Cuvântul Liber, iulie 2016 (Anul 28, nr. 128-148)

2016-07-22 / nr. 143

CUVÂNTUL VINERI, 22 IULIE 2016 ------------------------------------------------------------------------------------------- Colţul spiritual Dumnezeu nu va întârzia cu răsplata Uneori, suntem tentaţi să raţionalizăm şi să abandonăm lucrarea lui Dumnezeu, dacă nu corespunde credinţei noastre. Există tentaţia să schimbăm slujba cu una mai raţională, mai eficientă şi mai folositoare. Cu toate acestea, noi trebuie să lucrăm. Abia la sfârşit vom înţelege adevărata raţiune a lucrului, iar dacă vom avea puterea să rămânem credincioşi lui Dumnezeu, vom auzi în cele din urmă glasul Lui cel mângâietor: „Bine, slugă bună şi credincioasă; peste puţine ai fost credincios, peste multe te voi pune; intră întru bucuria Domnului tău" (Mt XXV, 23). într-o zi, un mare rege a cerut unui slujitor să scoată apa din fântâna care se afla în grădina sa. Ai la dispoziţie o singură găleată, cu care vei scoate apa şi un coş în care o vei turna. Pentru munca aceasta ai la dispoziţie o singură zi. Slujitorul s-a apucat de lucru fără nici o tragere de inimă. Fântâna era adâncă, cu multă apă, munca era obositoare şi pe deasupra turnarea apei în coş era fără nici o logică. Dacă n-ar fi fost porunca regelui, ar fi părăsit bucuros munca aceasta fără sens. S-a gândit însă: „dacă regele a poruncit eu trebuie să ascult." în cele din urmă, după aproape o zi de muncă istovitoare, a dat de fundul fântânii. Ultimele găleţi de apă le scotea pline de noroi adunat de pe fundul fântânii. Când s-a apropiat seara a venit şi împăratul. Slujitorul era obosit şi dezamăgit de iraţionalitatea muncii lui. Spre surprinderea lui însă, l-a văzut pe domnitor îndreptându-se spre coşul plin de nămol şi, după puţină cercetare, scoţând din acesta un inel de aur cu o piatră de diamant foarte preţioasă. Cu o zi înainte, pe când privea în fântâna lui minunată, regele pierduse bijuteria, aşa că acum se bucura că o regăsise. Se întoarse către slugă spunându-i: - Ai fost credincios în slujba pe care ţi-am dat-o, de azi înainte vei fi supraveghetorul casei mele. Părintele GHEORGHE ŞINCAN, paroh la Târgu-Mureş V______________________________________________________/ în acest an. ŞCOALA VA ÎNCEPE LA 12 SEPTEMBRIE! Printr-un ordin semnat miercuri, 20 iulie 2016, de ministrul Educaţiei, Mircea Dumitru, a fost stabilită structura anului şcolar 2016-2017, conform căreia cursurile vor începe luni, 12 septembrie 2016. Anul şcolar va avea 35 de săptămâni de cursuri, însumând 169 de zile lucrătoare, şi se structurează în două semestre: semestrul I (12 septembrie 2016 - 3 februarie 2017) şi semestrul al ll-lea (13 februarie 2017 -16 iunie 2017). Vacanţele elevilor sunt programate astfel: vacanţa de iarnă (24 decembrie 2016 - 8 ianuarie 2017), vacanţă intersemestrială (4 -12 februarie 2017), vacanţa de primăvară (19 - 30 aprilie 2017) şi vacanţa de vară(17 iunie - 10 septembrie 2017). în săptămâna 29 octombrie - 6 noiembrie 2016, clasele din învăţământul primar şi grupele din învăţământul preşcolar sunt în vacanţă. Pentru clasele terminale din învăţământul liceal, anul şcolar se încheie în data de 26 mai 2017, iar pentru clasa a Vlll-a, în data de 9 iunie 2017. Programul naţional „Şcoala altfel" are o durată de 5 zile consecutive lucrătoare în timpul anului şcolar şi poate fi derulat pe baza unei planificări ce rămâne la decizia şcolilor. în funcţie de ciclurile de şcolarizare, unităţile de învăţământ pot opta pentru unul dintre următoarele segmente: 21 noiembrie - 2 decembrie 2016, 27 februarie - 31 martie 2017 şi 15 mai - 9 iunie 2017 (învăţământul preşcolar şi primar), respectiv 17 octombrie - 2 decembrie 2016, 27 februarie - 31 martie 2017 şi 15 mai - 9 iunie 2017 (învăţământul gimnazial, liceal, profesional şi postliceal). Unităţile de învăţământ şi inspectoratele şcolare judeţene vor marca prin manifestări specifice, conform planificărilor existente la nivelul fiecărei şcoli, zilele de 5 octombrie (Ziua Internaţională a Educaţiei), 5 iunie (Ziua învăţătorului) şi 1 iunie (Ziua Copilului), iar etapele naţionale ale olimpiadelor şcolare se organizează, de regulă, în perioada vacanţei de primăvară. (L.P.) „Mult e dulce şi frumoasă... ” Accent, accente, s.n. 1. Pronunţarea mai intensă, pe un ton mai înalt etc. a unei silabe dintrun cuvânt sau a unui cuvânt dintrun grup sintactic. Semn grafic pus de obicei deasupra unei vocale pentru a marca această pronunţare sau altă particularitate de pronunţare. Accent ascuţit. Accent circumflex. Accent grav. 2 (...) 3 (...) pentru a defini accentul ascuţit, am ales dintre sensurile verbului a ascuţi sensul intensificat (puternic) accent de intensitate (forţa cu care se rosteşte un sunet). Cu acest sens este folosit şi în prozodie (în stabilirea ritmului unui vers). Din DEX (p.432) am preluat sensul sintagmei accent grav - accent orientat oblic de la stânga la dreapta, purtat în unele limbi de o vocală deschisă (din fr. grave). Accent circumflex - marchează rostirea pe o durată mai mare a unei vocale. în DEX se menţionează că accentul circumflex se foloseşte în limba română, pentru a nota sunetul î (â). Sensul cuvântului circumflex, în anatomie şi botanică, este de traiect răsucit, cu ramuri curbate (probabil ca în pădurea Baciu, de lângă Cluj). în manuale am întâlnit şi termenul semn diacritic - semn grafic care dă unei litere a alfabetului o valoare specială. (Din fr. diacritice). Acum că mă aflu într-o dilemă, observ că accentul circumflex se referă la pronunţare şila notarea Accentul sunetului î (â), vocală închisă, nerotunjită, din seria medială, preluare din DEX (513)... (Nu ies din apartament, nici după pâine - am folosit accentul circumflex, în pronunţarea cuvintelor pâine, în...) Vecinul meu, domnul C, o să-mi spună că-l ţin tot în „foame", că ar fi bine pe spaţiul tabletei să desenez o pâine, un piept „de puicuţă" - cum zice dumnealui - chiar şi o bere (că tot sunt meciuri!) dar eu sunt consecventă şi caut „până în pânzele albe" diferenţele fonetice dintre accente şi semne grafice... Scuzaţi-mă, domnule vecin! O colegă de-a mea, Monica, îmi spunea că fiecare avem „câte-o păsărică"... în gândire, dar unii au stoluri... Cred că nu e greu să ajungi de la „o păsărică" la... stol de păsărici. Mai ales că un medic psihiatru mi-a relatat un fapt, şi anume că o aripă a unui spital de profil era locuită de „stoluri de cercetători"... Vai! Vai! Vai! Să ne ferească bunul Dumnezeu! Nu vă speriaţi, stimaţi cititori: „cercetătorii" aceştia uneori se retrag în „oaze" de linişte, nu pentru a primi zile... la eliberarea din beciul domnesc, ci pentru a nu fi deranjaţi în studiul dumnealor... îmi cer scuze şi mă întorc la accent: Vine-o pasăre şi coase / în fuioare de mătase/ale norilor atrase /de ţări lungi şi lunecoase.../ Vineo fată şi descoase / tot ce pasărea lucrase... (Nichita Stănescu). Accentul poate diferenţia sensul cuvintelor: ţarină (cu accentul pe vocala a) înseamnă ogor dar şi un dans popular în perechi, însoţit de strigături: „Ţarina ce mult ne place / Să jucăm azi, ţarina..." Boxer (cu accentul pe e) este sinonim cu substantivul sportiv care practică boxul; dacă accentul cade pe vocala o, boxer cuvântul denumeşte o rasă de câini. Uneori cuvintele accentuate diferit aparţin unor părţi de vorbire diferite: mobilă (accentul îl poartă vocala) este adjectiv având sensul de deplasabilă, dacă accentul este pe vocala o înseamnă mobilier. „îţi construieşti casa pentru o femeie, cumperi mobila pe care a ales-o ea, îţi fixezi deprinderile cum le-a dorit ea. "(Camil Petrescu). Pentru a diferenția forma de prezent de cea de perfect simplu, Mioara Avram în lucrarea Gramatica pentru toţi (p. 378) ne recomandă corelarea contextuală: verbul continuă corelat cu verbul începe (accentul cuvântului continuă se află pe ultima silabă), forma se află la perfectul simplu. După cum se poate observa, în limba română, accentul nu are un loc fix. De cele mai multe ori, este accentuată silaba penultimă: „Vin cu curbeie / Rouă să beie/Seva vieţii /Şi-a dimineţii." (Lucian Blaga). CORNELIA TOŞA Guvernul trebuie să facă mai mult decât să „se îngrijoreze”? Diaspora „a luat act de îngrijorările din această dimineaţă ale prim-ministrului Dacian Cioloş, legate de numărul dezastruos de mic al românilor înscrişi pentru Registrul Electoral sau Votul prin Corespondenţă. Situaţia reală a alegerilor generale din toamnă este mai mult decât îngrijorătoare. Dacă la alegerile din 2014 au fost 300 de secţii de vot, în acest an vor rămâne mult mai puţine. De exemplu în Spania, Italia, Marea Britanie şi Franţa, numărul secţiilor de vot se va reduce la o pătrime faţă de câte au fost în 2014, dacă românii nu se vor înscrie în Registrul Electoral. în acest moment, conform Autorităţii Electorale Permanente, sunt înscrişi în Registrul Electoral doar 719 români, iar pentru votul prin corespondenţă 2.371. Pe primul loc se află românii din Spania, urmaţi de cei din Italia, iar conform legii, românii din afara graniţelor se mai pot înscrie pentru a vota până la începutul lunii septembrie. în ciuda faptului că fostul ministrul pentru românii de pretutindeni a derulat o campanie costisitoare, majoritatea românilor din diaspora nu cunosc încă modificările pe care le-a adus nouă lege. FADERE (Federaţia asociaţiilor de români din Europa) a prezentat în nenumărate rânduri mai multe idei către Ministerul de Externe, Ministerul pentru românii de pretutindeni şi Autoritatea Electorală Permanentă, pentru campanii de informare serioase şi eficiente. Politicianismul şi incompetenţa a făcut ca niciuna dintre aceste proiecte să nu mai fie puse în practică. Cerem pe această cale prim-ministrului Dacian Cioloş o implicare serioasă pentru remedierea acestei situaţii. „îngrijoraţi am putea să spunem că suntem noi, cei din diaspora, domnul Cioloş ar trebui să acţioneze nu doar să se îngrijoreze. Ne ajung politicienii care doar stau şi constată" a declarat Daniel Tecu preşedinte FADERE Federaţia asociaţiilor de români din Europa. Presa FADERE incredibil, dar adevărat! AVION REŢINUT LA SOL, DIN CAUZA PILOŢILOR BEŢI Comandantul şi copilotul unui avion care urma să zboare de la Glasgow (Scoţia - Marea Britanie) spre Toronto (Canada) au fost opriţi să decoleze după ce alţi membri ai echipajului au semnalat că aceştia se comportau ciudat - relatează agenţia de presă BBC News online, citată de Mediafax. Testele efectuate de autorităţile aeroportuare au relevat că aceştia ar fi consumat alcool, astfel că au fost plasaţi în arest preventiv. Cei doi piloţi sunt cetăţeni canadieni şi se numesc Jean-Francois Perreault, în vârstă de 39 de ani, şi Imran Zafar Syed, de 37 de ani. Incidentul a avut loc marţi (19 iulie 2016), iar zborul a fost amânat. La bordul avionului companiei Air Transat care urma să decoleze spre Canada se aflau 345 de pasageri şi nouă membri ai echipajului. Compania Air Transat a prezentat scuze pasagerilor afectaţi de incident, oferindu-le compensaţii de câte 200 de dolari canadieni (140 de euro). (L.P.)