Cuvântul Liber, ianuarie 2017 (Anul 29, nr. 1-19)

2017-01-14 / nr. 9

0  -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------^ Cu gândul la un bun prieten! Făcând parte din Comisia Parlamentară a Cooperării Economice a Mării Negre, ca deputaţi, eu în Parlamentul României, el în cel de la Chişinău, cu poetul Nicolae Dabija, redactor-şef al revistei de cultură „Literatura şi arta", din capitala celeilalte Românii - Republica Moldova, un mare patriot român, luptător pe baricada interesului naţional, m-am întâlnit la Atena, la Istanbul, la Ankara, la Tiblisi, la Erevan, la Moscova, la Sofia, la Baku, la Tirana, la Bucureşti, împreună cu prietenul Dabija, de la Volos, oraşul grecesc de unde argonauţii au plecat în căutarea „lânii de aur", unde eram cazaţi, am plecat să vedem „Meteora", acel tărâm de basm, aproape ireal am spune, întorcându-ne, cred că eram la Kalambaka, aproape de munţii Pindului, mi-a promis că va face tot posibilul să ajungă la mine poemul „întoarcerea lui Eminescu", cu rugămintea ca atunci, când voi vorbi despre înaltul Domn al Poeziei şi al Limbii Româneşti, să-l recit şi să-l public. O fac acum, târziu, dar o fac, fiind promisiunea mea făcută unui mare poet şi prieten - Nicolae Dabija -, luptător pe baricada noastră, a interesului şi a demnităţii româneşti, predestinat să fie - cum spunea acad. Mihai Cimpoi - „rapsodul şi sacerdotul unui colţ de pământ românesc pitit în propria lacrimă!". LAZĂR LĂDARIU _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Rotary Târgu Mureş TEKA SPECTACOLUL MUZICAL „LA PICCOLA BANDA”, LA A DOUA REPREZENTAŢIE, un spectacol al fanteziei, de Wolfgang König Astăzi, 14.01.2017, de la ora 19.00, la Centrul Cultural „Mihai Eminescu" din Târgu-Mureş, are loc a doua reprezentaţie a muzicalului „LA PICCOLA BANDA", parte componentă a unui proiect educaţional-artistic de anvergură. Clubul Rotary MARIS Tg.-Mureş,împreună cu dl Michael SCHNADT (director şi fondator al Centrului de promovare a educaţiei muzicale „Haus der Musik" din Hanau, Germania şi al Institutului de formare şi perfecţionare Master of Art), au iniţiat proiectul educaţional-artistic de anvergură - „Punţi culturale româno-germane". Muzicalul „LA PICCOLA BANDA" a avut premiera în 22.10.2016, coorganizator fiind şi clubul Rotary Tg.-Mureş Teka. Succesul a fost răsunător şi puternic motivant, iar Rotary MARIS organizează noi spectacole atât în ţară, cât şi în Germania, în toamna acestui an, pentru micii artişti. Spectacolul este pus în scenă în limba germană, fiind realizat cu aproape 100 de elevi din Tg.-Mureş, de la Şcoala Gimnazială „Friedrich Schiller", Liceul Vocaţional de Artă şi artişti instrumentişti de la Filarmonica de Stat Tg.-Mureş. Spectatorii au ocazia să se delecteze cu aranjamentul artistic realizat de tineri talentaţi şi de profesionişti care-i coordonează pe elevi, dorind să încânte publicul prin muzica, dansul şi costumele de pe scenă. Aceştia sunt: Regizor: Rareş Budileanu, dirijoriul orchestrei: Remus Grama, conducerea corului: Szász Emese, profesori coordonatori germană: Claudia Grosu şi Hoffmann Tilda, coordonatori solişti: Caria Gliga, Trozner Kincső, decor şi costume: Anca Loghin. Tema pusă în scenă este intrarea într-o lume a fanteziei a Feliciei, personajul principal, care va întâlni La piccola banda într-un vechi palat, întâlnire care generează un minunat spectacol artistic. Protagoniştii sunt copii şi tineri, între 8 şi 15 ani - ei nu sunt profesionişti, dar joacă rolurile şi interpretează instrumental cu multă seriozitate, pasiune pentru artă, pentru muzică, dans şi actorie. Toată trupa de teatru muzical s-ar bucura să aibă sala arhiplină, cum a fost la premieră, iar membrii cluburilor ROTARY MARIS şi ROTARY TEKA fac toate demersurile pentru o vizionare şi audiţie plăcută, pregătind încă o seară interesantă. ÎNTOARCEREA lui Eminescu Chiar acum, când ninge pe Moldova, veste mi-a sosit din Cernăuţi, că de-acolo Eminescu - tânăr a pornit spre Chişinău, desculţ. Cu desaga plină de poeme, să se-adeverească a pornit, dacă mai suntem la locul nostru şi să vadă dacă n-am murit. Să-i ieşim, pe viscol, înainte, care cu o carte sau o floare, paşii din omăt să-i culegem şi să-i cerem în genunchi iertare. Pentru că nu-l mai lăsăm să doarmă şi-l purtăm pe drumuri de un veac: ba copiii mor în Bucovina, ba se-aprinde grâul în Bugeac. Iartă-ne, bădiţă, să îi spunem, că ades cum veacul e-n delir, ai fost oaspete în casa Ta şi în ţara Ta un musafir. Nu te-nghesuiai să-ncapi la masă, vinul când curgea gârlă la vale la dureri veneai să fii cu noi şi-ţi simţeam prezenţa Dumitale. Ne-au bătut, şi cerul, şi pământul, vremuri grele au trecut pe-aci, ne ziceam: s-avem pâinică-n casă, fără poezie-om mai trăi. Multe am păţit în acest secol care neschimbându-se ne schimbă, deseori ne-am ruşinat să spunem că vorbim cu Tine-aceeaşi limbă. Cine ne-ar ierta pentru copiii care deschideau volumul Tău şi găseau poemele ciuntite şi cârpită soarta Ta, mereu?! Căci, de-o vreme, Doamne, ce se-ntâmplă, parcă nici nu mai avem destin, pân-şi ceasurile noastre arată şi măsoară toate-un timp străin. Şi-aş boci acum, dar n-am cuvinte: cei care în cuie te-au bătut nu străini au fost, sosiţi din lume, tot dintre ai noştri te-au vândut. Asta e durerea noastră mută că visând să-şi numere arginţii câte-un luda, la un colţ de stradă, vinde, şi poeţii, şi părinţii. Unii s-au deprins stăpân să-şi aibă asta fiind al vieţii unic rost - chiar ar face revoluţii, numai să rămână şerbi, precum au fost. Despre noi, ce ţi-am putea vorbi, suferim, în parte, fiecare, pedepsiţi, cum veşnic ni se spune, doar pentru păcate viitoare. Căci la noi, aşa-i de la un timp - dacă-ngheaţă via sau puieţii, pentru tot ce se întâmplă-n ţară - nu răspund miniştrii, ci poeţii. Iartă-ne, c-atât ne-am fost străini, dar de astăzi, împlinind un rost, să sperăm că-n fiecare casă va găsi Cuvântu-ţi adăpost. ... Chiar acum când ninge pe Moldova, când nămeţi prin cerul ei se-alungă, Eminescu a pornit spre noi, şi să deie Domnul să ajungă! NICOLAE DABUA Şi atâţia plaiul ne-au prădat, iar acum căinţele le vin: nu le e ruşine c-au furat, ci ruşine c-au furat puţin. CUVÂNTUL sâmbăta, 14 IANUARIE 2017