Cuvântul Liber, septembrie 2017 (Anul 29, nr. 166-187)

2017-09-15 / nr. 176

CUVÂNTUL VINERI, 15 SEPTEMBRIE 2017 /----------------------------------------------------------------------------------- Colţul spiritual Păcatele nemărturisite O tânără necăsătorită şi care păştea oile pe munte, a rămas întruna din zile însărcinată cu un ţăran din sat. Fiindu-i ruşine de copilul din flori pe care îl purta în pântece şi speriată să nu afle părinţii, fata şi-a provocat un avort şi şi-a ucis pruncul înainte de a se naşte. Câţiva ani mai târziu, fata s-a îmbolnăvit şi a murit, luând secretul cu ea pe lumea cealaltă. în ziua înmormântării, în drum spre groapă, răposata a mişcat puţin capul şi a început să vorbească, spre uimirea tuturor. „Părinte, părinte, vino încoace, nu te teme! Cu sfinţia ta am treaba. Eu am făcut un păcat mare în viaţă şi m-am ruşinat să-l spovedesc. Dar pentru că am avut evlavie la Maica Domnului, ea s-a rugat pentru mine înaintea Mântuitorului şi mi-a trimis sufletul în trup, ca să-mi spovedesc păcatul pe pământ, căci pe pământ l-am făcut." Lumea uimită, s-a retras afară, iar fata s-a mărturisit la preot de păcatele sale, cu multe lacrimi. Sătenii s-au adunat îngroziţi în jurul ei şi au început să o întrebe despre viaţa de dincolo, dacă există Rai şi cum arată Dumnezeu. „Cum este dincolo, nu pot să vă spun. Atât vă pot spune, că aşa cum este aici, pe pământ, unde fiecare este scris la primărie cu tot ce are, tot aşa şi dincolo, fiecare este scris cu tot ce a făcut, bun sau rău. Vă rog cu lacrimi, să fiţi spovediţi fiecare de toate păcatele, că ce se dezleagă pe pământ, se dezleagă şi în cer. Dincolo nu mai este pocăinţă şi nici Maica Domnului nu se roagă pentru păcătoşi. Tot ce aţi făcut pentru mine, rugăciuni şi pomană sunt primite. Continuaţi!", a mai spus ea. Apoi, tânăra a închis din nou ochii şi nu s-a mai trezit. Povestea a fost transmisă din moşi-strămoşi, iar ulterior, redată de Arhimandritul Ioanichie Bălan, în cartea lui „Istorioare duhovniceşti". Părintele GHEORGHE ŞINCAN, paroh la Târgu-Mureş IP PICURI DE ÎNŢELEPCIUNE CRUCE şi... BIRUINŢĂ ! I „Oricine voieşte să vină după Mine să se lepede de sine, să-şi ia CRUCEA şi să-Mi urmeze Mie. Căci cine va voi să-şi scape sufletul îl va pierde, iar cine va pierde sufletul pentru Mine şi pentru Evanghelie, acela îl va scăpa. Căci ce-i va folosi omului să câştige lumea întreagă, dacă-şi pierde sufletul? Sau ce-ar putea să dea omul în schimb pentru sufletul său? Căci de cel ce se va ruşina de Mine, în neamul acesta desfrânat şi păcătos, şi Fiul Omului se va ruşina de el, când va veni întru slava Tatălui Său cu sfinţii săi îngeri". Sf. Evang. după Marcu - cap. 8, vers. 34-38 *** „Cuvântul CRUCII pentru cei ce pier (necredincioşii crucii), este nebunie; iar pentru noi, cei ce ne mântuim (prin credinţă şi fapte bune), este puterea lui Dumnezeu. (I Corinteni, 1,18). Cel ce nu-şi poartă CRUCEA sa şi nu vine după Mine, nu poate să fie ucenicul Meu. (Luca, 14, 27). *** „O mamă avea un singur băiat pe care l-a iubit ca lumina ochilor. L-a crescut în frica de Dumnezeu şi respectul de oameni. Era tare mândră mama de feciorul ei. Mergeau la Sf. Biserică împreună şi erau cu toţii fericiţi; se închinau la sfintele icoane, ascultau predicile frumoase şi astfel, copilul mamei a crescut în dragostea mamei şi a lui Dumnezeu. La gât purta o cruciuliţă pe care mama i-a pus-o de mic copil pentru ca Hristos Domnul nostru şi Maica Domnului să-i fie ocrotitori. Mai târziu a plecat în oraş la şcoală. Mama i-a pregătit o trăsură care să-l ducă mai confortabil până la gară. După ce s-a despărţit de mama sa, urcându-se în trăsură, cum a trecut de poarta casei, şi-a aruncat crucea de la gât, în oraş, la şcolile înalte unde a învăţat, a uitat de Dumnezeu şi de învăţăturile mamei. A venit vacanţa şi mama i-a trimis băiatului trăsura la gară. La un moment dat s-a pornit un vânt puternic, caii s-au speriat, iar când a ajuns în faţa casei unde mama-l aştepta, trăsura s-a răsturnat, copilul mamei a fost aruncat în şanţul casei. Mama speriată se repede la copil, îl ia în braţe şi vede că sângerează, îi caută rana şi ce găseşte? Crucea pe care băiatul o aruncase în şanţ, acuma îi intrase în mână. Ruşinat, îi spuse mamei, care l-a certat părinteşte, spunându-i: „Vezi, dragul mamei, tu te-ai ruşinat de Crucea Domnului, iar Dumnezeu ţi-a descoperit fărădelegea ta." De atunci, băiatul mamei, nu a mai dat Crucea de la gât. Auzită de la mama mea Bucur Maria (1913-1985) din Hădăreni-Mureş, în urmă cu 58 de ani, mamă eroină cu 13 copii, P.S. „Iisus din Nazaret a umblat făcând bine şi vindecând pe toţi cei asupriţi de diavolul, pentru că Dumnezeu era cu El. Şi noi suntem martori pentru cele ce a făcut El şi în ţara iudeilor şi în Ierusalim. PE ACESTA L-AU OMORÂT, SPÂNZURÂNDU-L PE LEMNUL CRUCII. Dar Dumnezeu L-a înviat a treia zi şi l-a dat să se arate. Şi ne-a poruncit să propovăduim poporului şi să mărturisim că El este cel rânduit de Dumnezeu să fie judecător al celor vii şi al celor morţi". (Faptele Apostolilor 10, 38-42). „1001 CUGETĂRI” vol. XII, Preot ortodox român ILIE BUCUR SARMAŞANUL 15 SEPTEMBRIE 2017 Zile trecute: 258 Zile rămase: 107 Soarele răsare la: 7.00 Soarele apune la: 19.34 Ortodox: Sf. Iosif cel Nou de la Partos și Sf. Mc. Nichita Romanul Greco-catolc: Sf. Mc. Nichita Gotul Romano-catolic: Sf. Fecioara Maria îndurerată Zodia: Fecioara (23 august-21 septembrie) _________________________y ~\ r Berbec. O rudă a promi piaţă vă ajută să depăşiţi un moment dificil din relaţiile parteneriale. Acordaţi mai multă atenţie copiilor! Taur. Nu este o zi favorabilă activităţilor intelectuale. Vă cam lipseşte inspiraţia şi nu reuşiţi să terminaţi o lucrare importantă. . . Gemeni. Se pare că nu vă puteţi respecta programul din cauza unor evenimente neprevăzute. Vă sfătuim să aveţi răbdare şi să aşteptaţi zile mai bune. Rac. Sunteţi indispus din cauza atmosferei tensionate de la serviciu. Nu vă faceţi probleme, toanele şefului vor trece curând! HOROSCOP Leu. Vă recomandăm să vă păstraţi calmul şi să evitaţi discuţiile în contradictoriu cu colegii. Ar fi bine să ţineţi cont de sfaturile unei rude. Fecioară. Aveţi parte de câteva momente mai încorda date, din cauza controverselor cu un coleg sau un partener de afaceri. Reuşiţi să lămuriţi repede. Balanţă. Sunteţi indispus din cauză că vi se anulează o delegaţie. Nu este cazul vă faceţi griji, este doar o amânare şi nimic mai mult. Scorpion. Apar neînţelegeri în relaţia cu un partener de afaceri. Păstraţi-vă calmul şi încercaţi să găsiţi o soluţie de compromis! Săgetător. Vă sfătuim să IA/ nu vă asumaţi prea multev responsabilităţi, pentru că riscaţi să nu le faceţi faţă. Nu este momentul să vă ocupaţi de afaceri. Capricorn. Dacă intenţionaţi să plecaţi într-o călătorie, verificaţi cu atenţie bagajele şi maşina!S-ar putea să pierdeţi sume importante. Vărsător. Cu banii nu staţi AR prea bine, dar sunteţi încă departe de o criză financiară. Fiţi mai atent la cheltuieli! Peşti. Relaţiile sentimentale sunt foarte bune, împreună cu persoana iubită puteţi rezolva o problemă importantă. FILĂ DE CALENDAR 1. 2009 - A decedat Nicu Constantin, actor român. 1988 - în Marea Britanie, la Londra, este inaugurat Muzeul Imaginilor în Mişcare. 1890 - S-a născut Agatha Christie, scriitoare britanică. 1869 - în România, la Bucureşti, Mihail Kogălniceanu este ales preşedinte al Secţiunii istorice a Academiei Române. 1857 - Timothy Alder patentează maşina de cules litere. 1521 - A decedat Neagoe Basarab, domn al Ţării Româneşti. Cugetarea zilei: „Există oameni a căror inimă se micşorează pe măsură ce portofelul lor se umflă." (Aldous Huxley) ATUNCI CÂT RESPECTĂM LA „Zilele Sărmaşului" din acest an au debutat la Vişinelu, un mic sat de pe câmpie, situat la 5 km SE de Sărmaşu. Evenimentul a fost unul deosebit A avut loc dezvelirea bustului artistei Gabriela Moga Lazăr,în curtea Căminului Cultural, care-i poartă numele. Dar cine este Gabriela Moga Lazăr? S-a născut la 7 noiembrie 1926 în satul Vişinelu, sat care ne-a dat şi un alt artist de talie mondială, pe Ovidiu Iuliu Moldovan. A urmat şcoala în Cluj-Napoca,iar între anii 1945-1949 în cadrul Academiei Industriale (Politehnica) din Cluj, studiază arta tapiseriei. Se stabileşte la Iaşi unde se căsătoreşte cu profesorul Ştefan Mihai Lazăr. în 1977 debutează cu lucrări de tapiserie într-o expoziţie colectivă la Iaşi, iar în 1982 a avut prima expoziţie personală cu lucrări de tapiserie la Galeriile „Cupola" din laşi, urmând apoi alte expoziţii la Bucureşti, Cluj- Napoca. Anul 1987 îi aduce consacrarea internaţională participând la expoziţia de la Galeriile „Hautefeuille" din Paris unde este premiată şi devine membră a Uniunii Artiştilor şi Amatorilor de Artă din Franţa. Participă apoi la alte expoziţii din Paris şi localităţi precum Montigny de Bretonneaux, Aubusson, Montrouge, Chatillon, Aubusson-Franseches, Angers şi altele. în numărul 88 din 15 octombrie 1988 în „Le journal" declară: „Dorinţa mea este să fac cunoscut sufletul poporului meu prin tapiseriile mele". Artista Gabriela Moga Lazăr a obţinut şi medalia „Merite et Devouement Francais" (Meritul şi Devotamentul Francez) pentru crearea tapiseriilor „Balzac"şi „Victor Hugoi". Stabilită la Paris, totuşi participă şi la expoziţii prin localităţile din ţară, pe lângă cele enumerate, la Deva, Botoşani, Focşani, Bârlad, Târgu-Neamţ şi altele, în anul 2010 a primit „Distincţia de onoare" pentru activitatea ei didactică. A trecut întru cele veşnice la 28 decembrie 2012, la Paris. Artista îşi vopsea ea însăşi lâna pentru ţesut, cu scopul de a avea nuanţele de culori dorite, de multe ori, în degrade. în lucrările ei regăsim portrete extraordinar de reuşite precum Mihai Eminescu, Ion Creanga, AL.I. Cuza, sau portretele părinţilor, autoportret şi multe altele. în concepţia artistei Gabriela Moga Lazăr, arta tapiseriei este de sine stătătoare şi nu accesoriu al picturii. Artista a lucrat cu aceeaşi pasiune minitapiserie, care devin lucrări de sinteză, în altele regăsim forme geometrice în care identificăm cultura geto-dacă şi chiar anterioară, milenară a poporului nostru. Este de la sine înţeles că recunoaşterea valorii sale creative este o încununare a muncii de o viaţă a artistei, care, prin lucrările sale, transmite urmaşilor spiritul multimilenar românesc. Ceremonia dezvelirii bustului Gabrielei Moga Lazăr a început prin intonarea Imnului de Stat al României. Din partea familiei, a mulţumit oficialităţilor şi celor prezenţi la eveniment, una din cele trei fiice ale artistei, Ines Lazăr Mocanu, stabilită la Lyon, după un moment de reculegere ţinut în onoarea mamei sale. La eveniment a fost prezentă şi Dolores Simina Lazăr, stabilită la Paris. A treia fiică a artistei este Estrellita Vasilache, stabilită la Paris. în după-amiaza zilei, de la ora 17 a avut loc vernisajul expoziţiei lucrărilor artistei, expuse în sălile Liceului „Samuil Micu", din Sărmaşu. Text şi foto: VIOREL CONŢIU NE CliniE AUTENTICE