Cuvântul Liber, mai 2016 (Anul 28, nr. 86-105)

2016-05-04 / nr. 86

UVÂNTUL MIERCURI, 4 MAI 2016 Colţul spiritual I DE LA CAPĂT POST, Hristos a înviat într-un sat, nişte părinţi credincioşi şi-au însurat fiul. Nora avea o fire blândă şi îngăduitoare, în ajunul postului Sf. Apostoli Petru şi Pavel, socrul i-a spus: - Draga mea, noi,în familie, avem un obicei - în timpul postului mâncăm mai simplu. Slănina o ascundem în cămară şi postim. Eşti de acord să ţii post? - Da, a răspuns nora. Ea lucra la C.A.P. A doua zi când a ieşit la lucru, şi-a adus de acasă mâncare de post. Toţi au luat-o în râs: - Ia vedeţi! O sfântă a apărut între noi! S-a făcut călugăriţă şi acum posteşte! A suportat o zi. A doua nu a mai răbdat. Supărată, a venit acasă: - Nu mai postesc. Toţi îşi bat joc de mine. Nu mai suport. Oamenii nu postesc şi vreau să fiu şi eu în rând cu ei! - Cum voieşti! l-a spus socrul. Noi nu obligăm pe nimeni. Şi i-a deschis cămara unde se păstra slănina. în ziua următoarea, la lucru, în timpul pauzei, în văzul tuturor, a scos slănina, dar de data aceasta nimeni nu a mai spus nimic. Ea a mâncat şi a adormit. Pauza s-a terminat, dar ea a continuat să doarmă. Au încercat să o trezească, însă nu au reuşit. Ea doar tresărea în somn şi gemea. Aşa a dormit mult timp. Când s-a trezit a spus doar: - Râdeţi de mine cât vă pofteşte inima, eu voi posti mai departe! Şi a povestit următoarele: cum a adormit, s-a apropiat de ea un bătrân, a apucat-o strâns de mână şi i-a spus: - Să mergem! A dus-o pe un drum îngust şi înfricoşător, în depărtare se auzeau gemete omenești. El a condus-o la o prăpastie în care fierbea ceva. în jur se auzeau doar strigăte și gemete. - Sari! i-a spus bătrânul, că doar tu spuneai: „vreau să fiu în rând cu ei". Vezi cum ajung oamenii... - Nu, bunicule, te implor, iartă-mă! Voi posti până la moarte. Și voi povesti tuturor ce pedeapsă îi aşteaptă dacă nu postesc. Urmele degetelor lui i-au rămas pe mână până la sfârşitul vieţii. Adevărat a înviat părintele GHEORGHE ŞINCAN, paroh la Târgu-Mureş, din volumul „DURERI NESPOVEDITE”, în curs de apariţie la Editura „VATRA VECHE” PICURI DE ÎNŢELEPCIUNE ------------------------------------------------------------------------------Religie şi... ştiinţă IISUS le-a zis mulţimilor: „încă puţină vreme lumina este cu voi. Umblaţi cât aveţi lumină ca să nu vă cuprindă întunericul. Căci cel ce umblă în întuneric nu ştie unde merge. Cât aveţi lumina, credeţi în lumină, ca să fiţi fii ai luminii. Eu, lumină am venit în lume, ca tot cel ce crede în mine să nu rămână în întuneric". (Evanghelia de la loan, cap 12) *** Poruncă nouă vă dau: „Să vă iubiţi unul pe altul. Precum eu v-am iubit pe voi, aşa şi voi să vă iubiţi unul pe altul. întru aceasta vor cunoaşte toţi că sunteţi ucenicii mei, dacă veţi avea dragoste unii faţă de alţii". „ Cel ce crede în mine, nu crede în mine ci în cel ce m-a trimis pe mine. Cel ce mă vede pe mine, vede pe cel ce m-a trimis pe mine. Şi dacă aude cineva cuvintele mele şi nu le păzeşte, nu eu îl judec. Căci n-am venit să judec lumea, ci ca să mântuiesc lumea ". *** „Adevărat, adevărat zic vouă: când va veni sfârşitul, vă vor da pe voi spre asuprire şi vă vor ucide şi veţi fi urâţi de toate neamurile pentru numele meu. Atunci mulţi se vor sminti şi se vor vinde unii pe alţii. Şi se vor uni unii pe alţii. Şi mulţi prooroci mincinoşi se vor scula şi vor amăgi pe mulţi. Iar din pricina înmulţirii fărădelegii, iubirea multora se va răci. Dar cel ce va răbda până la sfârşit, acela se va mântui. Şi se va propovădui această Evanghelie a împărăţiei în toată lumea spre mărturie la toate neamurile; şi atunci va veni sfârşitul”. (Evanghelia de la Matei cap. 24, vers. 9-15). P.S. De la părintele Arsenie Boca (Sfântul nesfinţit al Ardealului) citire: „Cine are minte să ia aminte!!" „1001 CUGETĂRI” Preot ortodox român ILIE BUCUR SĂRMĂȘANUL 4 MAI 3016 — Berbec. Sunteţi indispus pentru că nu staţi prea bine cu banii. Nu este momentul să luaţi decizii importante. Taur. Dimineaţa sunteţi marcat de confuzie. Nu este exclus ca relaţiile parteneriale să aibă de suferit din această cauză. Gemeni. Vă sfătuim să nu vă asumaţi niciun risc. Se pare că nu sunteţi în cea mai bună formă, nici fizică, nici intelectuală. Rac. S-ar putea să intervină ceva neprevăzut şi să fiţi nevoit să vă schimbaţi programul. Nu luaţi decizii în grabă. HOROSCOP Leu. Se pare că aveţi probleme de sănătate din cauza surmenajului. Munciţi mai puţin şi să acordaţi mai mult timp odihnei. Fecioară. S-ar putea să aveţi o neînţelegere cu prietenii. Aveţi o stare de spirit mai bună şi petreceţi clipe romantice cu partenerul de viaţă. Balanţă, în cursul dimineţii, s-ar putea ca şeful să vă certe pentru că nu aţi terminat o lucrare la timp. Un prieten s-ar putea să vă ajute. Scorpion. S-ar părea că nu aveţi spor la nimic. Ce-i drept, astăzi vă cam lipseşte simţul practic. Nu forţaţi lucrurile, încercaţi să vă destindeţi!  Săgetător. Confuzia şi sensibilitatea exagerată vă pot afecta relaţiile cu prietenii, sunt şanse să nu îi înţelegeţi corect. Capricorn. S-ar putea să fiţi irascibil. Se pare că oboseala acumulată vă afectează capacitatea de concentrare. Vărsător. Ar fi bine să nu vă mai chinuiţi astăzi, pentru că vă lipseşte simţul practic. Petreceţi timpul liber alături de persoana iubită. Peşti. Dimineaţa sunteţi din cale afară de sensibil, nu vă puteţi concentra şi este posibil să nu luaţi cele mai bune decizii. Evitaţi investiţiile. ( Fila de calendar 2011 - Ziua naţională a inimii (România). 2003 - La Târgu-Mureş este dezvelit primul monument ridicat în memoria victimelor Holocaustului. 1965 - La Bucureşti, este fondat Teatrul „Ion Creangă". 1959 - în SUA are loc prima ceremonie a premiilor Grammy. 1955 - A decedat George Enescu, compozitor, violonist, pianist şi dirijor român. 1924 - Se înfiinţează la Iaşi prima Frăţie de Cruce. 1922 - S-a născut Vlad Muşătescu, scriitor român. 1910 - Fondarea oraşului Tel Aviv din Israel. 1715 - în Franţa se produce prima umbrelă care se închide. Cugetarea zilei: „Spiritul omului este Uber, dar mândria lui îl leagă cu lanţuri de sufocare într-o închisoare a propriilor nesiguranţe”. (Jeremy Aldana) --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------O TRADIŢIE ÎMPĂMÂNTENITĂ în prima zi din sărbătoarea Sfintelor Paşti, există o tradiţie păstrată cu străşnicie la ţiganii din comuna Daneş. După spusele celor mai în etate, de mai bine de 80-100 de ani, în această frumoasă localitate, se desfăşoară un meci de fotbal în care protagoniştii echipelor, musai să respecte două dintre condiţiile de bază, şi anume: jucătorul de fotbal să fie de etnie ţigănească, iar cele două echipe să fie bine departajate. Dintr-o echipă să facă parte numai cei însuraţi, iar din cealaltă tineri a căror grijă sunt fetele, având loc un meci între „însuraţi şi tineret", înainte de meci „toatărul", căpetenia vecinătăţii, cel care anul acesta a avut şi rolul de arbitru, adună banii de pariu, fiind vorba de 10 lei de la fiecare jucător al celor două echipe adhoc încropite, urmând ca la final de meci echipa câştigătoare să beneficieze de acest premiu, din care se cumpără bere. După spusele unuia mai bătrân, pe timpuri se juca fotbal în locul numit „pe râpuri", şi se juca pe ouă. Câştigătorii primeau ca premiu un coş de ouă, la umplerea căruia contribuiau toţi cei care jucau fotbal cât şi spectatorii aflaţi pe marginea terenului. De asemenea, jocul era urmărit de toată suflarea comunei: fie saşi, români sau ţigani. Terenul era desfundat, nu rareori plin de bălţi după vreo ploaie mai acătării. Ce echipament, ce bocanci de fotbal... unii jucau în izmene suflecate, care cu ce, iar căzăturile în tina băltită era prilej de vorbe ,cu duh spuse, de râsete şi glume mai deocheate, pe seama ambiţiilor de a da cât mai multe goluri. Ceea ce nici acum nu este departe de acele vremuri, văzând pestriţa îmbrăcăminte a fiecăruia dintre jucători, ştiind în fotbal cât patos se pune într-o astfel de întrecere. Iniţiativa pe seama celei mai bune echipe, ideea coşului cu ouă oferit echipei câştigătoare, a fost abandonată datorită unei întâmplări hazlii. Cu ani în urmă, unul dintre coechipieri pe nume Diliman Genu (un nume predispus soţiilor) a fost dat afară de pe teren, de arbitru, datorită unui fault mai contondent. Şi omul izmenit, după el, pe nedrept penalizat, a răbufnit de ciudă, şi precum o cloşcă ce cârâie la vederea unei pisici, pur şi simplu s-a trântit cu fundul în câafa cu ouă, fleoşcăindu-le, nimicindu-le premiul câştigătorilor, în râsul homeric al asistenţei. De atunci, pariul celei mai bune echipe s-a transformat în bani, care la rându-le sunt folosiţi pentru îndestularea echipei câştigătoare cu câteva duzini de sticle cu bere. Interesul major unui asemenea meci, strânge an de an, în jurul noului stadion, zeci de privitori. Să mai pui vocabularul pestriţ folosit, atât între coechipieri cât şi intervenţia strigătelor celor de pe margine, te face, pe tine, ca privitor, să trăieşti din plin o zi binecuvântată, în care, la început de meci, în loc de imnuri, de aplauze, se strigă din răsputeri cuvintele dătătoare de viaţă şi mântuire „Hristos a înviat!". Iar spectatorii de pe margine răspund „Adevărat a înviat!". Mai frumos şi înălţător moment al unor oameni simpli care se bucură de viaţă, de aer, de mişcare, de prietenie, nici că se poate. VASILE LUCA _________________________/