Cuvântul Liber, iunie 2017 (Anul 29, nr. 104-122)

2017-06-10 / nr. 108

▲ CUVÂNTUL SÂMBĂTĂ, 10 IUNIE 2017 Colţul spiritual Rugăciune pe gustul lui Dumnezeu Citim în viaţa scriitoarei suedeze Selma Lagerlöf (premiul Nobel pentru literatură în anul 1940) următorul episod. Tatăl său era în pericol de moarte. Mama i-a zis: Nu faci o rugăciune lui Dumnezeu ca să ţi-l lase pe tăticu? Emoţionată, Selma nu răspunde nimic; stă şi se gândeşte: Ce-i plăcea tăticului meu să facă pentru a-i plăcea lui Dumnezeu? Şi-a adus aminte câtă pasiune punea el în citirea Sfintelor Scripturi şi cât le lăuda. Atunci i-a venit ideea de a face o promisiune: Voi citi toată Biblia şi o voi reciti până la moarte, dacă tăticul meu se face sănătos. Tăticul s-a făcut sănătos şi Selma şi-a ţinut promisiunea până la moarte şi scrierile ei au devenit renumite datorită spiritului creştin cu care sunt impregnate. Părintele GHEORGHE ŞINCAN, paroh la Târgu-Mureş Societatea Cultural Patriotică .Avram Iancu” - Filiala Mureş Despărţământul Central Judeţean Mureş al ASTREI Vă invită la simpozionul EMINESCU DEMIURGUL". Vor fi prezentate comunicările: - Eminescu. Ipostaze ale spiritului universal în lucrările de tinereţe; - Gândirea economică eminesciană. Susţinute de către ec. Silviu Raţiu şi jrs. Ioan Berta. Clipa de poezie va fi susţinută în faţa statuii lui Eminescu din Parcul Casei de Cultură a Studenţilor, după un moment pios de la Biserica de lemn, popasul lui Eminescu din 1866 în Târgu-Mureş. Manifestare va avea loc miercuri, 14 iunie 2017, ora 17.00, la Casa memorială „Avram Iancu", str. Avram Iancu nr. 23, Târgu-Mureş, şi apoi în faţa statuii lui Eminescu. 10 IUNIE 2017 • • • ! • • • , Zile trecute: 161 Zile rămase: 204 Soarele răsare la: 5.32 Soarele apune la: 21.09 Ortodox: Sf. mc. Alexandru şi Antonin Greco-catolic: Sf. mc. Alexandru şi Antonin Romano-catolic: Sf. Diana, călug. şi Fer. loan Dominicim Zodia: Gemeni (21 mai - 21 iunie) Filă de calendar . 1983 - A decedat Geo Barton, actor român de teatru și film. 1977 - în SUA începe vânzarea unuia dintre primele computere pentru uz personal Apple II. 1947 - în Suedia, este produs primul automobil de către uzinele Saab. 1931 - S-a născut Dan Constantinescu, compozitor român. 1836- A decedat André-Marie Ampère, fizician şi matematician francez. 1793 - La Paris, se deschide prima grădină zoologică. 1793 - Oraşul Washington devine capitala SUA. Cugetarea zilei: „Dragostea piere pentru că noi nu ştim cum să-i reîmbogăţim sursa. Dragostea moare bolnavă şi rănită; ea dispare din cauza uzurii, a şovăielii, a murdăriei şi a trădărilor." (Anais Nin) Berbec. Sunteţi nemulţumit de atitudinea celor ' '' din jur şi riscaţi să deveniţi impulsiv. Primiţi o sumă importantă de la o rudă apropiată. Taur. Vă enervaţi la serviciu, pentru că nu reuşiţi să vă terminaţi treaba la timp. Apelaţi la ajutorul colegilor! Gemeni. Ar fi bine să vă yQBEp rezolvaţi dimineaţa problemele importante, când aveţi mai multă energie. Acordaţi mai multă atenţie relaţiilor sentimentale! Rac. Aveţi ocazia să faceţi schimbări importante pe plan sentimental. Ar fi bine să ţineţi cont de sfaturile unui prieten. ■5^» Leu. S-ar putea să fiţi nemulţumit de atmosfera creată la locul de muncă de un coleg. Vă sfătuim să evitaţi speculaţiile şi să nu vă angajaţi în discuţii aprinse. Fecioară. S-ar putea să vă certaţi cu persoana iubită, pentru că vă înţelege greşit, încercaţi să lămuriţi lucrurile cu calm! Vă sfătuim să evitaţi speculaţiile financiare. Balanţă. Dacă plecaţi într-o călătorie, puteţi să fiţi optimist, totul se va derula conform planurilor. Ar fi bine să daţi dovadă de mai multă diplomaţie. Scorpion. Este posibil să aveţi probleme la serviciu, dacă nu respectaţi indicaţiile şefilor. Amânaţi tranzacţiile financiare şi deciziile importante în afaceri! Săgetător. Un prieten vă ajută să clarificaţi o neînnţelegere cu persoana iubită, apărută din cauza unor bârfe. Aveţi răbdare! Totul va reveni repede la normal. Capricorn. Aveţi multe de făcut, atât acasă, cât şi la serviciu, dar se pare că nu sunteţi în formă. Sunteţi irascibil şi riscaţi să vă luaţi la ceartă cu cei din jur. lg. Vărsător. Sunteţi plin de JS|® ° energie şi reuşiţi să duceţi TMJj|Q la bun sfârşit o lucrare mai ***** veche. Nu vă grăbiţi să refuzaţi o propunere de colaborare! Peşti. Nu reuşiţi să vă încadraţi în programul de la serviciu, spre nemulţumirea şefilor şi a colegilor. încercaţi să îi înţelegeţi pe cei din jur, mai ales când vă cer sfaturi! HOROSCOP! ri 10 iunie 2017 -ZIUA MONDIALĂ ART NOUVEAU Pe 10 iunie 2017, Institutul Naţional al Patrimoniului organizează, cu sprijinul Consiliului Judeţean Mureş şi Muzeului Judeţean Mureş, turul ghidat „Secession în Târgu-Mureş". Proiectul se înscrie în seria de acţiuni la nivel naţional organizate de Institutul Naţional al Patrimoniului pentru a marca Ziua Mondială Art Nouveau 2017. Ziua Mondială Art Nouveau a fost stabilită pe 10 iunie 2013 pentru a celebra memoria a doi mari reprezentanţi ai stilului -Antonio Gaudi şi Ödön Lechner. începând de atunci, la nivel mondial se organizează evenimente variate ce scot în evidenţă valorile acestui patrimoniu cultural, implicând comunităţile locale. Curentul Art Nouveau a avut, pe teritoriul României, expresii diferite, motivate de realităţile politice şi culturale de la începutul secolului XX. De la Secessionul de factură Austro- Ungară din vestul ţării, la cel de inspiraţie maghiară din centrul Transilvaniei şi până la Art Nouveau-ul exuberant al Cazinoului din Constanţa, variaţiile stilistice regionale ale acestui curent artistic oferă ocazia descoperirii unui patrimoniu deosebit de bogat, din păcate puţin cunoscut şi apreciat de publicul larg. şi Institutul Naţional al Patrimoniului (INP), partener al proiectului european „ Sustainable protection and promotion of Art Nouveau heritage in the Danube Region", care se desfăşoară în perioada 2017-2019, având ca lider de proiect Municipiul Oradea, organizează o primă serie de acţiuni cu scopul de a creşte nivelul de conştientizare şi de cunoştinţe despre patrimoniul Art Nouveau din România în rândul publicului. Ca partener de specialitate al proiectului, INP va elabora, în cadrul consorţiului internaţional, o strategie de promovare şi punere în valoare a acestei categorii de patrimoniu, bazată pe o cercetare de teren aprofundată, la nivel naţional, urmată de identificarea modalităţilor şi oportunităţilor de sprijinire a iniţiativelor centrate pe reintegrarea arhitecturii Art Nouveau în viaţa comunităţilor. Descrierea turului „Secession în Târgu-Mureş". Turul organizat la Târgu-Mureş de către Institutul Naţional al Patrimoniului este realizat cu sprijinul Consiliului Judeţean Mureş, Muzeului Judeţean Mureş şi al dlui dr. Kálmán Attila, istoric şi profesor de istorie. Vor fi prezentate clădiri emblematice din centrul oraşului, precum Palatul Culturii şi Palatul Administrativ, opere ale unor arhitecţi reprezentativi pentru curentul Secession - Dezső Jakab şi Marcell Komor. Participanţii vor avea posibilitatea de a afla în detaliu istoria şi valoarea culturală a acestor monumente istorice deosebite. Turul va începe pe data de 10 iunie, la ora 10:00, şi va dura 2 ore, cu punct de întâlnire la Statuia Lupa Capitolina din faţa Palatului Prefecturii Târgu-Mureş. înscrierile se fac la adresa: http://tinvurl.com/ InscriereTarguMures, în limita celor 30 de locuri disponibile. Participarea este gratuită. (N.B.) îilîîfTUÎUL HATIOKAL AL PATfilMOhtULU ORGANIZEAZĂ CU OCAZIA m£! HQrtUi&L« ASTÎÎOUVEAU am £VE18NENÎC ifi * ORASE SIMULTAM WWW. cuvantul-liber.ro Liturghie Arhierească la Mănăstirea Caşva, cu prilejul hramului în ziua de duminică, 11 iunie 2017, cea denumită Duminica Tuturor Sfinţilor, Mănăstirea Caşva de pe Valea Gurghiului îşi va prăznui hramul, prilej potrivit pentru rugăciune profundă şi înălţare duhovnicească. Cu această fericită ocazie, Sfânta şi Dumnezeiasca Liturghie va fi săvârşită de înaltpreasfinţitul Părinte Irineu, Arhiepiscopul Alba Iuliei, în mijlocul unui sobor de preoţi şi diaconi. Vă aşteptăm cu drag la sărbătoarea hramului acestei sfinte mănăstiri de pe Valea Gurghiului, care este organizată cu viaţă de obşte, sub îndrumarea duhovnicească a părintelui Ilie Pop şi unde rugăciunea şi trăirea spirituală sunt împreunate cu munca. FLORIN BENGEAN PICURI DE ÎNŢELEPCIUNE „Cultivaţi sentimentul naţional şi religios în noile generaţii. Faceţi-i pe copii să preţuiască evenimentele mari ale istoriei noastre, mai mult decât pe ale altor popoare, convingeţi-i că strămoşii lor au fost nişte eroi, redeşteptaţi în inima lor aceeaşi aprinsă iubire de ţară şi Dumnezeu, pe care ei trebuie să o aibă ca urmaşi ai celor mai mari eroi, siliţi-vă a-i convinge că ţara lor este cea mai brună şi neamul lor cel mai nobil, cel mai energic. Nu vă temeţi că veţi cădea în exces; oricât de departe veţi ajunge, cu atât va fi mai bine” Spiru Haret (1851-1912), matematician, sociolog şi om politic *** „ Că de vom da noi din hrana noastră săracilor şi Dumnezeu ne va da nouă hrana raiului, iar dacă vom face noi milă îngăduitorilor lui Dumnezeu, noi încă vom fi miluiţi înaintea Domnului Dumnezeu. Iar dacă vom îmblânzi firea lui Dumnezeu, Dumnezeu va îmblânzi pre noi la judecata cea înfricoşată, şi vom măsura noi săracilor cu măsura cea dreaptă, aşa ne va mărturisi şi nouă la o a doua venire a Lui, cu măsura dreptăţii." Neagoe Basarab (1481-1521), domn al Ţării Româneşti (1512-1521) *** Ce-mi spui cine-a dat viaţă întâiului atom. De-mi spui de unde vine pe lume întâiul om, De-mi spui unde se află fiinţa prea putinţe. De lumea a creat-o zicând două cuvinte. De-mi spui la ce e lumea şi care-i ţinta sa, De ce se mişcă totul şi-n veci se va mişca, De-mi spui acestea toate, atunci m-apuc şi eu. Să-ţi spun cam unde este şi cum e Dumnezeu. Alexandru Macedonski (1854-1920), poet, scriitor, publicist P.S. „Vai vouă, când toţi oamenii vă vor vorbi de bine. Căci tot aşa făceau proorocilor mincinoşi părinţii lor" (Luca 6, 26). „1001 CUGETĂRI vol. XII, Preot ortodox român ILIE BUCUR SARMASANUL.