Cuvântul Liber, mai 2017 (Anul 29, nr. 82-103)

2017-05-16 / nr. 92

CUVÂNTUL MARȚI, 16 MAI 2017 . Colţul spiritual ---------------------------------------MINTEA ŞI COŞUL DE NUIELE De câte ori nu se întâmplă, când ne aflăm într-o biserică la slujbă sau când deschidem acasă cartea de rugăciuni, ca gândurile să ne zboare în altă parte?! Ele o iau pur şi simplu razna, încât ne trezim că slujba se apropie de sfârşit sau că paginile cărţii s-au terminat, iar noi n-am reţinut mai nimic. Aşa a păţit pe vremuri şi călugărul Marion, pomenindu-se că la un moment dat nu-i mai rămânea nimic în minte din toate predicile şi citirile din biserică. Gândindu-se că probabil trece printr-o perioadă de oboseală, i-a mărturisit toate acestea stareţului mănăstirii, rugându-l să-i îngăduie ca o vreme să nu mai participe la toate slujbele şi poate astfel îşi va odihni mintea şi va putea iarăşi să se concentreze la rugăciune. Stareţul l-a privit cu luare aminte şi i-a spus: - Părinte Ilarioane, du-te în grădină şi ai să găseşti acolo două coşuri de nuiele. Sunt cam murdare fiindcă s-a cărat cu ele bălegar de la grajduri. Alege unul şi timp de trei zile să cari cu el apă de la izvor şi să uzi răsadurile de varză. Călugărul Marion şi-a privit nu fără mirare stareţul, dar fiindcă ascultarea e una din îndatoririle de căpătâi ale monahului, n-a prididit să îndeplinească porunca. După trei zile, stareţul s-a dus în grădina mănăstirii şi l-a găsit pe Marion posomorât, în tot acest timp cărase apă, făcând drumul de la izvor şi până la răsadniţă, dar de fiecare dată ajungea cu coşul gol. Bine că plouase, altminteri răsadurile s-ar fi uscat de tot!... - Ei, părinte Ilarioane, unde sunt cele două coşuri de nuiele?, l-a întrebat stareţul. - Aici, preacuvioase - mormăi înciudat călugărul. - Şi nu vezi nicio diferenţă între ele?, l-a mai iscodit stareţul. - Ba da, a răspuns luminat călugărul, cel cu care am încercat să car apa e curat, celălalt e murdar. Atunci stareţul l-a bătut uşor pe umăr şi a adăugat: - Aşa se întâmplă şi cu mintea, părinte Ilarioane. Ţi se pare că nu reţine, dar auzind cuvintele din predică ori de la slujbă, ele te curăţă pe dinăuntru chiar fără să bagi de seamă... De atunci, când bătea toaca pentru slujbă, părintele Marion era cel dintâi care se îndrepta spre sfânta biserică. Părintele GHEORGHE ŞINCAN, din volumul „Condamnat la iertare”, apărut la Editura „Vatra Veche” Târgu-Mureş V____________________________________________________________/ picuri de Înţelepciune „Control... dumnezeiesc!” Am fost la clinica lui Dumnezeu pentru un control de rutină. Am constatat că sănătatea mea e tare şubredă. Când Dumnezeu mi-a luat tensiunea, am văzut că umilinţa mea era foarte mică. La măsurarea temperaturii, termometrul a înregistrat 40 de grade de nelinişte. Dumnezeu mi-a făcut electrocardiograma şi m-a diagnosticat cu o anumită lipsă de iubire, pentru că arterele mele erau astupate de orgoliu. Am trecut apoi la secţia de ortopedie pentru că am observat că nu reuşeam să merg braţ la braţ cu fraţii mei, nici să ofer o îmbrăţişare frăţească deoarece aveam amputaţii cauzate de ranchiună. Pe lângă acestea, mi-a descoperit un anumit grad de miopie dat fiind faptul că nu reuşeam să văd dincolo de greşelile celorlalţi. Când mi s-a făcut testul pentru auz, Dumnezeu mi-a zis că eram uneori surd la sfaturile Sale, drept urmare mi-a oferit o consultaţie gratuită graţie marii Sale îndurări. Am primit tratament, de care voi încerca de azi înainte să mă ţin: a) . Dimineaţa, la trezire, - o porţie de rugăciune cu mulţumire, - 2 capsule de credinţă; b) . înainte de treburile cotidiene: - 3 linguriţe de pace, - 5 pastile mari de răbdare. c) La fiecare oră să înghit un comprimat de blândeţe şi unul de stăpânire de sine. Când stau cu cei dragi să-mi fac o injecţie cu o fiolă de bunătate şi 5 de iubire. d) înainte de culcare, - 2 pastile de credinţă. Deci... sunt cam bolnăvior. Rugaţi-vă pentru mine! P.S. „Cercetaţi-vă pe voi înşivă dacă sunteţi în credinţă; încercaţi-vă pe voi înşivă. Sau nu vă cunoaşteţi voi singuri că Hristos Iisus este întru voi?" (II Corinteni 13, 5). „1001 CUGETĂRI” vol. XII, preot ortodox român ILIE BUCUR SÂRMĂŞANUL Societatea Cultural-Patriotică ,Avram Iancu”, Filiala Mureş. Despărţământul Central Judeţean Mureş al ASTREI vă invită la evocarea Episcopul IOAN INOCHENTIE MICU-KLEIN (1692-1768) - 325 ani de la naştere -„Nu poţi învia cu adevărat decât în pământul patriei" (l.l. Micu-Klein) Va conferenţia: Dimitrie Poptămaş. Moderator: Ioan Berta Clipa de poezie: Mircea Dorin Istrate. Manifestarea va avea loc miercuri, 17 mai 2017, ora 17, la Casa Memorială „Avram Iancu", str. Avram Iancu nr. 23, Târgu-Mureş. ri 16 MAI 2017 Zile trecute: 136 Zile rămase: 229 Soarele răsare la: 5.50 Soarele apune la: 20.45 Ortodox: Sf. Teodor cel Sfinţit Greco-catolic: Cuv. Teodor cel Sfinţit Romano-catolic: Sf. Ioan Nepomuk Zodia: Taur (21 aprilie - 21 mai) FILĂ DE CALENDAR A. 1990 - In România, este înfiinţat Serviciul de Protecţie şi Pază (SPP). 1980 - A decedat Marin Preda, scriitor român, membru al Academiei Române. 1972 - Pe Dunăre, este inaugurat Sistemul hidroenergetic Porţile de Fier I. 1930 - S-a născut Titus Popovici, scriitor şi scenarist român. 1929 - Decernarea primelor Premii Oscar. 1812 - A fost semnată „Pacea de la Bucureşti", prin care se încheia războiul ruso-turc (1806-1812). 1770 - Maria Antoaneta se căsătoreşte cu Regele Louis al XVI-lea al Franţei. 1527 - Florenţa devine republică. Cugetarea zilei: „Ştiinţa reprezintă cunoaştere organizată, înţelepciunea reprezintă viaţă organizată". (Immanuel Kant) Berbec. Să fiţi atent la serviciu şi cu parcartenerii de afaceri. Nu este cazul să vă îngrijoraţi din cauza dificultăţilor financiare de moment. Taur. Treceţi printr-o perioadă dificilă, din cauza neînţelegerilor cu un partener de afaceri. Păstraţi-vă calmul şi să apelaţi la ajutorul unui prieten. Gemeni. Este posibil să aveţi un eşec în afaceri şi să fiţi dezamăgit. Nu vă întristaţi, pentru că vor apărea şi alte oportunităţi. Rac. S-ar putea ca un prieten de familie să vă propună o colaborare. Nu o acceptaţi dacă nu sunteţi prea încântat de câştig. HOROSCOP cZAl Leu. Dimineaţa resimţiţi o stare de confuzie care vă poate face să întârziaţi lucrările de serviciu. Nu provocaţi discuţii aprinse cu şefii Fecioară. S-ar putea să plecaţi într-o delegaţie în care puteţi avea mari satisfacţii profesionale. Să aveţi grijă de bagaje, ca să nu pierdeţi ceva important. Balanţă. Se anunţă o zi (||B) încărcată, aşa că stabiliţi-vă clar lista de priorităţi. Sunteţi nevoit să cheltuiţi o sumă importantă pentru a repara ceva în casă. Scorpion. La serviciu, sunteţi predispus să faceţi greşeli din cauza cărora acumulaţi întârzieri. Nu vă agitaţi şi acceptaţi ajutorul colegilor. Săgetător. S-ar putea săvă confruntaţi cu probleme financiare. Nu este o zi bună pentru examene şi călătorii. Petreceţi momente plăcute alături de persoana iubită. Capricorn. S-ar putea să vă loviţi de o serie întreagă de dificultăţi. Cei din jur sunt dispuşi să vă ajute. Vărsător. Este posibil să fie renunţaţi la o călătorie. Se pare că relaţiile cu partenerul de viaţă sunt tensionate din cauza unei rude care încearcă să se bage între voi. x ^ Peşti. V-aţi propus să începeţi o activitate nouă, dar sunteţi prea nerăbdător. Din cauza agitaţiei, riscaţi să pierdeţi timp preţios. „Promotori pentru democraţie europeană” TIXERII LA ROLUL DEPUTAŢILOR EUROPENI Organizaţia locală JCI Târgu-Mureş coordonează ediţia locală a proiectului mondial „Peace is Possible". Evenimentul se va desfăşura în limba engleză, sub forma unei simulări a adunării plenului Parlamentului European într-o situaţie de criză şi anume în situaţia declanşării unui conflict armat între o ţară non-membră şi o ţară membră a Uniunii Europene, după cum susţineau iniţiatorii. Participanţii, tineri cu vârste cuprinse între 16 şi 25 de ani, vor avea ocazia de a intra în rolul deputaţilor europeni şi vor aduce argumente care să susţină capacitatea Uniunii Europene de a crea un mediu paşnic pentru cetăţenii săi, dar şi în relaţiile cu celelalte state ale lumii, şi de a menţine în timp această stare ca pe una naturală, de fond. „Dacă ai între 16 şi 25 ani şi vrei ca tu să fii parte din Parlamentul European pentru a dezbate soarta întregii alianţe Europene, echipa JCI Târgu-Mureş te invită să te înscrii aici: goo.gl/C8BL4P. Noi îţi vom oferii toate detaliile, materialele şi asistenţa necesară pentru a te pregăti cât mai bine pentru rolul tău de Deputat European!", se arată în invitaţia JCI Târgu-Mureş. Realizată în cadrul proiectului „Promotori pentru democraţie europeană", coordonat de Biroul de Informare al Parlamentului European în România, acţiunea se va desfăşura în 17 mai, începând cu ora 18, în incinta Universităţii „Petru Maior" din Târgu-Mureş. L. BOTA f . Ministrul Educaţiei vrea să redeschidă şcoli abandonate în sate Potrivit News.ro, Ministrul Educaţiei Pavel Năstase cu ocazia vizitei în Arad, a declarat că închiderea, începând cu anul 2006, a 1.600 de şcoli nu a fost o măsură neapărat bună, pentru că „s-a mers doar pe ideea de eficienţă economică", în timp ce siguranţa elevilor nevoiţi să facă naveta în centre de comună sau la oraş, a fost neglijată. „Din cauza închiderii şcolilor, au apărut şi microbuzele şcolare, a apărut naveta pentru elevi şi cadrele didactice (...) Avem semnale din teritoriu foarte multe de la cadre didactice şi elevi care se plâng pentru că fac naveta dintr-o parte în alta. Foarte grav este că aproape în fiecare săptămână sunt accidente în care sunt implicate microbuzele şcolare. Decât naveta, cred că mai eficient este să reînfiinţăm anumite şcoli", a declarat ministrul. Pavel Năstase a anunţat că va avea loc în acest context, o analiză a reţelei şcolare, pentru ca unele unităţi abandonate să fie redeschise. „Vrem să vedem dacă sunt unele locaţii care, în funcţie de populaţia şcolară şi resursa cadrelor didactice, să fie redeschise, să gândim o realocare a acestor spaţii". De asemenea, se ia în calcul şi aglomerarea şcolilor din centrele de comună sau din oraşe, pe lângă problema accidentelor cărora le pot cădea victime elevii. „S-au aglomerat foarte mult şcolile centrale, toată lumea vrea să înveţe în centru. Trebuie făcută o nouă analiză, să nu cumva, din motive pur de eficienţă economică, să afectăm viaţa oamenilor, sănătatea", a spus Ministrul Educaţiei Pavel Năstase. VIOLETA TEBANA_________________________________________________/ r