Cuvântul Liber, noiembrie 2015 (Anul 27, nr. 213-232)

2015-11-25 / nr. 229

CUVÂNTUL MIERCURI, 25 NOIEMBRIE 2015 Colţul spiritual Iubirea milostivă dobândeşte veşnicia / / Vreau să vă aduc aminte iarăşi de milostenie, spunea Părintele Cleopa - Dumnezeu să-l odihnească: nimic nu poate apropia inima de Dumnezeu ca milostenia, scria Sfântul Isaac Sirul. Iar când dai, să nuţi pară rău. Să dai cu bucurie că lângă tine e îngerul care te scrie în cartea cu faptele bune. Iar dacă îţi pare rău, nu te poate scrie, că te îndoieşti în inima ta. Şi lui Dumnezeu nu-i plac îndoielile. Dumnezeu e drept şi bun şi vrea să fim şi noi la fel. Sfântul Ioan Gură de Aur spune în acest sens că: „...milostenia n-a fost lăsată pentru cei ce primesc, ci pentru cei ce dăruiesc, nu pentru cei ce iau, ci pentru cei ce dau, fiindcă aceştia, în principal, câştigă mai mult", deoarece „...nu dai atât cât iei! Dai argint şi primeşti împărăţia cerurilor." Povestea următoare e una care ne vorbeşte despre această virtute pe care e bine a încerca să o practicăm cu toţii. Să ne aducem aminte că, atunci când oferim un dar cuiva, îi dăm de fapt lui Hristos. Un preot a spus într-o zi că se va face la Biserica unde slujea o colectă pentru o femeie căreia i se amputaseră ambele picioare. Ea avea nevoie să-şi cumpere un cărucior. „Am luat şi am pus bani puţini în colectă, povestea parohul. îmi dădeam seama ruşinat că mare lucru nu am adunat. Am văzut apoi că a apărut o fată în biserica noastră. Era şi ea tot într-un picior, căci celălalt îl avea amputat şi umbla în cârje. Şi a venit acea tânără în cârje, fără un picior, a ajuns în faţă (că la noi colecta se adună în faţă, acolo vin oamenii şi pun banii într-o farfurie). Mi-am dat seama că avea nişte haine ponosite, dar mai poseda ceva. Avea doi cercei; erau cercei primiţi de la mama sau de la bunica ei, căci era un model vechi, erau doi cercei din aur. Şi i-a scos de la urechi şi i-a pus acolo în cutia aceea, după care şi-a târât cârjele şi a plecat afară. Eu atunci, în momentul acela, când mi-am dat seama ce haine are pe ea, am realizat că de fapt ea dăduse tot. Ea avea un picior tăiat. Preotul s-a dus şi a luat cerceii din farfurie şi a fugit după ea; ieşise pe uşă afară, căci era sfârşitul slujbei, şi i-a spus: - Uite, tu nu ai bani, nu trebuie să dai tu; lasă că mai facem colectă şi o să adunăm bani pentru femeia respectivă. Nu trebuie ca să dai tu cerceii aceştia, ia-ţi cerceii înapoi. Fata s-a întors spre slujitorul bisericii şi, cu o voce foarte calmă, i-a spus: - Părinte, eu nu v-am dăruit dumneavoastră cerceii aceştia, eu i-am dăruit lui Hristos. Aşa că dumneavoastră nu mi-i puteţi da, că nu-s al dumneavoastră! Şi încet, încet târându-şi cârjele (şi nu am mai văzut-o de atunci), a plecat... Părintele GHEORGHE ŞINCAN, paroh la Târgu-Mureş 25 NOIEMBRIE 2015 | ~ Zile trecute: 329 Zile rămase: 36 Soarele răsare la: 7.40 Soarele apune la: 16.36 Ortodox: Sf. Mc. Ecaterina Greco-catoHc: Sf. Ecaterina din Alexandria Romano-catoHc: Sf. m. Ecaterina din Sinai Zodia: Săgetător (22 noiembrie - 20 decembrie) * Fila de calendar 1992 - Adunarea Federală a Cehoslovaciei a votat separarea celor două republici Cehia şi Slovacia începând de la 1 ianuarie 1993. 1972 - A încetat din viață Henri Coandă, inventator, inginer. în 1907 a expus, pentru prima oară în lume, la Berlin, macheta unui avion fără elice, viitorul avion cu reacţie. Numele său rămâne legat de fenomenul aerodinamic cunoscut sub numele de „efectul Coandă". 1864 - A fost adoptată Legea privind organizarea învăţământului („Legea instrucţiunii publice"), prin care se stabileau trei grade de învăţământ (primar, secundar şi superior) şi obligativitatea şi gratuitatea învăţământului primar. 1863 - S-a născut savantul dr. Ion Cantacuzino, membru al Academiei Române, fondator al şcolii româneşti de imunologie şi patologie experimentală. 1715 - începutul domniilor fanariote în Ţara Românească. Cugetarea zilei: „Omul cu adevărat bun este doar cel care ar fi putut fi rău şi n-a fost." (Nicolae Iorga) f/f ^ Berbec. Aveţi şanse mari să rezolvaţi probleme legate de cămin. Partenerul de viaţă vă ajută. Dupăamiaza, s-ar putea să întâmpinaţi probleme de natură birocratică. Taur. Sunteţi puţin desarop curajat de numărul problemelor pe care le aveţi de rezolvat. Cu calm şi răbdare, veţi reuşi. Aveţi şanse să faceţi schimbări în casă. _ Gemeni. Aveţi succes în toate activităţile casnice. jfr Primiţi o sumă importantă de pe urma unei afaceri şi vă faceţi planuri de viitor împreună cu partenerul de viaţă. Rac. Reuşiţi să faceţi schimbări radicale în viaţa dumneavoastră, mai ales în privinţa relaţiilor sentimentale. Faceţi cunoştinţă cu persoane importante. HOROSCOP cZaRi Leu. S-ar putea să fiţi dezamăgit din cauza unei afaceri care nu merge conform aşteptărilor. Pur şi simplu, nu este o zi bună pentru afaceri. Fecioară. Chiar dacă aveţi multe probleme de rezolvat, Aşa, ar fi bine să vă relaxaţi mai mult. Sunteţi tentat să cheltuiţi prea mult în interes personal. Balanţă. Aveţi succes în afaceri şi în activităţile desfăşurate pentru cămin. Reuşiţi să faceţi schimbări atât în casă, cât şi în afaceri. Scorpion: Sunteţi hotărât să faceţi o schimbare în relaţiile sentimentale. Vă simţiţi foarte bine într-o vizită la prieteni, unde vă aflaţi în centrul atenţiei. Săgetător. Ar fi bine să nu vă planificaţi treburi importante pentru astăzi, pentru că este puţin probabil să vă puteţi respecta programul. Capricorn. Aveţi ocazia să daţi sfaturi utile unorHB la persoane mai tinere. Este o zi favorabilă investiţiilor şi întâlnirilor cu prietenii. Vărsător. Aveţi tendinţa să vă dedicaţi total muncii şi să neglijaţi relaţiile sentimentale. Vă sfătuim să acordaţi mai multă atenţie familiei. . Peşti. Sunteţi decis să terminaţi o activitate începută mai demult. Puteţi beneficia de ajutorul unei rude, dar va trebui să îi suportaţi sfaturile insistente.  Concursul judeţean de matematică „Numerus” la Şcoala Gimnazială „Mihai Viteazul” Târgu-Mureş în ziua de sâmbătă, 21 noiembrie 2015, Şcoala Gimnazială „Mihai Viteazul" din Târgu-Mureş, una dintre şcolile etalon ale judeţului Mureş, a găzduit ediţia a XV-a a concursului judeţean de matematică „Numerus". Au fost înscrişi 250 de elevi de gimnaziu, de la 22 şcoli din judeţul Mureş, din care s-au prezentat 217 elevi. Acest concurs prestigios de matematică se desfăşoară anual la Şcoala Gimnazială „Mihai Viteazul" din Târgu-Mureş, devenind iată o tradiţie. Ediţia de anul acesta a concursului „Numerus" a fost organizată de Şcoala Gimnazială „Mihai Viteazul" din Târgu- Mureş, prin directa implicare a harnicului director al acestei unităţi de învăţământ, prof. de matematică Ioan Cornel Popa, împreună cu ceilalţi dascăli de matematică - prof. Maria Mihalie, prof. Versavia Sorlea şi prof. Ella Gagyi, sub îndrumarea Inspectoratului Şcolar Judeţean Mureş, reprezentat prin prof. Ştefan Someşan, inspector şcolar general, şi prin inspectorul de specialitate prof. Mihaela Cojocnean. La concurs au luat parte elevi de la mai multe şcoli din judeţ. Astfel au participat elevi din Târgu-Mureş, Reghin, Luduş, Iernut, Sâncrai, Iclandu Mare. A fost un eveniment reuşit, o verificare a cunoştinţelor elevilor, în urma căreia, cei mai merituoşi au fost distinşi cu premii şi menţiuni, îi felicităm pe cei care au organizat acest prestigios concurs şi le urăm mult succes pe viitor, atât dascălilor cât şi elevilor. FLORIN BENGEAN pOffitUl de internet WWW. cuvântul liber.ro mm • — — — — — — — — — — — — 1 1 Decembrie - Ziua Naţională a României La aniversarea a 97 de ani de la Marea Unire înfăptuită la Alba Iulia, viceprimarul municipiului Sighişoara, Ionel GAVRILĂ, vă invită să participaţi la manifestările închinate Zilei Naţionale a României, care se vor desfăşura după următorul program: ora 12.00 - Monumentul Latinităţii Ceremonial militar Slujbă religioasă Alocuţiuni Depunere de coroane Paradă militară Parada Portului Popular de la Monumentul Latinităţii până la Sala „Mihai Eminescu" ora 13.00 - Sala „Mihai Eminescu" Festivalul Naţional de Folclor Datini - ediţia a IX-a, 2015 ora 15.00 - Sala festivă a Primăriei Evocarea momentelor de la 1918 Lansarea Anuarului Muzeului de Istorie „Alt Schaessburg", Direcţia Relaţii Publice şi Comunicare Municipiul Sighişoara PICURI DE ÎNŢELEPCIUNE Religie şi... Cino... Ştiinţă „Se spune în popor, în vorbirea de toate zilele: Recunoştinţa - floare rară!" - deşi n-ar trebui să fie tocmai rară. Ar trebui să fie, dimpotrivă, foarte deasă. Să se găsească peste tot, pentru că recunoştinţa ar trebui să fie cel mai firesc sentiment în inimile tuturor, ale celor care, înr-un fel sau altul, primesc de la Dumnezeu sau de la oameni, de la oricine, un dar, o vindecare, o atenţie. Se vede că totuşi nu se află pe toate drumurile, de vreme ce poporul a ajuns la constatarea că e floare rară! Dezolantă constatare despre fratele om. Dar nerecunoştinţa se întoarce întotdeauna împotriva nerecunoscătorului". *** „Mântuitorul Hristos ne spune să ne iubim unii pe alţii, să-i iubim pe vrăjmaşii noştri, să-i iubim pe cei care ne fac rău, pe cei care ne urăsc. Intr-adevăr, dacă stăm să ne gândim bine, cea mai mare biruinţă pe care poate să o obţină cineva în relaţiile cu oamenii e ca dintr-un duşman să-şi facă un prieten. încercaţi! Nu e uşor, dar e cu adevărat o mare victorie. Nu este un alt mijloc decât a-l trata cu iubire, cu iertare, cu înţelegere, cu speranţa că se va îndrepta, acordându-i un avans de încredere. Căci dragostea pe care o investim în alţii şi mai ales în cei care voiesc să ne facă răul nu este altceva decât o investiţie de speranţă, că vom transforma sufletul făcătorului de rău într-un suflet făcător de bine". *■** „Iubirea se naşte din credinţă şi din speranţă. Numai când se naşte din ele este autentică şi face minuni. E în stare să se sacrifice, să înfrunte orice risc pentru a face binele altuia, pentru a alina o suferinţă". Antonie Plămădeală (1926-2005), înalt ierarh al Bisericii Ortodoxe Române, mitropolit ortodox al Ardealului (1982-2005), membru de onoare al Academiei Române şi membru de onoare al Academiei de ştiinţe din Chişinău. Pe numele de mirean Leonida Plămădeală, a primit numele de Antonie odată cu tunderea în monahism la mănăstirea Prislop, în anul 1948. Se naşte în localitatea Stolniceşti, jud. Lăpuşna din Basarabia. Studii la Seminarile Teologice de la Chişinău şi Bucureşti, Facultatea de Teologie din Bucureşti şi Institutul Teologic Universitar din Cluj- Napoca. Face cursurile de doctorate Institutul Teologic din Bucureşti între 1956- 1959. Face studii de specializare în Teologie şi Filosofie la „Heythrop College"de lângă Oxford. în anul 1970 a fost hirotonit vicar patriarhal, cu titlul de „Ploieşteanul". în 1979, după ce a fost responsabil cu relaţiile externe ale Bisericii Ortodoxe Române, a fost ales episcop al Buzăului. în 1982 a fost Arhiepiscop al Sibiului şi Mitropolit al Ardealului, funcţii care le deţine până la moarte. A fost desemnat de Sfântul Sinod al BOR în multe delegaţii care să reprezinte interesele naţionale bisericeşti în diferite ţări ale lumii: Spania, Anglia, Franţa, Belgia, Germania, Suedia, Finlanda, Italia, Elveţia, SUA Australia ş a. Opera lui este una foarte bogată şi variată. Teologică, Tradiţie şi libertate în spiritualitatea ortodoxă, Cuvinte duhovniceşti, Tâlcuiri noi la texte vechi, Rugul aprins, Basarabia. Publicistică: Gânduri de frumuseţi albe, în 5 volume, Biserica în mers. Beletristică: Trei ceasuri în iad ş.a. Sute de articole cu caracter istoric, literar, social, religios; Lucrări publicate peste hotare; Reviste teologice ş.a. Autor de citate: * „Fără Dumnezeu am fi apariţii ciudate şi dispariţii stupide". * - „De ce în închisori se află mai mulţi bărbaţi decât femei? Pentru că în Biserică sunt mai multe femei decât bărbaţi". * - „A fi om al vremii tale înseamnă şi a îndrepta relele vremii tale, NU a te adapta la ele sau a le promova". „1001 CUGETĂRI” Preot ortodox român ILIE BUCUR SÂRMĂŞANUL