Cuvântul Liber, iunie 2016 (Anul 28, nr. 106-127)

2016-06-11 / nr. 114

▲ CUVÂNTUL SÂMBĂTĂ, 11 IUNIE 2016 Colţul spiritual Tu ce îndrăzneşti? ! Era odată un om care, văzând cât de rea este lumea astăzi şi cum sunt toţi într-o goană nebună după bani, s-a hotărât să schimbe ceva în lume. Zis şi făcut. A trecut o vreme şi omul nostru văzu că nu se întâmplă nimic şi că este foarte greu să schimbi lumea, s-a hotărât să schimbe ţara sa. Un plan măreţ şi acesta. De asemenea, trecu ceva timp şi observă că este foarte greu să schimbi şi ţara ta, însă el nu se da bătut şi se hotărî să schimbe oraşul său. Un plan care nu este la fel de mare ca primele două şi care are posibilitate de reuşită. Trecu ceva vreme şi de această dată şi văzu că este foarte greu să schimbi şi oraşul tău. Dar, foarte hotărât, omul nostru şi-a propus să schimbe familia sa. Un plan care nu putea să dea greş, doar erau persoanele apropiate lui, persoanele pe care le iubea. După un timp, a văzut că nici acest lucru nu era posibil. Deja bătrân şi pe patul de moarte şi-a dat seama că dacă vrei să schimbi familia ta, oraşul tău, ţara ta, sau chiar lumea, trebuie să începi prin a te schimba pe tine! Părintele GHEORGHE ŞINCAN, paroh la Târgu-Mureş 11 IUNIE 2016 ! — “ — I Zile trecute: 162 | Zile rămase: 204 Soarele răsare la: 5.30 Soarele apune la: 20.59 Ortodox: I Sf. Ap. Bartolomeu şi Barna ba ' Greco-catoHc: | Sf. Ap. Bartolomeu şi Barna ba Romano-catoHc: I Preasfântă inimă a lui Isus şi Sf. Barna ba Zodia: Gemeni (21 mai -21 iunie) Berbec. Se pare astăzi că aveţi multe probleme de rezolvat. Reuşiţi să faceţi în casă schimbări ce contribuie la îmbunătăţirea atmosferei. Taur. Sunteţi foarte ambiţios şi reuşiţi să finalizaţi o lucrare importantă. S-ar putea să luaţi iniţiative pentru care veţi fi admirat. Gemeni. Dimineaţa aveţi o stare de spirit excelentă, astfel încât relaţiile cu cei din jur decurg fără probleme. în cursul serii, s-ar putea să mergeţi în vizită la prieteni. Rac. Este posibil ca relaţiile sentimentale să fie mai tensionate. Nu vă faceţi griji! Culegeţi roadele unei investiţii inspirate,încasând o sumă considerabilă. HOROSCOP Leu. Sunteţi apreciat pentru eforturile depuse la serviciu. Puteţi să finalizaţi tot ce aţi început. Pe plan financiar, s-ar putea să nu staţi tocmai bine. Fecioară. Sunteţi foarte ambiţios şi reuşiţi să finalizaţi tot ce v-aţi propus. Intraţi în posesia unui câştig financiar consistent şi aveţi ocazia să vă afirmaţi pe plan social. Balanţă. Aveţi ocazia să faceţi schimbări importante pe plan sentimental şi social. Colaboraţi foarte bine cu cei din jur şi puteţi avea succes în societate. Scorpion. Deşi aveţi o zi încărcată, reuşiţi să faceţi faţă cu succes tuturor problemelor. Lipsa banilor vă deranjează, dar nu reprezintă un obstacol. Săgetător. Reuşiţi să rezolvaţi o problemă sentimentală care nu vă dă pace de la o vreme. Spre seară plecaţi în vizită la prieteni, împreună cu persoana iubită, Capricorn. Puteţi avea succes într-o scurtă călătorie de afaceri. Vă sfătuim să fiţi prudent şi să evitaţi discuţiile în contradictoriu cu partenerii de afaceri. Vărsător. Se pot produce schimbări importante, mai ales pe plan social şi sentimental. Colaboraţi foarte bine cu partenerii de afaceri. Peşti. Survin mai multe schimbări de program. Nu vă faceţi griji, pentru că totul va ieşi bine! Evitaţi disputele cu o femeie! încă o şansă... 9 în 1888, Alfred Nobel era deja un om renumit. Dedicat cu totul pentru ceea ce făcea, fapt pentru care a şi rămas neînsurat. Nobel, în 1867, a brevetat dinamita şi apoi alte explozive mai puternice. Lumea îi spunea „Regele dinamită". Dar, în dimineaţa aceea a anului 1888, Alfred Nobel luă ziarul şi îşi citi propriul necrolog: „Alfred Nobel, inventatorul dinamitei a murit ieri. El este cel care a proiectat o procedură ca să omoare într-un război mai mulţi oameni, decât au murit în toate celelalte războaie. Alfred Nobel a murit foarte bogat!" Din greşeală, jurnalistul îl confundase pe Alfred cu fratele său mai mare, care decedase cu adevărat. Dar, citind necrologul defăimător, Alfred Nobel s-a trezit ca dintr-un vis urât. Omenirea avea să-l comemoreze ca îngerul morţii, ca cel care a fabricat moartea omenirii. Era îngrozitoare o aşa memorie! în ziua aceea un mugur a început să se deschidă. Nobel şi-a făcut un plan, şi anume, să-şi lase prin testament imensele bogăţii pentru un fond de premii pentru cele mai remarcabile opere care să întărească pacea pe pământ. Şi aşa a apărut Premiul Nobel. Luminat de schimbarea în propria mentalitate, el a rostit fraza memorabilă: „Orice om trebuie să aibă şansa de a-şi corecta epitaful în timpul vieţii sale şi să-l scrie din nou." AUREL VÂGA [ COMUNICATI I Minorul, de 12 ani, care se afla împreună cu un grup de copii în | | vizită la Grădina zoologică din Târgu-Mureş şi care a profitat de | ■ neatenţia persoanei care îi supraveghea şi a fugit în pădure, a fost | ■ identificat la Reghin. La data de 10.06.2016, în jurul orei 2.00, un echipaj din Dispozitivul de ! Ordine Publică din cadrul Poliţiei municipiului Reghin, a identificat l ■ minorul, pe strada Apalinei. Minorul fost condus la sediul centrului de plasament. I Pe perioada dispariţiei acesta nu a fost victima vreunei infracţiuni. I — — — — ---- ---- ----------------- Nu uitați să vă reînnoiți abonamentul la cotidianul „CUVÂNTUL LIBER"! . Filă de calendar 1992 - La Bucureşti, are loc prima ediţie a Târgului Internaţional de Carte Bookarest. 1979 - A decedat John Wayne, actor american. 1955 - S-a născut Mariana Buruiană, actriţa şi scriitoare română. 1848 - în Ţara Românească, la Bucureşti, izbucneşte Revoluţia de la 1848. 1770 - Exploratorul englez James Cook a descoperit Marea Barieră de Corali din largul coastei australiene. 1591 - în Ţara Românească Ştefan Surdul devine Domn al Ţării Româneşti. 1574 - în Moldova, Petru Şchiopul devine Domnul Moldovei. Cugetarea zilei: „Să vrei să fii altcineva e o risipă a persoanei care ești." (Kurt Cobain) Peste un sfert de milion de pachete cu alimente de la UE, pentru judeţul Mureş Sunt în curs de pregătire graficele de livrare a pachetelor cu alimente asigurate prin Programul de Ajutorare a Persoanelor Defavorizate - POAD 2015/2016, urmând ca produsele să fie distribuite în următoarele săptămâni. Potrivit anunţului făcut public de Instituţia Prefectului, în judeţul Mureş vor fi distribuite 251.832 de cutii cu ajutoare alimentare, către 125.919 beneficiari. Cei mai mulţi dintre aceştia sunt în Târgu-Mureş - 10.103, Reghin - 6.487, Band - 3.935 şi Târnăveni - 3.861. Beneficiarii vor primi câte două pachete cu produse alimentare, fiecare dintre acestea conţinând: 1 kilogram de făină, 1 kilogram de zahăr, 1 kilogram de orez, 2 kilograme de mălai, 2 litri de ulei, 400 de grame de paste făinoase, o pungă de 500 de grame de fasole boabe şi câte o conservă cu carne de vită, pateu de porc, respectiv pastă de tomate. Reamintim că sediul materiei privind implementarea Programului Operaţional Ajutorarea Persoanelor Defavorizate finanţat din Fondul de Coeziune al UE (POAD) este Hotărârea Guvernului nr. 799/2014, în vigoare de la 13 august 2015, potrivit căreia, în rândul categoriilor care beneficiază de ajutoare alimentare se numără şi persoanele fără venituri, stabilite prin dispoziţie a primarului, cu condiţia ca aceste persoane să dovedească, prin acte justificative, faptul că nu realizează niciun fel de venit. Ca şi în anii precedenţi, beneficiarii vor primi înştiinţări privind documentele necesare, locul, data şi ora la care vor putea ridica pachetele cu alimente. ILEANA SANDU PICURI DE ÎNŢELEPCIUNE „CUGETĂRI FILOCALICE” „Cel ce poate îmblânzi (învăţa) pe cei neînvăţaţi, ca să iubească învăţătura şi îndreptarea, făcător de om trebuie să se numească. Asemenea şi aceia care îndreaptă pe cei mai răi către petrecerea cea virtuoasă şi plăcută lui Dumnezeu, ca unii ce schimbă alcătuirea oamenilor. Se cuvine ca oamenii să se nevoiască să-şi îndrepteze viaţa şi obiceiurile după adevăr şi cuviinţă. Căci, împlinind ei acest lucru, cunosc uşor cele dumnezeieşti. Cine cinsteşte pe Dumnezeu din toată inima şi credinţa, pe aceia şi Dumnezeu îi ajută ca să-şi stăpânească mânia şi pofta. Căci pricina tuturor relelor este pofta şi mânia". Sfântul Antonie cel Mare, „Filocalia" vol. I, ed. II, pag. 6 *** „Cei proşti şi neiscusiţi iau în râs cuvintele cele bune ale Domnului şi nu vor să le asculte, dacă acestea mustră nepriceperea lor, ci vor ca toţi să fie întru toate asemenea lor. La fel şi cei desfrânaţi se silesc să arate pe ceilalţi toţi mai răi decât dânşii, socotind să vâneze pe seama lor nevinovăţia, din pricina mulţimii relelor. Dumnezeu pierde sufletul acela în care se află aceste păcate: desfrânarea, mândria, lăcomia nesăturată, mânia, neastâmpărarea limbii, furia, uciderea, tânguirea, pisma, pofta, răpirea, durerea, minciuna, plăcerea, lenea, întristarea, frica, boala, ura, învinuirea, neputinţa, rătăcirea, neştiinţa, înşelarea şi uitarea de Dumnezeu, căci prin acestea şi prin cele asemenea acestora se osândeşte bietul suflet, care s-a despărţit pe sine de Dumnezeu". Ibidem 5 *** „Om adevărat se numeşte acela care este raţional sau acela care îngăduie să fie îndreptat, cet ce nu poate fi îndreptat este neom, căci aceasta se află numai la neoameni. Iar de unii ca aceştia trebuie să fugim, căci celor ce trăiesc laolaltă cu păcatul nu li se îngăduie să se afle niciodată printre cei nemuritori (care se vor mântui - n.a.). Raţiunea ne face vrednici să ne numim oameni. Iar de nu o avem pe aceasta, numai cu glasul şi cu forma mădularelor ne deosebim de dobitoace. După cum fiecare meşteşug îşi arată puterea înfrumuseţând materialele supuse lui, ca de pildă unul prelucrând lemnul, altul arama, altul argintul sau aurul, tot aşa şi noi trebuie să ne arătăm că suntem oameni cu adevărat raţionali, prin deprinderea întru viaţa virtuoasă şi plăcută lui Dumnezeu". Ibidem P.S. De la părintele Arsenie Boca (Sfântul Nesfinţit al Ardealului), citire: „Cine are minte să ia aminte". „Comori filocalice” vol. II Preot ortodox român ILIE BUCUR SARMAŞANUL V________________________________________________/