămase: 203 I Soarele răsare la: 5.30 Soarele apune la: 20.59 I Ortodox: I Sf. Ap. Bartolomeu şi Barnaba Greco-catolic: I Sf. Ap. Bartolomeu şi Barnaba Romano-catolic: ■ Preasfânta inimă a lui Isus şi Sf. Barnaba Zodia: Gemeni (21 mai - 21 iunie) 1993 - în SUA, are loc premiera filmului Jurassic Park, de Steven Spielberg. 1992 - La Bucureşti, are loc prima ediţie a Târgului Internaţional de Carte Bookarest. 1991 - în Filipine, are loc erupţia vulcanului Pinatubo, coloana de cenuşă putând fi văzută de la 100 km depărtare. 1979 - A decedat John Wayne, actor american. 1955 - S-a născut Mariana Buruiană, actriţă şi scriitoare română. 1848 - în Ţara Românească, la Bucureşti, izbucneşte Revoluţia de la 1848. 1770 - Exploratorul englez James Cook a descoperit Marea Barieră de Corali din largul coastei australiene. 1591 - în Ţara Românească Ştefan Surdul devine Domn al Ţării Româneşti. 1574 - în Moldova, Petru Şchiopul devine Domnul Moldovei. Cugetarea zilei: „Să vrei să fii altcineva e o risipă a persoanei care eşti." (Kurt Cobain) _____________________________________________________________________________________________/ CUVÂNTUL JOI, 11 IUNIE 2015 Colţul spiritual Misionarul alfabetului Există pe lume oameni sortiţi unor îndeletniciri care le clădesc profilul sufletesc, oameni sortiţi să însemne trecerea lor prin lume cu fapte alese, dar hărăziţi totodată cu un fel de pioasă discreţie. Aceşti pământeni au fost chemaţi de Dumnezeu să se dăruiască semenilor, potrivit pravilei sfinte. Rostul lor pe lume e şi acela de a fi îngeri păzitori şi se găsesc tot timpul în preajma celor încredinţaţi spre protejare şi sprijinire. Săvârşesc misiunea cu smerenie exemplară şi nu aşteaptă răsplată, după cum o şi mărturisesc trăsăturile lor exterioare, dar mai ales cele interioare. Parcă nici nu li se simte prezenţa. După părinţi şi bunici, după fraţi şi surori, dascălul, că despre el e vorba, este al doilea om ca valoare din viaţa noastră. E cel care te ajută să înveţi să cunoşti, să înveţi să priveşti, să înveţi să asculţi, să înveţi să crezi şi să creezi, să înveţi să zbori şi să revii pe pământ. Este greu să măsori în cuvinte tot ceea ce înseamnă dascălul în societatea prezentului, dar recunoştinţa faţă de el trebuie să fie mare dacă o raportăm la menirea acestei categorii profesionale. A fi dascăl înseamnă a avea pe obraz o lacrimă; pentru bucuria şi mândria de a vedea cum un copil reuşeşte să rezolve şi cea mai mică sarcină; pentru singurătatea copiilor cărora le este greu să se adapteze; pentru compasiunea faţă de sentimentele părinţilor. Lacrima pe obraz vine din durerea de a nu putea ajunge la unii copii şi dezamăgirea pe care o simt ei; vine când dascălul a stat un an, sau mai mulţi, cu o clasă şi trebuie să-şi ia rămas bun de la acei copii şi să fie gata să întâmpine o nouă generaţie. Dascălul este un om cu mult har şi vocaţie, un neuitat sculptor de suflete şi caractere, poate cel mai bun dintre noi. Un model de succes în viaţă, ca sa nu zic, vorba mare - un ideal. De ce? Pentru ca tinerii să-i soarbă vorbele din gură, să se uite, la el sau ea, cu nespusă admiraţie, să-l creadă în tot ceea ce spune, în ştiinţa pe care le-o transmite, în judecăţile de valoare pe care le face. E mult mai uşor să fii un foarte bun specialist în orice domeniu, decât să-i înveţi pe alţii ce ştii şi mai ales decât să faci din ei oameni, adică să-i formezi. Cine poate să înţeleagă toate acestea, acela înseamnă că e dascăl adevărat, iar drumul lui, cu bucurii şi cu dezamăgiri, se va împleti cu destinul copiilor pe care îi va educa şi îi va pregăti pentru viaţă. Profesiunea de dascăl are cel mai mare impact asupra creşterii şi dezvoltării fiinţelor omeneşti. Mlădiţele se transformă clipă de clipă, au nevoie de cunoaştere profundă, de înţelegere, uneori chiar de sacrificiu personal al adultului, sub a cărui baghetă magică se află acestea în anii de şcoală. Este de ajuns să aruncăm o scurtă privire în literatura română şi vom găsi mărturii statornice de iubire şi recunoştinţă pentru dascălii şcolii. Să ne amintim câteva dintre aceste icoane de lumină şi frumuseţe: Aron Pumnul, pe care Mihai Eminescu îl numeşte „luceafăr şi dalbă stea". Cine poate uita pe Domnul Trandafir, celebrul învăţător a lui Mihail Sadoveanu, căruia romancierul i-a creionat un memorabil tablou prin cuvinte alese: „...ca domnul învăţător au fost poate mulţi. Şi toţi, dragă prietene, când te gândeşti bine, au fost nişte apostoli, care au îndurat sărăcie şi batjocură, care au trecut printr-un vifor de nemulţămiri şi vorbe grele, şi care totuşi au izbutit să-şi împlinească cu bine menirea. Domnul nostru ne-a învăţat rugăciuni, ne-a învăţat cântece aşa de frumoase pentru copilăria şi sufletele noastre; ne-a învăţat să credem în trecutul şi vrednicia noastră; ne-a învăţat multe lucruri de care aminte nu ne mai aducem, dar care au rămas în fundul sufletului nostru ca seminţe ce au înflorit bogat mai târziu." De asemenea, Octavian Goga,în poezia „Dascălul", aduce învăţătorului un sublim omagiu căci, „prin potopul veacurilor negre ne-a luminat cărările pribege". La fel, marele Ion Creangă, în memorabilele „Amintiri", face pomenire cu emoţie de primul său învăţător, bădiţa Vasile, „un holtei zdravăn, frumos şi voinic". Poate că de aceea, mai târziu, la răscruce de drumuri, ilustrul povestitor va alege să slujească nu doar altarul Bisericii, ci şi cel al şcolii, devenind el însuşi un iscusit învăţător. Influenţa pe care o are un dascăl asupra unui copil este veşnică, şi nu vom putea niciodată ştii unde se opreşte. Căci fiecare copil poartă în suflet o vorbă, un gest, o învăţătură a dascălului, pe care, devenind adult, o va transmite mai departe, în mod inconştient, copiilor săi. Doamnelor şi Domnilor, sunt onorat să vă salut cu respect la sfârşitul acestui an şcolar. Mă bucur din toată inima că există printre noi, românii, oameni minunaţi de vocaţie... „Dascăli", asemeni dumneavoastră. Vă doresc mult succes în continuare şi multe bucurii, fiindcă altfel trăim degeaba! Ca orice creştin, îl rog pe Domnul Iisus Hristos, Arhiereul bunătăţilor viitoare, să Vă însoţească mereu şi să Vă dăruiască necontenit bucurie sfântă, sănătate şi întru toate bună sporire! Cu cea mai înaltă preţuire, Părintele GHEORGHE ŞINCAN, paroh la Târgu-Mureş Berbec. Se pare astăzi că aveţi multe probleme de rezolvat. Reuşiţi să faceţi în casă schimbări ce contribuie la îmbunătăţirea atmosferei. Taur. Sunteţi foarte ambiţios şi reuşiţi să finalizaţi o lucrare importantă. S-ar putea să luaţi iniţiative pentru care veţi fi admirat. Gemeni. Dimineaţa aveţi o stare de spirit excelentă, astfel încât relaţiile cu cei din jur decurg fără probleme. în cursul serii, s-ar putea să mergeţi în vizită la prieteni. Rac. Este posibil ca relaţiile sentimentale să fie mai tensionate. Nu vă faceţi griji! Culegeţi roadele unei investiţii inspirate, încasând o sumă considerabilă. Leu. Sunteţi apreciat pentru eforturile depuse la serviciu. Puteţi să finalizaţi tot ce aţi început. Pe plan financiar, s-ar putea să nu staţi tocmai bine. Fecioară. Sunteţi foarte ambiţios şi reuşiţi să finalizaţi tot ce v-aţi propus. Intraţi în posesia unui câştig financiar consistent şi aveţi ocazia să vă afirmaţi pe plan social. Balanţă. Aveţi ocazia să faceţi schimbări importante pe plan sentimental şi social. Colaboraţi foarte bine cu cei din jur şi puteţi avea succes în societate. Scorpion. Deşi aveţi o zi încărcată, reuşiţi să faceţi faţă cu succes tuturor problemelor. Lipsa banilor vă deranjează, dar nu reprezintă un obstacol. Săgetător. Reuşiţi să rezolvaţi o problemă sentimentală care nu vă dă pace de la o vreme. Spre seară plecaţi în vizită la prieteni, împreună cu persoana iubită, Capricorn. Puteţi avea succes într-o scurtă călătorie de afaceri. Vă sfătuim să fiţi prudent şi să evitaţi discuţiile în contradictoriu cu partenerii de afaceri. Vărsător. Se pot produce schimbări importante, mai ales pe plan social şi sentimental. Colaboraţi foarte bine cu partenerii de afaceri. Peşti. Survin mai multe schimbări de program. Nu vă faceţi griji, pentru că totul va ieşi bine! Evitaţi disputele cu o femeie! HOROSCOP ! r „Lacătele iubirii veşnice" Un confrate în „arta" de a mâzgăli hârtia cu ce-i văd ochii, dar şi cu ce-i aud urechile şi pricepe mintea lui de orăşeanliterat, scrie: „Nu-i Turnul Eifel, e Turnul Sfatului; Nu-i Sena, e Cibinul; Nu-i Luvru, e Brukenthal; Nu-i Paris, e Sibiu". După care, întrebându-se, îşi răspunde: „Oare, ce au în comun capitala Franţei şi fosta Capitală Culturală, a Europei?!” Se pare că cea mai recentă asemănare este gestul îndrăgostiţilor de a agăţa lacăte de grilajele a două poduri. La Paris, de un mare pod ce stă, de sute şi sute de ani, arcuit peste Sena. La Sibiu,în schimb, „victimă" a îndrăgostiţilor din toate colţurile lumii căzând „Podul Minciunilor Medievale". Cel care face legătura pietonală între două mari cartiere multiseculare: „Oraşul de Sus" şi „Oraşul de Jos". Şi o precizare, de ultimă oră: Acel pod parisian s-a şubrezit atât de mult de greutatea lacătelor, încât balustradele sale au fost înlocuite cu altele noi, mult mai rezistente, în vreme ce edilii sibieni „forfechează" sutele de „lacăte ale iubirii veşnice", însoţite de declaraţiile inscripţionate în toate limbile pământului! Şi cum fotografiile-document, ca şi cheile încuietoare rămân în posesia perechilor de îndrăgostiţi, muzeografii sibieni le depozitează într-o nişă ascunsă în latura de est a zidurilor Cetăţii Medievale. IOAN VULCAN-AGNITEANUL (ioan.vulcan@yahoo.ro) 0 U PICURI DE ÎNŢELEPCIUNE^ Ştiinţă şi... Religie „La revoluţie, pe care eu şi soţul meu am trăit-o din plin, am stat sub gloanţe, la atelierul nostru, de lângă televiziune. în toate nopţile acelea, eu am stat în genunchi şi m-am rugat: Doamne trimite îngerii să ne scape! Sunt foarte fricoasă din fire. Trei nopţi am stat în genunchi şi m-am rugat lui Dumnezeu să ne trimită îngerii. Mulţumesc lui Dumnezeu că am trăit revoluţia. în clipele acelea, când mă rugam, am înţeles că trebuie să mă ocup şi de tema îngerilor, pentru că Dumnezeu mi-a trimis îngerii săi şi am scăpat nevătămaţi".*** „Biserica este o comuniune de credincioşi. Dacă nu eşti cu ceilalţi alături, dacă nu eşti în comuniune, nu eşti în biserică, căci biserica suntem noi toţi. Sunt momente în biserică, de exemplu, când se spune Tatăl Nostru sau Crezul, când dintr-o dată simţi că se ridică biserica în sus şi pluteşte totul în aer. Dar lucrurile acestea nu le poţi simţi decât dacă le trăieşti". „In Piaţa Universităţii, la revoluţie, mii de oameni au stat în genunchi şi au rostit tatăl Nostru. Au fost momente incredibile. Puteai să fii neam, dacă mergeai acolo trei zile la rând deveneai om, te apropiai de Dumnezeu. Şi, de fapt, eu cred că nu eşti om decât dacă eşti aproape de Dumnezeu". Silvia Radu (1935-), artist plastic, absolventă în 1960 a Academiei de Arte Frumoase, clasa profesorului Ioan Lucian Mumu. Din 1961 expune la majoritatea expoziţiilor anuale, municipale şi ocazionale organizate de Ministerul Culturii şi de Uniunea Artiştilor Plastici din România. Expoziţii personale la Sala Dalles, Bucureşti, expoziţia de pictură la Muzeul de Artă Constanţa, Târgu-Mureş, Bistriţa, Biserica Evanghelică Herina, Cluj- Napoca, Timişoara ş.a. A fost premiată cu foarte multe distincţii şi premii. Printre lucrările monumentale enumerăm: „Legenda meşterului Manole" - Bucureşti, „Sculpturi ambientale" - Costineşti, „Neptun"sculptură de marmură din staţiunea Neptun, „Sfântul Gheorghe" din Piaţa Sf. Gheorghe - Timişoara. Ctitor de Mănăstire. Reflecţii memorabile: „Intrarea în Biserică este un lucru esenţial în viaţa omului; când ai intrat în Biserică eşti salvat, dacă intri cu dorinţa de a fi salvat". „Când eşti în deznădejde, să te gândeşti că Hristos este de faţă, este lângă tine, este în faţa ta. El vine, trebuie doar să-i întinzi mâna. Şi mâna lui Dumnezeu este deja întinsă către tine şi te-a şi săltat în sus". „Pentru mine prima Spovedanie a fost ceva de un efect stupefiant. Eram atât de fericită după aceea, atât de eliberată, cum nu pot să vă spun. Prima împărtășanie a fost absolut fabuloasă". „1001 CUGETĂRI” ^ Preot ortodox român ILIE BUCUR SARMĂȘANUL^ * * *